Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ohjausboxien erot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    M50 ohjausboxien erot

    Sellainen kysymys heräsi tuossa asentaessa ja ongelmien kohdatessa, että onko eroa automaattivaihteisen ja manuaalivaihteisen moottorinohjausboxeissa?

    Alunperin oli automaatin johtosarja autossa, missä manuaaliaski, ei saatu käyntiin vaikka oli askin ja moottorin boxit kiinni, nyt vaihtui johtosarja manuaalimallisesta kotoisin olevaan, mutta ei lähde käyntiin tuolla boxilla mikä on automaatilla olevasta vehkeestä, kun taas käynnistyy tuolla toisella mikä on manuaalista.

    Käsitykseni mukaan, tuo "viallinen" boxi on ollut täysin toimiva aikaisemmin, onkohan siinä jotain pinnejä tai asioita joita siitä pitäisi tarkistaa, automaatin pinnit, ajonestot?

    Todennäköisesti noissa boxeissa on eri ohjelmat sisällä, kun ovat täysin eri numeroillakin, joten tuohon mottiin kuuluva olis kiva saada toimimaan.
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins
  • Mr. Zetor
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 273
    • Lempäälä, Hell (summer home)

    #2
    Originally posted by Laakeri View Post
    Sellainen kysymys heräsi tuossa asentaessa ja ongelmien kohdatessa, että onko eroa automaattivaihteisen ja manuaalivaihteisen moottorinohjausboxeissa?

    Alunperin oli automaatin johtosarja autossa, missä manuaaliaski, ei saatu käyntiin vaikka oli askin ja moottorin boxit kiinni, nyt vaihtui johtosarja manuaalimallisesta kotoisin olevaan, mutta ei lähde käyntiin tuolla boxilla mikä on automaatilla olevasta vehkeestä, kun taas käynnistyy tuolla toisella mikä on manuaalista.

    Käsitykseni mukaan, tuo "viallinen" boxi on ollut täysin toimiva aikaisemmin, onkohan siinä jotain pinnejä tai asioita joita siitä pitäisi tarkistaa, automaatin pinnit, ajonestot?

    Todennäköisesti noissa boxeissa on eri ohjelmat sisällä, kun ovat täysin eri numeroillakin, joten tuohon mottiin kuuluva olis kiva saada toimimaan.
    on eroja ja paljon. automaattilootan ohjaimelta menee iso kasa piuhoja DME:lle, ja automaattilootalta tietysti EGS:lle. eli manuaaliloota ja automaatin johtosarja + automaatin DME + EGS ei voi _mitenkään_ toimia. ts. pinnit ja ohjelmat on täysin erilaiset.

    mutta mikä tässä nyt siis on ongelmana, käsittääkseni sait kuitenkin auton toimimaan manuaalijohtosarjalla ja manuaalin boksilla? itse ainakin henkilökohtaisesti mieluummin ampuisin itseäni munille kuin yrittäisin alkaa viritellä manuaalilootaista autoa toimimaan automaatin johtosarjalla, DME:llä ja EGS:llä. varsinkin kun noi osat (johtosarja, DME, EGS) on käytettynä luokkaa 50-100eur /kpl.
    too much hassel, too little hoff...

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Onkohan siinä sen kummempaa vikaa kun se että boksille ei tule tietoa siitä että vaihteen valitsin on P tai N asennossa jolloin se ei anna moottorin käynnistyä :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Mr. Zetor
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 273
        • Lempäälä, Hell (summer home)

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Onkohan siinä sen kummempaa vikaa kun se että boksille ei tule tietoa siitä että vaihteen valitsin on P tai N asennossa jolloin se ei anna moottorin käynnistyä :think
        juu, tämä testi/esto siinä joka tapauksessa ainakin on. koneen _saattaisi_ tosiaankin saada käyntiin DME:n kasipinniin ('drive range P/N') jotain tunkemalla (12V, maa, jotain siltä väliltä?) mutta en mitenkään usko että ajaminen jatkuisi kauaa. esim. DME:n sisääntulopinni 20 ('ignition timing intervention', EGS:ltä sekin) varmaan kanssa haluaisi jotain muuta kuin kelluvaa.

        ok (ETM:stä): kasipinniin 12V P ja N -vaihteilla, kaikilla muilla kelluu. ilmeisesti siis DME:ssä on alasvetovastus, tai sitten skema on vain piirretty päin persettä. eniwei, jos joltain puuttuu, voin mailata ETM-dokuja. sanottakoon kuitenkin vielä että ainakin itselläni on ongelmia ihan tarpeeksi as it is joten automaatti/manuaali-hybridin toimimaan virittelyä en haluaisi yrittää edes huumorimielessä... toki en missään nimessä tuomitse ketään joka tälläistä yrittäisi, päinvastoin. laittoivathan esimerkiksi eräät legendaariset säätäjät aikoinaan koululla suihkumoottorin polkupyörään (Eunuch 1), ja sittemmin muistaakseni havaittujen stabiilisuusongelmien vuoksi siirsivät voimanlähteen mopediin (Eunuch 2). hihittelin varmaan kolme päivää putkeen tämän nähtyäni, harrier-tason meteli, liekit, ja paska kulki about laiskan miehen hölkkävauhtia...
        too much hassel, too little hoff...

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 983
          • Rovaniemi

          #5
          Jos kehtaat laitella nuita kunnollisia ETM kuvia, niin voi itsekkin tutkia tilannetta.

          Tosiaan kartoissa on varmasti suuri ero noissa boxeissa, ja tuo motti on sen verran harvinainen ilmestys suomessa, ettei kannata alkaa edes yrittään etsiä manuaalimallin boxia tuohon. Jos täällä liikkuu sähköjen suhteen viisaita/omakohtaisia kokemuksia niin kaikki vinkit on tervetulleita!

          Autoa en ole päässy testaamaan tuolla boxilla millä auto käynnistyy, kun putkisto vielä uupuu. Ei ole edes viitsinyt juuri käyttää, kun ei ole muuta kuin peltisarja kiinni ja nesteetkin on uupuneet, kun ei keula ole kasassa.

          Mutta kaikki vinkit on tervetulleita!

          Ja motti tosiaan on lähtökohta M50B25 vanos
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Jaa että harvinainen

            Mutta joo, nappaat vaan sen tomaatin ohjausboksin veke ja pistät sen P/N -signaalin purkille, sitte kovaa ajoa. Kartat on ihan samat, omat kommervenkkinsä sinne boksiin on tehty tyhjäkäynnin ohjaukselle kun D-kytketään ja vaihtohetkeä varten pudotetaan motin vääntöä muuttamalla sytkän ajoitusta. Näillä kummallakaan ei oo merkitystä manuaalilootalla.

            Tuskinpa siihen kummallisempaa tarvitsee.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Mikähän sen moottorin ja boksin niin harvinaiseksi tekee :think

              Autodata näyttää että muutama pinni jätetään tyhjäksi tai maadoitetaan tai jotain sellaista.
              Itekin aijemmin uskoin että se ei olisi vaihtokelpoinen auton ja manun välillä mutta taitaapa vain olla kuitenkin samat sotkut sisässä.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Laakeri
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 983
                • Rovaniemi

                #8
                No eipä nuo jenkkimallin m3:set kauhean yleisiä suomessa ole. Jenkeistä vois löytyä siihen oikea boxi, mutta ennemmin kokeilen tuolla saada pelaamaan.

                Nyt siinä on tosiaan se manuaalivehkeen johtosarja ja perus m50b25 vanoksen dme. Sillä lähtee käyntiin, mutta koeajoa ei oo päästy tekeen, kun putkiston teko kesken.

                Nyt on nuita ETM kuvia, pitää illalla ruveta tutkimaan niistä mitä sille vois tehdä. Pitää kaivaa boxien numerotkin tänne näkösälle, niin voi viisaammat sanoa arvionsa.
                E34 S38B38
                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                2gen RAM 5.9 cummins

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Oisko ecun vaihto paikallaan? Vois olla aika bueno ja luovuttaa kivasti möyhyä

                  Kyllä se sillä automaatin boksilla toimii ihan hienosti kun teet vaan noi mitä tossa lueteltiin, ei montaa minuuttia saa aikaa tuhrattua
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Voipi olla että S52 ei välttämättä rokkaa M50 boksilla oikein hyvin, taitaa olla paras kurkistaa iipeihin :think
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 983
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Oisko ecun vaihto paikallaan? Vois olla aika bueno ja luovuttaa kivasti möyhyä

                      Kyllä se sillä automaatin boksilla toimii ihan hienosti kun teet vaan noi mitä tossa lueteltiin, ei montaa minuuttia saa aikaa tuhrattua
                      Kyllä sekin on jossain vaiheessa edessä, nyt tähän hätään riittää, että saa tuon pelaamaan. Pitää lähteä etelään töihin niin auto pitää saada siihen kuntoon, että liikkuu omin voimin. Kesällä on hyvää aika haalia taas lisää hilpettä tuohon.

                      Huomenna kokeillaan miten se pelaa
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • Laakeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 983
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Hyvinhän se pelasi Saapi toistaiseksi olla tuolla boxilla, kun ei ole aikaa rakennella. 2.5l kytkin luisti minkä kerkes kun sai pitoja, joten jotain tapahtuu pellinkin alla.
                        E34 S38B38
                        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                        2gen RAM 5.9 cummins

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎