Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin TD:seen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by Tykki
    Originally posted by DiisseliKiisseli
    Originally posted by LASSI-S
    tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:

    homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
    No ei kuulosta kovin vaikealta. Täytyy vielä tarkistaa miten nuo viranomaiset suhtautuu tohon.

    Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt.
    dieselissä se teho vain ei nouse. säätöjä muuttamatta. tästä on puhuttu monesti täällä.
    Täytyyhän sen jonnin verran nousta ilman sääätöjen roplaamistakin sen välijjähyn ansiosta.

    Ilman välijäähyä:
    Ahtoja nostetaan, ahtoilman lämpö nousee, ja lämmintä ilmaa työnnetään moottoriin. Ei hyvä kun ahtoilma lämmintä.

    Välijäähyn kanssa:
    Ahtoja nostetaan, ahtoilman lämpö nousee, ahtoilma viedään välijäähyyn, ahtoilman viilenee, viileä ilmaa työnnetään moottoriin. Parempi teho kuin edellisessä, vai mitä.

    Comment

    • Tykki
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 197
      • Ii

      #17
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      Originally posted by Tykki
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      Originally posted by LASSI-S
      tekniset ohjeet välijäähdyttimen asennukseen:

      homma alkaa sillä että tuuppaat sen välijäähdyttimen kiinni sinne mihin se menee, kuitenkin sellanen paikka mihin ilma virtaa todella hyvin, eli otat vaikka etupuskurin ja helman pois jotta voit asentaa jäähdyttimen kiinni miten ikinä sen nyt autoon kiinnitätkin. sitten vedät turbon kompurapuolelta putken välijäähylle, tietysti mahdollisimman lyhyttä ja suoraa reittiä, ja välijäähdyttimeltä taas imusarjaan. valmis
      No ei kuulosta kovin vaikealta. Täytyy vielä tarkistaa miten nuo viranomaiset suhtautuu tohon.

      Mun käsittääkseni TD:ssä ja TDS:ssä ei todellakaan ole mitään muuta eroa kuin se välijäähy. Tietty voi olla hieman eri säädöt.
      dieselissä se teho vain ei nouse. säätöjä muuttamatta. tästä on puhuttu monesti täällä.
      Täytyyhän sen jonnin verran nousta ilman sääätöjen roplaamistakin sen välijjähyn ansiosta.

      Ilman välijäähyä:
      Ahtoja nostetaan, ahtoilman lämpö nousee, ja lämmintä ilmaa työnnetään moottoriin. Ei hyvä kun ahtoilma lämmintä.

      Välijäähyn kanssa:
      Ahtoja nostetaan, ahtoilman lämpö nousee, ahtoilma viedään välijäähyyn, ahtoilman viilenee, viileä ilmaa työnnetään moottoriin. Parempi teho kuin edellisessä, vai mitä.
      bensamoottorissa kyllä, dieselissä ei. tästä löytynee topicceja kun käytät hakua. ja yleensäkin noista muutamista toimintaperiaate-eroista.

      diesel toimii suurella ilmaylijäämällä ja koko koneen toimintahan perustuu vain polttoaineen syötön määrän säätelemiseen. (vrt. bensakoneessa polttoaineen JA ilmamäärän ohjaamiseen)
      niinpä dieselkoneeseen ohjattu lisäilma (tai tässätapauksessa kylmempi=tiheämpi ilma) ei saa aikaan tehon nousua ollenkaan, jos ei lisätä myös polttoaineen määrää. asentamalla siis pelkän coolerin, ei tapahdu käytännössä mitään tehon kannalta.
      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
      -Andy McCoy

      Comment

      • Mauri H.
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 270
        • Salo

        #18
        Joo, Tykki on oikeassa. Edelleenkään cooleri itsessään ei nosta dieselin tehoja mihinkään.

        Kyllä TD:hen saa siististi laittaa coolerin, koska vastaava malli on tyyppihyväksytty coolerin kanssa, ongelmia ei ole.
        F11 530D xDrive

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎