Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 sytytys ongelmaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juzbe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1066
    • Pori

    M40 sytytys ongelmaa.

    Jakohihnan vaihdon jälkeen ongelmat tulivat esiin,sytytys ei kohdallaan.Ajoitus kohdallaan koska vauhtipyörässä lukitustappi,nokka-akselin merkit paikallaan(ylemmässä kuvassa linkki).

    Joten kysymys kuuluu että pitäisikö nokkapyörän nuolen/viivan olla samassa linjassa suojakotelon "kolon" kanssa. Kuten tässä kuvassa: http://www.bimmerwerkz.com/forum/att...g-info-cam.jpg

    Itselläni noin ei ole joka luonnollisesti vaikuttaa virranjakajan toimintaa,heittää noin puolehammasta/hampaan verran ( Alempi linkki)




    Ymmärtääkseni nokkapyörästä pystyy säätäämään tuota sytkää,ilmeisesti nokkapyörässä/akselissa kartio,jossai kuulemma myös kiilalla jota pystyy noin puolenhammasta säätämään,mutta kysytään nyt vielä varmistus asiasta.
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Jassoo tuollasta merkkiä tarjottu..Ööh.. kyllä tuohon koneeseen on tähän asti tarvinnut nokalle lukitustyökalun jotta on ajoitukset kohdilleen saanut, sama kyllä onnistuu suorakulmalla ja vaikka cd-kopalla mutta se työkalu nyt fiksuin siihen on.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Juzbe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1066
      • Pori

      #3
      No kuitenkin jakopään ajoitukset on kohdallaan,niinkuin kuvasta näkyy. Tänään käänsin nokkapyörän myötäpäiväiseen ääriasentoon -> hihna paikalle ja kiristys, kuten esim.autodatan ohjeissa sanotaan,sitten testistarttaus ja edelleen käy huonosti,rupean pikkuhiljaa epäilemään että joku muu tekee tuon käyntihäiriön kuin ajoitus.Pyörijä uusi on uusi,seuraavaksi kokeillaan uudella virranjakajan kannella jos vaikuttaisi jotain..

      Comment

      • Jarppa85
        Newbiemmer
        • Jun 2011
        • 21
        • Turku

        #4
        Jatketaas tähän...Eli vastaavanlaisia ongelmia itsellänikin.
        Eli auto on E36 316i johon vaihdoin E30 318i koneen.
        Autossa on paikoillaan vanha 316i johtosarja E36 318i eculla. Puola on vanha 1.6i koneesta. Kone on juuri remontoitu täysin(alakerta laakeroitu, kansi vaihdettu ja rempattu täysin, kaikki mahdolliset tiivisteet vaidettu, jakopään osat vaihdettu kaikkine hiluineen jne..)

        Konerempan/vaihdon jälkeen koneessa ilmeni sytytysvika.
        Lähtee käyntiin "normaalisti" mutta käy tyhjäkäyntiä lähes olemattomasti(300-400rpm), paukuttaa putkeen ja imusarjaan, ei vastaa kaasuun käytännössä ollenkaan jä röpöttää ja täristää muutenkin niin perkeleesti.

        Jako on tänään viimeksi tarkistettu nokan lukitustyökalulla ja vauhtipöyrän lukituspultilla ja tämä oli OK. Bensaa tulee joka pytylle tasaisesti ja kipinääkin tulee myös jokaiselle tulpalle. Puristukset tuli myös mitattua ja oli kaikissa pytyissä tasaiset ja tarpeeksi korkeat.
        Vaihdoin uudet tulpat ja tulppien ja puolan johdot niin kävi hetken aikaa vähän paremmin, mutta ei kuitenkaan kunnolla. Koitin tutkailla myös imuvuotoja, mutta ei ollut vaikutusta "tyhjäkäyntiin" vaikka kuinka suihkutteli go starttia ympäri konetta.

        Ennen tekniikanvaihtoa kaikki toimi kyllä ihan moitteettomasti joten tuskin bensapumpussa tai puolassa mitään häikkää on?!

        Sytytystä tästä koneesta ei ilmeisesti saa sen kummemmin säädettyä taikka edes tyhjäkäyntiä?

        Eli ideoita viasta/vioista otetaan mieluusti vastaan...auto on vielä kaikenlisäksi ihan käyttöauto joten tämän kanssa rupeaa olemaan jo pienimuotoinen hätä

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Jarppa85 View Post
          Jatketaas tähän...Eli vastaavanlaisia ongelmia itsellänikin.
          Eli auto on E36 316i johon vaihdoin E30 318i koneen.
          Autossa on paikoillaan vanha 316i johtosarja E36 318i eculla. Puola on vanha 1.6i koneesta. Kone on juuri remontoitu täysin(alakerta laakeroitu, kansi vaihdettu ja rempattu täysin, kaikki mahdolliset tiivisteet vaidettu, jakopään osat vaihdettu kaikkine hiluineen jne..)

          Konerempan/vaihdon jälkeen koneessa ilmeni sytytysvika.
          Lähtee käyntiin "normaalisti" mutta käy tyhjäkäyntiä lähes olemattomasti(300-400rpm), paukuttaa putkeen ja imusarjaan, ei vastaa kaasuun käytännössä ollenkaan jä röpöttää ja täristää muutenkin niin perkeleesti.

          Jako on tänään viimeksi tarkistettu nokan lukitustyökalulla ja vauhtipöyrän lukituspultilla ja tämä oli OK. Bensaa tulee joka pytylle tasaisesti ja kipinääkin tulee myös jokaiselle tulpalle. Puristukset tuli myös mitattua ja oli kaikissa pytyissä tasaiset ja tarpeeksi korkeat.
          Vaihdoin uudet tulpat ja tulppien ja puolan johdot niin kävi hetken aikaa vähän paremmin, mutta ei kuitenkaan kunnolla. Koitin tutkailla myös imuvuotoja, mutta ei ollut vaikutusta "tyhjäkäyntiin" vaikka kuinka suihkutteli go starttia ympäri konetta.

          Ennen tekniikanvaihtoa kaikki toimi kyllä ihan moitteettomasti joten tuskin bensapumpussa tai puolassa mitään häikkää on?!

          Sytytystä tästä koneesta ei ilmeisesti saa sen kummemmin säädettyä taikka edes tyhjäkäyntiä?

          Eli ideoita viasta/vioista otetaan mieluusti vastaan...auto on vielä kaikenlisäksi ihan käyttöauto joten tämän kanssa rupeaa olemaan jo pienimuotoinen hätä
          Oletko tarkistanut että E36 318i ecu ja E30 318i ecu ovat keskenään yhteensopivia (osanumerot)? Oman kokemuksen mukaan jopa samalla osanumerolla olevassa Motronicissa voi olla eri chippi, mikä sotkee sytytyksen ajoituksen kuvaamallasi tavalla. Itse metsästäisin romikselta/foorumilta E30 318i Motronicin niin tämän vikamahdollisuuden saisi poissuljettua.

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Jarppa85 View Post
            Jatketaas tähän...Eli vastaavanlaisia ongelmia itsellänikin.
            Eli auto on E36 316i johon vaihdoin E30 318i koneen.
            Autossa on paikoillaan vanha 316i johtosarja E36 318i eculla.
            E36 johtosarja ja E36 ECU on toimiva yhdistelmä, tällä se varmasti toimii.
            Tarkista että johtosarjassa ei mikään liitin mennyt ristiin toisen kanssa tai ole irti/vain huulilla, etenkin joku hankalasti piilossa oleva liitin.
            Tai että E30 ja E36 koneissa kaikki anturit ovat samassa kohdassa jotta liittimet ei sen vuoksi menneet väärin. M40 koneissa on jotakin eroa E30 ja E36 malleissa, tai ainakin uudemmat on eri koodeilla.

            Se 318i ecu tietysti voi olla viallinenkin ellei ole testattu toimivassa autossa.

            Myös läppärunko on E36 mallissa erilainen ja kampiakselin asentotunnistin, ilmamäärämittarit on samat.
            Osien erot kannattaa kuitenkin tarkistaa:
            Last edited by JD; 18-12-2011, 11:10.
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • Jarppa85
              Newbiemmer
              • Jun 2011
              • 21
              • Turku

              #7
              Joo kyllä sen tosiaan pitäis toimia tolla e36 boxilla kun tosiaan toi johtosarjakin on samasta korimalista. Tai ainakin monet muut ovat saaneet toimimaan kyseisen swapin näillä osilla. E30 318i boxihan on ihan erilainen...liitin on erillainen ja myös fyysisesti eri mallinen.

              Tarkistin tosta nyt kaikki liittimet, vaihdoin koko kaasulapän asentotunnistimineen e36 koneesta, samoin kampiakselin asentotunnistimen ja ykköspytyn "valvonta" johdon joka menee läpi ykköspytyn tulpanjohdosta, ilmamäärämittarin ja kokeilin vielä toistakin e36 boxia joka on varmasti toimiva, mutta ei vaan suostu käymään kunnolla. Näiden muutosten jälkeen käy toki "tyhjäkäyntiä" jo n.500rpm, mutta muuten toimii kuitenkin päin persettä.
              Sellaisen huomion tein kanssa että moottorin lämpötilamittari näyttää samantien tasan puoltaväliä kun auton lyö tulille.

              Eli mitä tuossa nyt vielä olisi mitä voisi tarkistaa/mitata?
              Kaikki vinkit otetaan vastaan

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #8
                Ok, en tiennyt että ECU:n liitin on vaihtunut. Sytytyksen ajoitusta seuraava anturi pitäisi mielestäni olla nelospytyn sytytysjohdon ympärillä (M40). Kone toimii ilman sitäkin - tosin hieman epätaloudellisemmin - joten voit kokeilla irrottaa ko. liittimen (imusarjan alla). Onhan sytytysjohdot 100% varmasti oikeassa järjetyksessä kiinni virranjakajassa? Yleensä epämääräisten käyntihäiriöiden syy johtuu kuluneesta ilmamäärämittarista tai viallisesta ECU:sta. Onko tuossa E30 koneessa kattia/lambdaa ja onko E36 ECUa saanut ilman kattia/lambdaa? Kiusallinen vika, kieltämättä.

                Comment

                • Juzbe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1066
                  • Pori

                  #9
                  ettei sulla olis jumittunut toi ilmamäärämittari? Tohon omaan alkuperäiseen vaivaan löytyi tommonen mielenkiintoinen vika.

                  Mahtokohan m40 koneessa olla kaksi lämpöanturia,mittarille ja eculle. Ettei ne olisi väärinpäin laitettu?

                  Comment

                  • Jarppa85
                    Newbiemmer
                    • Jun 2011
                    • 21
                    • Turku

                    #10
                    Aika jännä juttu tuo sytytyksen seurantajohto kun itse olen nyt kuudesta eli m40 koneesta tuon anturin paikan katsonut ja kaikissa niissä se on ollut ykköspytyn tulpanjohdossa, mutta täältä foorumilta kun etsii tietoa tuosta niin lähes aina sen kerrotaan olevan nelosessa
                    Eli siis itsellä on se tuossa jakopään puoleisessa tulpanjohdossa ei takimmaisessa. Mut koitan jokatapauksessa käyttää irrallaan sitä.

                    Sytytysjohdot olivat koko koneremontin ajan irrallaan koneesta, konehuoneessa joten ne on varmasti oikeassa järjestyksessä. Vaihdon toki nuo vielä myöhemmin täysin uusiin. Tarkistin tuon järjestyksen vielä kaverin autostakin niin ei ainakaan sitten siinä tullut kämmiä

                    Olen kokeillut tuota nyt kolmella eri e36 boxilla ja kahdella eri ilmamäärämittarilla, mutta voisinhan mä kokeilla noita vielä kaverin varmasti toimivilla osilla ihan varmuuden vuoksi.

                    Lambdasta/katista mulla ei muuta tietoa ole kun että omassa autossa ainakin oli katti ja lambda paikoillaan.

                    Tarvii tarkastaa myös nuo lämpötila-anturit.

                    Ja kiitoksia vaan tähänastisista vinkeistä

                    Comment

                    • Jarppa85
                      Newbiemmer
                      • Jun 2011
                      • 21
                      • Turku

                      #11
                      Jahas..eipä toi nyt tunnu toimivan vaikka kuinka vaihtelee osia

                      Eli kokeilin tota nyt uudella e36 ilmämäärämittarilla, boxilla kaasuläpän asentotunnistmella. Ja sitten vaihtelin vielä noita kaikkia ristiin sillä lailla että kaikki eri variaatiot noista tuli kokeiltua, mutta ei vaan toimi kunnolla.
                      Tällä hetkellä "paras" kombinaatio on e36 316 boxi, e36 316 TPS, ja e30 318 IMM. Näillä se käy "tyhjäkäyntiä" noin 600rpm, mutta muuten toimii kyllä päin persettä.

                      Kokeilin myös ottaa tuota sytkän valvontajohtoa irti mutta ei ollut vaikutusta käyntiin.
                      Samoin kokeilin vaihtaa noita lämpötila-anturien paikkaa, mutta toisinpäin auto ei jäänyt edes käymään. Kun vaihdoin anturit taas toisinpäin huomasin että mittarilla kestääkin noin 20-30 sekunttia enne kun se on puolessa välissä, eli taitaa olla vaan ilmaa järjestelmässä...en ole vielä siis ilmannut jäähdytysjärjestelmää.

                      Tuntuu kyllä että tuo saa edelleen bensaa liian paljon jonka seurauksena tukehtuu kaasuttaessa. Saomoin sytkä on persiillään kun paukuttaa putkeen ja imusarjaan ja käy muutenkin huonosti.

                      Tässä pieni videopätkä tuosta:
                      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                      Saiko tuosta jotain selkoa?

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #12
                        Aika ikävästi kolisee - harmi että noin ison konerempan jälkeen vielä vastustaa. Itse en usko että kone saisi liikaa bensaa vaan että sytytyksen ajoitus on pahasti pielessä. Viallinen IMM sotkee kyllä käyntiä mutta ei noin pahasti. Tässä oma monologi hieman vastaavista oireista, mutta kun sulla on koneswappi niin mukana on enemmän muuttujia. Onhan jakohihna oikein kiristetty ja jako kohdillaan? Jos kyse olisi katti/lambda jutusta niin sitten koneen pitäisi käydä aluksi minuutin ajan normaalisti, koska se ajetaan peruskartalla ilman lambdan korjausta. Motronicin numerosarjat kannattaa katsoa tarkasti että on oikeaan koneeseen. Onko 318i ja 316i koneilla sama moottorinohjaus? Ainakin E30 316i (M40) ja E30 318i (M40) ECU:t ovat mielestäni eri numerosarjalla, ks. http://bmwfans.info/parts/catalog/

                        Comment

                        • Jarppa85
                          Newbiemmer
                          • Jun 2011
                          • 21
                          • Turku

                          #13
                          Toi pahin "kolina" mitä tosta kuuluu tulee vapaavirtaussuodattimesta...hämää aika pahasti toi video. Jako on tullut tarkistettua nyt muistaakseni viiteen kertaan. Joka kerta on osunut lukitustyökalut kohdilleen eli ei uskoisi että siinä on ongelmaa. Hihnan kiristyksen tein ihan ohjekirjan mukaan tolla jousivaa-alla. Ja kyllä se ihan mututuntumallakin tuntuu olevan ihan oikeassa kireydessään. Noi boxit on kyllä eri numerosarjalla. Toisessa on numerosarjan loppu 522 ja toisessa 520. Muistan vaan kun yksi tuttava teki samanlaisen swapin, niin sillä toimi kyllä ihan hyvin toi e36 318i boxilla. Kävi myös e36 316i boxilla, mutta ei viitsinyt sillä enempää testailla.

                          Comment

                          • Jarppa85
                            Newbiemmer
                            • Jun 2011
                            • 21
                            • Turku

                            #14
                            Laitetaas nyt tähänkin ongelman ratkaisu kun saattaa jollain muullakin olla joskus samanlaisia ongelmia.

                            Eli UUDET motonetin tulpanjohdot oli sudet. 2 ja 3 pytyn johdot ampui johdon läpi kipinää!! Kipinää tuli kyllä tulpalle mutta päin persettä! Vanhat johdot paikoilleen ja johan toimi

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎