Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 Vanos ongelma - öljyt pihalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wille_P
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 4
    • Espoo

    S50B32 Vanos ongelma - öljyt pihalle

    Moi

    Autoni on Z3 M Coupe vm. 99 ajettu n. 144tkm.

    Homma meni suurin piirtein näin:
    Ajoin 2 kierrosta ahvenistoa ympäri ja kolmannen kierroksen loppupuolella huomasin että auto pöllyttää ja ajelin sitten rauhallisesti varikolle. Öljylämmöt 110C ja moottorin lämmöt normaalit. Öljynpainevalo ja öljymäärän valo ei mielestäni syttynyt. koko auto oli aivan öljyssä. Pohja, konehuone, toinen etuvanne ja kylki.

    Varikolla tutkiskeltuani autoa kävi ilmi että pakopuolelta vanoksen solenoidien kopan pulteista 3 oli poikki ja yksi vielä paikallaan mutta vääntynyt hieman.
    Öljyä oli tullut pihalle noin 3 litraa. Öljyt oli lähtiessä tikun ylärajassa ja 3l joutui lisäämään että sai takasin ylärajaan. Alempi solenoidi on ulompana kuin ylempi (en tiedä kuuluuko olla niin)

    Koitettiin pistää kasaan tavallisilla pulteilla (ei kovilla 10.9 kuten orkkikset)
    Laitoin auton käyntiin ja kone kävi jonkin aikaa tosi epätasasesti todennäkösesti ei käyny kaikilla. sitten käynti tasaantui muutaman sekunnin käynnin jälkeen, mutta sitten koppa sanoi poks ja alkoi taas vuotamaan.

    Eli ei tullut omin avuin kotiin

    Löysin täältä tällaisen linkin aiheesta: http://mukerji.co.uk/category/vanos/

    Onko jollain omakohtaista kokemusta aiheesta? kaikki apu olisi tarpeen.

    Meneekö oikeesti vaan o-renkaiden ja pulttien vaihdolla vai voiko olla jotain muuta mistä toi johtuis? autossa on täydellinen bmw merkkiliikkeen huoltokirja, mutta en tiedä onko vanokselle tehty mitään..
    316i käyttis..
    Z3 M Coupe -99 -ex
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 719
    • Nokia

    #2
    Originally posted by Wille_P View Post
    Moi

    Autoni on Z3 M Coupe vm. 99 ajettu n. 144tkm.

    Homma meni suurin piirtein näin:
    Ajoin 2 kierrosta ahvenistoa ympäri ja kolmannen kierroksen loppupuolella huomasin että auto pöllyttää ja ajelin sitten rauhallisesti varikolle. Öljylämmöt 110C ja moottorin lämmöt normaalit. Öljynpainevalo ja öljymäärän valo ei mielestäni syttynyt. koko auto oli aivan öljyssä. Pohja, konehuone, toinen etuvanne ja kylki.

    Varikolla tutkiskeltuani autoa kävi ilmi että pakopuolelta vanoksen solenoidien kopan pulteista 3 oli poikki ja yksi vielä paikallaan mutta vääntynyt hieman.
    Öljyä oli tullut pihalle noin 3 litraa. Öljyt oli lähtiessä tikun ylärajassa ja 3l joutui lisäämään että sai takasin ylärajaan. Alempi solenoidi on ulompana kuin ylempi (en tiedä kuuluuko olla niin)

    Koitettiin pistää kasaan tavallisilla pulteilla (ei kovilla 10.9 kuten orkkikset)
    Laitoin auton käyntiin ja kone kävi jonkin aikaa tosi epätasasesti todennäkösesti ei käyny kaikilla. sitten käynti tasaantui muutaman sekunnin käynnin jälkeen, mutta sitten koppa sanoi poks ja alkoi taas vuotamaan.

    Eli ei tullut omin avuin kotiin

    Löysin täältä tällaisen linkin aiheesta: http://mukerji.co.uk/category/vanos/

    Onko jollain omakohtaista kokemusta aiheesta? kaikki apu olisi tarpeen.

    Meneekö oikeesti vaan o-renkaiden ja pulttien vaihdolla vai voiko olla jotain muuta mistä toi johtuis? autossa on täydellinen bmw merkkiliikkeen huoltokirja, mutta en tiedä onko vanokselle tehty mitään..
    Multa taitaa löytyä merkkiliikkeestä tilatut uudet pultit ja tiivisteet. Laita vaikka privaa, jos olisit kiinostunut ostaan niitä. Itse juuri tuohon linkkiisi aikaisemmin törmänneenä tilasin nuo osat. Muistaakseni noin 80eur oli tiskiltä kaikki S50B32.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • asvirkku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 514
      • Bern

      #3
      Itselläni oli pienempi vuoto, mutta tiivistevaihdolla korjaantui.

      <spekulointia>
      Isot pojat sanoo, että 10W60 TWS on liian lähmää kamaa tuolle S50B32 koneelle. Vaihdoin vuotelun jälkeen Mobil RF1:een (5W50).
      </spekulointia>

      T AV
      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #4
        Originally posted by asvirkku View Post
        Itselläni oli pienempi vuoto, mutta tiivistevaihdolla korjaantui.

        <spekulointia>
        Isot pojat sanoo, että 10W60 TWS on liian lähmää kamaa tuolle S50B32 koneelle. Vaihdoin vuotelun jälkeen Mobil RF1:een (5W50).
        </spekulointia>

        T AV
        Castrolkin suosittelee 0W-40 öljyjä S50/s52. Tosiaan mikään faktatieto ei puolla 10W-60 öljyn käyttöä. Tämä suositus tulee vastaan ihan muissa koneissa esim. s54-moottorissa (muistaakseni).

        Useinhan vedotaan siihen Castrolin joltain sivulta löytyvään lauseeseen, jonka mukaan 10-60 TWS on ainoa öljy Motorsport-vehkeisiin. Missään varsinaisessa suosituksessa sitä ei näy - siis kun puhutaan s50/s52 -moottoreista.

        Sattui tällainen silmiin, kun hain ohjetta kiertokankien laakereiden vaihtoon:

        "With that being said, there were 4 bearings with decent wear in (cylinder's 1,5,2,7) that we are trying to match with the 4 cylinders with minor scoring. As for the main bearings, they all looked great. Therefore for proactive replacements, I don't think it is necessary to pay for the mains.

        Things are beginning to get pieced back together. The upper oil pan has been replaced.

        We had an oil discussion (i know this is a sensitive topic), but 2 intriguing points got brought up. Most of the wear on the lubricated parts comes from the first 2 minutes of operation. The TWS is somewhat suspicious when it comes to lubricity at startup. Also, the TWS was invented in the mid-90's utilizing the very first round of synthetic oil additives (i am in the petrochemical benchmarking industry and did a little extra research with my friend from Exxon). Compared to new full synthetic, the TWS has multiple compounds that breakdown extremely fast under high shearing temperatures (think bearings). I think the breakdown of these additives are one of the attributing factors to the carbon build-up issue.
        Last edited by MarttiKK; 21-05-2010, 08:22.

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Originally posted by MarttiKK View Post
          back together. The upper oil pan has been replaced.

          We had an oil discussion (i know this is a sensitive topic), but 2 intriguing points got brought up. Most of the wear on the lubricated parts comes from the first 2 minutes of operation. The TWS is somewhat suspicious when it comes to lubricity at startup. Also, the TWS was invented in the mid-90's utilizing the very first round of synthetic oil additives (i am in the petrochemical benchmarking industry and did a little extra research with my friend from Exxon). Compared to new full synthetic, the TWS has multiple compounds that breakdown extremely fast under high shearing temperatures (think bearings). I think the breakdown of these additives are one of the attributing factors to the carbon build-up issue.
          Joo, saksalaisilla foorumeilla on kanssa nämä öljyinsinöörit keskusteleet asioista. Lopputulema oli about se, että teknisesti Mobil RF1 on parempi öljy kuin TWS, kun se on tyyliin dekadin nuorempi kehitys. Suomessa sitä pidetään markettikurana koska "motorsport TWS:ää" saa vain "erikoisliikkeistä".

          Mutta eihän tässä missään lukenut, että threadin aloittajalla oli TWS:ää koneessa. Kunhan mainitsin Vanoksen paineisiin liittyvänä aspektina.

          T AV
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2758
            • Espoo, HML

            #6
            Täällä sen sijaan puhuu kokemus TSW 10W-60 öljyissä S52 koneessa?

            Aikanaan kavereilla on pari S52 konetta mennyt noilla 0W-40 ja 5W-50 öljyillä radalla rikki.
            Kiertokannen laakereiden voitelu pettänyt pidemmässä vedossa radalla öljyn mennessä ohueksi.
            En ihan äkkiä lähtisi tätä Vanos-ongelmaa öljyjen piikkiin laittamaan.
            Muistaakseni Castrolin öljyssä on myös melko hyvä leikkautuvuusarvo, toisin kuin tuossa "we had a oil discussion"-tekstissä väitetään.
            Jokainen voi tietysti työntää menemään parhaaksi katsomallaan öljyllä.

            Näin topicin auton Ahvenistolla lauantaina. Täytyy myötää, että kyseistä ongelmaa ei ole tullut ennen vastaan.
            Näyttää selviävän melko pienellä laitolla. Kuntoon ja kovaa ajoa.
            Last edited by M_Power; 21-05-2010, 20:12.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Tuosta TWS öljystä en itse ole oikein vakuuttunut. +300hv Nissan 200SX autossa se muuttui 6-7tkm ajolla aivan kraanavedeksi. Öljyn vaihtoa tehdessä oli vaikea käsittää sitä, miten erilaiseksi se oli muuttunut tuon ajomäärä aikana. 3tkm ajettuna se oli vielä ihan öljyä... Pian näiden kokemusten jälkeen vaihdoin motul 300V 15W50 öljyyn ja se pysyi samalla vaihtovälillä rakenteeltaan saman oloisena. Tuskin tämä mitään tieteellistä näkemystä asiaan tuo, mutta castrolit on sen jälkeen jääneet hyllyyn.

              Omassa Ducati SS900 mopossa käytän myös tuota 300V öljyä. Radalla ajaessa lämmöt pysyvät nätisti kurissa vaikka onkin ilmajäähdytteinen mopo. Vähän viritettykin se on. Tavallisella motulilla alkaa lämmöt kiipeämään 1/4 korkeammalle. Tuota 300V:tä saa aika monella eri viskositeetilla.

              Comment

              • Wille_P
                Newbiemmer
                • Feb 2010
                • 4
                • Espoo

                #8
                Joo o.

                TWS Motorsport 10W60 koneessa. En myöskään vaihtanut öljymerkkiä. En usko että johtuu öljystä tämä.

                Solenoidien O-renkaat, kopan tiiviste ja pultit vaihdettu pakopuolelle. Yksi o-rengas oli hauraan oloinen, muut O-renkaat pakopuolella vaikuttivat ihan hyville(vaihdoin kaikki kumminkin).. O renkaat pitävät öljyn takanaan. pelkällä kopan tiivisteellä ei ole mitään vaikutusta. kusee sähköjohdon reijästä jos vuotaa. Laitoin myös pultit imupuolelle uusiksi ihan vaan huoltotoimenpiteenä ja uusin "suodattimen" (sen pultin jossa pieni sihti päässä) vanokseen.

                Uudet öljyt ja suodatin ja hyvin pelaa. ei mitään ongelmia. korjasin vian seuraavalla viikolla tapahtuneesta ja ajan autolla päivittäin.

                koko paketti noin 80€, asennus oli nopeahko.

                lisäksi tiukasti konehuoneen ja auton pesua liukkarilla. Myöskin pohjasta kävi muovit irti ja pesin pohjasta öljyroiskeet huolellisesti pois montulla.

                Mistä lie johtunut. joku irrottanut pultit joskus aijemmin ja ei ole vaihtanut pultteja uusiin Tai ylikiristänyt pultit. josko kova pultti katkeaisi helposti jos "venähtää"? öljynpaine tuskin katkoo pultteja... ja solenoidin takana tuskin on 100 barin öljynpainetta vaikka linkin juttu niin väittääkin. solenoidit kai lepäävät koppia vasten. eli siis pultit pitävät ne paikallaan.
                Last edited by Wille_P; 12-06-2010, 01:16. Reason: paria asiaa ja kirjotusmokaa korjailtu.
                316i käyttis..
                Z3 M Coupe -99 -ex

                Comment

                • asvirkku
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 514
                  • Bern

                  #9
                  Juuri näin, enpä nyt keksinyt erikseen nimetä O-renkaita erikseen, tiiviste kun tiiviste.

                  Tää pulttien katkeilu on tosiaan "se alkuperäinen vanosvuodon aiheuttava tyyppivika" tossa koneessa, ainakin monet vuotoon liittyvät postaukset alkaa katkenneitten pulttien ihmettelyllä. Mulla oli pultit OK, mutta O-renkat lopussa.

                  T AV
                  e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #10
                    Originally posted by M_Power View Post
                    Täällä sen sijaan puhuu kokemus TSW 10W-60 öljyissä S52 koneessa?

                    Aikanaan kavereilla on pari S52 konetta mennyt noilla 0W-40 ja 5W-50 öljyillä radalla rikki.
                    Kiertokannen laakereiden voitelu pettänyt pidemmässä vedossa radalla öljyn mennessä ohueksi.
                    En ihan äkkiä lähtisi tätä Vanos-ongelmaa öljyjen piikkiin laittamaan.
                    Muistaakseni Castrolin öljyssä on myös melko hyvä leikkautuvuusarvo, toisin kuin tuossa "we had a oil discussion"-tekstissä väitetään.
                    Jokainen voi tietysti työntää menemään parhaaksi katsomallaan öljyllä.

                    Näin topicin auton Ahvenistolla lauantaina. Täytyy myötää, että kyseistä ongelmaa ei ole tullut ennen vastaan.
                    Näyttää selviävän melko pienellä laitolla. Kuntoon ja kovaa ajoa.

                    Millä perusteella on aukottomasti päätelty, että juuri öljy on ollut syypää rikkoon? Voitelun puute ei automaattisesti tarkoita sitä, että öljyssä olisi vika, vaan vika voi olla monessa muussa tekijässä tai niiden summassa.

                    Onhan näitä S52 TWS-autoja myös ajettu rikki radalla? Tuskin öljy kuitenkaan on syypää. Jos olisi olemassa näyttöä siitä, että TWS olisi ainoa oikea vaihtoehto, niin se varmaan olisi Castrolin sivuilla suosituksena.

                    Comment

                    • M40 Power
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 584
                      • Turun seutu

                      #11
                      Originally posted by MarttiKK View Post
                      Jos olisi olemassa näyttöä siitä, että TWS olisi ainoa oikea vaihtoehto, niin se varmaan olisi Castrolin sivuilla suosituksena.
                      Itse asiassa, mm. jopa E46 M3:seen castrolin sivu suosittelee TWS Motorsportia.
                      EX: E30, E34, E36, E36 compact

                      Nyk. -99 320D

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #12
                        Originally posted by M40 Power View Post
                        Itse asiassa, mm. jopa E46 M3:seen castrolin sivu suosittelee TWS Motorsportia.
                        Niin, S54 moottoriin, mutta ei S52/S50 moottoriin. Ja jos oikein nipotetaan, niin Castrol Edge 10-60 on Castrolin suosituksen (kuluttajille) mukaan oikea öljy ja korjaamoille taas TWS.

                        Esim. Nascarissa käytetään mm. 5W30 öljyjä ja kiihdytysajoissa jopa 0W7 öljyjä.

                        Mystinen uskomus on se, että mitä isompi kuumapään numero, niin sitä parempi.

                        Joku peruste siinä on, että S50/S52 moottoreihin suositellaan ohuempia öljyjä. Yhtenä perusteena voi olla esim. moottorin eri laakereiden välykset ym. Yhteenä syynä kiertokankien kulumiseen voi olla myös liian jäykkä öljy, kuten TWS.
                        Last edited by MarttiKK; 20-06-2010, 22:08.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎