Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkinkopan hitsaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vellu77
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 152
    • Hellsinki

    Kytkinkopan hitsaus?

    Kokemuksia kytkinkopan hitsaamisesta MIG:llä??

    Virta/langan nopeus? Onnistuuko hiilari suojakaasulla?

    Laatikko irti, eli pääsee vetelemään molemmin puolin...
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    En ole itse hitsannut, mutta sujuvasti olen vierestä katsonut.

    Pitää olla argon(?vai mikä? mutta ei tavallinen suojakaasu).

    Puhtaus ja hapettuman poisto äärimmäisen tärkeää.

    Ei onnistu kaikille materiaaleille ja on aika tarkka että mihin saa tiivistä saumaa ja mihin ei.

    2 silmin nähden samanlaista öljypohjaa, toinen vain paukkui ja sylki mällejä lattialle ja toisesta taas sai kerta saumalla pitävän.

    Työpaikan seppä sanoi että se "alumig", mikä lie oikelta nimeltään on saatanan keksintö ja pelkkä ensiapu mihinkään.
    Olli.

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #3
      mitä ainetta se koppa on?
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by jarci View Post
        mitä ainetta se koppa on?
        Eikö nuo valumiinia ole Getrageissa
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Joitan lankoja käytettäessä on suositeltu napaisuuden vaihtoa. En tiedä koskeeko kaikkia al-lankoja.
          Puikollakin onnistuu jos ei halua migillä turata eikä ole mahdollisuuksia tigillä vetää.
          Alumiinille suojakaasuksi argon.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • jarci
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 783
            • Sawo

            #6
            Originally posted by JJT View Post
            Joitan lankoja käytettäessä on suositeltu napaisuuden vaihtoa. En tiedä koskeeko kaikkia al-lankoja.
            Puikollakin onnistuu jos ei halua migillä turata eikä ole mahdollisuuksia tigillä vetää.
            Alumiinille suojakaasuksi argon.

            täytelangalle ainakin tuo napaisuuden vaihto kans johonkin..no sepä ei tähän ehkä niin kuulunut.


            minun mielestä tuo on ehdoton tigata. eikä muulla yrittää edes läträtä.
            Nykyisin mennään X3 E83

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by jarci View Post
              täytelangalle ainakin tuo napaisuuden vaihto kans johonkin..no sepä ei tähän ehkä niin kuulunut.


              minun mielestä tuo on ehdoton tigata. eikä muulla yrittää edes läträtä.
              Totta kai tigillä aina paras, mutta onnistuu myös puikolla tai migillä.
              Tigillä tietenkin hitsaisin itsekin.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • jarci
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 783
                • Sawo

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Totta kai tigillä aina paras, mutta onnistuu myös puikolla tai migillä.
                Tigillä tietenkin hitsaisin itsekin.
                siistein ja vähiten lämpöä ja vääntelyjä...

                ja kenpillä
                Nykyisin mennään X3 E83

                Comment

                • vellu77
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 152
                  • Hellsinki

                  #9
                  TIG:llä varmasti ois paras saumaa tehdä, kimppa MIGgi tuli vaan hankittua ja sillä tekis mieli kokeilla..:think

                  Jos jollain ylimääräistä suojakaasuflindaa tallin nurkassa ja vielä hyvään hintaan, ni saa tarjota!

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Sitä alumiinin hitsausta migillä kannattaa harjoitella johonkin vähemmän tärkeään kohteeseen. Koneen säätö ja itse hitsaus poikkeaa jonkiverran normaalista mustan raudan hitsaamisesta. Lisäksi pitää muistaa että sellaisen valukappaleen esilämmitys on tärkeää sekä mahdollisesti jälkilämmityskin jottei tulisi sisäisiä jännityksiä jotka sitten murtavat hitsisauman.
                    Harjoitus tekee mestarin tässäkin tapauksessa.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #11
                      Joskus harjoitellut tuolla froniuksen tuplapulssi migillä alumiinin hitsausta, toimiva tekniikka on kaukana mustan hitsauksesta mut kun sen oppii niin jälki on kyllä uskomattoman siistiä.

                      Ite oon sitä mieltä että tigillä kannattaa hitsata jos ei oo tuplapulssi konetta tarjolla, nestejäähdytetty kahva on kans ehdoton.
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • vellu77
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 152
                        • Hellsinki

                        #12
                        Ammatti mies ottaa sen 70-100€ hommasta, toki ammattilainen on toki ammattilainen ja jälki/laatu sen mukaista. Noita plootuja tuppaa vaan saamaan käytettynä tohon hintaan...No täytyy kattoo

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Tuplapulssi on ok

                          Originally posted by jsr85 View Post
                          Joskus harjoitellut tuolla froniuksen tuplapulssi migillä alumiinin hitsausta, toimiva tekniikka on kaukana mustan hitsauksesta mut kun sen oppii niin jälki on kyllä uskomattoman siistiä.

                          Ite oon sitä mieltä että tigillä kannattaa hitsata jos ei oo tuplapulssi konetta tarjolla, nestejäähdytetty kahva on kans ehdoton.
                          Joskus aikoinaan hitsautin migillä oli pulssikone ja hyvä tuli ei tarvinnut parsia
                          kaveri teki Linjaauto tehtaalla jossa hitsataan alumiiniä.Laatikko
                          oli Sport Getrak muunnos oli sen laittaminen E30 mittoihin eli kyseessä oli katkeava kytkinkoppa. Alku mitoituksen tein rälläkällä ja sitten vein kappaleet tasokoneistukseen ja hitsaukseen toin M20B25 koneen ja etuosa kopasta pultattiin koneeseen ja laatikko työnnettiin paikalleen tietenkin kytkimen
                          ollessa paikallaan ja silmälaakeri keskitti linjan ja tasokoeistetut pinnat vaan yhteen ja hepaten kiinni ja sitten kastaen Kempin pulssikoneella molemmin puolin
                          ja lopputulos oli hyvä.
                          Kyseisessä katkaisu linjan kohta on tarkka ja moottori ja kytkin systeemit mitää olla pelkkä koppa osat ei onnistu käytin E30 M3 laatikkoa ja otin E30 260 Getrakista moottoriin käyvän etuosan ja näiden suhde on suoranlinjan ollessa kyseessä paikoillaan se heittää siten että ja koppien materiaali paksuus puoleen väliin porrastaen mutta kun ne on hitsattu on lopputulos siisti ja jouhean näköinen, itse en tiedä kenenkään tehneen
                          vastaavaa modausta kyseisillä osilla onneksi on mitoitukset tallella ja siinä on omat haasteensa mitoissa myös kytkimen toiminnan mitoituksessa..
                          Last edited by 325E; 15-10-2011, 10:45.

                          Comment

                          • .:Dam:.
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 178

                            #14
                            Originally posted by jarci View Post
                            siistein ja vähiten lämpöä ja vääntelyjä...

                            ja kenpillä
                            Vähiten lämpöä? Jos alukappale ei kuumene hitsatessa, saumasta tuskin tulee hyvä ja kestävä... Kempilläkin saa saumaa jos mitään parempaa ei oo käsillä.

                            Originally posted by 325E View Post
                            Joskus aikoinaan hitsautin migillä oli pulssikone ja hyvä tuli ei tarvinnut parsia
                            kaveri teki Linjaauto tehtaalla jossa hitsataan alumiiniä.Laatikko
                            oli Sport Getrak muunnos oli sen laittaminen E30 mittoihin eli kyseessä oli katkeava kytkinkoppa. Alku mitoituksen tein rälläkällä ja sitten vein kappaleet tasokoneistukseen ja hitsaukseen toin M20B25 koneen ja etuosa kopasta pultattiin koneeseen ja laatikko työnnettiin paikalleen tietenkin kytkimen
                            ollessa paikallaan ja silmälaakeri keskitti linjan ja tasokoeistetut pinnat vaan yhteen ja hepaten kiinni ja sitten kastaen Kempin pulssikoneella molemmin puolin
                            ja lopputulos oli hyvä.
                            Kyseisessä katkaisu linjan kohta on tarkka ja moottori ja kytkin systeemit mitää olla pelkkä koppa osat ei onnistu käytin E30 M3 laatikkoa ja otin E30 260 Getrakista moottoriin käyvän etuosan ja näiden suhde on suoranlinjan ollessa kyseessä paikoillaan se heittää siten että ja koppien materiaali paksuus puoleen väliin porrastaen mutta kun ne on hitsattu on lopputulos siisti ja jouhean näköinen, itse en tiedä kenenkään tehneen
                            vastaavaa modausta kyseisillä osilla onneksi on mitoitukset tallella ja siinä on omat haasteensa mitoissa myös kytkimen toiminnan mitoituksessa..
                            Kool story bro. Piti pari kertaa lukee mistä tässä oli puhetta. Tarkemmalla mitotuksella ois ehkä vähän paremman ettei ois ollu stressiä kytkimen mitotuksen suhteen. Ehkä. Mut epäilemättä kuitenkin hyvin tehty ja ennenkaikkea suunniteltu ja uskon kyllä et tuli halutunlainen.

                            Vellu77:n ongelmaan en muuta osaa sanoo migillä vetäen ku teflonrullat jos enempi alkaa hitsailemaan migillä alumiinia. Ite en viitteis ees yrittää migillä hitsata, en tosin tykkää muutenkaan migillä hitsata kun on jo tuttunu enempi tigillä hitsamaan. Ja kun en nykymigeistä niin hirveesti tiedä niin tigillä ainakin se hyvä puoli et pystyy öljystä alumiinia "putsaamaan" eli polttamaan karstat pintaan. Ens pirralla tai whitney houstonilla pinta puhtaaks ja polttaa moskat pintaan. Uudestaan pirraamista ja lisää hitsiä kunnes ei enää tuu moskaa näkyviin

                            Tosin riippuu mitä laatikkoa hitsaa. Jos joku M20 260 laatikko ja joutuu ulkopuoliselle viemään, ostaisin ehkä ennemmin käytetyn laatikon. Toki riippuu mikä ja mistä revennyt auki. TechnoWeldillä kait saa tehtyä jotain kosmeettisia korjauksia?

                            Comment

                            • pikkujeejee
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 49
                              • Ylivieska

                              #15
                              alumiinin hitsausta

                              ite tigillä korjaillu alumiini osia mm. öljypohjaa m40 koneesta, nyt meni kuitenki niin hajalle että piti tehä 4millin rosterista uus ja hyvin on kestäny ja toiminu(kivasti kiiltelee ku peili auton alla)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎