Announcement

Collapse
No announcement yet.

DISA venttiili

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SJHP44
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 86
    • PKS

    DISA venttiili

    Aparaatin toimintaa on sivuttu jo muutamissa ketjuissa, mutta tähän nyt pari kysymystä / havaintoa.

    Joidenkin lähteiden mukaan M54B30 koneessa DISAn läpän pitäisi käynnistyessä sulkeutua ja aueta n. 4000 rpm kohdilla, mikä foorumilaisillakin näyttää olevan enemmistössä. Itselläni se aukeaa jo n. 2200-2400 rpm kohdilla.

    Onko tuo läpän aukeaminen riippuvainen DISAssa itsessään olevasta ohjelmasta / mekaniikasta vai saneleeko moottorinohjaus DISAlle milloin sen pitää läppänsä avata? Ja edelleen, koska minulla on autossani tuota aikaisempaa tuotantoa oleva DISA, voiko uudemmalla yksiköllä olla ominaisuus, jossa läppä aukeaakin vasta tuolla em. 4000 rpm kohdilla? Eli onko yksiköissä eroja?

    Oma DISAni pitää tyhjäkäynnillä aivan armotona meteliä ( rätinää ), mutta yksikköä käpisteltäessä se vaikuttaa aivan toimivalta. Akselissa on minimaalisen pientä klappia, joka ilmeisesti tuon rätinän aiheuttaa. Esim. linkin videossa olevan testin läpäisee samalla tavalla kuin tuo videolla mainittu toimiva yksikkö.



    Oireina koneessani siis jonkinasteinen tehottomuus alakierroksilla ja lähes kaikki muu siihen vaikuttava on uusittu / korjattu.
    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Onko polttoainesuodatin jo vaihdettu?
    Onko toista varmasti toimivaa MAF testattu?

    Mistä päättelet että alavääntö on kateissa?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Kyllä tuo sinun DISA on mielestäni rikki. Omassa m54b25:ssa ei ainakaan kuulu ihan mitään ääntä. Vaikka käyttää johdon irti ja laittaa takaisin niin ei muutu äänimaailma. Jos siinä on klappia ja rätinää niin, onko se kalvokaan enään silloin tiivis?

      En nyt olen ihan sata varma meneekö omassa se läppä kiinni vai auki 4000rpm kohdalla. Kuitenkin se liikkuu käynnistäessä ja seuraavan kerran 4000rpm tuntumassa. Pitänee tarkistaa.
      Last edited by Antsah; 19-10-2011, 09:17.

      Comment

      • walopower
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 294
        • Espoo

        #4
        Tässä hyviä DISa linkkejä.
        Onko joku huomannut että niillä kierroksilla tulisi lisätehoa?




        Mulla tomii vm. 2001 525i ihan samalla tavalla kuin tossa ylemmässä linkissä DIS:llä kaapatut arvot.
        Eli se aktivoituu vasta kun painaa enemmän kaasua!
        Olin varma että mun autossa on vikaa, kunnes katsoin kaverin vm. 2001 sekin 525i autoa ja se toimii samalla tavalla?

        Edit. Molemmissa autoissa oli kalvot rikki niin toimi vasta korkeammilla kierroksilla.
        Kalvoa ei saa erikseen, mutta läpän kanssa saa. Kalvon voi myös korvata sähkö tai ehkä jollain ilmasylinterillä missä ohivuoto on pientä...
        Jos auto käy laihalla, niin disassa on vikaa jos tyhjäkäynnillä on arvot ok, mutta heti kaasua painaessa huononevat voimakkaasti, mutta palautuvat kun kierrokset nousee lähelle 4000rpm tai yli...
        Last edited by walopower; 19-03-2014, 09:09.
        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎