Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 vaihto m57n / sähköjen sopivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    m57 vaihto m57n / sähköjen sopivuus?

    Onnistuuko miten "helposti". Kaikin puolin mitä ongelmia kyseisessä vaihdossa tulisi olemaan. Jos joku miettii että miksi kyseinen idea, niin siksi että vois hommata vaikka m57n pöydälle ja vaihdella siihen tarvittavat osat suuttimet, turbo ja kaikkee mitänyt sattuu keksimään. Sitten paikoilleen m57 tilalle. Kun ei tuota m57 taida oikein olla niin hyvä lähtökohta viritykselle?

    Kunhan mietiskelen pikku kaljoissa että oisko tuossa järkeä. Tehoa ainakin sais huomattavasti enemmän.

    Last edited by Jamppa1983; 11-04-2010, 13:33. Reason: sähköt
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    #2
    Uusiksi ainakin menis: Moottori, laatikko, kardaani, moottorinsähköt (saako toimimaan alkuperäisten sähköjen kans?) Joo voi olla helpompaa vaihtaa autoa ja tehdä siihen muutokset...

    Sähköt vois olla se pahin rasti.
    Ecu: m57 DDE4 m57n DDE7 Miten siitä eteen päin?
    Last edited by Jamppa1983; 11-04-2010, 13:26.
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Kappas, kun tätä samaa joskus täälläkin pohdittu. Jotta tuossa olisi toiveita saada paketti toimimaan, lähtökohdaksi kannattaisi ottaa loppupään E46:sta M57N ja DDE5.0. Tuo on kuitenkin saman sukupolven auto kuin E39 ja siten moottorin ja laatikon ohjauksen toimiminen auton muiden laitteiden kanssa olisi todennäköisemmin toteutettavissa. Jos päätät hommaan ryhtyä, niin teknistä tukea etenkin sähköjen osalta saa varmasti täältä.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Jos toi potentiaalinen viritystehoeron M57N:än hyväksi syntyy mottorin mekaanisista eroista niin miten pitkälle kaikki normi M57:n sähköt ja lisälaitteet sopii N:än kanssa ristiin?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          Jos toi potentiaalinen viritystehoeron M57N:än hyväksi syntyy mottorin mekaanisista eroista niin miten pitkälle kaikki normi M57:n sähköt ja lisälaitteet sopii N:än kanssa ristiin?
          Joo sitä olen hiukan pohtinut. Ainakin ekana tulee mieleen hehkulen ohjaus, mutta miksi sitäkin ei vois toteuttaa perinteisellä releohjaukseksella niinkuin m57 on? Mites muu anturit jos käyttäis m57 antureita jäiskö jotain tietoja uupumaan mitä m57n tarvitsee?

          MAF,lämpöanturit(ohm?), nokka/kampiakseli (montapulssia tarvitsee), paineanturit(ohm),tasoanturit??? Tuskin niissä loppulen lopuksi suuria eroja on jos vaikka laittais m57 antureita m57n. Osanumeroista vaan listaa niin sillä pääse jo pitkälle.

          Manuaalilaatikko järkevämpi vaihtoehto. Kova vp ja sachssilta sopiva kytkin+as.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • Jamppa1983
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 739
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Kappas, kun tätä samaa joskus täälläkin pohdittu. Jotta tuossa olisi toiveita saada paketti toimimaan, lähtökohdaksi kannattaisi ottaa loppupään E46:sta M57N ja DDE5.0. Tuo on kuitenkin saman sukupolven auto kuin E39 ja siten moottorin ja laatikon ohjauksen toimiminen auton muiden laitteiden kanssa olisi todennäköisemmin toteutettavissa. Jos päätät hommaan ryhtyä, niin teknistä tukea etenkin sähköjen osalta saa varmasti täältä.
            Sitä varmasti tarvii jos hommaan ryhtyy! Mut täytyy ensin tutkia ennenkuin voi hutkia...
            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

            M3 e90 & "M3" e30 turbo

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Onhan tuossa N-koneessa lopulta aika lailla eroja sähköjen osalta. Tuo hehkujen ohjaus nyt ei olisi mikään ongelma, DDE4.0:n perinteisiä hehkuja voisi käyttää.

              Ainakin PA-syötössä on erona korkeampi rail-paine ja tuohan on merkittävä tekijä tehonnostossa. Pumppu on erilainen ja DDE5:ssä on pumpulla tulopuolen määräsäädin sekä erikseen rail-putken päässä paineregulaattori. DDE4:ssa ainoastaan paineregulaattori pumpulla. Eli tuo määräsäätimen ohjaus ei toimi DDE4:lla.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Onko toi railpumppu muuten rakenteeltaan kuinka sama? Vai onko N:ssä vain "päivitetty" versio? Railpainettahan voi sitten nostaa ohjelmallisesti. Tosin pumppuhan siinä jutuu koville.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Onko toi railpumppu muuten rakenteeltaan kuinka sama? Vai onko N:ssä vain "päivitetty" versio? Railpainettahan voi sitten nostaa ohjelmallisesti. Tosin pumppuhan siinä jutuu koville.
                  Eipä ole tarkempaa tietoa, miten paljon pumppu on muuttunut. Ainakaan itse en kovin pitkään uskaltaisi ajaa lusikka pohjassa, max. 1600 bar paineilla, jos ajatuksena oli ottaa pumppu ja paineensäätö M57:sta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jamppa1983
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 739
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Elikkäs viisaampi olisi käyttää DDE5 ja saada toimimaan se muiden sähköjen kanssa. Minä kans DDE keskustelee suoraan mikä vois estää sen toimimisen?
                    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                    M3 e90 & "M3" e30 turbo

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Jamppa1983 View Post
                      Elikkäs viisaampi olisi käyttää DDE5 ja saada toimimaan se muiden sähköjen kanssa. Minä kans DDE keskustelee suoraan mikä vois estää sen toimimisen?
                      Tosiaan DDE5.0 ilman DPF:ää olevasta. Ensimmäisenä tuossa on liipasimella, saako ajoneston (EWS) toimimaan ja synkattua DDE:n kanssa. Sitten ylipäätään CAN-väylän liikenne muille ohjainlaitteille (laatikko, DSC, mittaristo).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        M57N:ään ei missään tapauksessa kannattaisi laittaa M57:n rail-pumppua vaan käyttää tuota uudempaa. Mekaanisesti se tapahtuu hieman letkuja/putkia tekemällä ja poistamalla se siirtopumppu kuskin jalkatilan kohdalta kokonaan. Tankin pumpun saattaa joutua vaihtamaan isompaan jos kaiken tehotarjonnan haluaa joskus hyödyntää (paine taitaa laskea linjassa noin 360 hp kohdalla).

                        Ja tottakai sitä rail-painetta hieman nostetaan sitten sillä uudemmallakin pumpulla.

                        Laturi ja sen ohjauspuoli vanhasta ettei tarvitse noita älyakkupelleilyjä ympätä vanhempiin varmempiin.

                        Mekaaninen kiinnitys vanhemman tukikumeilla ja kiinnikkeillä.

                        Vaihteisto tietenkin uudemmasta, samoin sen ohjaus, koska sitten keskustelu moottorin ja vaihteiston välillä on samalla kielellä.

                        Eli vaikeimpana näkisin DDE:n yhdistämisen EWS:aan, korimoduliin ja mittaristoon mutta se lienee tekijämiehelle ihan helppo nakki..kai.
                        ---

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Eipä ole tarkempaa tietoa, miten paljon pumppu on muuttunut.
                          Paljon. Mekaanisesti ihan eri periaatteella toimiva laite.
                          ---

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Kysytään nyt sit sama kysymys täällä minkä esitin toisessa säikeessä, nyt kun guru on paikalla, et miten e60:n M57N 6v manuaalilaatikko(GS6-53DZ) istuisi e39 M57:n jatkoksi?

                            Kiinnitys moottoriinhan on kai sama mut entäpä pääaksilan boorit ja kytkimen sopivuus? Lisäksi varmaan joutuisi "modaamaan" vaihdekepin mekanismeja ja kardaanin pituutta..? Ehkä?

                            Ja siis ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselen.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              No minäpä heitän arvaukseni tuohonkin: M57:aan M57N X5 kytkin ja asetelma, niin etupää on reilassa. Takapäässä omatekoinen kannake lootan perälle ja kardaanille lyhennyshoitoa. Kepin asemoinnista en tiedä mutta yleensä se on helppoa.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎