Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52 vanosremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    m52 vanosremontti

    Pitäis lähiakoina ottaa ja vaihtaa m52b25:n vanoksen o-renkaat ja "rattlerepair" holkki. Ohjeet lueskelin läpi, mutta onkos tuossa vielä jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?
    Toisioketjun kiristin pitänee samalla vaihtaa.

    Vanos yksikköä takaisin laitettaessa joutuu kääntämään tuota pakonokan pyörää, tuota "virallista" työkalua ei ole mutta kääntynee ilmankin?

    Remontin tehneillä mitään vinkkejä antaa?
    Last edited by JJT; 11-03-2010, 20:36.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    No niin, tiivisteet vaihdettu. Holkki jäi vaihtamatta kun en saanu sitä päätymutteria auki, tai lähinnä en uskaltanu kiristää sitä mäntäsysteemiä niin tiukasti ruuvipenkkiin että olis saanu väännettyä sen auki.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1835
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      No niin, tiivisteet vaihdettu. Holkki jäi vaihtamatta kun en saanu sitä päätymutteria auki, tai lähinnä en uskaltanu kiristää sitä mäntäsysteemiä niin tiukasti ruuvipenkkiin että olis saanu väännettyä sen auki.
      Mikä oli syy remonttiin? (VANOS antoi vikakoodia, toimintahäiriö tms?)
      Auttoiko korjaus asiaan?
      Remontin vaikeusaste noin TeeSeItse asteikolla?
      (onnistuuko tumpelolta/tavikselta/gurulta tms.)
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Mikä oli syy remonttiin? (VANOS antoi vikakoodia, toimintahäiriö tms?)
        Auttoiko korjaus asiaan?
        Remontin vaikeusaste noin TeeSeItse asteikolla?
        (onnistuuko tumpelolta/tavikselta/gurulta tms.)
        Ei vikakoodeja, kuumana vaan rallatteli vähän.
        Vanoksen männänvarressa oli jonkun verran kulumis/leikkautumisjälkeä, ei jumitellu kuitenkaan. Laakeroinnissa ei juurikaan päittäisvälystä. Yksikön sisällä öljyt oli aika kuraa, vaikka vaihdoin ne edellisenä päivänä.
        Vanha männän o-rengas oli aika koppura ja painunu kantikkaaksi.
        Toisioketjun kiristinkin oli vielä hyvässä kunnossa (236tkm ajettu), vaihdoin samalla senkin.

        Homma onnistuu noilla 1.post. ohjeilla suht helposti, vaikeuksia oli lähinnä saada kampuran lukitustapin peitetulppa irti lohkosta ainakin e36:ssa sellasessa paikassa ettei oikein pääse mitenkään käsiksi.
        Vanoksen takaisin asennuksessa olis hyvä olla joku apuna, toinen työntämässä vanosta paikalleen ja toinen käätämässä nokkapyörää, tosin onnistuu yksinkin, varsinkin jos viitsii väsätä kääntötyökalun nokkapyörälle.
        Takaisin laitossa saa olla tarkkana muutenkin.
        Last edited by JJT; 18-03-2010, 13:55.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #5
          Originally posted by JJT View Post
          Ei vikakoodeja, kuumana vaan rallatteli vähän.


          Vanha männän o-rengas oli aika koppura ja painunu kantikkaaksi.
          Männän o-rengas kuuluu ollakin profiililtaan suorakaide ja ei ole pehmeää kumia vaan enempi muovimainen.


          Sen alle tuleva o-rengas joka toimii ylempää rengasta ulospäin painavana jousena on pyöreä ja kumimainen.



          Minulla E39:ssä antoi mechanical vanos jamming- koodin ja joskus esiintyi nykimistä noin juuri 80km/h tasavauhdissa (n. 1500-1700 r/min) joka hävisi lisäämällä tai vähentämällä kaasua. Tuo lienee aika lähelle se kohta jossa Vanos vaihtaa tilaa.
          O-renkaiden vaihto poisti ongelman.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by JD View Post
            Männän o-rengas kuuluu ollakin profiililtaan suorakaide ja ei ole pehmeää kumia vaan enempi muovimainen.


            Sen alle tuleva o-rengas joka toimii ylempää rengasta ulospäin painavana jousena on pyöreä ja kumimainen.



            Minulla E39:ssä antoi mechanical vanos jamming- koodin ja joskus esiintyi nykimistä noin juuri 80km/h tasavauhdissa (n. 1500-1700 r/min) joka hävisi lisäämällä tai vähentämällä kaasua. Tuo lienee aika lähelle se kohta jossa Vanos vaihtaa tilaa.
            O-renkaiden vaihto poisti ongelman.
            Tarkoitin just tuota alempaa, eli o-rengasta, että on menny neliskanttiseks ja kovaks.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎