Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20 moottorin Apuakselin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuuning
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 380
    • Oulu

    m20 moottorin Apuakselin vaihto?

    Joku varmaan tietää että minkälainen homma on vaihtaa m20 koneeseen tuo apuakseli ja sen laakerit? :think

    Eli se joka pyörittää oljypumppua ja myös jakajaa (vanhemmissa)..

    Ei sillä ettäkö omani olisi kulunut tai muuta mutta kun konetta hieman leväytän kohtapuolin niin ajattelin ostaa uuden apuakselin (luultavasti laakerit tulee uuden mukana)

    Näyttäisi että sitä akselia pitää sellanen metallinpala kahdella pultilla mutta tuleeko se akseli sitten vain ihan vetämällä sieltä ja tarviiko varoa mitään mikä voisi esim. lohkoon pudota tai vastaavaa ja entä laakerit sitten tulevatko ne samalla vai jääkö jotenkin lohkoon kiinni ja onko hankala kaivaa ne sieltä pois?
    Niin ja monetko laakeriliuskat tuohon akseliin kuuluu?


    Anteeksi jos on tyhmä tai huono kyssäri mut itse en löytänyt mistään tuohon operaatioon vinkkejä.
    Me ollaan jo eellä

    nyk. Top Sickret

    BMW ex.

    E34 M5
    E36 325 Cabriolet
    E30 325 IX
    E34 520i Turbo
    E34 525i
    E30 320i
    E21 320i
    E21 323i
    E21 315/320
    E10 2002 Yellow
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Thuuning View Post
    Joku varmaan tietää että minkälainen homma on vaihtaa m20 koneeseen tuo apuakseli ja sen laakerit? :think

    Eli se joka pyörittää oljypumppua ja myös jakajaa (vanhemmissa)..

    Ei sillä ettäkö omani olisi kulunut tai muuta mutta kun konetta hieman leväytän kohtapuolin niin ajattelin ostaa uuden apuakselin (luultavasti laakerit tulee uuden mukana)

    Näyttäisi että sitä akselia pitää sellanen metallinpala kahdella pultilla mutta tuleeko se akseli sitten vain ihan vetämällä sieltä ja tarviiko varoa mitään mikä voisi esim. lohkoon pudota tai vastaavaa ja entä laakerit sitten tulevatko ne samalla vai jääkö jotenkin lohkoon kiinni ja onko hankala kaivaa ne sieltä pois?
    Niin ja monetko laakeriliuskat tuohon akseliin kuuluu?


    Anteeksi jos on tyhmä tai huono kyssäri mut itse en löytänyt mistään tuohon operaatioon vinkkejä.
    Ensin huonot uutiset: uudet laakerit ei tule akselin vaan lohkon, siis moottorilohkon, mukana eikä ole liuskat vaan kaksi pyöreää laakeriholkkia !

    Sitten neuvoja: laakerit ei tule akselin mukana pois vaan tarvit hommaan tehdyt työkalut = pyöreät lätkät + vetovasara tjs. jolla vetää laakerit ulos pesästä, erikokoisia keskenään, etummainen isompi. Onko jakaja vai peitetulppa jakajan paikalla ? Öljypumpun käyttöakselin yläpään laakerina toimii ilman jakajaa olevassa mallissa tuo peitetulpassa oleva neulalaakeri joka ei ole vaihdettavissa ainakaan helposti/ollenkaan. Jakajallisessa mallissa ei ole erillistä ylälaakeria koska jakajan akselin alapää pyörittää öljypumpun akselia. Apuakseli ei tule pois jos jakaja/ pumpun akseli on paikallaan, vai tuliko sittenkin, en ole muutamaan vuoteen hommaa tehnyt :think Jos/kun otat jakajan t. sen tulpan pois huolehdi että pumpun akseli ei putoa öljypohjaan = öp. irti. Tosin öp. taitaa irrota ko. koneesta jokatap/on jo irti ?

    Comment

    • Thuuning
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 380
      • Oulu

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Ensin huonot uutiset: uudet laakerit ei tule akselin vaan lohkon, siis moottorilohkon, mukana eikä ole liuskat vaan kaksi pyöreää laakeriholkkia !

      Sitten neuvoja: laakerit ei tule akselin mukana pois vaan tarvit hommaan tehdyt työkalut = pyöreät lätkät + vetovasara tjs. jolla vetää laakerit ulos pesästä, erikokoisia keskenään, etummainen isompi. Onko jakaja vai peitetulppa jakajan paikalla ? Öljypumpun käyttöakselin yläpään laakerina toimii ilman jakajaa olevassa mallissa tuo peitetulpassa oleva neulalaakeri joka ei ole vaihdettavissa ainakaan helposti/ollenkaan. Jakajallisessa mallissa ei ole erillistä ylälaakeria koska jakajan akselin alapää pyörittää öljypumpun akselia. Apuakseli ei tule pois jos jakaja/ pumpun akseli on paikallaan, vai tuliko sittenkin, en ole muutamaan vuoteen hommaa tehnyt :think Jos/kun otat jakajan t. sen tulpan pois huolehdi että pumpun akseli ei putoa öljypohjaan = öp. irti. Tosin öp. taitaa irrota ko. koneesta jokatap/on jo irti ?


      Jahas.. KIITOS infosta, joo ö-pohjan laittelin tuossa kiinni jo ja auto ihan ajossa mut tuli vaan jälkeenpäin mieleen tuo kun miettiny että mistä johtuu tuo että öljynpaineet on tyhjäkäynnillä kuumana 0,8-1bar vaikka uudet laakerit ja öljypumppukin näytti olevan hyväkuntone kun se aukasin ja tsekkasin.

      Kylmänä ja öljynlämmöt ollessa alle 60astetta nii paineet on melkeen 2bar tyhjäkäynnillä ja kuumana öljynpaineet menee silleen että kun esim. 2000 kierrosta nii ö-paine 3bar ja 3000kierrosta nii ö-paine 4bar ja jotain 4-5bar tais olla maksimi

      On ihan sil peitelevyllä eli ei jakajaa ja tosiaan mitä purin alakautta tuon öljypumpun nii se pumpun tikku oli tosi hyväkuntonen ja sillä mitä kokeilin nii ei ainakaan välystä tuntunut siel lohkon puolella..


      Oon mä sit miettiny että johtuukohan tuo 1kilo tyhjäkäynnillä vaa noist öljyistä sit ku 5w40 gold S melko halvat o..

      Ajatuksena vaihtaa 10/60 öljyt..


      Edit: Miksihän monet sit puhuu et ne laakerit tulee uuden akselin mukana ja se paketti maksaa jotain 150€.. noo tietenkää kaikkeen ei pidä uskoo mitä puhutaan ja oma kokemus se parhaiten opettaa jne..
      Last edited by Thuuning; 17-03-2011, 01:08.
      Me ollaan jo eellä

      nyk. Top Sickret

      BMW ex.

      E34 M5
      E36 325 Cabriolet
      E30 325 IX
      E34 520i Turbo
      E34 525i
      E30 320i
      E21 320i
      E21 323i
      E21 315/320
      E10 2002 Yellow

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Thuuning View Post
        Jahas.. KIITOS infosta, joo ö-pohjan laittelin tuossa kiinni jo ja auto ihan ajossa mut tuli vaan jälkeenpäin mieleen tuo kun miettiny että mistä johtuu tuo että öljynpaineet on tyhjäkäynnillä kuumana 0,8-1bar vaikka uudet laakerit ja öljypumppukin näytti olevan hyväkuntone kun se aukasin ja tsekkasin.

        Kylmänä ja öljynlämmöt ollessa alle 60astetta nii paineet on melkeen 2bar tyhjäkäynnillä ja kuumana öljynpaineet menee silleen että kun esim. 2000 kierrosta nii ö-paine 3bar ja 3000kierrosta nii ö-paine 4bar ja jotain 4-5bar tais olla maksimi

        On ihan sil peitelevyllä eli ei jakajaa ja tosiaan mitä purin alakautta tuon öljypumpun nii se pumpun tikku oli tosi hyväkuntonen ja sillä mitä kokeilin nii ei ainakaan välystä tuntunut siel lohkon puolella..


        Oon mä sit miettiny että johtuukohan tuo 1kilo tyhjäkäynnillä vaa noist öljyistä sit ku 5w40 gold S melko halvat o..

        Ajatuksena vaihtaa 10/60 öljyt..


        Edit: Miksihän monet sit puhuu et ne laakerit tulee uuden akselin mukana ja se paketti maksaa jotain 150€.. noo tietenkää kaikkeen ei pidä uskoo mitä puhutaan ja oma kokemus se parhaiten opettaa jne..
        Kertomasi perusteella missään ei ole vikaa.

        Comment

        • Thuuning
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 380
          • Oulu

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Kertomasi perusteella missään ei ole vikaa.

          Asiapa selvä Täytynee kuiten nuo öljyt vaihtaa vähän laadukkaampiin ku tuo mutkakin tuossa kyljessä.
          Me ollaan jo eellä

          nyk. Top Sickret

          BMW ex.

          E34 M5
          E36 325 Cabriolet
          E30 325 IX
          E34 520i Turbo
          E34 525i
          E30 320i
          E21 320i
          E21 323i
          E21 315/320
          E10 2002 Yellow

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎