Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin asentotunnistin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    Nokka-akselin asentotunnistin?

    Auttakaapa miestä joka tietää autoista yhtä paljon kuin sika satellitista!
    Eli bemussani 330D (vm.2000), esiintui sellaista vikaa ettei aina lähtenyt käyntiin.
    Liikkeen analyysi oli nokka-akselin asentotunnistin.
    Sitä ei vaihdettu vaan ensi alkuun käytettiin liitin irti ja väliin contct cliineriä suihkaisut... Vika taisi poistua
    Nyt vain kiinnostaisi mitä tuo anturi tekee ja onko siitä mitä vaaraa jos se taas alkaa "pätkimään"?
    Kannattaisiko vaihtaa hyvissä ajoin?
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    Tommosessa täysin sähköisesti ohjatussa dieselissä kuten sulla on, nokka/kampi-akselin asentotunnistimella tunnistetaan sylinteri joka on seuraavana työvuorossa. Ko. anturilta saadaan tarvittaessa myös pyörintänopeus. Syöttöumpulla on oma anturi syöttöennakkoa varten. Jos nokka-akselin asentotunnistimessa on vikaa aiheuttaa se juurikin sen että kone ei lähde käyntiin, kun ei tiedetä että mihin sylinteriin polttoainetta pitää ruutata. Kun kone on käynnissä, seuraava sylinteri tiedetään ilman asentotunnistintakin, joten anturin häiriötä ei käyvässä koneessa huomaa mitenkään. Ei siis kannata alkaa vaihtamaan anturia, jos vika poistui kontaktit putsaamalla. Rikkoontumisesta ei ole mitään vaaraa.

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #3
      Kiitos

      xelalle hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta
      Nyt tiedän tuonkin ja saan nukuttua yöni rauhassa
      Tai ainakin voin ajella pitempiäkin matkoja palkäämättä, että auto sammuu maantielle.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Jos ja kun sen tarkoitus on sama kuin bensa motronicissa, sitä tarvitaan vain ja ainoastaan käynnistyksen aikana, kuten jo selostettiinkin. Jos se rikkoontuu, se ei aiheuta mitään vaaraa koneelle.

        Ainoa varjopuoli on se että kun se rikkoutuu, auto ei käynnisty ollenkaan. Ei vaikka mitä (muuta) tekisit. Eli siinä mielessä se kannattaa ostaa varalle, tarkistaa missä se on ja miten se vaihdetaan. Jos ja kun vika uusintuu, tiedät mitä ja miten toimit jotta saat auton takaisin liikenteeseen.

        Ainakin bensamalleissa se on tavallinen induktioanturi (kampiakselin asentotunnistin), joten sen voi mitata tavallisella yleismittarilla. Mittaamalla ko. anturin resistanssin. Ääretön määrä ohmeja = anturi on sökö. "Oikeamäärä" ohmeja = anturi on OK. "Oikeamäärä ohmeja" riippuu anturin tyypistä, vanhemmissa motroniceissa se on luokkaa n. 10kohmia.

        Bensakoneissa sen vaihtaminen ei kovin kummoinen askare ole. Toki kätensä siinä sotkee mutta sen tekee kohtuu vähillä työkaluilla, jopa kohtuu vähäisessä valaistuksessa (parkkipaikka tms.).

        t: Timo

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Vikakoodi P0340

          Vanha topicci ylös.

          Eli luettiin tossa kiesistä vikakoodit, ihan huvikseen. Mitään vikaa siis en ole havainnut autossa. Yllätykseksi se kuitenkin ilmoitti että 1 vikakoodi löytyy: (P0340 Camshaft sensor) Nollattiin ko. koodi, ja ajettiin testilenkki, pari kertaa sammutettiin ja käynnistettiin. Vika ei ilmaantunut takasin? Kyseessähän on tuo nokka-akselin asentotunnistin, eikö? Vanhassa autossa sen jouduin vaihtamaan ja sillon siinä oli vikaakin -> eli ei lähtenyt kun sahaamalla käyntiin. Nyt kuitenkin tämä uusi käynnistyy aina iloisesti heti (koputetaan puuta) ja muitakaan oireita ei ole havaittavissa.

          Kysymys kuuluu: Mistä tuo koodi johtuu? Onko todella mahdollista että tuo anturi olisikin sökö, vaikka oireita ei ole? Eli pitäskö toi oikeen vaihtaakin?
          Tietäjät, kiitos jo etukäteen yöunet pelastavasta vastauksesta!
          Last edited by fastandfurious; 30-08-2006, 22:16.
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Ainakaan bensakoneisissa(jos nyt puhuttiin siitä eikä dieselistä) ko.anturin tiltti ei jätä tielle. Eli auto kyllä käynnistyy, mutta vaatii muutaman sekunnin startin kun ecu ei saa pyörintätietoa nokalta ja lyö nilkutusohjelman päälle.
            Tämän kyllä huomaat erityisesti m52TU tuplavanoskoneessa vääntöjen ja tehojen puolittuessa. ko.anturivika ei sytytä vikavaloa, mutta sen kyllä tosiaan huomaa kulkupuolessa. Tämä on uudemmissa bemuissa taas kerran yksi vaaralinen sähköpuolen vika, jos/kun sen huomaa lähdettäessä tiukempaan ohitustilanteeseen tai hieman ahtaampaan väliin risteyksestä(sammuu helposti). Eli etukäteen tämän vaihtoon ei tarvitse lähteä sen takia että jäisi tielle, mutta mahdollinen ongelma on hyvä tiedostaa jos kohdalle sattuu ns."pitkä startti" tai vääntö on hukassa tai kiihdytyksissä on nykimistä. ko.anturi menee yleensä niin että toimii vielä kun käynnistät auton kylmänä, mutta lämmittyään alkaa tekemään tilttiä. Kun sitten kuumana yrittää käynnistää, tekee tiltin ja kone siirtyy tehottomaan nilkutusmoodiin.

            Comment

            • Reija
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 2
              • Uusimaa

              #7
              eli?

              Onko niin, että joko nokka-akselin asentotunnistin toimii tai sitten se ei toimi ollenkaan=auto ei käynnisty

              Mulla tyhjäkäyntitongelmia ja joidenkin arvio olisi tuo asentotunnistin, mutta tämän topicin mukaan sitten taas ei oikein ehkä sovikaan oireet siihen.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16464
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Reija View Post
                Onko niin, että joko nokka-akselin asentotunnistin toimii tai sitten se ei toimi ollenkaan=auto ei käynnisty

                Mulla tyhjäkäyntitongelmia ja joidenkin arvio olisi tuo asentotunnistin, mutta tämän topicin mukaan sitten taas ei oikein ehkä sovikaan oireet siihen.
                Et sitten lukenut tuota Hemin juttua.. ?

                Comment

                • -Tupe-
                  Newbiemmer
                  • Mar 2010
                  • 9
                  • Lahti

                  #9
                  Herätellään vanhaa topikkia, anteeksi siitä...

                  Eli oma e39, 523i -97 kadotti alaväännön ihan totaalisesti. Oireita olisi sammuminen liikkeelle lähdöissä, röpöttävä ja seilaava tyhjäkäynti, pikku nykäisyt harvoin ajonaikana, 4-6 sekunnin starttausajat. Vikakoodi näyttää seuraavaa:
                  RESULT: 1 errors in error memory !
                  -------------------------------------------------------------
                  65 camshafts - Sensor
                  Error frequency : 1
                  Logistic counter: 40
                  Engine speed 768.00 rpm
                  engine state 4.00 1
                  Engine temperature 83.49 degrees C
                  Battery Voltage 14.08 Volt
                  emission related malfunction
                  emission related malfunction
                  defect code stored after filtering
                  Error present
                  Static error
                  ================================================== ===========

                  Eli kaikki oireet sopivat tuohon mikäli olen oikein ymmärtänyt. Sitten suuri kysymys, miten tuo anturi vaihdetaan?

                  -Pasi

                  edit: Ohjeethan löytyivätkin helposti haulla, turhaa panikointia...
                  Last edited by -Tupe-; 14-05-2010, 10:28.

                  Comment

                  • lee
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 3
                    • Espoo

                    #10
                    E46 330Ci. Ajoittain piti startata 4-5sek. Välillä kaasua painaessa tukehtui totaalisesti, joskus sammui pienillä kierroksilla. Diagnoosina viallinen nokka-akselin asentotunnistin ja Laakkosella velotti vikakoodien luvusta 142e ja koko hoito tuli maksamaan jotain 300e.. näin vertailun vuoksi merkkiliikkeen korjaushinta. Varmaan osan itse hankkimalla ja vaihtamalla pääsee melkolailla halvemmalla.

                    Comment

                    • k0rppi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 784
                      • Varkaus

                      #11
                      laakkoselta on saanu noita antureita 90e lapulla ja ite on sotkettu käsiä sen parin minsan ajan että on saanu vaihdettua. vikakoodien lukukin onnistunee varmasti jossain nyrkkipajassa lähes ilmasiks.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎