Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 4.4 lämpimänä käyntiinlähtö huono

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timelord
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 504
    • Loimaa

    M62 4.4 lämpimänä käyntiinlähtö huono

    Morjensta vaan.

    Ongelman aiheuttaja: -00 E53 x5 M62B44TU-moottorilla.
    Eli viikonloppuna ilmeni tollasta. Esim kaupassa käynnin jälkeen saa sahata kohtalaisen kauan ja kun sitten lähtee niin käynnistyy vähän niinkuin hitaasti henkiin heräten. Vähän kuin joskus ennenmuinoin kuumaa kaasarikonetta startaten.
    Ajossa toimii ihan normaalisti ja käy kaikilla pytyillä ja jopa liikahtaa ihan kohtuu pirteesti jos ja kun tollanen tonnikeiju voi liikahtaa...
    Vikakoodeja ei ole, tosin lukijana toimi tollanen aneeminen bluetooth-lukija.

    Vähän taustaa:

    Autoon tehty jakopääremontti ~kuukausi sitten jonka jälkeen ajoitus säädetty kohilleen reilu viikko sitten. Myös silloin luettiin vikakoodit ja ne myös poistettiin; ajoituksesta herjas, samoin sähkösestä termarista tjsp. Auto myös leimattu eikä puskenut mainittavammin päästöjä. Myös bensansuodin (merkkiä BOSCH) vaihdettiin tuolloin. Toinen nokan asentoanturi on brandnew original-teile ja toinen ilmeisesti toimii koska ei herjannut niistä...
    Keskikulutus-mittari näyttää 12,8l/100km tällä hetkellä jos tuo tieto on raadille oleellinen..

    Mites kampiakselin asentotunnistin?
    Bensansuodin ja etenkin sen paineensäädin?
    Muita?

    Vinkeistä kiitollisena...
    W201 2,5D
    W123 280ce
    E21 316
    ex-E60 530ia
    ex-E53 4,4i
    ex-E39 523i
    ex-E34 520ia
    ex-E21 318i
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Maf/imuvuoto veikaten, adaptaatioita voisi lueskella.

    Missä ajoitus tehtiin?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Timelord
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 504
      • Loimaa

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Maf/imuvuoto veikaten, adaptaatioita voisi lueskella.

      Missä ajoitus tehtiin?
      MAF ~2kk vanha BOSCHilainen. Adaptaatioista ei tietoa. Imuvuotoja tarvii koittaa tsekkailla. Silloin kun vaihdoin uuden MAFfin ni eka startti oli kans toodella pitkä sahaus eikä kyl käynnistynytkään ku vaan lupas ja lupas. Toisen startin jälkeen onkelmia ei sit ollutkaan kunnes laahaimet ja muut roippeet paukahti pas-2.

      Ajoitus tehtiin Bullitilla piispanristillä jonka jälkeen kehräs ku unelma nipinapi viikon. Toki ei käynnissä mitään vikaa vieläkään ole, käynnistyksessä vaan.

      Mukavaa tää "harrastaminen"...
      W201 2,5D
      W123 280ce
      E21 316
      ex-E60 530ia
      ex-E53 4,4i
      ex-E39 523i
      ex-E34 520ia
      ex-E21 318i

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Huohotinventtiili on yksi hyvin mahdollinen vikapaikka, mutta harvemminpa noin pahoja käynnistysongelmia aiheuttanut. Ei kyllä keksi suoraan, ei noita käynnistysviallisia ja vikakoodittomia noin uusissa ihan päivittäin ole.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Timelord
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 504
          • Loimaa

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Huohotinventtiili on yksi hyvin mahdollinen vikapaikka, mutta harve
          mminpa noin pahoja käynnistysongelmia aiheuttanut. Ei kyllä keksi suoraan, ei noita käynnistysviallisia ja vikakoodittomia noin uusissa ihan päivittäin ole.

          Perkele mun hajamielisyyttä kun ei muista kaikkea ekassa postauksessa laittaa.

          Niin, imusarjan takana oleva huohotinventtiilin vaihdoin jakopään remontin yhteydessä myös, kuten siitä lähtevän ohkasen letkunkin. Separaattori letkuineen on vaihdettu viime talvena....

          Noh, eiköhän bullitti ongelmakohdan löydä.
          W201 2,5D
          W123 280ce
          E21 316
          ex-E60 530ia
          ex-E53 4,4i
          ex-E39 523i
          ex-E34 520ia
          ex-E21 318i

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Timelord View Post
            Noh, eiköhän bullitti ongelmakohdan löydä.
            Varmasti
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Itsellä tuota aiheutti viallinen bensanpaineensäädin.
              Päästi paineet pois jolloin lämpimänä ei heti lähtenyt.

              Tuon vaihdon jälkeen kulutuskin putosi mukavasti 2L/100Km

              Comment

              • Timelord
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 504
                • Loimaa

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Itsellä tuota aiheutti viallinen bensanpaineensäädin.
                Päästi paineet pois jolloin lämpimänä ei heti lähtenyt.

                Tuon vaihdon jälkeen kulutuskin putosi mukavasti 2L/100Km
                Tuota mä itsekin mietein. Tai no, aattelin kun se uus bensan suodin tuli ostettua siitä M-alkuisesta liikkeestä ni se olis sit se syy...

                Toki voihan se paineensäätimeen menevä letkukin olla vähän vituraturallaan. Eihän tuossa muuta säädintä ole kuin suotimen päässä oleva?

                Jahka täältä sorvin äärestä pääsee ni tarviipa tarkistaa ny ekaks tuo...
                Last edited by Timelord; 28-09-2011, 11:59. Reason: hajamielisyys
                W201 2,5D
                W123 280ce
                E21 316
                ex-E60 530ia
                ex-E53 4,4i
                ex-E39 523i
                ex-E34 520ia
                ex-E21 318i

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Timelord View Post
                  Tuota mä itsekin mietein. Tai no, aattelin kun se uus bensan suodin tuli ostettua siitä M-alkuisesta liikkeestä ni se olis sit se syy...

                  Toki voihan se paineensäätimeen menevä letkukin olla vähän vituraturallaan. Eihän tuossa muuta säädintä ole kuin suotimen päässä oleva?

                  Jahka täältä sorvin äärestä pääsee ni tarviipa tarkistaa ny ekaks tuo...
                  Ei ole muuta säädintä ja mitä ite olen tota samaa filtteripakettia käytellyt, niin toimii ihan hienosti.

                  Letkulla ei oo virkaa, kun se ei mene imusarjaan alipainepuolelle, toimii ihan samalla tapaa vaikka olis kokonaan irtikin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Tosin itsellä sen letkun kautta polttoaine vuosi imusarjaan

                    kävi vähän rikkaalla...

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Tosin itsellä sen letkun kautta polttoaine vuosi imusarjaan

                      kävi vähän rikkaalla...
                      Autossasi on rakenne muutenkin kovin erilainen kun ei ole TU-kone, tässä säätimellä ei ole alipainesäätöä ja se tulee filtterin mukana.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        #12
                        Tulipa hiukan tutkailtua...

                        Otin mielenkiinnosta kampiakselin asentotunnistimen irti ja putsasin rasvasta ja pienestä metallisilpusta.

                        Alipaineletkut näyttivät ehjiltä kun niitä väänsi ja käänsi. Eipä tuo motti käydessään kyllä erityisemmin suhise tai pöhisekään, tasaisenvaimea raksutus siitä vaan kuuluu.

                        Sen verran tossa tallissa kokeilin et heti käytön jälkeen kun käynnistää koneen uudestaan niin hörähtää kuin sen kuuluisan palmun alta. Mitä kauemmin starttien välissä kului aikaa niin sitä pidemmän startin vaati käynnistyäkseen.

                        Jotenkin itse kallistuisin tällä hetkellä polttoaine- ja sen painepuolelle. Tarvii viikonloppuna kokeilla uudella suodattimella.

                        En tiedä nyky Boschin laadusta mutta muistelisin että suodatinpaketin kyljessä luki "made in israel" joten pientä varausta on ilmassa...


                        Adaptaatioista vielä sen verran että mitä nyt äkkiseltään siitä googletti niin voisiko kaasupoljinta vähän painettaessa tuntuva "tyhjä" kohta liittyä niihin?? Siis tyhäkäynniltä sillai inan. Kierrokset nousee nimittäin ~1000:een jonka jälkeen laskevat normi tyhjäkäynnille...:think
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • BMWFW24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 276
                          • Jämsä

                          #13
                          Ei kai olisi iso homma kokeilla koneen adaptioarvojen nollausta ja kaasupolkimen uudelleen "opetusta".
                          Bentleyn manuaalin mukaan: Kun vanhat adaptioarvot on nollattu, niin virrat pois 10s ajaksi ja sitten virrat päälle 30s ajaksi.
                          V8 koneissa missä DME on BOSCH ME 7.2 ja EDK(sähköinen kaasuläppä) tyhjäkäynti ei ole erikseen säädettävissä, EDK kontrolloi tyhjäkäyntiä.
                          ex. 316i e36 1991
                          ex. 318iS Coupe e36 1992
                          ex. 528iA Touring e39 1997
                          ex 316i e30 1990, vaimon
                          ex. X5 4.4i e53 2001
                          ex 316 e46 2003, vaimon
                          525iX e60 2008
                          Z4 e85 2003, vaimon​

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Kyllä se pedaalin toiminta on ihan normaalia, ei johdu siitä mutta siis idea oli alunperin että tarkista lambdaohjauksen adaptaatiot eli korjausarvot, näkee jos on imuvuotoa tai muuta.
                            EDIT:
                            Originally posted by Cell View Post
                            Autossasi on rakenne muutenkin kovin erilainen kun ei ole TU-kone, tässä säätimellä ei ole alipainesäätöä ja se tulee filtterin mukana.
                            Kyllähän se tässäkin alipaineelle toimii vaikka on suodattimen päässä. Tuo alipaineletku murtuu ainakin e38:ssa aika helposti mitä pitkin kulkee alipaine suodattimelle.

                            EDIT2: Jaaha mä puhun taas paskaa, ei oo mitenkää uutta
                            Muistelen niin sehän tulee tosiaan kaasuläppää ennen olevaan imuputkeen joten ei se ainakaan alipaineella säädy, mikäs idea tossa on?
                            Last edited by Supa; 28-09-2011, 22:38.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Takaiskuventtiili.. jossain se sijaitsee bensalinjassa (pumpussa, missälie?)

                              Edit: kokeile teoriaa käyttämällä virrat päällä useaan kertaan, niin pumppu vähitellen kerää painetta linjaan jos se sieltä puuttuu ennen starttia.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎