Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b25 imukanavien parannus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    m52b25 imukanavien parannus

    Täytyy ottaa 323:sta kansi irti ja kuulemma imukanavien parantelemisella saisi ala- ja keskivääntöä lisää. Onko kellään kokemusta tälläisestä ja mitä vaikutusta on ollut? Ei maksaisi mahdottomia ja kansi täytyy kuitenkin pajalla käyttää..
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by songoku View Post
    Täytyy ottaa 323:sta kansi irti ja kuulemma imukanavien parantelemisella saisi ala- ja keskivääntöä lisää. Onko kellään kokemusta tälläisestä ja mitä vaikutusta on ollut? Ei maksaisi mahdottomia ja kansi täytyy kuitenkin pajalla käyttää..
    Jos et tee moottorille mitään muuta, niin rahat menee kyllä hukkaan. Kunnon kansityö(kanavien muotoilua + venturiseetit ja venttiilien muotoilu), josta on oikeasti jotain hyötyäkin, maksaa suht paljon. Omaan M50B25-kanteen sai 1000eurolla keskimäärin n.10% parannuksen virtaukseen. Vakionokilla ei tuosta parantuneesta virtauksesta olisi ollut käytännössä mitään hyötyä, koska kansi virtaa vakionokilla saavutettavalla venttiilinnostolla melko asiallisesti. Ohessa vielä kuva, josta selviää lukemia.

    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • songoku
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 70

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Jos et tee moottorille mitään muuta, niin rahat menee kyllä hukkaan. Kunnon kansityö(kanavien muotoilua + venturiseetit ja venttiilien muotoilu), josta on oikeasti jotain hyötyäkin, maksaa suht paljon. Omaan M50B25-kanteen sai 1000eurolla keskimäärin n.10% parannuksen virtaukseen. Vakionokilla ei tuosta parantuneesta virtauksesta olisi ollut käytännössä mitään hyötyä, koska kansi virtaa vakionokilla saavutettavalla venttiilinnostolla melko asiallisesti. Ohessa vielä kuva, josta selviää lukemia.
      Kiitos vastauksesta!
      Sitä vähän arvelen itsekkin, että mitä hyötyä tuosta yksin on.
      Koneistaja kuitenkin tälläista ehdotti ja ei pitäisi tarvita mitään ohjelmointeja. Pitää kysellä tarkemmin vielä onko hänellä tuosta ihan faktaa..

      Tuossa taulukossa oli 2,8l ja puhut m50 kannesta. Oletko laittanut m52b28 koneeseen m50 kannen ja imusarjan? Tuo m52 pitäisi olla kuitenkin nimenomaan paremmin vääntävä niin ei kai m50 suoraan voi verrata.. Miten tuo kone sitten käytännössä muuttui viritysten myötä?

      Ja se vähän ihmetyttää kun m52 on tehty alempaa vääntäväksi ilmeisesti juuri kuristamalla imusarjaa, niin kuinka sitä vääntöä saa sitten lisää parantamalla virtausta?

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by songoku View Post
        Kiitos vastauksesta!
        Sitä vähän arvelen itsekkin, että mitä hyötyä tuosta yksin on.
        Koneistaja kuitenkin tälläista ehdotti ja ei pitäisi tarvita mitään ohjelmointeja. Pitää kysellä tarkemmin vielä onko hänellä tuosta ihan faktaa..

        Tuossa taulukossa oli 2,8l ja puhut m50 kannesta. Oletko laittanut m52b28 koneeseen m50 kannen ja imusarjan? Tuo m52 pitäisi olla kuitenkin nimenomaan paremmin vääntävä niin ei kai m50 suoraan voi verrata.. Miten tuo kone sitten käytännössä muuttui viritysten myötä?

        Ja se vähän ihmetyttää kun m52 on tehty alempaa vääntäväksi ilmeisesti juuri kuristamalla imusarjaa, niin kuinka sitä vääntöä saa sitten lisää parantamalla virtausta?
        Koneistaja taitaa olla vaan rahanhimoissaan. Se taulukossa oleva 2.8 vaikuttaa vaan tohon laskennalliseen hevosvoimamäärään, jonka kansi "mahdollistaa". Toi kansi on siis tulossa "M50B30"-koneeseen. Moottorista saat luettua lisätietoja tosta miun signaturessa näkyvästä projektitopikista(kone ei siis ole vielä valmis).

        Mille kierroksille haluat vääntölisää? M50-imusarjalla(jos se käy tohon B25-moottoriin, kuten B28:iin) saat yläkierroksille ehkä hitusen lisää paukkua ala- ja keskialueen väännön kustannuksella.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • songoku
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 70

          #5
          Originally posted by O-Peksi View Post
          Koneistaja taitaa olla vaan rahanhimoissaan. Se taulukossa oleva 2.8 vaikuttaa vaan tohon laskennalliseen hevosvoimamäärään, jonka kansi "mahdollistaa". Toi kansi on siis tulossa "M50B30"-koneeseen. Moottorista saat luettua lisätietoja tosta miun signaturessa näkyvästä projektitopikista(kone ei siis ole vielä valmis).

          Mille kierroksille haluat vääntölisää? M50-imusarjalla(jos se käy tohon B25-moottoriin, kuten B28:iin) saat yläkierroksille ehkä hitusen lisää paukkua ala- ja keskialueen väännön kustannuksella.
          Onnea vaan virityksiin
          En mitään suuria tehonlisäyksiä havittele ollenkaan, ala- ja keskikierroksille vähän lisää vain. Ja mitään lähellekkään 1000 euroa en ole valmis laittamaan.
          Ainakin vieraankielisessä netissä on ollut kertomuksia, että m50 imusarja ei olisi vienyt alavääntöä, mutta mistä sitä tietää.. Toisaaltä tuo 323 tuntuu 5000 rpm jälkeen vähän hyytyvän, että kyllähän sitäkin voisi kokeilla jos halvalla löytäis imusarjan. :think

          Pitänee tuo kannen muotoilu jättää jos ei ole ole esittää mitään dataa vaikutuksesta.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by songoku View Post
            ... mitään lähellekkään 1000 euroa en ole valmis laittamaan.
            Sitte kannattaa hylätä tehohaaveet tykkänään.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              M52B25 + m50 imusarja = M50B25TU eikä mitään sen kummempaa, tai ei ihan koska M52 ei ole tuolle imusarjalle tehty joten normi b25tu on parempi. Noita on maailma piukassa, miksi tehdä yhtä lisää edes kokeilun vuoksi.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Ja todellisuudessa m52b25 ja m50b25 ero ei ole niin iso kuin paperilla vaikuttaa.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • songoku
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 70

                  #9
                  Kansi tuli korjattua ja virtauksiakin parannettua..
                  laitan tuloksia myöhemmin, jos ne saisi muunnettua vastaamaan noita o-peksin laittamia. Prosentuaalisesti näyttäisi, että imupuolen virtaukset parantui suunnilleen samoin kuin o-peksilla, pienillä nostoilla ehkä vähän enemmänkin. Pakopuolella virtaukset parani enemmänkin. M50 ja M52 kannet ovat virtaukseltaan samat, mutta tulokset omasta kannesta ei ole ihan suoraan verrattavissa penkistä johtuen.

                  Mitään huipputehoja tässä ei siis haettu, vaan tehtiin ärräseetit ja kanavat "viimeisteltiin" imupuolella. Hintaa koko kannen kunnostukselle tuli se tonni, mutta jos vertaa vaikka tammerdieselin hintoihin, niin melkein se tonni olisi mennyt hommaan osineen, eikä virtauksille olisi tapahtunut paljon mitään.

                  Että en ainakaan sanoisi että rahat täysin hukkaan meni Mitä tuo nyt vaikuttaa käytännössä, selviää vasta kun saa auton kasaan. Odotan ainakin vääntöä alakierroksille ja pienempää polttoaineen kulutusta. Ainakin jos innostuu virittämään, niin ompahan kansi valmiina.

                  Putiikki oli kansiset ja voin kyllä varauksetta suositella paikkaa. Palvelu on hyvin asiakasystävällistä ja tietoa noista virtaus ja viritysasioista varmasti löytyy. Ja hinnat oli itseasiassa halvimmat kansiremontille mitä nyt itse kyselin.

                  Comment

                  • songoku
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 70

                    #10
                    Originally posted by JJT View Post
                    Ja todellisuudessa m52b25 ja m50b25 ero ei ole niin iso kuin paperilla vaikuttaa.
                    Itselläkin on ollut 325 ja nyt siis 323. On moottoreissa mielestäni aika iso ero. Suunnilleen samoihin ne pitäisi kiihtyä, mutta aika eri luonteiset koneet ne on. 323 vääntää hyvin alhaalta, mutta tukehtuu sitten kierroksilla ja 325 taas herää vasta kierroksilla.

                    Käyttöautoksi 323 on siis mielestäni ehdottomasti parempi..

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎