Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millainen hukkaportti / Mistä laippa ahtimeen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    Millainen hukkaportti / Mistä laippa ahtimeen?

    Millaista erillistä hukkaporttia suosittelette bmw 525tds:aan?
    Ahdin on Schwitzer s2b. Pakosarja on teetetty.
    Hukkaportin tulee riittää ainakin 300hp asti.

    Tuolta amerikan ebaystä löysin tälläisen säädettävän 50mm hukkaportin.



    Hinnaksi tulisi postikulujen, tullin ja alvin jälkeen noin 200euroa.
    Proturbolla sama hukkaportti maksaa 300eur eikä ole edes ilmeisesti säädettävää mallia.

    Miten tuo säätö tuossa toimii?
    Täytyykö jousia vaihtaa, vai miten tuo toimii?

    Toinen vaihtoehto on ostaa esimerkiksi käytetty audi s2:sen hukkaportti, mutta käytetty on aina käytetty ja hinnaksi tulisi kuitenkin yli 100eur.
    Kertokaa oma näkemyksenne asiaan. Tiedän kyllä että 50mm hukkaportti on todella iso, mutta voiko isosta hukkaportista olla jotain haittaa?
    Ei ole juuri minkäänlaista hintaeroa ostaako 40mm vai 50mm mallin.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Samalla myyjällä on myös täysin samanlainen hukkaportti myynnissä, mutta ilman säätöä.



    Miten nämä kaksi hukkaporttia eroavat toisistaan?
    Tuleeko tuon säädettävän mukana muutama jousi?

    edit: Vai ovatkohan nuo sittenkin täysin samanlaisia?
    Toisessa vain on eri hinta :roll:
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1702
      • Rovaniemi

      #3
      Ensinäkin tuo HKS:n hukkis on varmasti säädettävä.
      Nuille tehoille riittää 40mm venttiilikin varmasti!

      En tiedä tuleeko mukaan erinlaisia jousia,mutta yleensä kaikissa erillisissä hukkiksissa on säätöpultti,jolla voi säätää jousen esijännitystä,ja aukeamis ajankohtaa.

      Mutta kun laitat siihen siihen hukkikselle menevään letkuun säätimen väliin,ja ohjaat paineen MYÖS kalvon yläpuolelle,voit säätää aukeamis ajankohdan tarkemmin,ja käyttää löysempää jousta.

      Tuliko tarpeeksi sekavasti? :wink:
      E24 635csi

      Comment

      • VNT
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1410
        • Tuusula

        #4
        Tuossa hukkaportin mukana tulee ilmeisesti ainoastaan yksi jousi joka on 10.15psi:n (0.7bar). Riittääkö siinä säätövaraa n. 1.5baariin asti?

        Tuolla on erikseen myynnissä 20dollarin lisähintaan seuraavia jousia:
        -1.1bar
        -1.3bar
        -1.4bar
        -1.5bar
        -1.6bar

        Kannattaakohan lisäksi ostaa joku noista jousista?
        Ja ei, en osta 40mm hukkaporttia koska se maksaa täysin saman verran kuin tuo 50mm malli. Ellei sitten liian isosta hukkaportista ole jotain haittaa?
        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          #5
          Ja mistä löydän tälläisen laipan (ympyröity kuvassa punaisella) Schwitzer s2b ahtimeen?
          Eli siis tuo laippa joka tulee ahtimen turbiiniin kiinni, ja siihen hitsataan pakoputki.

          Löytyykö noita laippoja valmiina turboa myyvistä liikkeistä, vai meneekö teettämisen puolelle?

          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            Originally posted by VNT
            Ja mistä löydän tälläisen laipan (ympyröity kuvassa punaisella) Schwitzer s2b ahtimeen?
            Eli siis tuo laippa joka tulee ahtimen turbiiniin kiinni, ja siihen hitsataan pakoputki.

            Löytyykö noita laippoja valmiina turboa myyvistä liikkeistä, vai meneekö teettämisen puolelle?

            löytyy yleensä valmiina turbopajoista. ja hukkaportin venttiilin koko ei juuri vaikuta mihinkään (siis jos on liian iso), mutta jos pilkkua viilataan niin paineennousu lähellä säädettyä ahtopainehuippua on huonompi.
            (iso venttiili avautuessaan virtaa pakokaasua enemmän kuin pieni samalla avautumalla ja "romahduttaa" turbon turbiinille menevän pakokaasumäärän nopeammin) pieni ja suuri portti kun molemmat jokatapauksessa alkavat avautumaan jo ennen säädettyä ahtopainetta.
            käytännössä sitä nyt ei edes varmaan huomaa.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by Tykki
              kun molemmat jokatapauksessa alkavat avautumaan jo ennen säädettyä ahtopainetta.
              Ja kun pistää paineen tuonne kalvon yläpuolelle,niin senhän voi säätää säätimellä aukeaamaan vasta esim.1.5bar.Eli ei aukea yhtään ennen tätä painetta.

              Eikö?
              E24 635csi

              Comment

              • Pluto
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1860
                • Raisio

                #8
                Originally posted by Muumi
                Originally posted by Tykki
                kun molemmat jokatapauksessa alkavat avautumaan jo ennen säädettyä ahtopainetta.
                Ja kun pistää paineen tuonne kalvon yläpuolelle,niin senhän voi säätää säätimellä aukeaamaan vasta esim.1.5bar.Eli ei aukea yhtään ennen tätä painetta.

                Eikö?
                Niin, siihen voi pistää venttiilin mitä taas ohjataan jollain fiksulla ohjaimella, eli säätimellä.
                BMW F32 435d

                Comment

                • fast-finn
                  Newbiemmer
                  • Oct 2004
                  • 6

                  #9
                  joo ostat jonkun elektroonisen boostcontrollin jolla saat saadettya ahtopaineen 0-1.5bar(esim) valmistajia on paljon.= greddy, hks, blitz, jne hinnat naat hyvin e-bay:sta.

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by fast-finn
                    joo ostat jonkun elektroonisen boostcontrollin jolla saat saadettya ahtopaineen 0-1.5bar(esim) valmistajia on paljon.= greddy, hks, blitz, jne hinnat naat hyvin e-bay:sta.
                    Tarkoitat siis jotain tälläistä?



                    Eli ostan tuollaisen 50mm hukkaportin tuolla vakio 10.15psi jousella,
                    ja jonkin tuollaisen elektronisen boost controllin?
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • VNT
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1410
                      • Tuusula

                      #11
                      Nyt täytyy tuo hukkaportti tilata jenkeistä.
                      Sanokaa joku kannattaako 5:sta jousesta maksaa 25$?
                      Vai pärjäänkö ainoastaan yhdellä jousella joka tulee halvemman hukkaportin mukana?

                      Tässä on linkki 50mm hukkaporttiin joka maksaa 150dollaria.
                      Mukana tulee ainostaan yksi jousi.


                      Tässä linkki 50mm hukkaporttiin joka maksaa 175dollaria.
                      Mukana tulee 5 jousta.
                      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                      Comment

                      • ytte
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 248
                        • Pyhäjärvi

                        #12
                        40mm HKS:n porttiki riittäs jo 500hp:n, mut jos sen 50mm väkisin haluu nii ei kai siinä. Rajapaine venttiilillä voi säätää Avautumiskohdan niin että aukiaa venttiili vasta, kun säädetty ahtopaine o tavoivettu. Eikä ees maksa toi rajapaine venttiili niin paljoo ku nämä kalliit tuuninkimerkit
                        F10 LCI -15
                        E60 LCI -08

                        Comment

                        • VNT
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1410
                          • Tuusula

                          #13
                          Joo mutta siis onko noista 4:sta jousesta mitään hyötyä?
                          Kannattaako niistä maksaa 25$? Pärjääkö tuolla normaalilla vakiojousella?
                          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                          Comment

                          • ytte
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 248
                            • Pyhäjärvi

                            #14
                            Pärjää siihen asti mihin se pitää sitä venaa kii, sit hommaat noi loput härvelit nii saat ohjata sitä painetta kalvon alle, niin saat säätää sen paineen mihin haluut.
                            F10 LCI -15
                            E60 LCI -08

                            Comment

                            • VNT
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1410
                              • Tuusula

                              #15
                              En nyt oikein saanut tuosta vastauksesta mitään irti.

                              Eli siis kannattaa ostaa tuo viiden jousen paketti lisäksi?
                              Jos tavoitteena on vähän suuremmat ahdot (n. 1.5bar-->).
                              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎