Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21 intercoolerin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H4ck
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 659
    • Helsinki/Eesti

    M21 intercoolerin asennus

    Mites tuo asennus hoidetaan? Voisiko joku selittää mistä tulee putket mihin?

    Entäs mitä hyötyä on niistä kiiltävistä putkista ja sinisistä silikoniliittimistä?
    Ei oikein ole nuo diesel ja turbo hommat hanskassa, mutta tiedän sen verran, että asennus on helppoa.

    Mulla on E28 524td manuaali, niin minkäs auton intercooleri mulle käy? Käykö E34 525tds?

    Luvataan kuulema 85kw = 105kw tuolla välijäähdyttimellä.

    -Steven
    Varaosat, huolto ja maalaus.

    -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Intercooleri laitetaan ahtimen ja imusarjan väliin tulevan letkun väliin.

    Kiiltävät putket ja silikoni mutkat näyttävät kivoilta. Onnistuu myös ihan normiputkilla ja painetta kestävillä kumi mutkilla.

    Siitä en osaa sanoa sopiiko e34 cooleri ja tuleeko tehoa oikeasti lisää tuo 20kw

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      no ei mitään vanhaa mätöä tds cooleria vaan haje suoraan vaikka motonet:sta kiina cooleri.. ja ei se coolerin asennuskaan mikään kahen minuutin homma ole, kun kauniisti tekee..
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        -tehoa ei tule yhtään lisää vaikka laittasit kuorma-auton coolerin
        -polttoainetalouskaan ei parane
        -asiallinen coolerin asennus E28:iin vaatii etuosan peltien leikkelyä
        -imusarjan lähtö osoittaa "väärälle" puolelle konetta

        Mulla oli E28 td:ssä MK3 Supran vakiocooleri. Siinä on lähdöt samassa päässä ja pikku peltihommilla se mahtui pystyyn apukuskin etuvalojen taakse.
        Last edited by muuris; 07-11-2010, 08:25.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • H4ck
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 659
          • Helsinki/Eesti

          #5
          Tuleehan sitä nyt jonkun verran lisää, kiihtyvyys paranee. Tuolla Viron voorumilla on pariin autoon asennettu cooleri.


          Moottori saa kylmempää ilmaa ja kylmempi ilma sisältää enemmän happea, enemmän happea = parempi palaminen.

          Enemmän ilmaa, enemmän polttoainetta = suurempi teho.
          Varaosat, huolto ja maalaus.

          -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by H4ck View Post
            Moottori saa kylmempää ilmaa ja kylmempi ilma sisältää enemmän happea, enemmän happea = parempi palaminen.

            Enemmän ilmaa, enemmän polttoainetta = suurempi teho.
            Mutta tämä ei ole bensa-auto! Mikään ei lisää polttoainetta, vaikka sinne menisi miljoona litraa jääkylmää ilmaa. Dieseleissä homma toimii niin, että ohjelmassa/mekaaniseen pumppuun on aseteltu max polttoainekartta. Sitten kaasun asento, ahtopaineen puute ym VÄHENTÄÄ sitä ainetta. Mikään ei lisää. Kas kun seossuhteella ei ole niin merkitystä ja moottori käy aina ilmaylimäärällä.

            Vakiona syöttömäärä on niin pieni ja ahtopaine siihe verrattaen suuri, että se kaikki aine kyllä palaa käytännössä niin hyvin, kuin M21 vaan ikinä sen pystyy polttamaan.


            Mulla oli aikanaan 250hp M21, ja voin sanoa ettei edes HX35:lla ja vakiopumpulla käytännössä huomannut eroa, oliko se cooleri paikallaan vai ei. Toki pumppupäivityksen ja ahtopaineen noston jälkeen se oli pakollinen, mutta se on asia erikseen. Coolerin laitto vakioautoon = omaa ajanvietettä ja rahankulua. Ei mitään muuta.
            Last edited by muuris; 07-11-2010, 15:08.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #7
              Nyt olen kyllä eri mieltä.
              Omien kokemuksien mukaan vakiopumpulla ja ahtimella coolerin lisäys tuntui selkeästi, kun IMUSARJAN paine pysyi samana eli maltillisena 1,2barina.
              Syöttöä sai lisätä savutuksen pysyessä kohtuullisena. Ilman cooleria armoton savutus, oli painetta kuinka paljon hyvänsä.
              Perustunee vakioahtimen pienuuteen ja ilmankuumentumis-ominaisuuten tuo cuulerin vaikutus.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Vakiossa ei oo ihan noin paljon ahtopainetta eikä todellakaan savuta juuri missään vaiheessa. Pakko olla ollu jo ruuvattu pumppu tai joku muu homma. Totta kai se auttaa jos vehje savuttaa eli kärsii ilman puutteesta, mutta silloin ei oo vakiovehje kyseessä.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎