Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 vauhtipyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    M50 vauhtipyörä

    Hei vaan kaikille! Olis menossa tollanen ns. "isompi" vuosihuolto M50B25 moottoriin, eli m.renkaat, laakerit, jakopää ja tietty tiivisteet uusitaan.

    Samalla kun tuo motti on palasina, niin aattelin, että kannattaako tuo kaksoismassapyörä vaihtaa samalla kovaan versioon?

    Mikä tuon tilalle sitte sopii ns heittämällä, jos oikein ymmärsin, niin m20 vauhtipyörä ja 535 kytkinpaketti + 5mm korotus painelaakerin alle?

    Vai onko järkevämpää hommata semmonen teräsvauhtis? Kone tulis muuten pysymään vakiona

    Kaikki vinkit/neuvot asian suhteen ovat todella tervetulleita!
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    #2
    Originally posted by M40 Power View Post
    Hei vaan kaikille! Olis menossa tollanen ns. "isompi" vuosihuolto M50B25 moottoriin, eli m.renkaat, laakerit, jakopää ja tietty tiivisteet uusitaan.

    Samalla kun tuo motti on palasina, niin aattelin, että kannattaako tuo kaksoismassapyörä vaihtaa samalla kovaan versioon?

    Mikä tuon tilalle sitte sopii ns heittämällä, jos oikein ymmärsin, niin m20 vauhtipyörä ja 535 kytkinpaketti + 5mm korotus painelaakerin alle?

    Vai onko järkevämpää hommata semmonen teräsvauhtis? Kone tulis muuten pysymään vakiona

    Kaikki vinkit/neuvot asian suhteen ovat todella tervetulleita!
    Kyllähän se tietysti kannattaa. Tosin tää kannattavuus riippuu aikapaljo näitten romujen kans miten sitä asiaa itelleen perustelee . Tuohon m20 vauhtipyörään joudut lisäksi vaihtaan m50 starttikehän tai vaihtoehtosesti m20 starttimoottorin tai pelkän startin hammasrattaan. Taas riippuu miten tuota asiaa aattelee onko teräsvauhtis järkevämpi, ite laittasin suoraan semmosen. Noissa alkupään m50b20 moottoreissa on ollu myös kovaa vauhtipyörää minkä pitäs mennä suoraan tuon m50b25 kaksoimassapyörän tilalle, toki joudut varmaan sitte sen levyn vaihtaan tietysti jousitettuun, mutta vauhtipyörän koon pitäs olla sama b20 vs. b25
    Last edited by Make H.; 22-02-2011, 16:24.

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #3
      No tarkoitus ois rakentaa sen verran toimiva/luotettava paketti, ettei ihan lähiaikoina tarttis uudelleen auki repiä. Siks just tuli tuo vauhtipyörämuutos mieleen, ku tuntunu olevan porukalla ongelmia sen kaksoismassan kanssa

      Ja toki ns. järkevässä budjetissa ois ihan jees pysyä tän suhteen, niin varmaan kallistuu tonne vanhan käytetyn vauhtiksen hankintaan ennemmin... Eikös noista teräspyöristä kuitenki joudu aika hyvän hinnan maksamaan? :think

      Ja uus kytkin tulee joka tapauksessa, turha pelkkää levyä alkaa uusimaan
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Noita teräksisiä vauhtiksia alkaa saamaan 220-300e haarukkaan, ja siihen sit kylkeen esim. Sachsin e28 535i vakioasetelma(tai sit jäykempi -765-loppuinen versio) jousitetulla massalevyllä. Painelaakeriksi e21 323i:n laakeri, joka on 5mm vakiota pidempi.

        Äskettäin, kun hintoja kyselin, niin e28 535i vakiokytkinpaketin sai n.250eurolla, ja toi -765-asetelma maksoi jo yksinään(siis ilman levyä) n.280e.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          zjarkilta kysy pyörää, siihen tuo em. 535i kytkinpaketti, toimii.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Noita teräksisiä vauhtiksia alkaa saamaan 220-300e haarukkaan, ja siihen sit kylkeen esim. Sachsin e28 535i vakioasetelma(tai sit jäykempi -765-loppuinen versio) jousitetulla massalevyllä. Painelaakeriksi e21 323i:n laakeri, joka on 5mm vakiota pidempi.

            Äskettäin, kun hintoja kyselin, niin e28 535i vakiokytkinpaketin sai n.250eurolla, ja toi -765-asetelma maksoi jo yksinään(siis ilman levyä) n.280e.
            Noita e28 kytkimiä saa vissiin ihan tarvikkeena yhä tänäkin päivänä?

            Entä toi painelaakeri, saako esim. motonetista, vai meneekö marmoritiskihankinnaks?
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by M40 Power View Post
              Noita e28 kytkimiä saa vissiin ihan tarvikkeena yhä tänäkin päivänä?

              Entä toi painelaakeri, saako esim. motonetista, vai meneekö marmoritiskihankinnaks?
              Toki saa tarvikkeena. Mut Sachsia laittaisin vain ja ainoastaan. Painelaakeria ei ainakaan Motonetin nettisivun mukaan ole missään liikkeessä hyllyssä - liekkö sais tilaamalla.

              Oman painelaakerini tilasin MTT-Tradingin kautta osanumerolla 21 51 1 204 525, ja hintaa vajaat 80e, ja kyseessä siis orig. BMW-osa.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • M40 Power
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 584
                • Turun seutu

                #8
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Toki saa tarvikkeena. Mut Sachsia laittaisin vain ja ainoastaan. Painelaakeria ei ainakaan Motonetin nettisivun mukaan ole missään liikkeessä hyllyssä - liekkö sais tilaamalla.

                Oman painelaakerini tilasin MTT-Tradingin kautta osanumerolla 21 51 1 204 525, ja hintaa vajaat 80e, ja kyseessä siis orig. BMW-osa.
                Juu, toki Sachs mieluiten, ei tosiaan viitti olla taas tyyliin vuoden päästä uudelleen kytkintä vaihtamas...

                Aika suolanen hinta mun mielestä pelkästä laakerista
                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                Nyk. -99 320D

                Comment

                • Juhi$
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 1268
                  • Laukaa

                  #9
                  Itselleni vaihdoin sigun vehkeeseen vauhtipyörän vaihdon yhteydessä e28 M535 ns. uusio kytkinpaketin, eli tuli "uudelleen rakennettu" sachs asetelma, levyn ja painelaakerin valmistajaa en enää muista. Hinta oli saksasta kuluineen jotain 140e. Yhtään ei ole täristellyt ja hyvin ainakin viimekesän rokkailut kesti Saa nähdä vieläkö tekniikkamuutosten jälkeen pitää
                  Last edited by Juhi$; 23-02-2011, 18:03.

                  Comment

                  • M40 Power
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 584
                    • Turun seutu

                    #10
                    Hieman päivitystä tähän tilanteeseen...

                    Hitaasti mutta varmasti hommat etenee, M20 vauhtipyörä tuli foorumilaiselta hommattua jo pari kk sitten, kytkin vain uupuu edelleen.

                    Eli eli, sopiiko tuo E28 kytkinpaketti suoraan M20 vauhtipyörän perään, vai vaatiiko suuriakin muutoksia?

                    Ei kuitenkaan ihan huvikseen viiteis alkaa tuollasta tilailee, jos ei sovikaan
                    EX: E30, E34, E36, E36 compact

                    Nyk. -99 320D

                    Comment

                    • Juhi$
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2009
                      • 1268
                      • Laukaa

                      #11
                      M20 koneen vauhtipyörä on tietääkseni 228mm, kun tuo e28 m535 kytkinpaketti on 240mm.

                      Comment

                      • M40 Power
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 584
                        • Turun seutu

                        #12
                        Ok... Seuraava kymysys onki, että käykö M20 kytkinpaketti sellaisenaan tuohon kokoonpanoon? Eli onko levyssä samat spoorit kuin M50?
                        EX: E30, E34, E36, E36 compact

                        Nyk. -99 320D

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16484
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by M40 Power View Post
                          Ok... Seuraava kymysys onki, että käykö M20 kytkinpaketti sellaisenaan tuohon kokoonpanoon? Eli onko levyssä samat spoorit kuin M50?
                          Käy ja on. Et tarvi orkkis m20 kytkinpakettia ? Uusi täydellinen tehtaan paketissa. Painelaakerin kanssa taisi olla m50 varten jotakin soveltamista :think

                          Comment

                          • M40 Power
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 584
                            • Turun seutu

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Käy ja on. Et tarvi orkkis m20 kytkinpakettia ? Uusi täydellinen tehtaan paketissa. Painelaakerin kanssa taisi olla m50 varten jotakin soveltamista :think
                            Mikä valmistaja? Pitää kattoa ny mitä keksii, painelaakeri tarvii sen reilun 10mm? spacerin alleen että kytkin toimii... :think
                            EX: E30, E34, E36, E36 compact

                            Nyk. -99 320D

                            Comment

                            • Mauritius
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 327
                              • KRS

                              #15
                              Originally posted by M40 Power View Post
                              Mikä valmistaja? Pitää kattoa ny mitä keksii, painelaakeri tarvii sen reilun 10mm? spacerin alleen että kytkin toimii... :think
                              Entä jos laittaa m50 perään m20 vauhtipyörä+m20 kytkin+painelaakeri ja käyttää E30 omaa laatikkoa eli getrag 260 niin silloin ei vissiin vaadita mitään painelaakerin muuttamista? Siksi vaan kyselen kun on m50 swappi työn alla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎