Announcement

Collapse
No announcement yet.

Visko ja sen ropeli..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ota Musta Kiini
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 47
    • Joensuu

    Visko ja sen ropeli..

    Aikaisemmin oli vikana viskon toimivuus, visko oli rikki, auto kuulosti ajossa kartano Volvolle, Visko uusittiin noin kuukausi sitten, edelleen silloin tällöin auto kuullostaa kartano Volvolta, mutta nyt kesken Lapin reissun Ropelista katosi kaikki siivet, poikki jokainen, syylärissä pieniä näkyviä reikiä, ropelin kappaleita moottori tilassa, ropelin suojakotelo halki jne.. mutta ei vuoda nestettä eikä kadota. Ei nosta lämpöjä ajaessa, ei matkassa eikä kaupungissa. Tänään aikaisemmin päivällä huomasin nenään tunkeutuvan jäähdytin nesteen hienon tuoksun ajaessa, etenkin ilmastointia käyttäessä, mutta nesteitä ei ollut kadonnut silloinkaan. Mikä vittu sille nyt tuli, tähänkö tää synnytti..
    Onko edessä taas Viskon uusinta, uuden ropelin se ainakin tarvitsee, voisiko olla vesipumppu menossa rikki?? Matkan teko tyssää toistaiseksi, matkaahan voisi jatkaa ilman viskoa tai ropelia, siihen asti kun vespumppu sanoo työsopimuksen irti.
    BMW 525i v.2001 Touring automaatti ajettu. 175tkm
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Originally posted by Ota Musta Kiini View Post
    auto kuulosti ajossa kartano Volvolle, Visko uusittiin noin kuukausi sitten, edelleen silloin tällöin auto kuullostaa kartano Volvolta,
    Miten kartano-volvon ääni eroaa tavallisesta porrasperäisen äänestä? onko kyseessä Volvo 245, 745 vai 940 kartano? Bensa vai dieseli kartano-Volvo?

    Originally posted by Ota Musta Kiini View Post
    Ropelista katosi kaikki siivet, poikki jokainen, syylärissä pieniä näkyviä reikiä... .....Ei nosta lämpöjä ajaessa, ei matkassa eikä kaupungissa... ...matkaahan voisi jatkaa ilman viskoa tai ropelia, siihen asti kun vespumppu sanoo työsopimuksen irti.
    Ei tosiaankaan kannata jatkaa matkaa ilman ropellia. Ei tule olemaan pitkäikäinen.



    Originally posted by Ota Musta Kiini View Post
    Tänään aikaisemmin päivällä huomasin nenään tunkeutuvan jäähdytin nesteen hienon tuoksun ajaessa, etenkin ilmastointia käyttäessä, mutta nesteitä ei ollut kadonnut silloinkaan.
    Ilmastointi päälle -> ilmastoinnin lauhdutinkenno lämpenee -> jäähdyttimestäsi vuotava jäähdytinneste höyrystyy ja ajautuu ilmanoton kautta nenääsi. Vaikka jäähdytin näyttäisi ehjältä, ei vuodon tarvitse olla kummoinen kun se jo haisee. Ja niin pienen vuodon aiheuttamaa jäähdytinnesteen katoamista on vaikea huomata. Eli jäähdytin ja ropelli vaihtoon sekä visko jos on ottanut siipeensä.

    Originally posted by Ota Musta Kiini View Post
    voisiko olla vesipumppu menossa rikki??
    Koska vaihdettu?

    Mutta selvitä nyt ensin että mikä sen ropellin on rikkonut...
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • JTMD
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 834
      • Helsinki

      #3
      Vanhasta M3:sta poistin viskon sen hajottua, mutta en ilman toimenpiteitä.

      Vaihdoin Lämpöanturin, mikä käynnistää Sähköflektin sen tyyppiseen että tohotin käynnistyy alhaisemmassa lämpötilassa.
      Tämä Flekti siis toimii vaikka ilmastointi ei olisi päällä.

      Laitoin tuolloin uudet jäähdytinnesteet sekä termarin ja lisäksi sekaan varotoimenpiteenä Water Wetteriä, joka nostaa nesteen kiehumispistettä.

      Autosi viskon puuttumista ei välttämättä juuri huomaa auton ollessa liikkeessä ja viileällä ilmalla, mutta voi olla että vaikkapa lämpimällä ilmalla ruuhkassa lämmöt voi nousta. Ja jos hajua tulee, niin jossain on vuoto.

      Ehdotankin että hommaat vain uuden vesipumpun,viskon ja termarin ja käyt paikkaamassa syylärin.

      e: niin ja jos on ajettu jo 175 samalla vesipumpulla niin pikimmiten vaihtoon mielestäni
      Last edited by JTMD; 23-06-2011, 15:42.
      -10 e93 325i
      -04 e46 320i
      -92 e31 850i 6speed
      -92 e30 325 cab
      -93 e36 M3
      -91 e36 325

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Kannattaa tarkistaa moottorin kumityynyjen kunto. Jos moottori pääsee kääntymään esim. kiihdytyksessä, niin viskopropelin siivet on nopeasti kiinni tuulitunnelissa/ilmanohjaimessa, josta seuraa helpostikin kuvailemasi oireet (+ reikä syyläriin).
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎