Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvempaa osaa M57n:n kytkinpuolelle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    Vahvempaa osaa M57n:n kytkinpuolelle.

    Saattais olla kytkin puolen uusiminen edessä.
    On alkanut vääntöhuippujen kohdalla isommilla vaihteilla jyristämään. suoranaista luistoa ei vielä ole.

    Paikallinen BMW huolto velottaa vakio-osilla 840€ remontista.
    Mutta niillä ei ole tarjota mitään vahvempaa.

    Paljonko tuon kytkimen väännönkesto on?
    Löytyisköhän jostain muusta bmw mallista jossa sama kone, vahvempaa osaa?

    Tarkotus olis auto pitää ihan ajettavana, eli on/off setit ei tule kysymykseen.
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    #2
    Taitaa kaksoismassa jyristä? Kova vp tilalle ja jousitettu levy esim:Promotorssilta asetelman kanssa.
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo

    Comment

    • Ändi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1292
      • Pori

      #4
      Originally posted by Jamppa1983 View Post
      Taitaa kaksoismassa jyristä? Kova vp tilalle ja jousitettu levy esim:Promotorssilta asetelman kanssa.
      Mikäs sen tekee että kaksoinmassa alkais jyristämään?
      Tää kytkin tekniikka ei mulle ole kauheen tuttu. en ennen ole joutunut näitä asioita funtsimaan.

      Sen jo jostain luin ettei kova Vp oikeen olis sopiva diiselikäyttöön. varsinkaan kovin kevyenä versiona. (oli puhetta jopa kampiakselin vaurioitumisesta)
      sigpic
      E46 2d 330 -02
      EX.
      E36 2d 328 -97
      e92 335d -07
      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
      Bmw 325 iA 2D -93
      Bmw 325 4d -92

      Comment

      • Ändi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1292
        • Pori

        #5
        en saanut noista linkeistä oikeen mitään irti. kieli muuri.
        sigpic
        E46 2d 330 -02
        EX.
        E36 2d 328 -97
        e92 335d -07
        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
        Bmw 325 iA 2D -93
        Bmw 325 4d -92

        Comment

        • Ändi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1292
          • Pori

          #6


          Mistäköhän tuollaisen sais? marmorilta?
          Tietääkö kukaan factaa amerikan vientimalli Xfemman kytkyttimestä?
          sigpic
          E46 2d 330 -02
          EX.
          E36 2d 328 -97
          e92 335d -07
          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
          Bmw 325 iA 2D -93
          Bmw 325 4d -92

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #7
            Originally posted by Ändi View Post
            en saanut noista linkeistä oikeen mitään irti. kieli muuri.
            Tuon saa ihan Suomeksikin, alhaalla on kielivalikko.

            Olisikohan tuosta jotain apua: LINKKI

            Painat vasemmalta valikosta kohdan Ajoneuvohistoria alta auton mallia, sen jälkeen Rakenneryhmän valikossa ensimmäinen painike on Kytkinosat, painat siitä ja sen jälkeen Näytä tuotteet niin näet mitä muuta on tarjolla.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #8
              Originally posted by Ändi View Post
              Sen jo jostain luin ettei kova Vp oikeen olis sopiva diiselikäyttöön. varsinkaan kovin kevyenä versiona. (oli puhetta jopa kampiakselin vaurioitumisesta)
              Moniko on sitten nähnyt oikeasti vain kovasta vp:stä johtuneen kampuran katkeamisen?

              Onhan noita kovia pyöriä paljon ärjymmissä laitteissa kuin M57:ssa ilman ongelmia.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #9
                Kyllähän sen kaksoismassan osaltaan on tarkoitus on vaimentaa vääntövärähtelyjä siinä systeemissä. Toki onhan kovan vp:n tapauksessakin sitten levyssä jouset, jotka jotain vaimentaa.

                Sinällään tuo kaksoismassa on dieseleissä yleinen, koska dieselkoneessa nuo käynnin aiheuttamat vääntövärähtelyt on suurempia kuin bensakoneissa. Pääasiallinen vääntövärähtelyvaimennin on kuitenkin mielestäni se kampiakselin etupään hihnapyörä, joka on sellainen kumimassaviritelmä( ja kallis kun mikä).

                Tasapainon säilyttämiseksi tulee mielestäni sen kovan vp:n(+kytkin+asetelma) massan olla suunnilleen sama kuin alkuperäisen kaksoismassasysteemin.

                Varmasti tuon vauhtipyöräswapin voi tehdä ihan ilman mitään pelkoja kampiakselivauriosta, ainakin jos ostaa jonku laadukkaan valmistajan valmiin paketin siihen.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Pekuz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 687
                  • Pirkanmaa

                  #10
                  Parissa topicissa juttua pitävämmästä kytkimestä.



                  ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                  Comment

                  • Jamppa1983
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 739
                    • Pirkanmaa

                    #11
                    Originally posted by Ändi View Post
                    Mikäs sen tekee että kaksoinmassa alkais jyristämään?
                    Tää kytkin tekniikka ei mulle ole kauheen tuttu. en ennen ole joutunut näitä asioita funtsimaan.

                    Sen jo jostain luin ettei kova Vp oikeen olis sopiva diiselikäyttöön. varsinkaan kovin kevyenä versiona. (oli puhetta jopa kampiakselin vaurioitumisesta)
                    Massa-aine ei jaksa vaimentaa vääntöä ja pohjaa jolloin tapahtuu jyrinä. Jos voimaa haluat irti niin ei taida oikein muita vaihto ehtoja olla.

                    X5 vitosen kytkin on ainakin samalla materiaali numerolla kun 330d joten sen väännö keston vois kuvitella loppuvan samaan pisteeseen.

                    M3 sport asetelma ja kytkin kestää noin 700n + toleranssit päälle.

                    Jos jyristää kiihdyttäessä niin, vp menossa tai ohjelma antaa liikaa vääntöä väärälle kierrosalueelle. Jos auto on muuten vakio(paitsi ohjelmoitu) niin uus kytkin paketti ja kaksoismassa riittää + ohjelmointi paikassa missä on penkki että ei tule liikaa alavääntöä. Alle 2000rpm ja mahdollisimman tasainen.
                    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                    M3 e90 & "M3" e30 turbo

                    Comment

                    • Ändi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1292
                      • Pori

                      #12
                      Originally posted by Jamppa1983 View Post

                      Jos jyristää kiihdyttäessä niin, vp menossa tai ohjelma antaa liikaa vääntöä väärälle kierrosalueelle. Jos auto on muuten vakio(paitsi ohjelmoitu) niin uus kytkin paketti ja kaksoismassa riittää + ohjelmointi paikassa missä on penkki että ei tule liikaa alavääntöä. Alle 2000rpm ja mahdollisimman tasainen.
                      toden näköisesti se on sit vp menossa. kun ei ole aina jyristänyt.
                      Taidan tyytyä vakio osiin. Karalan softahan tuossa "pitäis" olla edellisen omistajan mukaan. mut vois sen kyl päivittää. se on vielä sil 240hp setupilla. ja karalahan tarjoo jo 258hp settiä.

                      kiitos kaikille vastauksista.
                      sigpic
                      E46 2d 330 -02
                      EX.
                      E36 2d 328 -97
                      e92 335d -07
                      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                      Bmw 325 iA 2D -93
                      Bmw 325 4d -92

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        #13
                        alt-control sivuilta:



                        Ohjelmointi, tehonlisäys ja 2-massavauhtipyörä:

                        Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla.
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎