Kysymyksestäsi ei oikein tarkasti selviä, minkälaista tietoa noiden moottorien eroista haluat.
Vanoksen toimintaan liittyvää englanninkielistä materiaalia: http://www.bmwworld.com/technology/vanos.htm (Double-Vanosta ei E36 325i:ssä ole.)
Tästä kuvasta selviää, miten erotat visuaalisesti Vanos-koneen (M50TU) "vanoksettomasta" (M50):
Jos taas tarkoitit, että miten moottorit eroavat käytännössä, niin se taitaa olla lähinnä mielipidekysymys. Joidenkin mielestä Vanos alentaa selvästi kulutusta ja parantaa moottorin sitkeyttä pienillä/keskisuurilla kierroksilla. Joidenkin mielestä taas ero on pieni, ja Vanos on vain yksi kuluva osa moottorissa lisää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että E36:n ensimmäisinä valmistusvuosina autoon/moottoriin tehtiin joitakin muitakin (pieniä) päivityksiä, joten Vanos-moottorilla varustettu E36 on ehkä muutenkin vähän uudempi/parempi kuin aivan ensimmäiset, vanoksettomat, E36:t.
I: single-Vanos, 2 asentoa. Toinen ylä, ja toinen alakierroksille. (M50TU)
mä kun olin jostain lukevinani et I vanossissa olis 3 asentoa.
No tavallaan 2 asentoa, mutta oikeastaan 3.
"At the lower end of the engine-speed scale, the intake valves are opened later, which improves idling quality and smoothness. At moderate engine speeds, the intake valves open much earlier, which boosts torque and permits exhaust gas re-circulation inside the combustion chambers, reducing fuel consumption and exhaust emissions. Finally, at high engine speeds, intake valve opening is once again delayed, so that full power can be developed."
Onko tuossa kuvassa nyt tuo M50TU vai M52?? Toi öljykorkki näyttäs olevan samalla tavalla kuin M52 myllyssä???
Joo, erittäin hyvä täsmennys! :o
Eihän tuossa kuvassa mitään M50- tai M50TU-moottoria ole, mutta tuo punaisella nuolella merkitty "kyhmy" auttaa erottamaan myös M50- ja M50TU -moottorit toisistaan (vanoksettomassa sitä kyhmyä ei ole). Ja alkuperäisen kysyjän ("kaksyksi") mainitsemissa autoissa kyse on juuri M50-koneista (M50 ja M50TU).
Comment