Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 ulisee satunnaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kromo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 150
    • Etelä-Savo

    M54 ulisee satunnaisesti

    Tuon sigun M54:n on alkanut satunnaisesti, lähinnä kylmänä n. kilometrin parin taajama-ajon jälkeen, pitämään vaimeaa ulinaa joka nousee ja laskee kierrosten mukana, häviää kuulmattomiin kierrosten noustua n. 3 tuhanteen ja voimistuu kovimmilleen tyhjäkäynnillä. Ääni kuuluu niin pitkään kuin kone on käynnissä, uudelleenkäynnistys todennäköisesti hukkaa äänen. Kuuluu vaimeasti automaatti-ilmastoinnin puhalluksen yli, selvemmin kun puhalluksen sammuttaa.

    Vesipumppu, kiristin ja apuhihna vaihdettu muutama tuhat km sitten, osat tietääkseni KL:stä. Kunnen ole itse tuota sen paremmin koskaan tutkinut, niin kuuluuko kuvassa ylävesiletkun alla näkyvä korvake olla ilman pulttia? Samasta kohtaa myös näkee koneen ollessa käynnissä kuinka tuo hieman heiluu vasemmalta oikealle, onko tämä siis se kiristin?

    Click image for larger version

Name:	kiristin.jpg
Views:	1
Size:	78.1 KB
ID:	4846105

    Kuullostaisi orastavalta laakerivialta? Voisi varmaa olla laturikin, saako tuota laakeroitua vai meneekö laturikaupoiksi? Tyhjäkäynti on ok kylmänä ja puolilämpöisenäkin, elikkä tuskin ainakaan mikään suurempi imuvuoto?
    Last edited by kromo; 02-09-2010, 21:04.
    _______
    Kimmo
    _______________
    525iA Touring -01
  • kromo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 150
    • Etelä-Savo

    #2
    Itse itselleni kommentoiden... tänään kun ulina kuului paikallaan ollessa, satuin kääntämään rattia - äänen sävy muuttui heti. Elikkä ohjaustehostimen pumppu? Taikka öljyvaje, pitääkin tarkistaa tuo. Onko jossain näkyvissä mitä laatua autossa on, normaalia punaista ATF:ää vaiko CHF:ää? Näitä ei siis ilmeisesti saa sekoittaa, erottaako nuo väristä?
    _______
    Kimmo
    _______________
    525iA Touring -01

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by kromo View Post
      Itse itselleni kommentoiden... tänään kun ulina kuului paikallaan ollessa, satuin kääntämään rattia - äänen sävy muuttui heti. Elikkä ohjaustehostimen pumppu? Taikka öljyvaje, pitääkin tarkistaa tuo. Onko jossain näkyvissä mitä laatua autossa on, normaalia punaista ATF:ää vaiko CHF:ää? Näitä ei siis ilmeisesti saa sekoittaa, erottaako nuo väristä?
      Tehostinsäiliön korkissa lukee onko autossa ATF vai CHF öljyt. Ellei sitten joku ole jo jossain vaiheessa ehtinyt vaihtaa toisen tyyppisiä nesteitä ja jättänyt merkitsemättä vaihdoksen.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • kromo
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 150
        • Etelä-Savo

        #4
        Originally posted by markok View Post
        Tehostinsäiliön korkissa lukee onko autossa ATF vai CHF öljyt. Ellei sitten joku ole jo jossain vaiheessa ehtinyt vaihtaa toisen tyyppisiä nesteitä ja jättänyt merkitsemättä vaihdoksen.
        No niin, ei lappuja, korkissa lukee ATF ja mittatikun ulottumattomissa lillui punertavaa litkua - lähimpään öljykauppaan, lisäys ATF320:stä ylämerkkiin ja ei ainakaan paluumatkalla äännellyt. Olikohan tämä nyt näin yksinkertaista...:think No, maanantai-aamunahan tuon viimeistään huomaa. Ilmeisesti auton kallistukset, kiihdytys ja jarrutus ja koneen (=pumpun) kierrosluku aiheuttivat tuon epäsäännöllisen ääntelyn ilmaantumisen.

        Edit: Viikonloppu ja arkipäivä takana, eikä ulise. Aika jännä, kuullosti nimittäin aivan täysin vialliselle laakerille. Mutta nyt on hiljaista taasen
        Last edited by kromo; 06-09-2010, 17:11.
        _______
        Kimmo
        _______________
        525iA Touring -01

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎