Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyn kulutus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biimeri
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 97

Öljyn kulutus

Auto on E30 325i -89, mittarikilometrit vähän päälle 200 000. Öljyä kone on syönyt ennenkin, mutta nyt vasta olen alkanut kiinnittämään siihen enemmän huomioita.

Öljyä auto on nyt kuluttanut viimesimmän öljynvaihdon jälkeen noin litran 4000:lla kilometrillä. Onko tilanne pahakin? Itseäni ei haittaa öljyn lisäily, mutta kiinnostaisi tietää, että mitä tuo kulutus enteilee/tarkoittaa. Onko edessä isoakin remppaa vai tarviiko sille tehdä mitään?

Ja mihin se öljy oikein katoo? Maahan se ei tipu ja pakoputkesta tuleva tavarakin on ihan normaalin näköistä eikä mitenkään mustaa tai sinistä.

Kuinka paljon öljyä on muuten tarkalleen kulunut kun check-panelin motorölli valo syttyy?
  • -kiki-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1160
    • Hämeenkyrö

Hiukan se syö mut Litra 4000 km ei ole kauhean paha olleskaan. ei tarvi huolehtia pahemmin...
    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

Comment

• Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11680
      • Kouvola

No ei oo todellakaan paha kulutus...ihan normaali mun mielestä! Vähä koneen kuuluukin syödä öljyä sanoo ammattilaiset...

motoröl valon syttyessä öljyä on vielä 1/3 mittatikun alarajan yläpuolella!

Comment

• sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

Joo ei tosiaankaan paha joidenkin autojen ohjekirjojen mukaan öljyä voi kulua jopa 1l/1000km siis uudessa autossatosin jos mun auto veis noin paljo ni kyl tekisin jotain.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

Kawasaki zzr1100 fighter

Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

Comment

• arsca77
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 141
          • Nokia

mulla m20b25 kone ja olen vaihtanut kymppitonnin välein öljyt (täyssynteettiset) ja tällävälillä ei tarvi lisätä kertaakaan..ja öljytikun yläraja-alaraja on litran luokkaa. Saattaa johtua öljyn laadusta toi öljyn kulutus.
          735ia E23 -85

Comment

• biimeri
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 97

pystyykö muuten tuohon koneeseeni vaihtaa öljypohjan tiiviste ilman, että konetta tarvitsee nostaa ylös?

Comment

• biimeri
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 97

Originally posted by arsca77
              mulla m20b25 kone ja olen vaihtanut kymppitonnin välein öljyt (täyssynteettiset) ja tällävälillä ei tarvi lisätä kertaakaan..ja öljytikun yläraja-alaraja on litran luokkaa. Saattaa johtua öljyn laadusta toi öljyn kulutus.
              kumpi tuohon koneeseen on parempi, synteettinen vai täyssynteettinen? itelläni ollu aina synteettistä

Comment

• -Jarno-
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1140
                • Salo

Originally posted by biimeri
                pystyyk? muuten tuohon koneeseeni vaihtaa ?ljypohjan tiiviste ilman, ett? konetta tarvitsee nostaa yl?s?
                Pystyy, kunhan vaan tunkkaa koneen niin yl?s kuin sen saa ja l?yst?? koneenkorvia
                ________
                Free visa gift cards
                Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:12.

Comment

• ZoMbiE
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2583
                  • Lohja, Virkkala

Juu ,ei tuo ole paha mulla menee suunnilleen saman verran, ens kesänä aion kyl rengastaa männät uusiks ja ohjurit+kumit uusia

Comment

• Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9992
                    • KVLA

Öljynkulutus on paljolti kiinni myös käyttämästäsi öljylaadusta,ajotyylistä,käyttötarpeista(kaupunki vai matka-ajoa),huoltohistoriasta(=aikaisemmin käytetyistä öljyistä ja vaihtoväleistä)ym. tuon kaltaisista asioista.Sekä tietenkin matkamittarin paikkaansapitävyydestä.Vaikuttaa yllättävän paljon onko autolla ajettu 200 vai 300tkm.Nämä asiat yhdessä ja erikseen vaikuttavat kulumisiin ja tiivisteiden kovettumisiin moottorissa.Mutta ei tuo sinun kertomasi öljynkulutuksesi ole ollenkaan hälyyttävää.Jos öljyä vähän kuluu/vuotaa, niin silloinhan ainakin moottorin voitelu pelaa.Vai kuinka :?: Mahdolliset ulkoiset vuodot kannattaa kuitenkin varmistella...

Comment

• tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

Originally posted by Heguli 31
                      Öljynkulutus on paljolti kiinni myös käyttämästäsi öljylaadusta,ajotyylistä,käyttötarpeista(kaupunki vai matka-ajoa),huoltohistoriasta(=aikaisemmin käytetyistä öljyistä ja vaihtoväleistä)ym. tuon kaltaisista asioista.Sekä tietenkin matkamittarin paikkaansapitävyydestä.Vaikuttaa yllättävän paljon onko autolla ajettu 200 vai 300tkm.Nämä asiat yhdessä ja erikseen vaikuttavat kulumisiin ja tiivisteiden kovettumisiin moottorissa.Mutta ei tuo sinun kertomasi öljynkulutuksesi ole ollenkaan hälyyttävää.Jos öljyä vähän kuluu/vuotaa, niin silloinhan ainakin moottorin voitelu pelaa.Vai kuinka :?: Mahdolliset ulkoiset vuodot kannattaa kuitenkin varmistella...
                      Juuri noin kuin Heguli sanoo...

Niinhän se omistajan käsikirjakin sanoo että 1 L / 1000km on ihan "normaalia" kulutusta. Tällä ne pyrki ainakin aikoinaan vetäytymään vastuusta, nämä auton valmistajat.

1L / 4000km ei kuulusta yhtään pahalta, itseasiassa tilanne on ihan hyvä tuon ikäiselle ja ajetulle koneelle.

t: Timo

Comment

• only BMW
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 67

Mun 316i -89 autolla on jo ajettu 330 tonnia. Öljyt olen vaihtanut 7000km välein ja pinta ei ole siinä matkassa laskenut kuin millin tai pari. Nyt kun tarkistin öljyt niin pinta on 2000km ajon jälkeen laskenut reilun sentin verran. Voiko kylmä ilma (nyt näyttäisi olevan nollassa) vaikuttaa öljyn laajenemiseen näin paljon? Vai voiko moottorin kunto tippua näin nopeasti. En ole huomannut öljyvuotoja.

Eihän se öljyn kulutus suuri ole, mutta kun ei se ole ennen kuluttanut ja ohjekirja kertoo suurimmaksi sallituksi öljyn kulutukseksi 1,5 l/1000km

Comment

• Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9992
                          • KVLA

Originally posted by only BMW
                          Mun 316i -89 autolla on jo ajettu 330 tonnia. Öljyt olen vaihtanut 7000km välein ja pinta ei ole siinä matkassa laskenut kuin millin tai pari. Nyt kun tarkistin öljyt niin pinta on 2000km ajon jälkeen laskenut reilun sentin verran. Voiko kylmä ilma (nyt näyttäisi olevan nollassa) vaikuttaa öljyn laajenemiseen näin paljon? Vai voiko moottorin kunto tippua näin nopeasti. En ole huomannut öljyvuotoja.

Eihän se öljyn kulutus suuri ole, mutta kun ei se ole ennen kuluttanut ja ohjekirja kertoo suurimmaksi sallituksi öljyn kulutukseksi 1,5 l/1000km
                          Tuskinpa lämpötila noin paljoa öljyn pinnan korkeuteen.Autolla on jo mukavat kilometrit,joten on mahdollista että koneeseen on tullut jokin pikku vamma.Kampuran stefa(t) kovettunut ja "tunnit" täysi,öljyrenkaissa jumitusta/katkeama,ohjurit kumeineen remppaa vaille tai joku muu yllättävä öljyvuoto voi hyvinkin aiheuttaa äkillisen öljynkulutuksen lisääntymisen.Eihän ole vuotoja ulospäin.Esim. öljykello...

Comment

• only BMW
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 67

Tarkistin öljyn pinnan lämpimästä moottorista (puoli tuntia seissyt). Öljyn pinta oli kyllä yllättävän paljon noussut. Pinta oli millin verran ylärajan alla kun se on öljynvaihdon jälkeen ollut pari milliä yli. Joten ei se kyllä öljyä vie kilometreihin ja moottorin kokoon nähden.

Comment

• Frendiz
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 501
                              • Kajaani

Originally posted by sirkus
                              Joo ei tosiaankaan paha joidenkin autojen ohjekirjojen mukaan öljyä voi kulua jopa 1l/1000km siis uudessa autossatosin jos mun auto veis noin paljo ni kyl tekisin jotain.
                              Kyllä se minun M50B25 kone vetää sen 1L/1000km, ja olen ollut hieman huolissani... ensi kesänä uuset venttiilin kumit :juo
                              BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
                              EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

"Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎