Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B38 naputus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quisma
    BTCF Member
    • May 2005
    • 384
    • Toijala

    S38B38 naputus!

    Pientä esitietoa: Kaverin e34 M5:stä siis kyse. Autolla ajokilometrejä 160tkm ja edellinen omistaja oli asiallinen pappaklubin jäsen, joten (todennäköisesti) viimevuodet ollut hyvällä pidolla.

    Ongelma ilmeni siis jo viime kesänä, kun yhtäkkiä normaalissa ajossa konehuoneesta alkoi kuulumaan voimakasta dieselimäistä ropinaa. Ääni muistutti hyvinkin paljon vanhanliiton dieseliä talvipakkasesta herätettäessä... Ehdimme syksyllä tarkastamaan venttiilikoneiston ja nokat päällisinpuolin, eikä mitään hälyyttävää näkynyt. Nyt pitäisi taas alkaa tutkimaan / korjailemaan vikaa, mutta mistähän tommosta kannattaisi ensimmäisenä tutkia?
    Last edited by quisma; 08-10-2010, 15:56.
    e46 325ci cabrio m-sport2

    Ex: e46 320da touring -04
    e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
    e39 528ia -96
    e34 525i -92
    e30 320i touring -88
    e36 328i coupe -97
    e36 325i -91
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Puristuspainemittaus
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • quisma
      BTCF Member
      • May 2005
      • 384
      • Toijala

      #3
      Vihdoin päästiin jatkamaan vianetsintää. Puristuspaineetkin mittailtiin varmuuden vuoksi ja eroja sylinterien välillä ei juuri ollut.

      M5boardilta lueskelin, että ketjunkiristimet noista s38b38:ista ainakin saattaa mennä 200tkm jälkeen, joten se vaihdetaan s50b32 kiristimeen. Samalla otan jakopään auki ja tarkistan, että onko mitään muuta konkreettisesti hajalla. Mutta jos kaikki näyttää ehjältä, niin kannattaako tommoseen b38 mottiin vaihdella koko jakopäätä "varmuuden vuoksi"? Ketjukaan tuskin on päässyt pahemmin venymään, koska ajo lopetettiin heti ropinan alettua :think

      Mistähän tommonen s50b32 kiristin kannattaisi tilailla?
      e46 325ci cabrio m-sport2

      Ex: e46 320da touring -04
      e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
      e39 528ia -96
      e34 525i -92
      e30 320i touring -88
      e36 328i coupe -97
      e36 325i -91

      Comment

      • quisma
        BTCF Member
        • May 2005
        • 384
        • Toijala

        #4
        Nyt on vaihdettu kiristinkin s50b32 -malliseen. Roklotus jakopäästä hävisi, mutta jäljelle jäi todella häiritsevä ja kova naputtava ääni venttiilikopan tienoilta(kuuluu selvemmin pakosarjan puolelta) Ehjästä s38-koneesta tällaista ääntä ei kuulu -siispä mittailin varmuuden vuoksi venttiilinvälykset.
        Koska käytössä oli vain normaali 0.5mm välein oleva tulkki, en saanut tarkkoja tuloksia, mutta välykset meni väliin 0.20 - 0.35. Tuskin tuo 0.08mm liian pieni välyskään aiheuttaa kylmänä minkäänlaista naputtavaa ääntä...?

        Mistähän seuraavaksi kannattaisi etsiä vikaa? Ääni on tosiaan sen verran kova, että autolla ei uskalla ajaa metriäkään. Käynti on silti tasainen.
        e46 325ci cabrio m-sport2

        Ex: e46 320da touring -04
        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
        e39 528ia -96
        e34 525i -92
        e30 320i touring -88
        e36 328i coupe -97
        e36 325i -91

        Comment

        • penariM5
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 62

          #5
          mites alakerran laakerit?

          Comment

          • cojama
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1421
            • www.e30m3.fi

            #6
            Öljynsuodatin puukolla halki, sen jälkeen sisältö hyvin tarkkaan läpi mahdollista metallihilettä etsien.

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              #7
              Originally posted by penariM5 View Post
              mites alakerran laakerit?
              ääni tälle.. Meneekö kuormituksen mukaan tuo ääni ?
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • quisma
                BTCF Member
                • May 2005
                • 384
                • Toijala

                #8
                Originally posted by Peltsii View Post
                ääni tälle.. Meneekö kuormituksen mukaan tuo ääni ?
                Ääni kuuluu heti tyhjäkäynnillä ja tihenee tietty kierroksia lisätessä, mutta ei muuten muutu ollenkaan. :think
                e46 325ci cabrio m-sport2

                Ex: e46 320da touring -04
                e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                e39 528ia -96
                e34 525i -92
                e30 320i touring -88
                e36 328i coupe -97
                e36 325i -91

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4319
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Heitetääs valistuneena veikkauksena kk:n ylähela / mäntä välys, jos kerran naputtaa tyhjäkäynniltä alkaen. Yhteen B38 pannuun tehtiin remppa em. ongelman takia. Siinä tosin oli vena joskus aiemmin tipahtanut männän päälle ja mulkvisti hurri oli niputtanut koneen paskalla männällä. Männäntappi oli reilusti väljä sekä mäntään, että kankeen.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎