Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28TU blompsahtelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenhis
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 44
    • Jyväskylä

    M52B28TU blompsahtelee

    Taitaisi olla kuitenkin nykimisvika mutta kun nykimistä tuskin isossa kopassa huomaa...

    Enivei hakua käyttäen ja pitkiä ketjuja lukien en löytänyt tällaista:

    Siis ikäänkuin nykii. Mutta samalla kuuluu blomb, klump tai thumb -tyyppinen ääni, hyvin vaimea, kuin ajaisi pienen halkeaman yli ja noin 1,5 sekunnin välein. Samalla kierrokset notkahtaa ja kulutusmittari nousee. Kulutuskin on n. 1,5-2 l/100 km korkeampi kuin normaalisti.

    Tätä tapahtuu tasakaasulla ajaessa (myös vakkarilla) tai aivan pintakaasulla kiihdyttäessä loivassa vastamäessä. Tasaisella ei, eikä isommalla kaasulla. Eniten 5-vaihteella mutta muillakin. Kierroksilla 1500-2000, ei muualla. Lämmin kone, kylmästä ei näillä helteillä osaa sanoa... Alamäkeen rullatessa kulutusmittari ei mene heti nollaan (anturi, ks alla) mutta hetken päästä.

    Tyhjäkäynti ja käynnistys ok. Tehot tuntuisi olevan normaalit.

    Vuosi sitten oli oireena tehottomuus kiihdytettäessä, kohonnut kulutus ja kulutusmittarin palautumattomuus. No, imupuolen nokka-anturin vaihto auttoi kun antoi vikakoodia. Auto toimi sitten talvella ok (no, DCU:n vaihto...)

    Alkukesällä alkoi pikkuhiljaa esiintymään nykimistä, joka kesällä muuttui jatkuvaksi. Oli sitten vikakoodia pakopuolella. Anturin vaihto (ensin tarvike perkele...) ei auttanut muuhun kun siihen, ettei tule enää vikakoodeja! Ja kulutusmittari jumii ja nykii edelleen. Ja blompsahtelee...

    Onko kellään vastaavia kokemuksia tai tietämystä mahdollisesta syyllisestä? Antaako muuten viallinen imm vikakoodia? Paljonko INPA:ssa pitäisi anturijännitteiden olla? Lamdat?

    Huollot tehty normaalisti, 255 tkm ajettu.
    728 iA orkkis facelift 99' :think
    A2 1,4 TDi kauppakassi
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #2
    suosittelisin vanoksen tiivisteiden uusimista. Monet mitä eriskummallisemmat viat ovat niillä korjaantuneet. haulla löytyy paljon lisää asiasta..
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Tenhis
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 44
      • Jyväskylä

      #3
      Eikös Vanoksen tiivisteiden takia tule ääntä yläkerrasta ja tyhjäkäynti seilaa?

      Tietääkö kukaan, missä Jyväskylässä kannattaisi teettää? On sen verran hankalan näköinen juttu,etten taida itse alkaa hommaan. Venttiilikopan tiivisteen tosin vaihdoin viime syksynä kun tiputti öljyä pakosarjalle...
      728 iA orkkis facelift 99' :think
      A2 1,4 TDi kauppakassi

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Tenhis View Post
        Eikös Vanoksen tiivisteiden takia tule ääntä yläkerrasta ja tyhjäkäynti seilaa?
        mm. tyhjäkäynti voi heitellä, alaväännön puute, tehojen puute.. eli melkoinen skaala vioista ja kertaakaan auto ei tiivisteiden vaihdon jälkeen ole huonommaksi mennyt. ja ainuitakaan "kunnossa" olevia tiivisteitä purkaneistani vanoksista en ole löytänyt.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Tenhis
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 44
          • Jyväskylä

          #5
          Näitäkö olet laittanut: http://www.beisansystems.com/?
          728 iA orkkis facelift 99' :think
          A2 1,4 TDi kauppakassi

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #6
            Tuolta joo kannattaa tilata, itselläni sama operaatio mielessä vaikkei Vanos oireilekaan, vielä..kaikissa E46 jossa Vanos O-renkaat vaativat tämän operaation, se on kylmä fakta.


            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • J-M
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 36
              • Oulu

              #7
              Itsellä sama kone ja ennen tiivisteiden vaihtoa oli lämpöjen noustessa tyhjäkäynnin nyykähtelyä ja varsinkin kylmänä pientä nikottelua pienillä kierroksilla. Vaihdon jälkeen kaikki hävis ja veto ja käynti on todella tasainen. Aikaa vievä mutta simppeli operaatio ja erittäin suositeltava.
              E91 LCI 320D M-Sport
              /irc - Sulx

              Comment

              • Tenhis
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 44
                • Jyväskylä

                #8
                Updeittiä

                Noniin, vihdoinkin ehdin tiivisteuden vaihtoon. Kiitos paljon Fraatti!

                Mutta mutta, tehot ja väänöt palautuivat, kone käy kuin silkkiä! Kulutus maantiellä tippui n. 1,6 l/100km. Nykiminenkin vähehi mutta ei poistunut.

                Nyt pitkässä loivassa ylämäessä silloin kun vääntö riittää, ei blombsahtelua ilmene. Eli kun mäki on sen verran jyrkempi (tai ajaa hiljaisella nopeudella), että pitää antaa hieman kaasua (vakkarilla myös), nykimistä esiintyy.

                Fraatin kanssa pohdittiin mahdollisia muita syitä ja epäilyt suuntautuu nyt vaihdelaatikkoon. Siispä search peliin, jos joku ei nyt heti tunnista samanlaista ongelmaa ja tiedä syytä.
                728 iA orkkis facelift 99' :think
                A2 1,4 TDi kauppakassi

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Onkos tästä vanoksen tiivisteiden vaihdosta olemassa jokin ohjeen tapainen? Muistelen nähneeni joskus mutta en ees söötsillä löydä, tai sitten en osaa arvata oikeita hakusanoja

                  Onko mitään arviota miten paljon km nuo kumit keskimäärin kestävät?
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Onkos tästä vanoksen tiivisteiden vaihdosta olemassa jokin ohjeen tapainen?
                    Näkys tuolla olevan-> http://www.beisansystems.com/procedures/index.html
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Tenhis View Post
                      Noniin, vihdoinkin ehdin tiivisteuden vaihtoon. Kiitos paljon Fraatti!

                      Mutta mutta, tehot ja väänöt palautuivat, kone käy kuin silkkiä! Kulutus maantiellä tippui n. 1,6 l/100km. Nykiminenkin vähehi mutta ei poistunut.

                      Nyt pitkässä loivassa ylämäessä silloin kun vääntö riittää, ei blombsahtelua ilmene. Eli kun mäki on sen verran jyrkempi (tai ajaa hiljaisella nopeudella), että pitää antaa hieman kaasua (vakkarilla myös), nykimistä esiintyy.

                      Fraatin kanssa pohdittiin mahdollisia muita syitä ja epäilyt suuntautuu nyt vaihdelaatikkoon. Siispä search peliin, jos joku ei nyt heti tunnista samanlaista ongelmaa ja tiedä syytä.
                      Onkos ABS/DSC yksikön sulaketta kokeiltu jo ottaa irti?

                      Eli tosiaan auto tuntuu aivan kuin joku painaisi jarrua kevyesti tasaisin väliajoin. Ehkä nopeus määrää kuinka tiheään tahtiin tuo tuntuu. Kevyellä kaasulla kierrokset laskevat esim 1500:sta 1300kierrokseen. Hidastumisen/äänen esiintyessä se kestää alle sekunnin ja esiintyy ainakin kierroalueilla 1000-2500 ja ainakin nopeuksilla 20-100km/h. Eli tyyliin 2s, oire, 2s, oire, 2s, oire....

                      Välillä auto saattaa toimia juuri niinkuin pitääkin.
                      Last edited by fraatti; 25-09-2010, 13:31.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Voisiko tässä olla kyse kaksoimassavauhtipyörän hajoamisesta? Jos se tietyissä kuormitustilanteissa pohjaa ja sen jousi hieman "ponnauttaa" sille vauhtipyörälle vauhtia, eli käy sekunnin välein ääripäissään?
                        Tuntuu sellaiselta niinkuin olisi kumilankaa voimansiirrossa.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Voisiko tässä olla kyse kaksoimassavauhtipyörän hajoamisesta? Jos se tietyissä kuormitustilanteissa pohjaa ja sen jousi hieman "ponnauttaa" sille vauhtipyörälle vauhtia, eli käy sekunnin välein ääripäissään?
                          Tuntuu sellaiselta niinkuin olisi kumilankaa voimansiirrossa.
                          auto on automaatti...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎