Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamassamittarin mittaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veke132
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 19
    • ranska

    Ilmamassamittarin mittaus

    Auto on 730 vm1989.

    Ilmamassa tai ilmamäärämittari kumpi nyt ikinä onkaan, niin miten se tulisi mitata? Löysin yhden ohjeen missä mitataan ilmamassamittarista tulevaa jännitettä auton käydessä, mutta mitenpä mittaat kun pistokkeet ovat paikoillaan? Ei kehtaisi johtojakaan alkaa kuoria.
    Last edited by veke132; 07-08-2010, 13:17.
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    #2
    Törkit ohuen nuppineulan sinne MAF:in liittimen napaan (takaapäin), tai sitten suoraan johtimen sisään. Ja siitä sitten "hauenleualla" signaali yleismittarille.

    Yhteen napaan tulee auton käydessä ilman virtauksen mukaan muuttuva jännite (n.0,7V-5,0V). Eli jännitemittarin miinusnapa maihin, ja nuppineulan avulla etsit MAF:ilta tuon oikean navan/piuhan, josta tuo muuttuva jännite löytyy. Huom! Yhteen napaan pitäisi tulla myös kiinteä 5 voltin jännite.

    Kunnossa oleva MAF antaa täydellä kiihdýtyksellä/virtauksella aika lähelle viiden voltin lukemia. Tarvitset tietysti pidemmät mittauskaapelit, jotta saat vietyä yleismittarin auton ohjaamoon. Paikallaan kaasuteltaessa jännite saattaa jäädä n.3-4 voltin lukemiin. Siksi mittaus on tehtävä ajon aikana. Ainakin oma entinen E39 540iA antoi täydellä kiihdytyksellä tasan viisi volttia.

    Edit. Ja pitää muistaa, että kaikissä MAF:eissa signaali ei ole 1-5 volttia. Maksimi voi olla myös pienempi. Bemuissa tosin usein on tuo 5 voltin MAF.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      JKK: M30 koneessa ei ole Mafia, vaan ilmamäärämittari joka ei väsy, vaan siihen voi tulla hiilirataan katkoksia.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        JKK: M30 koneessa ei ole Mafia, vaan ilmamäärämittari joka ei väsy, vaan siihen voi tulla hiilirataan katkoksia.
        Näin.

        Ohjeetkin olen mittaamiseen laittanut joskus aikanaan, pitäis löytyä haulla. Se vastusmittaus joka haulla löytyy heti kättelyssä kannattaa unohtaa, se ei kerro juuri mitään IMM:n kunnosta, jänniteen mittaus on ainoa oikea tapa testaamiseen.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • veke132
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 19
          • ranska

          #5
          Sen verran tuli sovellettua ohjetta, että löin virrat päälle autosta, jolloin sain 5V yhteen nastaan. Liittimestä otin kumilötterön pois edestä, niin sai suoraan mitattua yleismittarilla lukemat liittimen takaosasta. Mitattaessa liikuttelin sormella ilmamassamittarin läppää.

          Tulos:
          4,998V yhteen nastaan
          0,258V ulostulo nastaan läppä kiini
          4,580V ulostulo nastaan läppä auki

          eli "läppä kiini jännite" alhainen?? Julistetaanko tuo nyt epäkuntoiseksi?

          Comment

          • veke132
            Newbiemmer
            • Nov 2009
            • 19
            • ranska

            #6
            Jahas eli siis ilmamäärämittarista on kyse. Ovatko nuo jännitearvot sitten hyvät?

            Autoa vaivaa sattunaisesti tiheähkö pätkiminen tasaisessa matka-ajossa alle 3000rpm ja huono tyhjäkäynti (hyrskyttää n.500rpm). Polttoainetta menee 12,6l/100km rauhallisessa maantieajossa.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by veke132 View Post
              Sen verran tuli sovellettua ohjetta, että löin virrat päälle autosta, jolloin sain 5V yhteen nastaan. Liittimestä otin kumilötterön pois edestä, niin sai suoraan mitattua yleismittarilla lukemat liittimen takaosasta. Mitattaessa liikuttelin sormella ilmamassamittarin läppää.

              Tulos:
              4,998V yhteen nastaan
              0,258V ulostulo nastaan läppä kiini
              4,580V ulostulo nastaan läppä auki

              eli "läppä kiini jännite" alhainen?? Julistetaanko tuo nyt epäkuntoiseksi?
              +5V tulee liittimen pinniin...

              Äh, nyt hieman oma-alaoiteisuutta ja katsomaan ETM:stä mitä mistäkin pinnistä löytyy Sen jälkeen jälleen hieman oma-alaoiteisuutta ja katsomaan minkälaisia mittausarvoja täytyy löytyä jotta kaikki on OK. Mittausarvothan löytyvät samasta topikista nimellä M30 DME pinnikaavio.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • veke132
                Newbiemmer
                • Nov 2009
                • 19
                • ranska

                #8
                Kyllä minä oikeista "pinneistä" olen mittaillut.

                Viestissä minkä laitoin näkyvät mittaus tulokset. Jos jollain on tietoa, niin ei luulisi niin helvetin iso homma olla kertoa, mitä arvoja sieltä pitäisi löytyä.

                Oma-aloitteisuuttakin on löytynyt sen verran, että käytännössä koko päivän olen nettiä selannut, mutta en ole saanut vastausta siihen että mitä jännitearvoja sieltä pitäisi löytyä.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ihan oikeat on jännitearvot, ja ne tosiaankin löytyy tuolta mistä M30 DME pinnikaaviotkin FAQ:sta, ihan niinkuin leka sanoikin. Sieltä löytyy myös millaisia jännitearvoja pitäisi tulla esim. tyhjäkäynnillä.

                  Edelleen tuollainen mittari ei väsy, sinne tulee katkoksia. Liikuta sitä läppää, jos jossain kohtaa on katkos niin sitten miettiä korjaustoimenpiteitä. Sekin on mahdollista, että joku on säätänyt sitä läpän jousta. Onko kotelo avattu joskus? Ne jännitearvot mittaamalla tuon pinnikaavion mukaan näet suuntaa myös siitä jousen vääntelystä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • veke132
                    Newbiemmer
                    • Nov 2009
                    • 19
                    • ranska

                    #10
                    Ok. Katkoksia en havainnut. Osaa ei ole aukaistu eikä räpelletty. Täytyy mitata vielä koneen käydessä kierroksilla, niinkuin ohjeessa neuvotaan.

                    Jos oletetaan että osa on kunnossa, niin mikä voisi aiheuttaa edellä mainitsemani viat?

                    Comment

                    • veke132
                      Newbiemmer
                      • Nov 2009
                      • 19
                      • ranska

                      #11
                      Mitattu tyhjäkäynnillä, 2000rpm ja 3000rpm. Alueella ovat.

                      Onko ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan?

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by veke132 View Post
                        Jos jollain on tietoa, niin ei luulisi niin helvetin iso homma olla kertoa, mitä arvoja sieltä pitäisi löytyä.
                        Se on siinä vaiheessa helvetin iso homma ruveta arvoja kaivelemaan tarkemmin kun salamoi niin että heikkopäisempää hirvittää...

                        Noniin jatketaanpa. Käynnillä arvot näyttävät olevan ok, joten seuraavaksi mitataan jännite jatkuvasti kun läppää liikuttaa käsin, tässä on hyvä olla joku tallentava mittalaite jos semmoinen löytyy. Pienikin katkos hiilisillassa aiheuttaa 100% käyntihäiriön jollain mitta-alueella. Jos katkos jännitteessä löyty niin IMM:n takakannen aukaisemisen jälkeen näkyy tämmöinen levy jota siirtämällä kärjet saadaan taas ehjälle alueelle (punaiset raidat) ja osakaasualueen käyntihäiriöt ovat poissa.



                        Juutuubasta löytyy kasapäin videoita hakusanalla "bosch air flow meter" IMM:n peukalointiin.

                        BTW: Käännä sitä kiekkoa 3 pykälää löysemmälle, niin bensankulutus tippuu n.0,5l/100km
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • veke132
                          Newbiemmer
                          • Nov 2009
                          • 19
                          • ranska

                          #13
                          Originally posted by Leka View Post
                          Se on siinä vaiheessa helvetin iso homma ruveta arvoja kaivelemaan tarkemmin kun salamoi niin että heikkopäisempää hirvittää...

                          Noniin jatketaanpa. Käynnillä arvot näyttävät olevan ok, joten seuraavaksi mitataan jännite jatkuvasti kun läppää liikuttaa käsin, tässä on hyvä olla joku tallentava mittalaite jos semmoinen löytyy. Pienikin katkos hiilisillassa aiheuttaa 100% käyntihäiriön jollain mitta-alueella. Jos katkos jännitteessä löyty niin IMM:n takakannen aukaisemisen jälkeen näkyy tämmöinen levy jota siirtämällä kärjet saadaan taas ehjälle alueelle (punaiset raidat) ja osakaasualueen käyntihäiriöt ovat poissa.



                          Juutuubasta löytyy kasapäin videoita hakusanalla "bosch air flow meter" IMM:n peukalointiin.

                          BTW: Käännä sitä kiekkoa 3 pykälää löysemmälle, niin bensankulutus tippuu n.0,5l/100km
                          Sinulla näyttäisi olevan lievä asenneongelma. Liittyen ilmeisesti alhaiseen "posts" määrääni.

                          Mutta sitten asiaan. Tallentavia mittalaitteita ei ole käytössä. Ensimmäisellä mittaus kerralla olin jo tietoinen katkoksien mahdollisisista olemassa olosta, eikä niitä löytynyt.

                          Mitä tulee tuohon seoksen rikstamiseen tuota kiekkoa löysentämällä, niin minusta se ei ole oikea tapa korjata vikaa. Jos se on siinä alkuperäisessä asennossa toiminut ennen, niin toimii nytkin. Vika on korjattava sieltä missä se on.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by veke132 View Post
                            Sinulla näyttäisi olevan lievä asenneongelma. Liittyen ilmeisesti alhaiseen "posts" määrääni.

                            Mutta sitten asiaan. Tallentavia mittalaitteita ei ole käytössä. Ensimmäisellä mittaus kerralla olin jo tietoinen katkoksien mahdollisisista olemassa olosta, eikä niitä löytynyt.

                            Mitä tulee tuohon seoksen rikstamiseen tuota kiekkoa löysentämällä, niin minusta se ei ole oikea tapa korjata vikaa. Jos se on siinä alkuperäisessä asennossa toiminut ennen, niin toimii nytkin. Vika on korjattava sieltä missä se on.
                            Jos asenneongelma on sun mielestä sitä että ei kerkeä kaivamaan kaikkia lukuja koneelta jotka löytvät myös haulla siinä vaiheessa kun pitää repiä kaikki johdot kiireellä koneesta irti ukonilmalla, niin olkoon näin. Postausten lukumäärällä ei ole mitään merkitystä, eikä tule olemaan.

                            Ja takaisin aiheeseen. Kiekon säätäminen ei liity mitenkään ongelmaan, jollei sitä ole käännetty aivan miten sattuu, sillä kääntämällä saa bensankulutusta pienemmäksi.

                            A) Imuvuodot tarkastettu?
                            B) Lambda (Korkea bensankulutus ja huono tyhjäkäynti, limp home mode)
                            C) Parin kympin "Tuning"lastut tekevät juuri tuota.
                            D) Virranjakajan kansi ja pyörijä (kokemusta omasta M30:stä).
                            E) 1 viallinen IMM M30:ssä teki kokolailla noin, mutta käynti parani kun sen käänsi pystyyn. En ole vielä saanut mitattavaksi sitä, joten ei tietoa missä siinä on vikaa.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • veke132
                              Newbiemmer
                              • Nov 2009
                              • 19
                              • ranska

                              #15
                              Joo nuo pitää käydä läpi.

                              Autoon on kylläkin vaihdettu lastu edellisen omistajan toimesta! Sellaisiako ne halppis lastut tuppaa olemaan? Saako uutta alkuperäistä lastua ostettua mistään?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎