Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54b30 ei käy kaikilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stonde
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 305
    • Vilppula

    M54b30 ei käy kaikilla

    Alkaa mennä hermot ton auton kanssa.

    Viime viikolla jääty huohotin, lykkäs öljyä pihalle venttiilikopan välistä.
    Huohotin putsattiin ja öljyt vaihdettiin.
    Auto toimi normaalisti tähän päivään asti, mutta nyt ei enää vissiin käy kaikilla.
    Koko auto tärisee ja moottorin vikavalo palaa.
    Vikakoodeja ei oo vielä luettu.

    Mutta voiko toi jäätyminen ja viikon myöhemmin ilmestyny käyntihäiriö liittyä jotenkin toisiinsa?
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Liittyy varmaan toisiinsa, imuvuoto sulla sinne melko varmasti on syntynyt.
    Rempassa jäänyt joku letku irti, tai sitten petti jäätyessään vanhuuttaan...

    Foorumilta searchia käyttämällä löydät paljon juttua m54:n imuvuodoista ja käyntihäiriöistä.
    Osat halpoja mutta vika vaikea paikallistaa joskus.
    Jos käyt vikakoodinluvussa, tai viet autosi jopa huoltoon, on suuri vaara että koodeja tulkitaan väärin, esim: palamiskatkoksia jossain pytyssä => vaihdetaan puolia, jne.
    ymmärtämättä mistä vika oikeasti johtuu, eli 98% varmuudella imuvuoto.

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      #3
      Originally posted by Risto113 View Post
      Jos käyt vikakoodinluvussa, tai viet autosi jopa huoltoon, on suuri vaara että koodeja tulkitaan väärin, esim: palamiskatkoksia jossain pytyssä => vaihdetaan puolia, jne.
      ymmärtämättä mistä vika oikeasti johtuu, eli 98% varmuudella imuvuoto.
      Juuri näin! Ja tuohon kelkkaan kun kyytiin kähtee / joutuu, kierre on loputon. Imuvuoto tuntuu edelleen olevan epämiellyttävä vika metsästää etenkin merkkihuolto-organisaatiossa.
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11685
        • Kouvola

        #4
        No eipä noi rikkoontuneet puolatkaan mitään kovin harvinaisia ole noissa M54-koneisissa. Vikakoodien jälkeen paljon fiksumpi.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Jos venakopan tiivisteestä tuli öljyä pihalle, saattoi sitä vuotaa myös tulpankoloihin ihan samalla tapaa kuin koneen ulkopuolellekin. Helppo tsekkaus, nostaa puolat pois ja katsoo onko öljyä
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Stonde
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 305
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Esko View Post
            No eipä noi rikkoontuneet puolatkaan mitään kovin harvinaisia ole noissa M54-koneisissa. Vikakoodien jälkeen paljon fiksumpi.
            Oikeesti toivon että olis joku puola paskana. Pääsis helpommalla.
            Huomenna koodien lukuun.

            Näkeekö noista vikakoodeista varmuudella jos on vaikka se puola paskana?
            Vai tuleeko noista imuvuodoista samanlaisia vikakoodeja?

            Comment

            • Stonde
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 305
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Jos venakopan tiivisteestä tuli öljyä pihalle, saattoi sitä vuotaa myös tulpankoloihin ihan samalla tapaa kuin koneen ulkopuolellekin. Helppo tsekkaus, nostaa puolat pois ja katsoo onko öljyä
              Tää kävi kyllä itelläkin mielessä.
              Ei vaan oo oikeen mitään paikkaa missä tutkia, on vähän pimeetä ulkona ja muutenkaan toi kerrostalon piha ei oo mikään paras paikka.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Stonde View Post
                Näkeekö noista vikakoodeista varmuudella jos on vaikka se puola paskana?
                Vai tuleeko noista imuvuodoista samanlaisia vikakoodeja?
                Molempiin ei. Kummastakaan ei tule selkeästi yhtä vikakoodia, eikä suoraan siihen osoittavaa ole olemassa. Pitää osata tulkita ja sitten varmistaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Stonde View Post
                  Oikeesti toivon että olis joku puola paskana. Pääsis helpommalla.
                  Huomenna koodien lukuun.

                  Näkeekö noista vikakoodeista varmuudella jos on vaikka se puola paskana?
                  Vai tuleeko noista imuvuodoista samanlaisia vikakoodeja?
                  Jos vikakoodilukija näyttää että missfire pytty #2 niin siirrät rikkinäisen pytystä seuraavaan ja luet taas vikakoodit, jos koodi siirtyy toiseen pyttyyn niin puola kaput.
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • Stonde
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 305
                    • Vilppula

                    #10
                    Koodit luettu.
                    Kakkos ja nelos sylintereissä sytytyshäiriöitä.
                    Koodien nollaus ja auto käyntiin ---> Häiriö enää kakkosessa.
                    Puolan testaus irtonaisella tulpalla ---> Ei kipinää.

                    Uus puola meni tilaukseen. Katotaan miten käy.

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Originally posted by Stonde View Post
                      Koodit luettu.
                      Kakkos ja nelos sylintereissä sytytyshäiriöitä.
                      Koodien nollaus ja auto käyntiin ---> Häiriö enää kakkosessa.
                      Puolan testaus irtonaisella tulpalla ---> Ei kipinää.

                      Uus puola meni tilaukseen. Katotaan miten käy.
                      Voihan se ollakkin rikki, mutta on hyvä huomata seuraava:

                      Tuo testi oli hyvä ja varma kaasarikoneissa tai vanhemmissa ruiskuissa, mutta ei toimi kovin varmasti tässä, koska tekee näin;

                      Antaa bensaa ja kipinän => koska puola ja tulppa on irti, ei tietenkään syty => kone huomaa että pytty on pois pelistä (nakutusanturi) => bensansyöttö ja sytytys lopetetaan, ettei katti (tai jotain muuta) hajoa.

                      Eli jos joku pytty ei lähde lyhyen ajan sisällä mukaan, ei sitä edes yritetä enää, kuin vasta seuraavalla startilla!

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        Juuri näin, siksi kannattaa vaihtaa puolat ristiin ja katsoa että seuraako vika.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • r_vesa
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 117
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by Stonde View Post
                          Koodit luettu.
                          Kakkos ja nelos sylintereissä sytytyshäiriöitä.
                          Koodien nollaus ja auto käyntiin ---> Häiriö enää kakkosessa.
                          Puolan testaus irtonaisella tulpalla ---> Ei kipinää.

                          Uus puola meni tilaukseen. Katotaan miten käy.
                          Omassa (N52b30) samainen vikailmoitus ja puolan vaihto korjasi tilanteen.
                          '11 M-Sport 528i
                          '15 KTM 1190 R

                          Comment

                          • Stonde
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 305
                            • Vilppula

                            #14
                            Taas toimii.

                            Uus puola ja uudet tulpat.
                            Tulppia ei ollu varmaan ikinä vaihdettu.
                            Sen takia se puolakin vissiin hajos.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎