Announcement

Collapse
No announcement yet.

mekaaninen ruuta ja turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mick
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 63
    • Pyhäjärvi

    mekaaninen ruuta ja turbo

    Eli jos tuollaseen mekaanisella ruiskulla varustettuun moottoriin tyrkkäsee turbon kaveriksi, niin pitääkö jotain huomioida jota en nyt itse hoksaa?

    Imusarjat tulee uusiksi, joten suuttimen paikkakin on vielä auki. Jos suuttimen laittaa ennen turboa (eli imis polttoaineseoksen turbon läpi ilman mukana) niin seos olisi kait tasalaatuisempi? Samalla turbolta poistuisi lämpökuormaa, mutta myöskin seos olisi kuumempi eli [tiheän vastakohta] öö harvempi..?

    Jos taas laittaa suuttimet ruiskimaan suoraan niin lähelle venttiileitä kuin mahdollista, lämpökuormaa poistuisi venttiileiltä, mutta seos ei olisi niin tasalaatuinen. Tässä tapauksessahan polttoaine suikutetaan painepuolelle, joutuukohan laitteistoon tekemään jotain muutoksia? Toimiiko imusarjan alipainetta (tässä tapauksessa ylipainetta) mittaava osa suoraan, vai joutuuko tekemään jotain kommervenkkejä?

    Laitteisto 1.8 (muistaakseni) 4-pyttynen, aika wanha kuten voi olettaa kun on mekaaninen...
    Ja en halua muuttaa elektroniseksi tällä kerralla...
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    #2
    Turbon läpi polttoainetta ei kannata pistää meneen.. Muusta en tiedä

    Onko joku bemari kyseessä. Vuosimalli ja malli?
    Harvoissa bemareissa kai ykspisteruisku on...
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Niin moottorin mallia, ja onko ruisku kügelfischer vai k-jetronic?
      Tuo kuugeli on oikeasti mekaaninen, k-jet taas ei.

      Huonosti käy joka tapauksessa, jos meinaat vaan "turbon tyrkätä kaveriksi".
      Jotenkin sellaisen kuvan sai että kannattaa vähän perehtyä enemmän.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • mick
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 63
        • Pyhäjärvi

        #4
        Itseasiassa ruiskukamat on jostain 4-pyttyisestä Bemarista peräisin, mutta ei tule Bemariin nuo. Tässä kuva tuosta laitteistosta:

        Purettu jo niin kauan aikaa sitten, että unohtunut mihin menee mikin putki... Kaksi mustaa putkea menee tuolle ylimääräiselle laitteelle, olisko siinä jonkinlainen paineita mittaava tai säätävä osa? Vai mikä tuo on?

        Miksi turbon läpi ei kannata bensaa laittaa menemään? Jenkeissähän on (itsepäisesti) käytetty moista tapaa kaasarin kanssa... Tässä minun tapauksessani luultavasti olisi helpompi toteuttaa tuo systeemi noin, eikä tarvitsisi murehtia paineen nostamisesta bensalinjassa. Tietenkin jos tuo ikivanha paineensäädin ei toimi, niin uuden osto on jokatapauksessa edessä. Silloinhan se kannattaa ostaa sellaista mallia, joka säätää painetta imusarjan paineen mukaisesti. Pitää vielä tutkia miten nuo kaikki osat toimii... Lähes nollabudjetilla pitää taas yrittää painaa...
        Last edited by mick; 26-01-2011, 22:22.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          No ainakaan välijäädyttimestä ei kannata haaveilla tuollaisella kokoonpanolla.

          Jos tarkoitat jenkkien remmivetoisia ahtimia (roots) niin niissä kenties joo kaasarit voivat olla imupuolella mutta jos ruiskukamat laitetaan niin sitten suuttimet ovatkin imusarjassa ahtimen jälkeen.

          Sanon vaan että tästä ei hyvä seraa

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            No ainakaan välijäädyttimestä ei kannata haaveilla tuollaisella kokoonpanolla.

            Sanon vaan että tästä ei hyvä seraa
            Miksi ei voi laittaa välijäähdytintä? Miksi ei hyvä seuraa?

            Onhan K-Jetronicilla tehty turboautoja maailman sivu. Miksei se nykypäivänäkin onnistuisi?
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • mick
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 63
              • Pyhäjärvi

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post

              Sanon vaan että tästä ei hyvä seraa
              Heh heh, tutun kuulosta minun projektien kanssa

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by mick View Post
                Kaksi mustaa putkea menee tuolle ylimääräiselle laitteelle, olisko siinä jonkinlainen paineita mittaava tai säätävä osa? Vai mikä tuo on?
                Tuo "ylimääräinen" laite on ohjauspaineen säädin. Kun nuo kamat on otettu Bemarista, niin ensimmäinen vinkki on hankkia tilalle Saabin, tai Volvon turbomallien ohjauspaineen säädin. Samaten kannattaa hankkia esim Saabin virranjakaja, josta voi sitten siirtää sen ahtojen mukaan ennakkoa muuttavan kikkareen oman auton jakajaan.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by T3 View Post
                  Miksi ei voi laittaa välijäähdytintä? Miksi ei hyvä seuraa?

                  Onhan K-Jetronicilla tehty turboautoja maailman sivu. Miksei se nykypäivänäkin onnistuisi?
                  Varmaan haettiin sitä, ettei valmista seosta välijäähdytettäisi, aloittajahan aikoi siirtää suuttimet ahtimen otto puolelle.

                  Voisi kuvitella, että jos kohtuullinen imutilavuus on täytetyy painestetulla ilma/bensiini seoksella ja moottori päättäisi aivastaa takaisin päin imusarjaan niin osia saisi etsiä muualta kuin totutuilta paikoilta.
                  Olli.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Anteeksi jo etukäteen kaikki joiden mielestä K-jet ja Kugel kilpailee parhaan ruiskun tittelistä..


                    mekaaninen ruuta ja turbo
                    MIKSI VITUSSA?

                    Eikö nyt oikeesti löydy yhtään vähemmän kivikauden aikaisia ruiskukamoja hommaan , kun meinaat aika paljon kuitenkin rakentaa metritavarasta ja keksiä / evottaa kumminkin? Vai onko joku vedonlyönti taustalla , alle 10 € onnistunut turbotus?
                    Last edited by petrolhead; 26-01-2011, 23:52.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Aluksi K-jetronic-järjestelmään tutustuminen:



                      Suositeltavaa olisi hankkia täydellinen järjestelmä K-jetillä varustetusta turbovolvosta tai -saabista niin olisi helpompi hahmottaa kuinka järjestelmä pitää rakentaa. Volvoissa ja Saabeissa oli kutoskoneen määräjakaja jossa vain neljä lähtöä oli käytössä. Lisäksi oli tuo jo mainittu ahtopaineella rikastava ohjauspaineensäädin. Määräjakaja on em. autoissa turbon imupuolella.

                      Rakentamisen iloa hommassa tulee olemaan sen voin kertoa koska olen noita vanhoja koojettejä ropaillu jonkun verrran
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Oksanen
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 697
                        • Nokia

                        #12
                        Ja ne vanhat ohjauspaineensäätimet on volvoissa ainakin aiheuttanut harmaita hiuksia, tuppaavat vanhoina ollessaan alkaa vuotamaan eikä rikasta seosta enään oikein -> kili kili. A-ryhmän Volvo Turbossa oli 8-pyttyisen määräjakaja joita löytyy vanhoista mersuista ja porsaista, siitä riittää kakkua vielä vähän enemmän. Ja tosiaan ainakin Volvo Turbon suuttimet on isommat kuin vapariversioiden.

                        Mutta voisi sanoa että k-jetin tärkein asia on oikein toimiva ohjauspaineensäädin, ilman sitä se systeemi ei vain toimi oikein. Ennenvanhaan suuret gurut teki omia ohjauspaineensäädinsysteemejä hydrauliikkaosista joilla sai viritettyä seoksia eri ahdoille passeleiksi.

                        Aika alkaa olemaan ajanut ohitse k-jettivehkeistä. Siis sellaisista jotka ovat seisseet pitkään ja bensa on kuivahtanut esimerkiksi suuttimiin. Kyl noita 70-luvun ja 80-luvun k-jettivehkeitä edelleen on suhteellisen paljon ajossa, onhan se pirun varmatoiminen vehje. Mutta jos sen kanssa alkaa virittämään niin se vaatiikin jo vähän askartelua.

                        Joskus oli myytävänä yks "puuhaturbo" volvo jossa vaparimallin k-jetti painepuolella. Toimivuus oli sitä luokkaa että koeajon jälkeen jäi ostamatta. Kuitenkin orggis Volvo Turbo on hemmetin hyvin toimiva värkki niinkauan kun sitä ei ole pilattu kaikenmaailman puuhavirityksillä.

                        Ja tosiaan itse en ainakaan laittaisi välijäähdytetyssä värkissä kaasaria/ruiskua/bensaämpäriä sinne turbon imupuolelle (en kyllä laittaisi muutenkaan). Suattaapi olla melekonen pamaus siinä vaiheessa kun jossain kohtaa vähä lyö imusarjaan...
                        E28 535 1985 (S38B36+K31)

                        E36 323 1996

                        E46 Compact 2001

                        Comment

                        • mick
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 63
                          • Pyhäjärvi

                          #13
                          Ok, hyviä vastauksia, kiitoksia.

                          Suuttimet siis laitetaan lähelle imuventtiileitä.
                          Auton kokonaishinta on tähän mennessä 500 euroa, sisältää itse auton, turbon, tuon k-jetin, kuppipenkin, 5-pistevyöt, turvakaaret ja piikkrenkaat. Kuten sanoin, budjettivehe kyseessä Kaikki osat on haalittu enemmän tai vähemmän käytettyinä. Sen verran nousee nyt budjetti, että paineensäätimen tilasin uuden. Kilpailee kalleimman osan tittelistä piikkirenkaiden kanssa, tässä linkki: http://www.race.fi/fi/product/18970-...din+Fpr-1.html
                          Tuo pitäisi kait käydä jälkiasennus ruiskuun, ja toimii turbon kanssa. Näin ainakin myyjän mukaan

                          /lisäys
                          kas, nyt vasta katsoin tuota ffp linkkiä, jossa k-jetin kaavio. Saankos nyt tuota uutta paineensäädintä mitenkään kytkettyä tuon jetin kanssa? Tuliko ensimmäinen ylipääsemätön ongelma? Jos tuli, niin koko ruuta vaihtuu kaasariksi ja sillä mennään jatkossa.
                          Last edited by mick; 27-01-2011, 19:34.

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #14
                            Vois olla helpompi unohtaa se k-jet.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #15
                              Et tarvii tuota säädintä k-jetin kanssa.
                              Niinkuin pari on jo ehdottanu, niin jostain romikselta turbo-saabista osia jos ehdottomasti haluaa k-jetin kanssa pelata.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎