Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 + MS heittelee laihalle ja sammuu *ongelma löydetty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quisma
    BTCF Member
    • May 2005
    • 385
    • Toijala

    M50 + MS heittelee laihalle ja sammuu *ongelma löydetty

    Tapahtu seuraavanlaista: Auto toimi alkukesän ongelmitta, kunnes alko sammuilemaan yllättäen ja koneen käynnistä tuli raaka ja koko auto tärisi. Avasin pellin ja huomasin heti mistä on kyse. Suutinkiskolle tuleva bensaletku oli koko matkalta halki ja tirisi ainetta läpi. Vaihdoin letkun ja auto alko toimimaan taas hyvin; nykiminen ja tärinä oli tiessään, kun bensaa ja paineita ei karannut. Sitä iloa kesti vain parisataa kilsaa, kun seuraavat oireet alko. Kone ei yhtäkkiä kestä kaasua ollenkaan, paitsi hetkittäin. Tutkin asiaa megatunesta ja siitä näkee, että tyhjäkäynnillä seokset pysyy aina n. 3-5 sek ajan normaalissa 13-14:1, kunnes alkaa yhtäkkiä menemään laihalle aina sammumiseen tai tyhjäkäyntiventtiilin tekemään kierrostenheittoon asti.
    Epäilin tukossa olevaa PA-suodatinta, koska ei ollut ikinä vaihdettu -ei apua. Mikäs voisi olla seuraava järkevä tutkinnan kohde; bensanpaineensäädin, pumppu? Voiko kumpikaan niistä hajota noin, että toimii hetken kunnolla ja sitten tilttaa? :think
    Last edited by quisma; 16-06-2011, 11:56.
    e46 325ci cabrio m-sport2

    Ex: e46 320da touring -04
    e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
    e39 528ia -96
    e34 525i -92
    e30 320i touring -88
    e36 328i coupe -97
    e36 325i -91
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Laita painemittari niin näät mitä tapahtuu. Pumppukin voi hajota niin että nostaa paineet vaan välillä.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Juuri saman asian todenneena: se pumppu tosiaan voi tehdä ihan mitä vaan kun hajoaa. Omassa tapauksessa ajoittaista huonoa käynnistyvyyttä ja välillä tehottomuutta kunnes ei enää käynyt kun tyhjäkäyntiä. Polttoainepainemittari kiinni ja liki 0 bar kunnes hetken kuluttua pamahti 5 bar ja sanantien tuli bensat läpi pumpun päässä olevasta muhkurasta. Muhkura oli lienee jonkilainen ylipaineventtiili, pumppu oli joku Mitsubishi tai muu jaappanin ihme.

      Onkohan noilla pumpuilla mitään asentorajoituksia :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • quisma
        BTCF Member
        • May 2005
        • 385
        • Toijala

        #4
        Vika löydetty ja korjattu. Oli niinkin yksinkertainen homma, että imusarjalta megan paineanturille menevä letku oli mennyt kuumilla keleillä veltoksi ja mennyt littiin! Laitoin tilalle kunnon bensaletkua, ettei enää ikinä litisty...
        Mittasin kyllä ensin bensanpaineet, ja jäi ihmetyttään paineen mataluus. Mittari näytti 2,5 - 2,7 bar kuormituksesta riippuen. Eikös m50:ssä pitäisi olla 3,5 bar paikkeilla paineet? Tosin mittarikin oli mallia miekka&kilpi, joten ei sekään kaikkein luotettavin ole...
        e46 325ci cabrio m-sport2

        Ex: e46 320da touring -04
        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
        e39 528ia -96
        e34 525i -92
        e30 320i touring -88
        e36 328i coupe -97
        e36 325i -91

        Comment

        • Juzbe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1066
          • Pori

          #5
          joo,ihan tuttu ongelma tuo letkun lyttyyn meneminen,veikkaan että sulla oli kirkasta "alipaineletkua" ?

          Ja tosiaan,bensapaine kuuluu olla se 3.5bar,mutta en muista kuuluuko se mitata ilman alipainetta vai alipaineen kanssa.

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #6
            Originally posted by Juzbe View Post
            Ja tosiaan,bensapaine kuuluu olla se 3.5bar,mutta en muista kuuluuko se mitata ilman alipainetta vai alipaineen kanssa.
            Ilman alipainetta. Bensanpaineen pitää laskea kun alipaine on kytkettynä, muussa tapauksessa suutinten tuotto heittelee paineen mukana ja seos siinä samassa.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • quisma
              BTCF Member
              • May 2005
              • 385
              • Toijala

              #7
              Originally posted by Juzbe View Post
              joo,ihan tuttu ongelma tuo letkun lyttyyn meneminen,veikkaan että sulla oli kirkasta "alipaineletkua" ?

              Ja tosiaan,bensapaine kuuluu olla se 3.5bar,mutta en muista kuuluuko se mitata ilman alipainetta vai alipaineen kanssa.
              Juu kirkasta alipaineletkua oli.

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Ilman alipainetta. Bensanpaineen pitää laskea kun alipaine on kytkettynä, muussa tapauksessa suutinten tuotto heittelee paineen mukana ja seos siinä samassa.
              Tosiaan, enpä tullu aatelleeksi.
              e46 325ci cabrio m-sport2

              Ex: e46 320da touring -04
              e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
              e39 528ia -96
              e34 525i -92
              e30 320i touring -88
              e36 328i coupe -97
              e36 325i -91

              Comment

              • latsku
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 155
                • turku

                #8
                Originally posted by quisma View Post
                Vika löydetty ja korjattu. Oli niinkin yksinkertainen homma, että imusarjalta megan paineanturille menevä letku oli mennyt kuumilla keleillä veltoksi ja mennyt littiin! Laitoin tilalle kunnon bensaletkua, ettei enää ikinä litisty...
                Mittasin kyllä ensin bensanpaineet, ja jäi ihmetyttään paineen mataluus. Mittari näytti 2,5 - 2,7 bar kuormituksesta riippuen. Eikös m50:ssä pitäisi olla 3,5 bar paikkeilla paineet? Tosin mittarikin oli mallia miekka&kilpi, joten ei sekään kaikkein luotettavin ole...
                Itellä juurikin samaa vaivaa mut en nyt ihan ymmärrä mitä letkua tarkoitetaan... Oisko jotai realoem kuvaa heittää ni selvitän ton saman asian.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by latsku View Post
                  Itellä juurikin samaa vaivaa mut en nyt ihan ymmärrä mitä letkua tarkoitetaan... Oisko jotai realoem kuvaa heittää ni selvitän ton saman asian.
                  Jos sinun autossa ei ole jälkiasennettua moottorinohjausta ei ole tuota letkuakaan. Ei siis löydy realoem:stä.

                  Comment

                  • latsku
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 155
                    • turku

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Jos sinun autossa ei ole jälkiasennettua moottorinohjausta ei ole tuota letkuakaan. Ei siis löydy realoem:stä.
                    ilmankos sitte löikin tyhjää : )

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎