Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50b25 Kampuran paino.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by Fatmonkey View Post
    No miksikäs kanget tasapainoitetaan keskenään ensin ja sitten mäntien kanssa jos kerran kampuran limput ne painottaa? Kutosessahan ne on kahden ryhmissä. Eli kehä on jaettu kolmeen sektoriin ja kussakin sektorissa aina kaksi pyttyä. Eikä ne mene eri nopeutta koska ne on samassa akselissa kiinni.
    Siis; kampura on valettu limpuistaan epäsymmetriseksi kankien ja mäntien takia? Se ei toteudu M kampuroissa. Miksi?
    Hmmm. No punnitsin tuon kampuran ja 19kg se nyt painaa. Saapa nähdä.
    Siviiliosista. Kokeneemmat ovat kertoneet, että BMW:n osat on yleensä niin hyvin tasapainoitettu tehtaalla, että vakiokonetta tehtäessä, mihinkään ei tarvitse koskea. Olettaen tietysti, että sinne ei vaihdeta mitään osia.
    Aikoinaan muistelin, että ainakin F4-koneissa tasapainotettiin ensin kampura ja vauhtipyörä erikseen. Sitten vielä paketti yhdessä. Ilmeiseti tuolla vain varmistettiin, että paketti on oikein "kasassa". Ylipäätään VW:n myllyt ei vakiona kovin hyvässä balanssissa olleet...
    Kuten joku jo kirjoittikin, jokainen kaula on tasapainoitettu erikseen (niissähän on erikokoisia koloja).
    Tuollahan jo edellä pitkässä englanninkielisessä tekstissä kerrotaan koko tarina ja selitys mm tuon vastapainon koolle.
    Sinällään huvittava topikki, joku luulee keksinensä jonkin uuden, paremman tavan tehdä kampuran. Niin kuin eivät jo tehtaalla niin tekisi, jos siitä jotain hyötyä olisi.
    Se miksi kuutoskoneen koko kampura on niin vahva ("ylivahva") löyty vastaus värähtelyteoriasta; miten suora kuutonen värähtelee. Alas opiskelemaan
    Last edited by jaki; 28-03-2011, 10:44.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • Fatmonkey
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 48
      • Glattfelden, Sveitsi

      #17
      Mä mitään keksi. Utelias lähinnä.

      _Kunhan laitettiin sorviin ja mitattiin onko limppujen säteissä eroja._

      Tällä sällillä joka ton duunas on 11k kiertävä kiihdytysauto ja se kasaa niitä samoja koneita. Tekevät lohkotkin itse umpikamasta.
      Sitten joku vei aiheen sivuun ja alko höpisee knife edgingistä.
      Olihan tällä foorumilla niitä jotka vinkui ettei 530d akseli pyöri m20 lohkossa. Hyvin pyöriin.

      There are four different forces and moments of vibration that can occur in an engine design: free forces of the first order, free forces of the second order, free moments of the first order and free moments of the second order. The straight-6, flat-6 and V12 designs have none of these forces or moments of vibration and hence are the naturally smoothest engine designs. (See the Bosch Automotive Handbook, Sixth Edition, pages 459-463 for details.)

      Pistäkääs OMIA kuvia, eikä mitään linkkejä muiden jutuista.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by Fatmonkey View Post
        No miksikäs kanget tasapainoitetaan keskenään ensin ja sitten mäntien kanssa jos kerran kampuran limput ne painottaa? Kutosessahan ne on kahden ryhmissä. Eli kehä on jaettu kolmeen sektoriin ja kussakin sektorissa aina kaksi pyttyä. Eikä ne mene eri nopeutta koska ne on samassa akselissa kiinni.
        Siis; kampura on valettu limpuistaan epäsymmetriseksi kankien ja mäntien takia? Se ei toteudu M kampuroissa. Miksi?
        Hmmm. No punnitsin tuon kampuran ja 19kg se nyt painaa. Saapa nähdä.


        Originally posted by Fatmonkey View Post
        Mä mitään keksi. Utelias lähinnä.

        _Kunhan laitettiin sorviin ja mitattiin onko limppujen säteissä eroja._

        Tällä sällillä joka ton duunas on 11k kiertävä kiihdytysauto ja se kasaa niitä samoja koneita. Tekevät lohkotkin itse umpikamasta.
        Sitten joku vei aiheen sivuun ja alko höpisee knife edgingistä.
        Olihan tällä foorumilla niitä jotka vinkui ettei 530d akseli pyöri m20 lohkossa. Hyvin pyöriin.

        There are four different forces and moments of vibration that can occur in an engine design: free forces of the first order, free forces of the second order, free moments of the first order and free moments of the second order. The straight-6, flat-6 and V12 designs have none of these forces or moments of vibration and hence are the naturally smoothest engine designs. (See the Bosch Automotive Handbook, Sixth Edition, pages 459-463 for details.)

        Pistäkääs OMIA kuvia, eikä mitään linkkejä muiden jutuista.
        Hyvin sä vedät, ei siinä mitään

        Otin ton knife edgingin puheeksi kun teit akselillesi juuri niin.
        Mutta epäilemättä akselisi on nytten paljon vakiota paremmin dynaamisesti(ymmärrätkö termin ?) tasapainossa kun sen sorvasi kaveri jonka kiihdytysauton moottori kiertää 11k ja kestää sen +400m nipussa.

        Edelleenkään sulla ei taida noiden juttujen perusteella olla pienintäkään hajua kampiakselin vastapainojen merkityksestä. Eikä toi petrolheadin "eri nopeuttakaan" tainnut aueta sulle.

        Ja kaupanpäälle toi viimeinen englanninkielinen lainaus ?
        Meinaatko tolla nyt sitä, ettei rivikuutosessa ole värinöitä ollenkaan kampiakselissa koska se on "naturally smoothest engine desing"
        Jos siinä ei kerran ole värinöitä lainkaan, miksi hitossa siellä akselissa on ne vastapainot :think

        Mitä kuvia nyt muka pitäis laittaa ? Kuvia akseleista vai omasta perseestä ? Mun omasta custom akselista löytyy kuvia mun projektitopiikissa.
        Last edited by jannmann; 28-03-2011, 01:12.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Fatmonkey
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 48
          • Glattfelden, Sveitsi

          #19
          Akseli tasapainoitettu ilman ongelmia. 69e (sis.ALV)

          Kun kysyin näitä teidän esittämiä (kopioimia) teorioita, katsoivat ihmeissään.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by Fatmonkey View Post
            No miksikäs kanget tasapainoitetaan keskenään ensin ja sitten mäntien kanssa jos kerran kampuran limput ne painottaa?
            Näin ei käsittääkseni olekaan. Mukit /veivit tasapainottaa sen kanssa vastakkaisessa vaiheessa oleva. Ja kampuran vastapainot on siellä tasapainottaakseen saman kaulan heiton. (?)

            Eikä ne mene eri nopeutta koska ne on samassa akselissa kiinni.
            Veivin ja mukin liike ei ole tasaista vaan kiihtyvää ja hidastuvaa tietenkin. Mutta se liike ei ole edes tasaisesti kiihtyvää. Esim. mukin matka AKKsta 90 astetta eteenpäin tapahtuu aivan eri vauhtia ja eri kiihtyvyyksillä, kuin matka YKKsta taas 90 ast. eteenpäin. Eri veivikulman takia (piti tämä muuttaa tonne edellispostaukseen kun kirjoitin "kampikulma").
            Originally posted by Fatmonkey View Post
            Pistäkääs OMIA kuvia, eikä mitään linkkejä muiden jutuista.
            Signaturen projektigalleriasta löytyy kuvia projektin mukeista jotka on tehtaalta +-2 grammaa toisistaan. En nyt nää miten ne liittyy asiaan. Siellä on kuva myös vauhtipyörästä jonka joutui tasapainottamaan vaikka oli symmetrinen mitoiltaan ja heitoton , käsittääkseni.

            Aihe on kyllä mielenkiintoinen.

            -Jarno
            Last edited by petrolhead; 28-03-2011, 16:57.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1010
              • e-suomi

              #21
              On se teorian puolesta totta mitä tässä ketjussa paahdetaan vastapainojen merkityksestä.

              Käytännössä kampiakselit tuntuu kuitenkin sietävän turkasen paljon tuota männän/kangen ylösalas liikkeestä johtuvaa stressiä. Moni todella kovassa käytössä oleva kone on varustettu vajailla limpuilla tehtaan puolesta ja näissä ei ole käytännössä mitään ongelmia, mitkä johtuisi "epätasapainoisesta" rakenteesta.

              Esimerkiksi voi ottaa vaikka jonkun Spiess F3 moottorin, missä limput on ajettu käytännössä pois (joo ehkä näiden laakerienvaihtovälikin on aika tiheä...). Tai Saabin uudemmat vajailla limpppumäärillä varustetut turbomosat mitkä kestää törkeästi jengaa ja sikaa vakiohiluilla. Tai eräs suora kutosmoottorityyppi 90-luvun DTM-sarjassa, mikä rupesi kestämään yli 9.000rpm jengoilla vasta kun vastapainot käännettiin 180-asteen kulmaan (tämänhän ei pitäisi toimia ollenkaan).

              Kampura sisään ja sikaa !!!! Menee se rikki jos siinä on vikaa.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by turbobliz View Post
                On se teorian puolesta totta mitä tässä ketjussa paahdetaan vastapainojen merkityksestä.

                Käytännössä kampiakselit tuntuu kuitenkin sietävän turkasen paljon tuota männän/kangen ylösalas liikkeestä johtuvaa stressiä. Moni todella kovassa käytössä oleva kone on varustettu vajailla limpuilla tehtaan puolesta ja näissä ei ole käytännössä mitään ongelmia, mitkä johtuisi "epätasapainoisesta" rakenteesta.

                Esimerkiksi voi ottaa vaikka jonkun Spiess F3 moottorin, missä limput on ajettu käytännössä pois (joo ehkä näiden laakerienvaihtovälikin on aika tiheä...). Tai Saabin uudemmat vajailla limpppumäärillä varustetut turbomosat mitkä kestää törkeästi jengaa ja sikaa vakiohiluilla. Tai eräs suora kutosmoottorityyppi 90-luvun DTM-sarjassa, mikä rupesi kestämään yli 9.000rpm jengoilla vasta kun vastapainot käännettiin 180-asteen kulmaan (tämänhän ei pitäisi toimia ollenkaan).

                Kampura sisään ja sikaa !!!! Menee se rikki jos siinä on vikaa.

                Ompas nerokasta verrata tehtaiden valmiiksi vajailla limpuilla suunnittelemia akseleita autotallissa sorvattuihin. Taitaa niissäkin olla dynaaminen tasapaino kunnossa ja huomioitu veivin ja mukin paino suunnittelussa.... Vai mitä luulet?

                Mitä kestoon tulee, saattaa hajota vasta seuraavalla omistajalla mikä on tietysti mukava yllätys.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  Originally posted by Fatmonkey View Post
                  Akseli tasapainoitettu ilman ongelmia. 69e (sis.ALV)

                  Kun kysyin näitä teidän esittämiä (kopioimia) teorioita, katsoivat ihmeissään.

                  Pistäs nyt sitten neropatti joku "ei kopiotu" vastine tolle mun artikkelille. Mielellään sellainen jossa kerrotaan että akselin dynaamisella tasapainolla ei ole mitään virkaa.

                  Sun mielestä kopioitu artikkeli ei voi olla totta? Pitäisikö mun nyt väitellä tohtoriksi kampiakselin vastapainoista ja sitten kirjoittaa tänne oma artikkeli?

                  Turaile mitä haluat, mulle ihan vitun sama.
                  Ei umpiluuhun saa järkeä edes takomalla.

                  Miksi et muuten keventänyt enempää sitä akseli? Eihän siihen pitäisi olla sun ja sorvarisi tietotaidolla mitään estettä. Limput vaan kokonaan pois. Saa silti vielä tasapainoonkin.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎