Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä sytytystulpat kannattais hankkia ja mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tniemin
    BTCF Member
    • Apr 2010
    • 81
    • Tampere

    Mitkä sytytystulpat kannattais hankkia ja mistä?

    Tänne voi laittaa tietoa eri patojen tulpista ja merkivaihtoehdoista sekä tietoa mistä kannattaa ostaa tulpat.
    Lisäks jos on jotain kokemuksia tai varottavia esimerkkejä.
    ------






    Mulla on siis haussa Z3M Roadsterin S50 pataan tulpat ja tarttis tietä mitkä ostasin, et tulis kerralla hyvät.


    Orggikset on ilmeisesti NGK PKR7A 3641 tulpat mut NGK:n sivuilta löysin upgrade-tulpat (irridium).
    Vaihtoehdot NGK:n sivuilta
    Recommended PKR7A 3641
    Upgrade DCR7EIX 3605


    Mitähän käytännön eroa noissa on?

    Lisäks jos löytyy tietoa muiden merkkien sopivuudesta niin olisin kiitollinen.

    Niin ja tietty mistä ootte tulpat hankkinu? (ei löytyny Motonetistä)

    Noisa hinta haitari on aika laaja, niin siks olis kiva tietää vähän erojakin.


    -
    Last edited by tniemin; 23-06-2011, 10:00.
    E61 BMW 530dA M-Sport -05
    E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
    ---
    EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03
  • Sami_R
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 276
    • Kurikka

    #2
    Mun mielestä tuolla on aika edulliset tulpat . Varsinkin jos on kyse hieman erikoisemmista tulpista. Tahtovat Suomessa maksaa ihan sikana .

    Linkki: http://www.sparkplugs.co.uk/
    BMW F11 520d -11
    MINI Cooper D -11
    BMW E90 318i -11
    BMW E90 318i -06

    Ex:
    BMW E46 316i -04
    E70 X5 3.0sd M-Sport -08
    E46 325iA -03
    E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14373
      • Oulu

      #3
      Kyllä noi perus tulpatki on iipeissä ~puolta halvempia, mitä Suomessa.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • tniemin
        BTCF Member
        • Apr 2010
        • 81
        • Tampere

        #4
        Juu iiPei vaikuttais edukkaimmalta vaihtoehdolta.

        Nyt vaan pitäis osata päättää mitkä tulpat pistäis tilaukseen.

        NGK
        Orggis: NGK PKR7A 3641
        Iridium: NGK DCR7EIX 3605 - 6 kpl 40 € + 6,60 € toimituskulut (ebay GB)

        DENSO:
        Iridium POWER IXU22 - 6 kpl 33,35 € + 19,08 € toimituskulut (ebay US)
        tai 6 kpl 60,48 € + 8 € toimituskulut (http://www.sparkplugs.co.uk/)
        Iridium TOUGH VXU22

        Noista NGK:n iridiumeista en löytäny mistään (foorumeilta) tietoa kokemuksista, mite toimivat tulpat on.

        Denson IXU22:a kehuttiin taas useammassa paikassa toimiviksi ja väittivät niiden tuovan vähän tehojakin lisää?


        Onko kellään tietoa tai kokemusta noista NGK DCR7EIX tulpista?

        .
        Last edited by tniemin; 26-06-2011, 09:13.
        E61 BMW 530dA M-Sport -05
        E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
        ---
        EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          ----------------
          Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:52.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • tniemin
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 81
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jannmann View Post
            Pistä nyt vaan ne orkkikset, niin toimii varmasti.
            Kiitti mielipiteestä

            Miks ylipäätään pitäis laittaa jotain muuta ?
            Sitähän tässä koitan selvittää, että onko jotain hyötyä laittaa kallimpia tulppia.

            Kysymyshän oli, että mitä eroa noissa erityyppisissä tulpissa on ja vaikuttavatko ne jotenkin moottorin toimintaan tai ovatko pitkäikäisempiä/kestävämpiä tjm...?


            Tältä löytyy teoriaa eri tyyppisistä tulpista, mutta ei täälläkään käytännön kokemuksia jaeta.

            .
            Last edited by tniemin; 24-06-2011, 11:48.
            E61 BMW 530dA M-Sport -05
            E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
            ---
            EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

            Comment

            • 426Hemi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 621
              • Pälkäne

              #7
              Koittanu tuloksetta etsiä "oikeaa" tietoa että mitkä tulpat on teillä toiminu m20b25 koneessa?
              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                ---------------------
                Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:51.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • tniemin
                  BTCF Member
                  • Apr 2010
                  • 81
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by 426Hemi View Post
                  Koittanu tuloksetta etsiä "oikeaa" tietoa että mitkä tulpat on teillä toiminu m20b25 koneessa?
                  Autodatan mukaan tämmöset vaihtoehdot E30:n moottoreille (E34:lle on omat suosituksensa):

                  Moottorikoodi: 25 6E 1/2 (125 kW / 170 hp) vuosina: 85-93
                  - Bosch W7DCR (orggis)
                  - Autolite 64
                  - Champion N9YCC
                  - NGK BPR6ES

                  Moottorikoodi: 25 6E 1/2 (126 kW / 171 hp) vuosina: 86-91
                  Bosch W7DCR (orggis)
                  Autolite 64
                  Champion N9YCC
                  NGK BPR6ES

                  Moottorikoodi: 25 6K 1/A (125 kW / 170 hp) vuosina: 86-93
                  Bosch W8LCR (orggis)
                  Autolite 64
                  Champion N9YCC
                  NGK ZGR5A

                  .
                  Last edited by tniemin; 25-06-2011, 08:22.
                  E61 BMW 530dA M-Sport -05
                  E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                  ---
                  EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    -----------------
                    Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:51.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Peruslähtökohta on se, että nämä platina/iridium/yttrium tulpat ovat huomattavasti pitkäikäisempiä, kuin ns. normitulpat. Normitulpilla pääsee sen 40 tkm, kun esim. platinoilla pääsee 100 tkm. Lisäksi nuo kalliimmat tulpat ovat yleensä monikärkisiä, minkä tarkoituksena on varmistaa parempi kipinä. Mutta älkää lähtekö sitten tekemään mitään kokeiluja noilla tulpilla, laittakaa vain sellaisia tulppia, mitkä ovat autoon tarkoitetut. Mitään lisätehoja noilla kalliimmilla tulpilla ei saa, joten sen vuoksi ei kannata niitä lähteä ostamaan. Käytännössä ainoa ero on elinikä.

                      Jos joku on E38:aan hommaamassa tulppia, erityisesti M62B44 moottoriin, niin ainakin seuraavat tulpat ovat sopivia:

                      NGK BKR6EQUP (platina)
                      Bosch FGR7DQP+ +48 (platina/yttrium)
                      NGK BKR6EK (normitulpat)

                      Itse käytän noita Boscheja, koska olivat huomattavasti sopivamman hintaisia, kuin nuo NGK:n platinat ja silti eliniäksi luvataan 100 tkm. Tähän asti ovat toimineet moitteetta ja tulppia saa mm. KL:stä ja Motonetistä. Hintaa noille Boscheilla taisi olla 9€/kpl. NGK:t ainakin Suomessa maksavat maltaita, yleensä n. 15-25€/kpl. Nuo normitulpat eivät juurikaan muista tulpista eroa, hintaa tulee kaiketi muutama euro kappaletta kohden.

                      Comment

                      • tniemin
                        BTCF Member
                        • Apr 2010
                        • 81
                        • Tampere

                        #12
                        .

                        Täältä löytyy käytännön tarina "Platinium" ja "Iridium" tulppien eroista.

                        Z3 M S50:ssä on platiniun pulpat siis vakiona, eli iridium tulpat ei ilmeisesti tuo juuri käyttöikaa lisää.

                        Ero tässä tapauksessa onkin tulpan elektrodin halkaisijassa, joka on iridiumissa platinium-tulpan elektrodia pienempi (halkaisijaa on voitu pienentää koska iridium-elektrodit kestävät lämpöä enemmän, kuin platinium-elektrodit).

                        Pienemmän halkaisijan takia tulppa tarvitseen pienemmän jännitteen kipinän syttymiseen. Tai toisinsanottuna kipinä syttyy varmemmin iridium-tulpalla, kun sytytysjännite pysyy samana (samaan tulokseen päästäisiin myös sytytysjännitettä nostamalla, mutta tulppien kestoikä lyhenee silloin).

                        Korkeaviritteisissä moottoreissa (korkeat puristukset tai ahdot) platinatulpa saattaa jättää "syttymättä" ja silloin moottori ei käy kunnolla.

                        Tällä perusteella tulpan vaihto voi vaikuttaa tehoihin ja kulutukseen kun tulppa on varmatoimisempi, eikä jätä väliin yhtään sytytystä.

                        .
                        E61 BMW 530dA M-Sport -05
                        E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                        ---
                        EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by tniemin View Post
                          .


                          Tällä perusteella tulpan vaihto voi vaikuttaa tehoihin ja kulutukseen kun tulppa on varmatoimisempi, eikä jätä väliin yhtään sytytystä.
                          Totta, mutta ainoastaan sellaisissa tapauksissa, missä auton tekniikkaa on muutettu. Vakiokuntoisessa moottorissa, oli se sitten mikä tahansa, kannattaa käyttää aina niitä tulppia, mitä sinne on alunperin suunniteltu. Mitkään "erikoistulpat" eivät tuo tippaakaan lisää tehoja vakiokuntoiseen autoon. Huonoimmassa tapauksessa aiheutat juuri niitä sytytyskatkoja jne., kun käytät yhteensopimattomia tulppia.

                          Virivehkeet ovat asia erikseen.

                          Comment

                          • BMWFW24
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 276
                            • Jämsä

                            #14
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Peruslähtökohta on se, että nämä platina/iridium/yttrium tulpat ovat huomattavasti pitkäikäisempiä, kuin ns. normitulpat. Normitulpilla pääsee sen 40 tkm, kun esim. platinoilla pääsee 100 tkm.
                            Kaverillani on firma jossa virittää ja rassaa Subaruita. Hän kommentoi kun tuli puheeeksi kerran aiemmin nuo tulpat, että iridiumit "kuolee" helposti jos konetta ei käytä lämpöiseksi. Eli jos vaan käynnistää auton, siirtää vähän ja sammuttaa, saattaa iridium tulpat ottaa itseensä eikä toimi enään. Oli omia kokemuksiakin aiheesta kun oli siirtänyt asiakkaan auton tallista pois tieltä.
                            Nämä saattaa olla taas näitä vähän henkimaailman juttuja
                            ex. 316i e36 1991
                            ex. 318iS Coupe e36 1992
                            ex. 528iA Touring e39 1997
                            ex 316i e30 1990, vaimon
                            ex. X5 4.4i e53 2001
                            ex 316 e46 2003, vaimon
                            525iX e60 2008
                            Z4 e85 2003, vaimon​

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎