Auto on 540iA sedan 12/1996.
Alkuperäinen homma oli imusarjan huohotinventtiilin vaihto, mutta ei onnistunut, kun kiinnikepulteista meni kannat pyöreiksi.
Niinpä tein homman pidemmän kaavan kautta, eli irroitin imusarjan, jolloin pyöristyneisiinkin pultteihin pääsi lukkopihdeillä käsiksi. Huohotinventtiilin ja sen tiivisteen vaihdon lisäksi uusin imusarjan tiivisteet ja suuttimien o-renkaat. Ainut mitä en vaihtanut, on imusarjan etupään tiiviste, mutta etupäätä en myöskään irroittanut.
Ja sitten itse ongelmaan: niputettuani koneen, se ei lähdekään enää käyntiin. Startti pyörittää hetken ja kone on käynnistymässä, mutta sammuu samantien ja pienen suhahduksen kanssa. Kone starttaa jos kaasun lyö pohjaan, mutta sammuu heti jos siitä hellittää, ja käy silloinkin todella huonosti. Käyntiäänestä erottuu suhinaa ja vinkunaa. Molemmat tapaukset näkyy tällä videolla. Käynnistyksen myötä tulee erikoinen, ehkä hieman imelä haju jostain?
Ainoat yli jääneet osat ovat suuttimien sähköliittimien metalliset varmistusklipsit. En älynnyt laittaa niitä valmiiksi johtokoteloiden pohjassa sijaitseviin liittimiin ja ovat nyt aikalailla mahdottomia laittaa. Johtokotelot ovat kuitenkin "pohjassa" ja kaikki suuttimet hyvin liittimissä, eli ei pitäisi vaikuttaa.
Ainut varsinainen ongelma rempassa oli imusarjan sisällä kulkevan, muovisen huohotinputken tmv. (TIS:n ohjeissa "vent tube") kanssa, joka napsahti ensimmäisellä asennusyrityksellä poikki. Marmorit oli kiinni ja auto piti saada nippuun, joten tein improvisoidun muovihitsauksen. Sulatin osat toisiinsa kiinni, ja vielä ympärille reilusti muovia vahvikkeeksi. Tuntui kestävän, eikä ainakaan asennuksen aikana napsahtanut.
Kaikki sähköliittimet ja letkut ovat paikallaan, eikä missään näy vuotoja tai muutakaan poikkeuksellista. Imusarja sekä sen takakansi (huohotinventtiili) on kiristetty huolellisesti ristiin. Akkukenkä käytettiin irti 30min ajan, tuloksetta.
Ideat on siis tervetulleita?
Alkuperäinen homma oli imusarjan huohotinventtiilin vaihto, mutta ei onnistunut, kun kiinnikepulteista meni kannat pyöreiksi.
Niinpä tein homman pidemmän kaavan kautta, eli irroitin imusarjan, jolloin pyöristyneisiinkin pultteihin pääsi lukkopihdeillä käsiksi. Huohotinventtiilin ja sen tiivisteen vaihdon lisäksi uusin imusarjan tiivisteet ja suuttimien o-renkaat. Ainut mitä en vaihtanut, on imusarjan etupään tiiviste, mutta etupäätä en myöskään irroittanut.
Ja sitten itse ongelmaan: niputettuani koneen, se ei lähdekään enää käyntiin. Startti pyörittää hetken ja kone on käynnistymässä, mutta sammuu samantien ja pienen suhahduksen kanssa. Kone starttaa jos kaasun lyö pohjaan, mutta sammuu heti jos siitä hellittää, ja käy silloinkin todella huonosti. Käyntiäänestä erottuu suhinaa ja vinkunaa. Molemmat tapaukset näkyy tällä videolla. Käynnistyksen myötä tulee erikoinen, ehkä hieman imelä haju jostain?
Ainoat yli jääneet osat ovat suuttimien sähköliittimien metalliset varmistusklipsit. En älynnyt laittaa niitä valmiiksi johtokoteloiden pohjassa sijaitseviin liittimiin ja ovat nyt aikalailla mahdottomia laittaa. Johtokotelot ovat kuitenkin "pohjassa" ja kaikki suuttimet hyvin liittimissä, eli ei pitäisi vaikuttaa.
Ainut varsinainen ongelma rempassa oli imusarjan sisällä kulkevan, muovisen huohotinputken tmv. (TIS:n ohjeissa "vent tube") kanssa, joka napsahti ensimmäisellä asennusyrityksellä poikki. Marmorit oli kiinni ja auto piti saada nippuun, joten tein improvisoidun muovihitsauksen. Sulatin osat toisiinsa kiinni, ja vielä ympärille reilusti muovia vahvikkeeksi. Tuntui kestävän, eikä ainakaan asennuksen aikana napsahtanut.
Kaikki sähköliittimet ja letkut ovat paikallaan, eikä missään näy vuotoja tai muutakaan poikkeuksellista. Imusarja sekä sen takakansi (huohotinventtiili) on kiristetty huolellisesti ristiin. Akkukenkä käytettiin irti 30min ajan, tuloksetta.
Ideat on siis tervetulleita?
Comment