Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 ei rempan jälkeen käy [taas toimii]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blindi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 524
    • Järvenpää

    M62 ei rempan jälkeen käy [taas toimii]

    Auto on 540iA sedan 12/1996.

    Alkuperäinen homma oli imusarjan huohotinventtiilin vaihto, mutta ei onnistunut, kun kiinnikepulteista meni kannat pyöreiksi.

    Niinpä tein homman pidemmän kaavan kautta, eli irroitin imusarjan, jolloin pyöristyneisiinkin pultteihin pääsi lukkopihdeillä käsiksi. Huohotinventtiilin ja sen tiivisteen vaihdon lisäksi uusin imusarjan tiivisteet ja suuttimien o-renkaat. Ainut mitä en vaihtanut, on imusarjan etupään tiiviste, mutta etupäätä en myöskään irroittanut.

    Ja sitten itse ongelmaan: niputettuani koneen, se ei lähdekään enää käyntiin. Startti pyörittää hetken ja kone on käynnistymässä, mutta sammuu samantien ja pienen suhahduksen kanssa. Kone starttaa jos kaasun lyö pohjaan, mutta sammuu heti jos siitä hellittää, ja käy silloinkin todella huonosti. Käyntiäänestä erottuu suhinaa ja vinkunaa. Molemmat tapaukset näkyy tällä videolla. Käynnistyksen myötä tulee erikoinen, ehkä hieman imelä haju jostain?

    Ainoat yli jääneet osat ovat suuttimien sähköliittimien metalliset varmistusklipsit. En älynnyt laittaa niitä valmiiksi johtokoteloiden pohjassa sijaitseviin liittimiin ja ovat nyt aikalailla mahdottomia laittaa. Johtokotelot ovat kuitenkin "pohjassa" ja kaikki suuttimet hyvin liittimissä, eli ei pitäisi vaikuttaa.

    Ainut varsinainen ongelma rempassa oli imusarjan sisällä kulkevan, muovisen huohotinputken tmv. (TIS:n ohjeissa "vent tube") kanssa, joka napsahti ensimmäisellä asennusyrityksellä poikki. Marmorit oli kiinni ja auto piti saada nippuun, joten tein improvisoidun muovihitsauksen. Sulatin osat toisiinsa kiinni, ja vielä ympärille reilusti muovia vahvikkeeksi. Tuntui kestävän, eikä ainakaan asennuksen aikana napsahtanut.

    Kaikki sähköliittimet ja letkut ovat paikallaan, eikä missään näy vuotoja tai muutakaan poikkeuksellista. Imusarja sekä sen takakansi (huohotinventtiili) on kiristetty huolellisesti ristiin. Akkukenkä käytettiin irti 30min ajan, tuloksetta.

    Ideat on siis tervetulleita?
    Last edited by Blindi; 24-04-2011, 10:57. Reason: Lisäyksiä
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    No kai ny vikakoodit on lukastu, voisi helpottaa kummasti? :think
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Blindi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 524
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by mailman View Post
      No kai ny vikakoodit on lukastu, voisi helpottaa kummasti? :think
      Kokeiltu tottakai, mutta ei onnistunut omalla läppärillä (win 7 64-bit, inpa ajettu xp-virtuaalikoneessa). Asentelen juuri vanhempaan XP-koneeseen...

      Comment

      • Blindi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 524
        • Järvenpää

        #4
        Nollasin vikamuistin, jonka jälkeen kokeilin käynnistää (ilman kaasua, ei lähde), ja luin vikakoodit. Löytyi ainoastaan seuraavat:

        164 mirror FT, potentiometer vertical or cable
        5 drive right headlights
        4 drive left headlights


        Tämän jälkeen starttasin täydellä kaasulla ja kaasuttelin muutaman kerran, kuten videossa. Luin koodit uudestaan, mutta muistissa oli vain nuo samat kuin aikaisemmin. Eli vikakoodia ei anna (?).

        Ennen tätä, muisti on viimeksi nollattu alkutalvena. Talven ajalta muistissa oli seuraavat:

        68 oil pressure
        215 lever-type sensor 2
        191 IKE-EEPROM error, coding incorrect/incomplete
        24 connection to trailer modul disturbed
        40 thermal sensor for oillevel defect
        164 mirror FT, potentiometer vertical or cable
        199 driver's seat seat height: blocking below
        4 no valid status response of DSP
        17 wrong password with key # 1
        255 general reset
        15 power on reset
        38 position controller (ADS-part)
        121 Gear Check GLUE0
        1 collision on I-BUS
        5 drive right headlights
        4 drive left headlights
        108 Permanent supply


        Softa on INPA v. 4.4.7

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Kaverilla oli samat oireet imusarjan irroituksen jälkeen: yksi imusajan tiiviste huonosti paikoillaa Ei kun imusarja irti ja tiivisteiden tarkastus.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Blindi
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 524
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            Kaverilla oli samat oireet imusarjan irroituksen jälkeen: yksi imusajan tiiviste huonosti paikoillaa Ei kun imusarja irti ja tiivisteiden tarkastus.
            Tämä oli todennäköisesti syy, joten suurkiitos vinkistä

            Voi sitä helpotuksen tunnetta, kun pitkästä aikaa kuulee hyvin käyvän kasikoneen äänen...

            Comment

            • Vibaa
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 581
              • Vaasa

              #7
              Kyllähän tuo näin maalaisjärjellä ajateltuna vahvasti viittaa imuvuotoon
              Mitä ollaan roplattu = imusarjaa.
              Miten oireilee, ei käynnisty koska saa helkutisti ilmaa -> täyskaasu niin seos paremmin kohalleen -> käynnistyy.

              E: jaa saatiin kuntoon jo?
              sigpic
              E34 530iA

              Comment

              • Blindi
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 524
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Vibaa View Post
                Kyllähän tuo näin maalaisjärjellä ajateltuna vahvasti viittaa imuvuotoon
                Mitä ollaan roplattu = imusarjaa.
                Miten oireilee, ei käynnisty koska saa helkutisti ilmaa -> täyskaasu niin seos paremmin kohalleen -> käynnistyy.
                Ei käy kieltäminen. Ilmeisesti aivot vaan blokkas kyseisen mallin, koska se vaati kaiken purkamista heti uudelleen .

                Mutta joo, tuli onneksi kuntoon, ja laitoin tietysti samalla ne suuttimien klipsitkin paikalleen, niin ei jääny mitään osia yli.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎