Announcement

Collapse
No announcement yet.

318TDS (+325TDS,525TDS) jakoketjun vaihto tarvittavine työkaluineen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    318TDS (+325TDS,525TDS) jakoketjun vaihto tarvittavine työkaluineen

    Jakoketjun vaihto on edessä E36 318tds -97 kulkineeseen. Kaikki kun pitää tehdä itse ja mahdollisimman edullisesti niin tällaisen listan siihen varmaan tarvitsee?

    - ylä- ja alaketju
    - suojakoppien tarvittavat tiivisteet
    - vauhtipyörän lukituspinni (mikä koko, paksuus?)
    - ketjunkiristimen lukitustapit: näyttävät suorilta sokilta, mikä paksuus?
    - nokka-akselin lukitustyökalu: tämä varmaan syntyy helposti latasta? Tarkkuuttahan tuolla ei haeta vaan että ketjun jako sattuu oikeaan hampaaseen eikä pyörähdä rakentelun aikana?
    - yläketjun vääntötyökalu jolla saadaan ketjunkiristimen lukitustapit paikoilleen. Tämän saa varmaan rakennettua tai väännettyä jollain sopivalla tangolla?
    - syöttöpumpun ulosvetäjä: löysin netistä aiemmin ohjeen tämän rakentamiseen mutta se on kadonnut. Kellä tallessa? Siihen meni joku iso mutteri, pultti, pieni mutteri ja putkea.
    - heittokello syöttöpumpun ajoituksen tarkistamiseen: näitä saa halvalla kaupasta
    - sovitin edelliseen: yritän etsiä edulliseen hintaan jostain tai itse rakentaen putkesta, tapista tms.

    Sitten ne loput tarkennukset jotta homma olisi mahdollisimman helppo ja seuraavana aamuna pääsisi taas autolla töihin
    Last edited by TheLoial; 18-07-2010, 23:36.
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #2
    Ton ketjun 18 postauksesta löytyy mun rakentaman pumpun ulosvetäjän ohjeeseen linkki hsd:n foorumille.



    Mittakelloadapterille löytyy muistaakseni kans ohje hsdltä.

    Mulla kanssa se jakokettingin vaihtorojekti tulossa ja pitää koittaa kanssa askarrella kaikki tarvittavat "erikois" työkalut.
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Mikäli 318TDS:n jakopää on samanlainen kuin isoveljessään(325/525 TDS) niin vaihtohomma ei ole kovin simppeli. Yhtenä iltana hommaa on melkein turha alkaa tekemään, saattaa mennä yöhön.

      Virallisen ohjeen mukaan sylinterikansi tulee irroittaa, koska jakopään koppaa ei voi purkaa pois ilman kannen irrotusta. No tietääkseni sen kopan irrotus onnistuu kun ensin löysää öljypohjan alaspäin / ottaa pois jolloin sen jakokopan saa sieltä välistä pois. Tätä vaihetta ennen edestä on saanut purkaa pois imuputkistoja, laturin hihnaa+ kiristintä ym.

      Ketjuja on kaksi kappaletta, toinen pyörittää pumppua ja toinen pumpulta nokka-akselia. Ensin käännetään kampiakseli(myös nokka-akselista katsottava, koska nokkahan voi olla puoli kierrosta väärässä kohden, jolloin kasaaminen vaikeampaa) lukituskohdalleen ja tappi paikoilleen. Sitten voikin irrotella nokka-akselilta sen ketjupyörän( huom. tässä ei kiilaa, säätö on melko tarkkaa kasatessa , ja ketjunkiristintä saa kammeta irrottaessa jollain). Nyt kun ei mennä virallisella ohjeella niin sen ketjupyörän saa jotenkin nitkuteltua siitä välistä pois ja sitten irrotetaan ketjun ohjain. Alaketju vastaavasti lähtee helposti pois kun painaa kiristimen pohjaan ja laittaa sopivan lukitustapin. Pumpulla on ajoitusmerkki, ketjun kanssa, mutta luultavasti vanhasta ketjusta ei enää nää niitä ajoitusmerkkejä

      Alaketjussa on merkattu kaksi ketjulenkkiä(ovat erivärisiä), jotka kohdistetaan kampiakselin pyörän ja pumpun pyörän merkkeihin(huom. nämä ei sitten mene kohdilleen joka toinen kierros). pumpun ja nokka-akselin välisellä ketjulla ei ole merkkejä. Ensin löysätään alaketjun kiristin( muistaakseni tässä vaiheessa), sitten sovittellaan nokka-akselin ketjupyörää ja ajoitusta kohdilleen. ketjunkiristin pitää yläketjulta löysätä sen jälkeen kun saa sen pyörän hollille siihen akselinpäähän ja pultin suht paikoilleen. Ajoitus onnistuu laittaa ilman erikoistyökaluja jos toinen pitää nokkaa isolla jakarilla oikeassa asennossa ja toinen kiristää pultin( ja oltava oikeassa momentissa !)

      sitten jos kone vielä pyörii ympäri ja merkit jossain pyörittelyn vaiheessa kohtaavat niin on kasaamisen aika. Pumpun ajoituksen heittokellolla voi toki säätää jo tässä vaiheessa jos haluaa.

      Sitten vielä alkuperäisen kysyjän lista tarvikkeista.

      - ylä- ja alaketju -> kyllä
      - suojakoppien tarvittavat tiivisteet -> kyllä, Tosin mikäli sylinterikantta ei irroteta tulee jakopäänkopan ja kannentiivisteen väli ehkä varmuuden vuoksi tiivistää silikonilla.
      - vauhtipyörän lukituspinni (mikä koko, paksuus?) -> sopiva poranterä (8-10mm käy tähän hommmaan)
      - ketjunkiristimen lukitustapit: näyttävät suorilta sokilta, mikä paksuus? - > sopivat rautanaulat ( noin 2") sopivat muistaakseni ja ovat riittävän jämäkkiä
      - nokka-akselin lukitustyökalu: tämä varmaan syntyy helposti latasta? Tarkkuuttahan tuolla ei haeta vaan että ketjun jako sattuu oikeaan hampaaseen eikä pyörähdä rakentelun aikana? --> ei mielestäni pakollinen, mutta helpottaa huomattavasti. Ja tulee huomata että tässä nimenomaan haetaan tarkkuutta, koska siinä ketjupyörässä ei ole minkäänlaista kiilaa. Eli on täysin säädettävä nokan ajoitus.
      - yläketjun vääntötyökalu jolla saadaan ketjunkiristimen lukitustapit paikoilleen. Tämän saa varmaan rakennettua tai väännettyä jollain sopivalla tangolla?--> ei tämäkään pakollinen, koskak purkaessa lukkotappeja ei välttämätttä vielä tarvitse ja ennen kasausta ne saa paikoilleen jos toinen esim. painaa männän alas puutapilla ja toinen tökkää sen rautanaulan siihen lukkotapiksi.
      - syöttöpumpun ulosvetäjä: löysin netistä aiemmin ohjeen tämän rakentamiseen mutta se on kadonnut. Kellä tallessa? Siihen meni joku iso mutteri, pultti, pieni mutteri ja putkea. --> tätä ei mielestäni tarvitse tässä remontissa
      - heittokello syöttöpumpun ajoituksen tarkistamiseen: näitä saa halvalla kaupasta --> kyllä
      - sovitin edelliseen: yritän etsiä edulliseen hintaan jostain tai itse rakentaen putkesta, tapista tms.--> kyllä

      +
      mielellään vaihdetaan myös
      - jakoketjun laahain,mikäli kulunut
      - jakoketjun kiristimet, mikäli kuluneet
      - öljypumppu, olisi helppo vaihtaa tässä vaiheessa. No tämä ei liene tarpeellinen kuitenkaan
      - nokka-akselin ketjupyörän pultti,koska ilmeisesti on venyvä ja pyörä ei ole millään muulla kiinni(varaudu tilaamaan ruotsista)


      Varmaan tästä selostuksesta jotain puuttuu, mutta noin se pääpiirteittäin menee. Esim. Bentleyn manuaali on hyvä apu tähän hommaan.
      Last edited by ockelbo4500; 19-07-2010, 17:25.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Hmm, muutama asia nostaa homman vaikeampaan potenssiin:
        - öljypohjan irroitus/löysäys: varsin veemäinen homma ylimääräisenä, ei meinaisi jaksaa millään...
        - nokka-akselin ketjupyörä: kiilan puute tekee kiristämisestä vaikeamman. Entäs jos tekee toisin päin, ottaa pumpun irti ketjupyörästä jolloin kiilattoman kiristyksen kanssa ei tarvitse tapella? Millä sen varmistaa että on kohdallaan, ketjussa on kuitenkin pientä välystä aina.

        Meinasin samalla vaihtaa pumpun tiivisteet kahteen ylimpään kanteen mutta ketjun vaihdossa menee kyllä pidempään. Parempi kaivaa e28 naftaliinista pariksi päiväksi ajoon. Se ei petä ikinä...

        Tässä vielä kertauksena ulosvetimen ohje, juuri tätä etsin: (lähde: Holysmoke forum: tsko)
        ****************************************
        teeseitse ulosvedin.

        Tarvikkeet

        1kpl M28x1,5 mutteri
        1kpl M16 mutteri
        2kpl M10 mutteri
        1kpl esim halpahallin 32mm 1/2tuuman hylsy (ulkohalk n40mm)
        10-15cm pätkä M10 kierretankoa

        Työkalut

        Hitsauskone
        125mm kulmahiomakone hiomalaikalla


        Sen ulosvetäjän voi tehdä kyseisellä kierteellä olevasta mutterista rälläköimällä sen ulkopuolelta pyöreäksi halkaisijaltaan 40mm ja hitsaamalla sen jonkun halkaisijaltaan 40mm olevan hylsyn päähän.
        Toiseenpäähän hylsyä eli sinne missä on paikka räikälle tms, kun hitsaa 16mm mutterin ja vielä 16mm mutterin päälle 10mm mutterin.

        Seuraavaksi otetaan pätkä jenkatankoa johon m10mutteri hitsaten päähän ja tehdään smirgelissä tai rälläköimällä pultin toisesta päästä senverran terävä kartio, että ohjautuu siihen pumpun akselissa olevaan keskiöporaukseen.

        Sitten ei muutaku ruuvaa virityksen jakopään reijästä pumpun ketjupyörään, tarkistus vielä että kaikki pumpun kiinnitysruuvit on irti, kierretään pitkä pultti "erikois"työkalun päästä vasten akselia, pidetään kiinni 24mm avaimella siitä 16mm mutterista ja kiristetään pulttia ja kas pummppu on irti.

        Keskipultti kierretään pois ulosvetäjästä ja ulosvetäjän runko jätetään paikoilleen niin ei putoa ketjupyörä jakopäänkopan pohjalle.


        Tietenkin sorvaamalla isosta kuusiotangosta voisi tehdä ammattimaisemman työkalun, mutta tämä versio valmistuu migillä ja pikkurälläkällä

        Noita M28X1,5mm muttereita ei suomesta saa kovinkaan helposti kiinnitystarvikefirmoilla ei kirjat edes tunne ko kierrettä, mutta tuolta --> http://www.ruuvikauppa.fi löytyy hyllystä noita muttereita.
        ****************************************

        Comment

        • Bimmerix
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 5

          #5
          Nostellaan

          eli ongelmana saada nokan ajoitus kohdalleen m51td25 moottorista. Koneen perässä eri vauhtipyörä jossa ei lukitustapille paikkaa? joutuuko hommaan bemun vauhtipyörän et saa ajoituksen

          ps patrollin vauhtipyörä

          Comment

          • Jaska T
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 215
            • Pyhäsalmi

            #6
            Originally posted by Bimmerix View Post
            Nostellaan

            eli ongelmana saada nokan ajoitus kohdalleen m51td25 moottorista. Koneen perässä eri vauhtipyörä jossa ei lukitustapille paikkaa? joutuuko hommaan bemun vauhtipyörän et saa ajoituksen

            ps patrollin vauhtipyörä
            Jos en aivan omia muistele niin dampperista ja jakopäänkopasta löytyy myös merkit yläkuolokohdalle, jossain kello yhden tai kahden kohdilla kopassa.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Eiks M51:ssä ollut vielä vauhtipyörällä kampiakselin asentotunnistus, mites se nyt jos on patrollin pyörä :think
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Bimmerix
                Newbiemmer
                • Nov 2006
                • 5

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Eiks M51:ssä ollut vielä vauhtipyörällä kampiakselin asentotunnistus, mites se nyt jos on patrollin pyörä :think
                pitää vissiin lainata bemun pyörää tai kellottaa limppuun uudet merkit

                Comment

                • Ytrew
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 77
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Joo mulla kävi 440000km ajettu e36 2.5 tds hiomo kantasella syöttöpumpun tiivisteiden vaihdossa kun vuotivat.
                  Kun auto oli kasassa soittivat että ketju sen verran venynyt, että pitää ääntä tyhjäkäynnillä. Ei kuulemma kannata ajaa ennenkun on vaihdettu. Alunperin kun auton sinne vein ei pitänyt ketju ääntä eli pumppua irrottaessa ja asentaessa venynyt ketju lisää? Korjaus maksaisi +2000e siellä tehtynä, mutta olen keväällä valmistuva ajoneuvoasentaja niin itse sen teen kunhan saan auton hinattua kotiin sieltä. Tänne varmaan liitän kuvia ja kysymyksiä tulee paljon mikäli ongelmia tulee.

                  Kiitos ja anteeks
                  Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎