Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka erottaa kansivian viallisesta vesipumpusta M52 moottorissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    Kuinka erottaa kansivian viallisesta vesipumpusta M52 moottorissa

    M52B25 vm -96, ajettu 371000km
    Vesipumppu vaihdettu 2010 maaliskuussa 341800 km lukemalla (varmuuden vuoksi kun kulunut käyttöhihna ja pari kiristintä uusittiin ulinan poistamiseksi). En tiedä menikö paikalle muovi- vai metallisiipinen versio (tuotekoodi 6973, mitä lie tarkoittaa).

    Oireet ovat tällä hetkellä seuraavanlaiset:

    Tänään lämmöt nousi hetkeksi punarajalle ja nesteet kiehui paisarissa. Jäähdyttelyn ja nesteen lisäyksen jälkeen lämmöt on pysyneet normaalissa, mutta neste porisee edelleen paisarissa. Ja ajon jälkeen porisemisen lisäksi nesteen pinta ensi nousee niin, että ylimääräinen neste vuotaa paisarin korkin ylipaineventtiilistä ulos. Sitten nestepinta pakenee lähes olemattomiin. Hetken päästä pinta taas nousee ja sama toistuu. Asettuu jonkun ajan päästä, mutta jäähtyneen koneen nestepinta paisarissa alhainen. Ja koko tänä aikana lämpömittari näyttää ihan normaalilämmön arvoa keskellä asteikkoa.

    Mittari siis kävi punaisella vain tuolloin ensimmäisen kiehumisen aikana.

    Onko oireet kansivian merkkejä vaiko sanoiko vesipumppu sopimuksensa irti 15 kk ja 30000 km jälkeen...

    Noiden vikojen ero korjauskustannusten kannalta on melkoinen, joten melkein toivoisi vian olevan vesipumpussa.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Ota pumppu irti ja katso miltä näyttää. Ei ole monen minuutin homma.
    Myös jäähdytysjärjestelmän paineistuksella saa selville jos vuotaa johonkin.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • jkan
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 320
      • uusikaupunki

      #3
      olettaisin että olet jo katsonut että onko vettä päässyt öljyjen joukkoon.

      Entä tuleeko pakoputkesta höyryä? taikka haiseeko jäähdytysnesteelle?

      Kannattaa kuitenkin paineistaa järjestelmä ja mitata koneesta puristukset jonka jälkeen tietää huomattavasti enemmän.

      Itse kyllä veikkaan kansivikaa koska jos vika olisi pumpussa niin tuskin mittari pysyisi normaalilämmössä (jos mittari toimii kunnolla)
      Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Eikös tuossa nyt voi olla jotain muutakin häikkää. Toimiiko visko? Syyläri tai termostaattikotelo vuotaa ja ei pidä painetta -> keittää jne :think
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • kansipahvi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 92
          • Porvoo

          #5
          Puhaltaako kuumaa ilmaa sisälle, kun laittaa säätimet kuumalle ja puhaltimen täysille ? (kun moottori normaalissa käyntilämmössä).
          Jos ei, nestettä liian vähän tai neste ei kierrä kunnolla.

          Oireet kyllä viittaa siihen, että jäähdytysjärjestelmään pääsee palokaasuja. Laske paineet pois korkista, korkki kiinni ja käytä autoa puolen minuutin ajan. Jos järjestelmässä taas painetta, ääni kannentiivisteelle.

          Comment

          • Kiko750
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 357
            • Oulu/Finland

            #6
            Haiseeko paisarista pakokaasu/öljynkatku? Onko jäähdytinneste kirkasta tai onko viitteitä öjystä seassa? Onnistuiko vesipumpun vaihdon jälkeen ilmaus varmasti kunnolla, letkuja puristeltu ilmauksen yhteydessä jne, että saatu kaikki ilmataskut ja kuplat pois ja lämppäri alko puhaltaan kuuma kunnolla?

            Comment

            • jmikap
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 46
              • kauhava

              #7
              termostaattikotelossa saattais olla vuoto. tarkastappa että tiivisteet/tiivistepinnat on varmasti kunnossa. aiheuttaa nimittäin kyseisenlaisia ongelmia.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Mitä todennäköisimmin kyseessä ei ole kumpikaan otsikossa mainittu vika, vaan lievästä nestevuodosta johtunut nesteen puute, ja ilman kerääntyminen järjestelmään. Nesteen vuoto on ollut tiedossa jo kauan, mutta vuotoa ei ole saatu toistaiseksi paikallistettua.

                Aikaisemmin oireita ei ole ollut kun nestetäydennys on onnistuttu tekemään ennenkuin ilmaa on päässyt järjestelmään.

                Nyt kun nestettä on lisätty ja ilmattu, lämmöt on normaalit ja nestepinta ei porise. Vuoto on varmastikin vielä olemassa.

                Moottoriöljy on kirkkaan öljyn väristä ja tuoksuista, eikä öljyntäyttö korkista löydy moskaa.

                Jäähdystysnestekin näyttää terveen oloiselta eikä pakokaasuissa ole höyryä taikka glykolin tuoksuja.

                Termostaattikotelo on uusittu pariinkin otteeseen muutama vuosi sitten, vanhassa oli hiusmurtuma ilmausruuvin tyvessä. Se kannattaa uusia aina termostaatin kanssa yhtäaikaa, näyttää olevan sen verran kulutustavaraa.

                Samoin paisarin alareunan O-rengastiivisteet on uusittu pari vuotta sitten.

                Suurin epäily vuotokohdaksi on letkulämmityksen "haaroituskytkentä". Letkulämppäri on korvattu kyllä säteilylämmittimellä, mutta lämmitin letkuineen jätettiin vielä paikoilleen. Haaroituksen alku on tehty paisarin alareunasta lähtevään letkuun, josta menee ylimääräinen letku moottorin alta letkulämppärille (joka on kiinni eturunkopalkissa koneen alla oikealla puolella). Letkulämppäristä letku lähtee pakosarjan alla olevaan metalliputkeen, joka taas menee lohkon vieressä rintapeltiin päin. Muutapa ei sitten yläkautta saakaan selville, pitäisi päästä auton alle ja ottaa muovisuojat pois.

                Tarkoitus on poistaa viimenkin tuo letkulämppärinsötös letkuineen ja katsoa sen jälkeen tilanne uudestaan.
                Last edited by Havis; 03-07-2011, 20:44.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Eikös tuossa nyt voi olla jotain muutakin häikkää. Toimiiko visko? Syyläri tai termostaattikotelo vuotaa ja ei pidä painetta -> keittää jne :think
                  Edellä mainittu diagnoosi "ei pidä painetta -> keittää" oli varmaankin se oikea, sillä:

                  Auto saatu kansirempasta takasin noin viikko sitten. Kun kone oli auki kävin "lasta" katsomassa. Kommenttina oli "kannentiivisteessä ei merkkejä vuodosta, venttiilin ohjurit ok. Nokka-akselit kuin uudet, vain venttiilin varren tiivisteet aivan korppu-kovat".

                  Vain hetki ennen remonttiin viemistä löysin viimein itse nestevuodon syypään; paisuntasäiliön korkki joka ei pitänyt juuri yhtään painetta. Huomasin tuon ihan sattumalta, kun satuin eräs päivä ennen remonttia tarkistamaan nestetason kylmästä moottorista, ja puristelin ylävesiletkua. Ihmettelin kun paisarin korkki suhisi puristeluni tahdissa. Ajattelin "hetkinen, noinko helpolla tuo korkki laskee paineen ulos, voiko olla oikein? Eikös jäähdytysjärjestelmän pitäisi olla paineistettu? " Muistin varastostani löytyvän vanhan korkin jonka laitoin paikoilleen ja tein saman testin uudestaan. Kas kas, tämä korkkipa ei suhisekaan yhtään vaikka kuinka hulluna puristelis letkuja. Eikun koeajolle => jippii, nesteet pysyy koneessa, no roplem. Nesteongelma oli tod. näk. siinä.

                  Mikäli kone ei olisi oireillut myös öljyn kulutuksen osalta, kansiremonttia ei missään nimessä olisi tarvinnut tehdä. Mutta koska öljyä oli joutunut lisäämään auton minulla olo aikana litran n. 2000-4000km ajon jälkeen, oli aihetta uusia venttiilin varren tiivisteet.

                  Näissä katti koneissa on muuten paljon hankalampi diagnosoida näitä koneongemia pakokaasujen perusteella, kun katti polttaa ja suodattaa savuja ja höyryjä. Ei-katti koneesta savut huomaa paljon helpommin =>diagnoosin teko varmempaa.

                  Nyt tosiaan rempan jälkeen ajettu n. 800-1000 km, eikä öljymäärä ole vielä pudonnut max.tasosta lainkaan eikä nesteitäkään mene. Ja kaasun vastekin on jotenkin herkempi. Kulkee ikään kuin pehmeän eleettömästi tyhjäkäynniltä alkaen. Elämä hymyilee sittenkin
                  Last edited by Havis; 28-09-2011, 12:54.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Semmoista ainettakin on olemassa, jolla näkee onko jäähdytysnesteessä pakokaasua(=aine värjäytyy hiilidioksidista), saman voi todeta myös tekemällä päästömittauksen paisarista(eikä pakoputken päästä, kuten tapana on) tai nenällä, nenä ei tunnista niinkään hiilidioksidia, mutta muita palokaasuja kylläkin.
                    Olli.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎