Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lubino
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 33
    • kempele

    #16
    klyykolit

    Se Bemarin "sininen" neste on shellin tekemää ja sitä saa kyllä ihan huoltikselta, eikä hinta ole sen kummempi.
    Se on etyleeniglygoli. (glygoshell)
    Väittää viisaat että tavallinen "vihreä" onko se nyt monoetyleeniglygoli vai mikä mutta kuitenkin söis tds koneesta kansipahvin?
    Voi olla UFO homma, mutta kyllä ainakin siniset koneeseen pistin.

    T.J
    7.62mm one size. Fits all.

    Comment

    • Woke
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 170
      • Kemi

      #17
      Näyttääpä tuo glygoshellikin olevan monoetyleeniglygolipohjasta litkua...
      Näyttää kummiskin täyttävän BMW:n vaatimukset...
      BMW E60 520da -2008

      Comment

      • ebola
        Newbiemmer
        • Aug 2004
        • 12

        #18
        Osaisiko joku vastata tyhmään kysymykseen. Kun vaihdan nesteet tuohon TDS koneeseen, niin pitääkö putkisto ilmata jotenkin. Ohjeita tuntuu kyllä löytyvän muille e34 koppaisille koneille, mutta ei TDS:lle.

        Tässähän on se, että TDS:n jäädytysjärjestelmä on paineistettu. Bensakoneille neuvotaan pitämään paisuntasäiliön korkkia auki konetta käyttäessä ja sitten lisäämään tavaraa. Olettaisin että se ei mene ihan samalla tavalla jos siellä on paineistus päällä.

        Jokin ilmaus kai pitäisi tehdä, vai voiko tuonne jäädä jokin kupla jonnekin joka estää nesteen kierron kunnolla?

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #19
          No nesteitä vaihdettaessa kannattaa jäähdytysjärjestelmä huuhtoa/puhdistaa jollain myrkyllä esim. Forte cooling system flush tai bilteman jäähdyttimen puhdistusaine on myös erittäin tehokasta ja halpaa ammoniakkipohjaista jolla lähtee epäpuhtaudet järjestelmästä.

          Kun nesteet on päästetty pois lohkosta, syyläristä ja järjestelmä on huuhdottu niin tyhjennystulpat kiinni ja täyttö voi alkaa.

          Täyttöön kannattaa varata reipas 10l 50/50 glygolia ja sellainen kannu mistä näkee paljonko ainetta on koneeseen mennyt.

          Eli nestettä aletaan kaatamaan hitaasti paisariin niin kauan kun menee ja jos nestettä ei mene kuin 5 litraa niin konetta ei missään nimessä saa käynnistää tässä vaiheessa vaan pitää puristella vesiletkuja ja odotella niin kyllä se neste sinne uppoo.

          Sitten kun koneeseen on saatu menemään n.7-8 litraa nestettä uskaltaa koneen käynnistää.
          Kun käynnistää koneen samalla pitää laittaa lämmityslaite täysillä puhaltamaan lämmintä ja sitten vain seurailemaan paisarin nestetilannetta korkki auki ja lisäämään tarvittaessa jos ja kun pinta laskee paisarissa samalla kannattaa välillä katsoa lämpömittaria/kokeilla tuleeko sisälle kunnolla kuumaa.

          Kun on käyttänyt moottorin lähelle käyntilämpötilaa ja paisarissa on nestettä niin korkki kiinni niin voi lähteä koe-ajolle kokeilemaan että lämmöt pysyy puolessa välissä ja kaikki on kunnossa.
          Kun auto on jähtynyt niin kannattaa tarkistaa nestepinnan korkeus paisarissa kun se on ilmoitettu kylmänä.

          em. mainituin keinoin olen itse bemun dieselien jäähdytysjärjestelmän täyttänyt eikä ole ollut ongelmia saada nesteitä kiertämään
          Last edited by Velho; 01-09-2006, 11:26.
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎