Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holset HX40, integroitu hukkaportti ja bensakone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Holset HX40, integroitu hukkaportti ja bensakone

    Kaveri on cossu sierraan laittamassa uutta ahdinta ja pyöritteli pöydällä mun HX40:stä.

    Katteli ja totes että "jaa tässä on tää kaksinielunen pakopesä ja integroitu hukkaportti. Ei taida oikeen toimia bensakoneessa kun hukkaportti on vaan toiselle nielulle".

    Mikä on homman nimi? Voinko nukkua rauhassa ja jatkaa miettimistä huomenna?
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • ykä
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 478
    • Alaviirre

    #2
    no käyppä vilkaseen mun kotisivulla olevaa velipojan cossua siinä juuri tuollainen holsetin hx40 paikalla ja omalla isollapakopesällä ja intergroidulla hukkaportilla ja toimii pirun hyvin että silleen 8)
    Bmw 525 Td e61
    Bmw e34 535 Turbo



    EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

    -FatBoyRacing-

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by ykä
      no käyppä vilkaseen mun kotisivulla olevaa velipojan cossua siinä juuri tuollainen holsetin hx40 paikalla ja omalla isollapakopesällä ja intergroidulla hukkaportilla ja toimii pirun hyvin että silleen 8)
      Eli voi nukkua hyvin.

      Missä kohti tuo Holsetti herää tuossa Cossussa?
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4319
        • Kannus/Kokkola

        #4
        Missä kohti tuo Holsetti herää tuossa Cossussa?
        Vähä sen jälkeen ku öljynpaineet nousee.., mutta kuitenkin ennen ku laakerit leipoo kiinni...

        Ei herneitä.. kunhan tässä lämpimikseni vittuilen.. :lol:

        Comment

        • mettis
          Bimmer Rookie
          • Mar 2003
          • 83
          • mynämäki

          #5
          ohc turbo sierrassa hx40:nen nro12 pakopesällä, 3000rpm ja 0bar ja 1bar jossain 4000-4500rpm välillä..

          Comment

          • ykä
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 478
            • Alaviirre

            #6
            tuossa velipojan cossussa tuo holsetti herää 2700 rpm kohalla että aika hyvin rupee ahtaan jo alhaalta no en sitten osaa sanoo että jos on muuten ihan vakio cossu että miten se siinä herää 8) mutta puhti ei ainakaa heti lopu kesken vihreät suuttimet vaan kävi pieneksi aika äkkiä tuon ahtimen kun vaihto paikalle no siihenki asiaan on tulossa kyllä muutos jo


            ja maza vaan pieni vittuilu on aina terveellistä välillä puolin ja toisin :wink:
            Bmw 525 Td e61
            Bmw e34 535 Turbo



            EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

            -FatBoyRacing-

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              #7
              Tuli vielä mieleen tällainen asia.

              Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.

              Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

              Oonko ihan hukassa?

              Ja onko ykän velipojan cossussa 17# pakopesä?

              EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

              Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2481
                • Lohja

                #8
                Mites noissa holseteissa menee toi pakopesän numerointi? (on siitä kyl vissiin aikasemminkin ollu jotain juttua)
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • ykä
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 478
                  • Alaviirre

                  #9
                  Originally posted by Doni
                  Tuli vielä mieleen tällainen asia.

                  Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.

                  Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

                  Oonko ihan hukassa?

                  Ja onko ykän velipojan cossussa 17# pakopesä?

                  EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

                  Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
                  joo kyllä tuossa veljen ahtimessa on juuri tuo iso 17# pakopesä 8)
                  Bmw 525 Td e61
                  Bmw e34 535 Turbo



                  EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                  -FatBoyRacing-

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Doni
                    Tuli vielä mieleen tällainen asia.

                    Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.
                    Vituiks menee.Jos ahdin on pulssipesällä,niin siihen tehdään myös oikeanlainen pakosarja,eikä vedetä niitä putkia miten sattuu.Ei siitä kaksnielusta pesää oo siihen ahtimeen huvikseen laitettu.


                    Originally posted by Doni
                    Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

                    Oonko ihan hukassa?
                    Jos paineet pysyy kurissa,niin ei sillä ole niin väliä vaikkei portti vaikutakkaan siihen toiseen nieluun.



                    Originally posted by Doni
                    EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

                    Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
                    Ja silloin sen kaksnieluisenpesän idea menee perseelleen!
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by mettis
                      ohc turbo sierrassa hx40:nen nro12 pakopesällä, 3000rpm ja 0bar ja 1bar jossain 4000-4500rpm välillä..
                      Niinpä.
                      Oon tuohon omaan M10:n miettiny tommosta HX40:stä nro 16 pakopesällä.Taitaa vaan käydä et herää oikeastikkin just ennenkuin laakerit leipoo kiinni...

                      Ihmeen hyvin kyllä tuossa Ykän veljen cossussa herää tuo 17 pesä,mut se onkin kuustoistaventtiilinen intterkooleri.... :wink:
                      E24 635csi

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #12
                        Originally posted by Muumi
                        Originally posted by Doni
                        Tuli vielä mieleen tällainen asia.

                        Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.
                        Vituiks menee.Jos ahdin on pulssipesällä,niin siihen tehdään myös oikeanlainen pakosarja,eikä vedetä niitä putkia miten sattuu.Ei siitä kaksnielusta pesää oo siihen ahtimeen huvikseen laitettu.
                        Tuossa Mazan 335i Turbo projektissa on itse tehty pakosarja. Näyttäisi olevan HX50:ssä kaksinielunen pesä ja pakosarja menee 1-2-3 yhteen ja 4-5-6 yhteen.




                        Originally posted by Muumi
                        Originally posted by Doni
                        Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

                        Oonko ihan hukassa?
                        Jos paineet pysyy kurissa,niin ei sillä ole niin väliä vaikkei portti vaikutakkaan siihen toiseen nieluun.
                        Asia selvä.


                        Originally posted by Muumi
                        Originally posted by Doni
                        EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

                        Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
                        Ja silloin sen kaksnieluisenpesän idea menee perseelleen!
                        Mutta voisko sitten tehdä 1-2-3 yhteen ja 4-5-6 yhteen niinkuin Mazalla? Näyttäisi ainakin hänellä puhaltavan tarpeeksi. Tarkotus olisi ensin tehdä samanlaisella pakoadapterilla kun esim. Pluto ja Dynamics on tehnyt. Dynamicsilla on muuten myös HX40 ja kaksinielunen pesä. Erillinen hukkaportti kylläkin.



                        Ja kun eka saadaan pelit toimimaan, niin sitten tehdään kunnon pakosarjat jos tarvetta on.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • ykä
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 478
                          • Alaviirre

                          #13
                          Originally posted by Muumi
                          Originally posted by Doni
                          Tuli vielä mieleen tällainen asia.

                          Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.
                          Vituiks menee.Jos ahdin on pulssipesällä,niin siihen tehdään myös oikeanlainen pakosarja,eikä vedetä niitä putkia miten sattuu.Ei siitä kaksnielusta pesää oo siihen ahtimeen huvikseen laitettu.


                          Originally posted by Doni
                          Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

                          Oonko ihan hukassa?
                          Jos paineet pysyy kurissa,niin ei sillä ole niin väliä vaikkei portti vaikutakkaan siihen toiseen nieluun.



                          Originally posted by Doni
                          EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

                          Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
                          Ja silloin sen kaksnieluisenpesän idea menee perseelleen!
                          tähän voin vaan kommentoida sen verran että tuolla pullsitetulla pakopesällä ei ole mitään ongelmaa vaikka laittaaki vaan yhden ison reijän sitä vastaan nyt kuitenki puhutaan katuautosta sitten kun mennään 600hv ja yli niin on pakosarjan vääntäminenki pitää olla millilleen kaikki putket oikean mittaset ja kaksi osanen pakosarja että silleen 8) ja tämä tieto on saatu tunnetulta kiihdytys autoilijalta että tälleen :!:
                          Bmw 525 Td e61
                          Bmw e34 535 Turbo



                          EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                          -FatBoyRacing-

                          Comment

                          • Tykki
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 197
                            • Ii

                            #14
                            Originally posted by ykä
                            Originally posted by Muumi
                            Originally posted by Doni
                            Tuli vielä mieleen tällainen asia.

                            Kun on kaksinieluinen pakopesä ja jos hyvin tekee, niin pakosarjan pitäisi mennä kait 1-3-5 yhteen nieluun ja 2-4-6 toiseen nieluun. Nytten on aluksi tarkoitus käyttää alkuperäisiä kolme yhteen pakosarjaa. Eli toinen nielu saa 1-2-3 ja toinen 4-5-6 sylinterit.
                            Vituiks menee.Jos ahdin on pulssipesällä,niin siihen tehdään myös oikeanlainen pakosarja,eikä vedetä niitä putkia miten sattuu.Ei siitä kaksnielusta pesää oo siihen ahtimeen huvikseen laitettu.


                            Originally posted by Doni
                            Jos tuo integroitu hukkaportti tyhjentää vaan toisen nielun, esim sylinterit 1-2-3. Niin miten käy 4-5-6 sylintereiden kun hukkaportti ei päästä niistä paineita pois.

                            Oonko ihan hukassa?
                            Jos paineet pysyy kurissa,niin ei sillä ole niin väliä vaikkei portti vaikutakkaan siihen toiseen nieluun.



                            Originally posted by Doni
                            EDIT: Mutta jos pakosarjan pakolaippaan tekee yhden ison reijän, niin sillonhan se työntäis tasaisesti molempiin nieuluihin.

                            Eli tällainen pakolaippa, http://www.proturbo.fi/pakosarjat/bm...bomanifold.gif
                            Ja silloin sen kaksnieluisenpesän idea menee perseelleen!
                            tähän voin vaan kommentoida sen verran että tuolla pullsitetulla pakopesällä ei ole mitään ongelmaa vaikka laittaaki vaan yhden ison reijän sitä vastaan nyt kuitenki puhutaan katuautosta sitten kun mennään 600hv ja yli niin on pakosarjan vääntäminenki pitää olla millilleen kaikki putket oikean mittaset ja kaksi osanen pakosarja että silleen 8) ja tämä tieto on saatu tunnetulta kiihdytys autoilijalta että tälleen :!:

                            joo, aika pitkälti totta. tuo divitoitu pakopesä on tehty juuri sitä varten että kun moottorissa on pulsseja harvoin (vähän sylintereitä) niin niiden voima saadaan paremmin hyödynnettyä jaetulla pesällä kuin perinteisellä.
                            pakosarjan tekeminen on tietysti tärkeää, mutta siinä on täysin epäoleellista putkien samanpituisuus. olellista turbon kannalta on vain pulssin pituus, tilavuus, lämpötila ja tiheys.
                            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                            -Andy McCoy

                            Comment

                            • Muumi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1702
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by ykä
                              tähän voin vaan kommentoida sen verran että tuolla pullsitetulla pakopesällä ei ole mitään ongelmaa vaikka laittaaki vaan yhden ison reijän sitä vastaan nyt kuitenki puhutaan katuautosta sitten kun mennään 600hv ja yli niin on pakosarjan vääntäminenki pitää olla millilleen kaikki putket oikean mittaset ja kaksi osanen pakosarja että silleen 8) ja tämä tieto on saatu tunnetulta kiihdytys autoilijalta että tälleen :!:

                              Ja nämä tunnetut kiihdytysautoilijathan ovat aina oikeassa...Kuten myös kaikki turbofirmojen miehet.
                              Näihinkin asioihin on yhtä monta mielipidettä,kuin on rakentelijoitakin.

                              Esim.tuohon omaan katiskaan olen uutta turboa etsiskellyt.Kolmesta firmasta kysynyt,ja kaikki ehdottaa erinlaista kokoonpanoa...

                              Tosiaan,mullahan onkin 4syl kone,
                              E24 635csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎