Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorihiomo lasikuulapuhalsi venttiilivarret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    Moottorihiomo lasikuulapuhalsi venttiilivarret

    Kaveri käytti M52 kantta moottorihiomolla, että sille tehtäisiin koeponnistus, tarkastettaisiin suoruus ja tarvittaessa oikaistaisiin. Venttiilien puhdistuksen hän oli kertonut tekevänsä itse, mutta se oli tehty samaan hintaan.

    Kaikki venttiilit oli kumminkin lasikuulapuhallettu pitkälle varren liukupintaan saakka ja useita venttiileitä jopa lähes lukitusuriin saakka. Venttiilien varret on nyt täysin karheita, eikä jäljet lähde edes hiomatahnalla.
    Ennen puhdistusta venttiileissä ei ollut juurikaan väljyttä, jonka oli huomannut myös töiden vastaanottaja koneistamolla. Kantta noudettaessa väljyyttä oli kumminkin niin paljon, että kassahenkilö oli siitä huomautanut.

    Kysymys kuuluukin nyt, että saako venttiilivarsia puhaltaa, koska minulla on käsitys, ettei liukupinnoissa saisi olla pienintäkään naarmua. Kaverin on tarkoitus kysyä huomenna parin muun moottorihiomon mielipidettä, mutta muidenkin mielipiteet olisi tervetulleita.
    Last edited by kaol; 18-11-2010, 07:45.
    Kokeilemalla se selviää...
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei saa, saletisti leipoo kiinni tai syö paikat väljäksi hetkessä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by kaol View Post
      Kaikki venttiilit oli kumminkin lasikuulapuhallettu pitkälle varren liukupintaan saakka ja useita venttiileitä jopa lähes lukitusuriin saakka. Venttiilien varret on nyt täysin karheita, eikä jäljet lähde edes hiomatahnalla.
      Kerrotko mikä firma ja missä, niin tietää kiertää mahdollisimman kaukaa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Noppe
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 535
        • Kuopio

        #4
        On varmaan tovi vierähtäny lasikuulilla puhallellessa, että saa karkeaksi loppuun asti.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5

          Eikun vaan jotain hyvitystä vaatimaan pilalle menneistä venttiileistä?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            En tiedä tarkemmin, että millä materiaalilla venttiilit oli puhallettu, lasikuulat on vain veikkaus. Ties vaikka hiekallakin.

            Kaveri oli käynyt venttiilien kanssa tuolla hiomolla ja on kuulemma normaali käytäntö heillä, että venttiilit puhdistetaan puhaltamalla. "Päälle vaan hionta hiekkapaperilla..."
            Täytyy pyöräyttää muutama venttiili sorvissa 600 hiomapaperia vasten ja kiillottaa. Jos heitto on yli 0,5mm, niin hiomo saa hommata uudet venttiilit.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Kyllä se on turha hioa, tuollainen 0,5mm tarkkuuskin on kun olis seppä takonu, melkein 10% paksuudesta!
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • allu72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 78

                #8
                mutta tuliko lautasista puhtaat? :think voishan tuota soveltaa jos suojaisi jollain letkunpätkällä varret :think
                E12 520 Automatic -76 (RIP)
                E23 735iA -84 (myyty)
                E32 750iA -88 (ajopeli)

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by allu72 View Post
                  mutta tuliko lautasista puhtaat? :think voishan tuota soveltaa jos suojaisi jollain letkunpätkällä varret :think
                  Mahtais olla istukat kivassa kunnossa puhalluksen jälkeen. Paljonkohan sais hioa, että olis taas tiiviit ja kulmat oikein.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Muutama venttiili kokeiltiin hioa ja kiillottaa, mutta ei niitä täysin naarmuttomiksi saa.
                    "Valmiin" venttiilin varren paksuudessa on heittoa n. 0,02mm ja heittokellolla lukemat näyttää ~0,4mm, eli toleranssien sisällä ollaan, mutta ei tuollaisia kiinnostaisi asentaa remontoituun kanteen.

                    Firman nimi on Seinäjoen Moottorihiomo ja osoite on Rajatie 48, Seinäjoki.


                    Kuvassa keskimääräinen imuventtiili ja parhaana säilynyt pakoventtiili. Surkuhupaisinta tässä tapauksessa on se, että venttiilien puhdistus kerrottiin tehtävän itse ja imuventtiilit oli jo valmiiksi puhtaat.

                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • k0rppi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 784
                      • Varkaus

                      #11
                      Originally posted by allu72 View Post
                      mutta tuliko lautasista puhtaat? :think voishan tuota soveltaa jos suojaisi jollain letkunpätkällä varret :think
                      maalarinteippillä on saanu ne varret suojattua


                      Originally posted by T3 View Post
                      Mahtais olla istukat kivassa kunnossa puhalluksen jälkeen. Paljonkohan sais hioa, että olis taas tiiviit ja kulmat oikein.
                      ei sitä tarvia puhallella sinne pitopintaan asti, kun ne lähtee siellä hionnassa sitte poikkeen jos siellä jotain on.

                      Comment

                      • Noppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 535
                        • Kuopio

                        #12
                        Mitä oon hiekalla omia ventiilejä puhistellu niin alkaa kipinät lentämään kun hiekka osuu varteen (karkastuun (vai mikä lie) osaan), siis hiekka kipinöi kun se varsi on niin kovaa.

                        Luulisi jo osaavan koneistamon tietävän tuommosten varren puhaltamiset.

                        Comment

                        • Noppe
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 535
                          • Kuopio

                          #13
                          tupla
                          Last edited by Noppe; 19-11-2010, 23:17.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎