Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 325i Vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    Bmw 325i Vanos

    Voisiko joku kertoa tulevalle bemari-kuskille että mitä eroa vanos-moottorilla on esim.´92 2.5 litraiseen verrattuna,kiitos.
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Sanotaan näin yksioikoisesti et parhaiten vanossin huomaa parantuneesta alaväännöstä.

    Eli jos oikein muistan se säätää imupuolen nokan ajoitusta.

    Viisaammat täydentäkööt.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • 0u†Law
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 944

      #3
      Kysymyksestäsi ei oikein tarkasti selviä, minkälaista tietoa noiden moottorien eroista haluat.
      Vanoksen toimintaan liittyvää englanninkielistä materiaalia:
      http://www.bmwworld.com/technology/vanos.htm (Double-Vanosta ei E36 325i:ssä ole.)

      Tästä kuvasta selviää, miten erotat visuaalisesti Vanos-koneen (M50TU) "vanoksettomasta" (M50):


      Jos taas tarkoitit, että miten moottorit eroavat käytännössä, niin se taitaa olla lähinnä mielipidekysymys. Joidenkin mielestä Vanos alentaa selvästi kulutusta ja parantaa moottorin sitkeyttä pienillä/keskisuurilla kierroksilla. Joidenkin mielestä taas ero on pieni, ja Vanos on vain yksi kuluva osa moottorissa lisää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että E36:n ensimmäisinä valmistusvuosina autoon/moottoriin tehtiin joitakin muitakin (pieniä) päivityksiä, joten Vanos-moottorilla varustettu E36 on ehkä muutenkin vähän uudempi/parempi kuin aivan ensimmäiset, vanoksettomat, E36:t.
      ????????????????????

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        #4
        Tietävämmät korjatkoon, sillä en ole seuraavasta ihan varma.

        Käsittääkseni BMW-moottoreissa olleet Vanokset voidaan jakaa kolmeen sukupolveen.

        I: single-Vanos, 2 asentoa. Toinen ylä, ja toinen alakierroksille. (M50TU)
        II: single-Vanos, portaaton (M52)
        III: double-Vanos, portaaton (M52TU)

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          #5
          Originally posted by 0u†Law
          Jos taas tarkoitit, että miten moottorit eroavat käytännössä, niin se taitaa olla lähinnä mielipidekysymys.
          Niin tai sitten sen eron Vanoksettomaan voi todeta spekseistä.

          Comment

          • Rossifumi
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1030
            • Hamina

            #6
            Originally posted by gnz
            Tietävämmät korjatkoon, sillä en ole seuraavasta ihan varma.

            Käsittääkseni BMW-moottoreissa olleet Vanokset voidaan jakaa kolmeen sukupolveen.

            I: single-Vanos, 2 asentoa. Toinen ylä, ja toinen alakierroksille. (M50TU)
            II: single-Vanos, portaaton (M52)
            III: double-Vanos, portaaton (M52TU)
            mä kun olin jostain lukevinani et I vanossissa olis 3 asentoa.
            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

            Comment

            • 0u†Law
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 944

              #7
              Originally posted by Rossifumi
              Originally posted by gnz
              I: single-Vanos, 2 asentoa. Toinen ylä, ja toinen alakierroksille. (M50TU)
              mä kun olin jostain lukevinani et I vanossissa olis 3 asentoa.
              No tavallaan 2 asentoa, mutta oikeastaan 3.

              "At the lower end of the engine-speed scale, the intake valves are opened later, which improves idling quality and smoothness. At moderate engine speeds, the intake valves open much earlier, which boosts torque and permits exhaust gas re-circulation inside the combustion chambers, reducing fuel consumption and exhaust emissions. Finally, at high engine speeds, intake valve opening is once again delayed, so that full power can be developed."
              ????????????????????

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #8
                Originally posted by 0u†Law

                Tästä kuvasta selviää, miten erotat visuaalisesti Vanos-koneen (M50TU) "vanoksettomasta" (M50):

                Onko tuossa kuvassa nyt tuo M50TU vai M52?? Toi öljykorkki näyttäs olevan samalla tavalla kuin M52 myllyssä???
                xdrive

                Comment

                • KariM
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 199
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kaksiasentoisen version kierrosluvut, joilla ajoituksen vaihto tapahtuu, ovat muistaakseni 1100 ja 4000rpm.

                  Comment

                  • 0u†Law
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 944

                    #10
                    Originally posted by Jaksu
                    Originally posted by 0u†Law

                    Tästä kuvasta selviää, miten erotat visuaalisesti Vanos-koneen (M50TU) "vanoksettomasta" (M50):

                    Onko tuossa kuvassa nyt tuo M50TU vai M52?? Toi öljykorkki näyttäs olevan samalla tavalla kuin M52 myllyssä???
                    Joo, erittäin hyvä täsmennys! :o
                    Eihän tuossa kuvassa mitään M50- tai M50TU-moottoria ole, mutta tuo punaisella nuolella merkitty "kyhmy" auttaa erottamaan myös M50- ja M50TU -moottorit toisistaan (vanoksettomassa sitä kyhmyä ei ole). Ja alkuperäisen kysyjän ("kaksyksi") mainitsemissa autoissa kyse on juuri M50-koneista (M50 ja M50TU).
                    ????????????????????

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Tuossa jotain edellä mainituista moottoreista:

                      M50
                      M50TU
                      M52
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎