Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä M30B30 moottorista tietäjille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    Kysymyksiä M30B30 moottorista tietäjille

    Onko M30B30 koneessa manuaalilaatikon yhteydessä aina ns. kova vauhtipyörä (single mass) eikä kaksoismassa vauhtipyörä? Meneekö se ns. heittämällä S38:n perään?

    Kun M30B30 koneen jatkona on manuaalilaatikko, niin mikä laatikko on kyseessä?

    Olisin kiitollinen vastauksista ja en käyttänyt hakua ollenkaan .

    Janne
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Valtilta ei ilmeisesti vastausta löydy tähän?

    Itse hommasin JB Racing M30 aluvauhtiksen S38:iin ja kyllähän siinä aikamoinen ero on kaksoismassaan verrattuna, vaikka väittivät JB:llä että käy suoraan. Niin no, käyhän se, mutta 12-16mm spacerin vaatii tms.. Jos jollain löytyy tähän varmaa tietoa niin ihmeessä kertokoon!! Oma prokkis vielä niin vaiheessa ettei tuohon vaihtipyörään asti ole vielä asiaa vähään aikaan.... Ei vaan ne suunnitelmat aina mene ihan niin kuin itse haluaa.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      s38b36:n kova pyörä kytkimineen meni ainakin ihan bolt-on m30 moottorin ja laatikon kanssa.
      Tietääkseni uudemmissa m30:ssä on aina 2-massapyörä, korjatkoon joku jos meni väärin. Vuosimallia en muista mistä lähtien noin on.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by JJT View Post
        Tietääkseni uudemmissa m30:ssä on aina 2-massapyörä, korjatkoon joku jos meni väärin. Vuosimallia en muista mistä lähtien noin on.
        Kyllä varmaan näin onkin kun esim. E34 535 ei ole koskaan kovalla vauhtipyörällä tehty ja taas E28 on vain kovalla..

        E: itse tosiaan vertailin JB:n aluvauhtiksen ja orkkis kaksoismassan kytkinpinnan tason eroa ja muistaakseni siinä oli väh. se 12mm, joka on siis aika paljon. Aluvauhtiksen kitkapinta on sen 12mm kauempana laatikosta ja sen verran pitäisi saasda se laatikkoon päin. Meneekö sitten taas starttikehän hammastus pieleen niin....:think Toivottavasti joku osaa tähän sanoa jotain auttavaa asiaa.
        Last edited by Stone; 01-09-2011, 16:59.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Stone View Post
          Aluvauhtiksen kitkapinta on sen 12mm kauempana laatikosta ja sen verran pitäisi saasda se laatikkoon päin.
          Miksi pitäisi?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • MM-5
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 153
            • Askola

            #6
            Siis kova vauhtipyörä esim. S38B36 ja siihen sopiva kytkin/paineasetelma joka on muuten reilusti korkeampi kuin kaksoismassa vauhtipyörän matalampi paineasetelma, niin osat sopii yhteen.

            Kokonaiskorkeus vauhtipyörä ja paineasetelma on molemmissa sama (S38B36 kova vauhtis ja korkeampi paineasetelma ja S38B38 kaksoismassa vauhtis ja matalampi paineasetelma).

            Olisiko sun M30 JB vauhtiksen tapauksessa kyseessä sama homma, eli tarviit S38B36 paineasetelman/kytkimen? Se kun on siis korkeampi.

            Kun itsellä ei ole mitään hajua M30B30 moottorista niin ajattelin kysyä vaan onko sen vauhtipyörä yhteensopiva S38 perään. Ilmeisesti vastaus on siis että sopii? Onko M30B30 1989 mallissa kova vauhtipyörä? Entä mikä manuaalilaatikko noissa on? Veikkaus Getrag 260/262/265/280??? Ai niin, näkeehän sen varmaan bmwfans.info tai realoem:stä. Täytyypä vilkaista...:think

            Janne
            Pojat me ollaan hävitty tää peli...

            Comment

            • MM-5
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 153
              • Askola

              #7
              Pikainen tiedonhaku tuotti tulosta. Laatikkona on Getrag 260/6 ja vauhtipyörä on 1988 maaliskuuhun asti valmistetuissa ns. kova ja sen jälkeen eli 1988 huhtikuu => kaksoismassa. Kuitenkaan toi kova vauhtipyörä ei ole mikään kevyt, kun painaa yli 10 kg (vs. S38B36 5,4 kg millainen on itsellä S38B38:ssa). Se M30B30:n on kanssa reilusti paksumpi vauhtipyörä kun oli muistaakseni 33 mm paksu. Kannattaa siis vertailla vakio-osia ja sitä alumiinivauhtipyörää vielä...

              Janne
              Pojat me ollaan hävitty tää peli...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎