Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä perävaihteesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    Pari kysymystä perävaihteesta

    Lähtee maanantaina Alpinan perä lukkoyksikön asennukseen. Asentaja (Voimansiirtopalvelu Särkikoski) lupasi tehdä lukon tiukkuudesta sellaisen kuin haluan. Mutta mitä sitten haluan? Tehtaan lukko on 25%. Auto toimii aivan tavallisessa arkikäytössä. Ei juurikaan rata-ajelua tms. Lukon tarkoitus on ainoastaan tuoda helpotusta talviajoon ja ryhtiä liukkaille. Onko tässä tapauksessa 25% lukko sopiva? Vai olisiko joku muu tiukkuus parempi? Valaiskaapas hieman minua.

    Toinen kysymys liittyy perän takakanteen. Lukollisissa perissä (E36) on ilmeisesti vakiona jäähdytysrivoilla varustettu takakansi. Onko sellaisen tilaaminen hukkaanheitettyä rahaa, jos ajelu on pääsääntöisesti tavanomaista arkiajoa? Maksaa nimittäin 400 euroa.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Jätä suosiolla 25%:ksi, toimii arkiajossa parhaiten. 40%:ssa on jyrkemmät ramppikulmat samoilla sisäosien tavaramäärällä joten sen kestoikä on huomattavasti lyhyempi. Seuraava hyppäys on sitten 75%, johon on lisätty roinaa ja ramppikulmat samat, kuin 25%:ssa. Tämän 75%:n kanssa ajaminen, varsinkin talvella, saattaa olla sit suht kivaa puuhaa. Kun ei käänny, niin ei käänny

    Takakannesta. Anna olla se vakio mikä siellä olikin, jos ajelet pääasiassa arkiajoa. Jäähdytysrivoilla saat toki foorumilla rispektiä, mutta se on haihtuvaa. Tarjoa sillä 400€:lla vaikka naiselles mojova illallinen kunnon ravintolassa ja sit päälle vähän "daiga daiga duu"
    Last edited by T3; 07-01-2011, 09:13.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Discohai
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 1726
      • 02

      #3
      Originally posted by T3 View Post
      Jätä suosiolla 25%:ksi, toimii arkiajossa parhaiten. 40%:ssa on jyrkemmät ramppikulmat samoilla sisäosien tavaramäärällä joten sen kestoikä on huomattavasti lyhyempi. Seuraava hyppäys on sitten 75%, johon on lisätty roinaa ja ramppikulmat samat, kuin 25%:ssa. Tämän 75%:n kanssa ajaminen, varsinkin talvella, saattaa olla sit suht kivaa puuhaa. Kun ei käänny, niin ei käänny
      Eikös noi 25-40-75 ole vain bmw:n tehdaslukkojen arvoja? Kyllähän noita periä voi kustomoida ihan millaiseksi haluaa. Esim vakio 25% lukkoon kun tekee hieman tilaa, laittaa tuplamäärän levyjä niin saa sopivasti enemmän esijännitystä lukolle joka taas ei vaikuta normaaliajoon oikeastaan mitenkään mutta parantaa kestävyttää koska ei perä luista niin helpolla. Mutta tosiaan kyllä tuo perus 25% riittää hyvin jos apua haetaan vain perus talvikäyttöön eikä mihinkään kuminpolttoon.
      Last edited by Discohai; 07-01-2011, 10:52.
      E30 V8 M-Technic II
      Myydään uusia bmw-varaosia
      Täällä,

      täällä
      ja täällä
      Puretaan:E32 735ia
      Puretaan:E34 525ia
      Puretaan:E34 535ia
      Puretaan:2kpl E30
      Myös huollot ja remontit Turun alueella!!

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Originally posted by Discohai View Post
        Eikös noi 25-40-75 ole vain bmw:n tehdaslukkojen arvoja? Kyllähän noita periä voi kustomoida ihan millaiseksi haluaa.
        Kyllä ja tokihan noita voi mulkata ihan miten haluaa, mutta mitä se sitten maksaa ja paljonko sille sijoitetulle pääomalle oikeasti saa vastinetta, jos kerran auto on pääasiassa perusajelua.
        Tekee siihen 25%-perään vaan perushuollon ja nakkaa takas alle. Tai näin minä ainakin tekisin...
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Discohai
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1726
          • 02

          #5
          Originally posted by T3 View Post
          Kyllä ja tokihan noita voi mulkata ihan miten haluaa, mutta mitä se sitten maksaa ja paljonko sille sijoitetulle pääomalle oikeasti saa vastinetta, jos kerran auto on pääasiassa perusajelua.
          Tekee siihen 25%-perään vaan perushuollon ja nakkaa takas alle. Tai näin minä ainakin tekisin...
          Sillä saa oikeaa vastinetta varmaankin juuri sen verran kun autoon sijoitetuissa euroissa yleensäkkin eli pyöreän nollan verran
          E30 V8 M-Technic II
          Myydään uusia bmw-varaosia
          Täällä,

          täällä
          ja täällä
          Puretaan:E32 735ia
          Puretaan:E34 525ia
          Puretaan:E34 535ia
          Puretaan:2kpl E30
          Myös huollot ja remontit Turun alueella!!

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #6
            jos auto on normi-ajossa niin en suosittele lukon tiukentamista nimimerkillä kokemusta on.

            teetin parivuotta sitten bmw e34 540ia:han 45% lukon särkikoskella ja homma kyllä sieltäpuolelta onnistui ei mitään moitteita.

            lukko toimi rata-ajossa mainiosti mutta talavella ei ollut mikään miellyttävä ajaa on nimittäin huomattavasti herkempi sivuittais luisuun esim: ohitustilanteissa ja risteyksistä lähtiess. (juu tiedän et luisu on joillekin tärkein)

            risteyksistä lähtöihin talavella en huomannut eroa oliko 25 tai 45% lukko .

            kokemukseta voin sanoa et kannattaa harkita lukon teettämistä lujemmaksi ja 25% lukko toimii kyllä kunnossa olevana myös harraste ratahommissa.

            ja se jäähdytetty kansi on rahan hukkaan heittämistä jos ajo on tosiaankin normaali ajoa...

            Jos perän öljymäärä ja laatu on hyvä ja välyksiä ei ole niin normaali ajossa peräöljyn lämpeneminen ei ole ongelma ja ajetaan radalla aivan kilpaakin jähyttämättömillä perillä ja kestävat kunhan on kunnossa välykset jne jne.

            hmm miten muuten onko sulla mikä alpina ? eiks niissä ole osassa peräöljynn lämpömittärikin?
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by Discohai View Post
              Eikös noi 25-40-75 ole vain bmw:n tehdaslukkojen arvoja? Kyllähän noita periä voi kustomoida ihan millaiseksi haluaa. Esim vakio 25% lukkoon kun tekee hieman tilaa, laittaa tuplamäärän levyjä niin saa sopivasti enemmän esijännitystä lukolle joka taas ei vaikuta normaaliajoon oikeastaan mitenkään mutta parantaa kestävyttää koska ei perä luista niin helpolla. Mutta tosiaan kyllä tuo perus 25% riittää hyvin jos apua haetaan vain perus talvikäyttöön eikä mihinkään kuminpolttoon.
              Just toi "rallimiesten" suosima esijännityksen lisääminen tekee tosta talvella ihan vitun vaarallisen. Rallissa kun halutaan perää poikittain moottorijarrussa. Radalla tollanen ralliin shimmattu perä ei toimi ollenkaan. Siellä käytetään taas perää jossa ei ole esijännitystä ollenkaan. Esim. Särkikosken preppaama 75% ilman esijännitystä tuntuu auton molemmat renkaat ilmassa perältä jossa ei ole lukkoa ollenkaan.

              Topiicin aloittajalle, pidä lukkoyksikkö vakiona, saat eniten vastinetta radalle.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2314
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                hmm miten muuten onko sulla mikä alpina ? eiks niissä ole osassa peräöljynn lämpömittärikin?
                Tuo on E36 3,2 B3 Coupe. Juu olen huomannut, että joissakin on peräöljyn lämpömittari. Tulisiko sellainen kaupantekijäisenä sitten, jos on ruksinut jo autoa tilatessa lukkoyksikön perään? Tuo on ainakin ihan 2,93 välityksen normiperällä.

                Tietysti tähän saumaan tekee vielä mieli kysyä, jotta onko tuo 25% "peruslukko" ylipäätään järkevä sijoitus? Tuoko se mukanaan oletettua hyötyä? Muuttuuko auto vaaralliseksi talvella ohituksissa? Onhan tuossa tietysti luistonesto (ASC) pahimpia pyörähdyksiä rajoittamassa...
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Tuo on E36 3,2 B3 Coupe. Juu olen huomannut, että joissakin on peräöljyn lämpömittari. Tulisiko sellainen kaupantekijäisenä sitten, jos on ruksinut jo autoa tilatessa lukkoyksikön perään? Tuo on ainakin ihan 2,93 välityksen normiperällä.

                  Tietysti tähän saumaan tekee vielä mieli kysyä, jotta onko tuo 25% "peruslukko" ylipäätään järkevä sijoitus? Tuoko se mukanaan oletettua hyötyä? Muuttuuko auto vaaralliseksi talvella ohituksissa? Onhan tuossa tietysti luistonesto (ASC) pahimpia pyörähdyksiä rajoittamassa...
                  Sulla ei oo lisämittaristoa, siksi ei peräöljyn lämpömittaria. Manuaaliin on ollu kai lisävaruste (öljynpaine, öljynlämpö, jännite ja perän öljynlämpö), Switch-Tronicissa aina vakiona kun siinä on jännitteen tilalla vaihdenäyttö. Ja on se lukko ihan 'kiva'. Edellisessä E34:ssa oli, ja omasta mielestä lähinnä vakauttaa menoa talvisin, kun renkaat ei sudi niin äkkinäisesti kun ilman lukkoa.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎