Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tehottomuus turbon vaihdon jälkeen 320d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bonafide
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 10

    Tehottomuus turbon vaihdon jälkeen 320d

    Moro !

    Eli otsikon mukainen ongelma E46 320d v.2003 autossa. Autoon vaihdettiin tänään ammattipajalla kunnostettu ahdin, koska entinen vinkui turhan äänekkäästi. Auto pelaa muuten normaalisti eikä mitään ylimääräisiä merkkivaloja ole syttynyt.

    Eli ongelmana on tehottomuus verrattuna tilanteeseen ennen turbon vaihtoa. Auto kiihtyy kyllä paremmin kuin MB 200d mutta ei missään nimessä ole niin pirteä kuin aikaisemmin. Auto kiertää kiihdyttäessä kakkosvaihteella vaivalloisesti 4000, kun ennen ahtimen vaihtoa kierrokset nousi 4000 hetkessä. Myös ennen vaihtoa 2000 kierroksen jälkeen tullut ns turbon kunnolla herääminen puuttuu kokonaan.

    Ennen turbon vaihtoa auto pelasi aivan normaalisti lukuunottamatta tuota ed. turbon ylimääräistä vinkumista.

    Eli ovatko korjaamolla unohtaneet kiinnittää jonkun liittimen vai mistä ongelmaan lähtisi etsimään ratkaisua?

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Kannattaa mitata ahtopaine koska voihan se ammattipajalla kunnostettu ahdinkin olla rikki.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Todennäkösesti alipaine tai ahtoletku irti jostain.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • JaskaKoo
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 34
        • Haukipudas

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Kannattaa mitata ahtopaine koska voihan se ammattipajalla kunnostettu ahdinkin olla rikki.

        täältä ääni tälle vaihtoehdolle, ahtopaineet livedatalla syyniin varsinkin
        jos säätötanko liikkuu normaalisti ja alipaineletkut on kunnossa.

        kokemusta on ammattilaisten pieleen säätämästä "kunnostetusta"
        turbosta. Vika tässä tapauksessa tosin ilmeni yliahtona.
        _______________________________________
        F11 530xd touring -13
        e46 316i sport -05
        ex- e61 525xd touring -09
        ex- e39 525d touring -04
        * Vikakoodien lukua,livedataa,koodailua yms Haukipudas-Oulu

        Comment

        • bonafide
          Newbiemmer
          • Jul 2007
          • 10

          #5
          Kaikki letkut ja liittimet tarkastettu, mutta vikaa ei ole löytynyt. Käytin autoa myös vikakoodien luvussa Boschin testerillä eikä vikakoodeja löytynyt. Mittasivat samalla ahtopaineen:

          Moottorin pyörintänopeus 2715/min
          Mitattu ahtopaine 1281 hPa
          Ahtopaineen ohjearvo 1352 hPa
          Pääruiskutuksen ruiskumäärä 7.2 mg
          Mitattu ilmamassa 585 mg
          Ilmamassan ohjearvo 589 mg
          Jakoputken paine 62,63 MPa

          Eli mistähän tota vetojen puutetta lähtisi seuraavaksi etsimään. Auto tosiaan toimi moitteettomasti ennen turbon vaihtoa. Turbon vaihdon syy oli ylimääräinen vinkuminen, joka kyllä nyt on poissa mutta vedot kadoksissa. Turbon vaihdon yhteydessä autoon uusittiin vesipumppu, mutta sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta ed. ongelmaan.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by bonafide View Post
            Kaikki letkut ja liittimet tarkastettu, mutta vikaa ei ole löytynyt. Käytin autoa myös vikakoodien luvussa Boschin testerillä eikä vikakoodeja löytynyt. Mittasivat samalla ahtopaineen:

            Moottorin pyörintänopeus 2715/min
            Mitattu ahtopaine 1281 hPa
            Ahtopaineen ohjearvo 1352 hPa
            Pääruiskutuksen ruiskumäärä 7.2 mg
            Mitattu ilmamassa 585 mg
            Ilmamassan ohjearvo 589 mg
            Jakoputken paine 62,63 MPa

            Eli mistähän tota vetojen puutetta lähtisi seuraavaksi etsimään. Auto tosiaan toimi moitteettomasti ennen turbon vaihtoa. Turbon vaihdon syy oli ylimääräinen vinkuminen, joka kyllä nyt on poissa mutta vedot kadoksissa. Turbon vaihdon yhteydessä autoon uusittiin vesipumppu, mutta sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta ed. ongelmaan.
            Kaikki toimi ennen ahtimenvaihtoa ja nyt on veto pois , ahtopaine alle ohjearvon. HMMM .. Missähän voisi olla vika? :think:think
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • seth
              Newbiemmer
              • Jan 2006
              • 10

              #7
              Onko tuo mittaus otettu edes kaasupoljin pohjassa?

              Pyydetty ahtopaine 0,35 bar ja saatu 0,28 bar mikä on ihan oikein koska pyydetty ilmamassa on 589mg ja saatu 585mg ja tämä ratkaisee.

              Railin paine 626bar ja ruiskutusmäärä 7,2mg on suhteessa myös vähäinen, n. 5,6 lambda joka ei oikein täyskiihdytykseltä dieselissä vaikuta.

              Jotain anturivikaa ensisijaisesti veikkaisin, ainakin tuon mittaustuloksen perusteella ahdin tuottaa sen mitä softa pyytää.

              Comment

              • bonafide
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 10

                #8
                No niin vedot palas takas autoon. Vika oli siinä kunnostetussa ahtimessa, sillä vaihdettiin tilalle uusi kunnostettu ahdin niin vedot palas normaaliksi. Turbon huoltaja oli kyllä tästä ihmeissään, sillä ei havainnut ensin myymässään kunnostetussa turbossa mitään vikaa lähemmänkään tarkastelun jälkeen.

                Joka tapauksessa auto käy ja kukkuu nyt niin kuin pitää.

                Comment

                • asay
                  Newbiemmer
                  • Mar 2009
                  • 10
                  • Raahe

                  #9
                  Originally posted by bonafide View Post
                  No niin vedot palas takas autoon. Vika oli siinä kunnostetussa ahtimessa, sillä vaihdettiin tilalle uusi kunnostettu ahdin niin vedot palas normaaliksi. Turbon huoltaja oli kyllä tästä ihmeissään, sillä ei havainnut ensin myymässään kunnostetussa turbossa mitään vikaa lähemmänkään tarkastelun jälkeen.

                  Joka tapauksessa auto käy ja kukkuu nyt niin kuin pitää.
                  Muuttuiko turbon käytös 2000rpm jälkeen ? Ymmärsin kuvauksestasi että vanhalla turbolla heräämisen huomasi selvästi. Huomaako uudella ? Itsellä sama vika/ominaisuus. 2500rpm:n kohdalla tulee selvä nykäisy kun herää. Olen ajatellut että solenoidissa/alipainekellossa/turbossa on jotain häikkää.

                  Comment

                  • Sampza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1398
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Todennäkösesti alipaine tai ahtoletku irti jostain.
                    +1!!!


                    EDIT: ja eipä ollut vika irti jääneessä alipaineletkussa niinkuin itsellä on käynyt...
                    320d touring M-sport -09
                    320d -02
                    1250 Bandit S

                    Comment

                    • asay
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 10
                      • Raahe

                      #11
                      Originally posted by asay View Post
                      Muuttuiko turbon käytös 2000rpm jälkeen ? Ymmärsin kuvauksestasi että vanhalla turbolla heräämisen huomasi selvästi. Huomaako uudella ? Itsellä sama vika/ominaisuus. 2500rpm:n kohdalla tulee selvä nykäisy kun herää. Olen ajatellut että solenoidissa/alipainekellossa/turbossa on jotain häikkää.
                      Itse itselleni vastaten. Turbo kajahti, ja edellä kuvattu nykäisy 2500rpm:n kohdalla loppui turbon vaihdon jälkeen. Myös alavääntöä tuli lisää.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎