Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutuksen pienentäminen lastulla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aapo609
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 24
    • porvoo

    #16
    e39 530d:n kulutus

    itsellä on 99 mallin 530da touring johon asennutin vtechin "green boksin" kulutus pieneni entisestään (aiemmin 6.36-7.4) nyt 6.2-6.9) ja molempien skaalojen ääripäät on saatu melkoisen reippaan ajotavan seurauksena. mielestäni boksi on hintansa väärti, vääntöä meikäläisen käyttöalueelle (1000-3000rpm) tuntui tulevan ihan mukavasti niinkuin luvattiinkin. älkää kuitenkaan luottako tälläisen "ekolastun" jälkeen enää ajotietokoneen kulutuslukemaan. omassa kiesissä se nimittäin näyttää boksin kanssa 5.5 litraa sadalle, mistähän lie johtuu..

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #17
      Originally posted by aapo609 View Post
      boksin kanssa 5.5 litraa sadalle, mistähän lie johtuu..
      En tiedä onko kysymyksesi retorinen, mutta vastataan nyt siihen silti, että ECU luulee syöttävänsä naftaa tuon lukeman edestä, mutta huijausboksi saa aikaan sen että sitä syötetään enemmän.
      Olli.

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #18
        Originally posted by aapo609 View Post
        itsellä on 99 mallin 530da touring johon asennutin vtechin "green boksin" kulutus pieneni entisestään (aiemmin 6.36-7.4) nyt 6.2-6.9) ja molempien skaalojen ääripäät on saatu melkoisen reippaan ajotavan seurauksena. mielestäni boksi on hintansa väärti, vääntöä meikäläisen käyttöalueelle (1000-3000rpm) tuntui tulevan ihan mukavasti niinkuin luvattiinkin. älkää kuitenkaan luottako tälläisen "ekolastun" jälkeen enää ajotietokoneen kulutuslukemaan. omassa kiesissä se nimittäin näyttää boksin kanssa 5.5 litraa sadalle, mistähän lie johtuu..
        Jaa, että boksisi on hintansa väärti? Tarkastellaanpa asiaa hieman:

        Kaveri on kyllä oikein mestarisäästäjä. Säästät greenboksillasi siis parhaimmillaankin 0.5 euroa sadalla kilometrillä? Eli tuhannella jopa viisi euroa!! Kymmenentuhannen jälkeen olet säästänyt viisikymmentä euroa, tämäkin on siis laskettu vielä tuolla ilmoittamallasi parhaalla kulutuserolla. Hieno homma, kun auto menee paaliin, niin on boksi saatu maksuun.
        Mut ei siinä mitään, jos haluaa autonsa muutella ties millä ohjelmilla ja siitä haluaa vielä joku maksaakin saadun hyödyn ollessa mitätön.

        Tämä lastutoiminta vaikuttaa yhtä fiksulta kuin se öljynvaihtokertojen kolminkertaistaminen mitä moni täällä harrastaa, toisaalta mukavaa että lamaa ehkäistään!
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • kiljubuu
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 385
          • turku

          #19
          Originally posted by AlpinWeiss View Post
          Jaa, että boksisi on hintansa väärti? Tarkastellaanpa asiaa hieman:

          Kaveri on kyllä oikein mestarisäästäjä. Säästät greenboksillasi siis parhaimmillaankin 0.5 euroa sadalla kilometrillä? Eli tuhannella jopa viisi euroa!! Kymmenentuhannen jälkeen olet säästänyt viisikymmentä euroa, tämäkin on siis laskettu vielä tuolla ilmoittamallasi parhaalla kulutuserolla. Hieno homma, kun auto menee paaliin, niin on boksi saatu maksuun.
          Mut ei siinä mitään, jos haluaa autonsa muutella ties millä ohjelmilla ja siitä haluaa vielä joku maksaakin saadun hyödyn ollessa mitätön.

          Tämä lastutoiminta vaikuttaa yhtä fiksulta kuin se öljynvaihtokertojen kolminkertaistaminen mitä moni täällä harrastaa, toisaalta mukavaa että lamaa ehkäistään!
          Mutta tuleepahan pienemmät päästöt ja maailma pelastuu
          Kyllä itellä ainakin aina softauksen jälkeen kulutus tippunut matka-ajossa mutta kyllä sitä sitten menee kun antaa jalkaa. Eikä ole ollut mitään eco ohelmia. Ja valmissoftallakaan ei ole kone/ muut osat levinnyt.

          Comment

          • aapo609
            Newbiemmer
            • Jul 2011
            • 24
            • porvoo

            #20
            eco boxi

            olihan tuo tiedossa että ei tuo boksi itseään kovin nopeesti takaisin maksa, eikä se ollut ainoa tarkoituskaan, lähinnä kiinnosti että saako tuolla oikeesti vielä tämmösen "pihistelijän" ajolla kulutusta tippumaan ja saihan sitä, tosin melko marginaalisesti kuitenkin. ton boksin kanssa tehon ja väännön kasvu n.5-10 % toi arkiajoon jo mukavasti jouhevuutta aiheuttamatta kuitenkaan turhaa rääkkiä koneelle ja laatikolle. mukava "vääntöpiikki" tossa 3000 kierroksen kohdalle tuli, tuntuu ettei kierrokset siitä nopsaan nouse, mutta vauhti kyllä senkin edestä . alakierroksille tuntui myös tulevan jouhevampaa menoa, eli mielestäni tämä kyseinen vtechin greenbox, jonka epdm:lta hommasin on ollut hintansa väärti

            Comment

            • Pannari Petteri
              Newbiemmer
              • Aug 2010
              • 16
              • Savo

              #21
              Itsellä nyt kokemusta Karalan ohjelmasta. Auto BMW 530 da vm.2005.
              Suurin muutos perstuntumalla on väännön lisääntyminen (500nm, ohjelmalla 600nm). Väännön lisäys tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla (alle kahden tonnin) sekä joustavuutena yläkierroksilla (pidempi vetoalue). Tämä jälkimmäinen ei ole kovin tärkeää normaalilla ajotyylillä, kun on automaatti.
              Normaali matka-ajossa olen todennut dieselin kulutuksen hieman laskeneen n.0,5 l/100km. Eli ihan hyvä juttu tämä optimointi
              Ainut negatiivinen asia on se, että kun ajat vakionopeudensäädin päällä esim.110km/h neulanopeutta (n.106km/h todellinen) ja joudut hidastamaan vauhtia 80km/h:n. Palattaessa takaisin 110km/h neulanopeuteen joudut aloittamaan kiihdytyksen jalkakaasulla, sillä jos käytät vakionopeuden viikseä palataksesi aiempaan nopeuteen, tapahtuu kiihdytys mielestäni liian rajusti.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by Pannari Petteri View Post
                Itsellä nyt kokemusta Karalan ohjelmasta. Auto BMW 530 da vm.2005.
                Suurin muutos perstuntumalla on väännön lisääntyminen (500nm, ohjelmalla 600nm). Väännön lisäys tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla (alle kahden tonnin) sekä joustavuutena yläkierroksilla (pidempi vetoalue). Tämä jälkimmäinen ei ole kovin tärkeää normaalilla ajotyylillä, kun on automaatti
                Ei nyt tähän kulutukseen liittyvä, mutta tuosta alaväännöstä. Oma 330da m57, josta alavääntöä hieman rajattiin. Kuitenkin jos laitan käsin 5 päälle ja ajan 50-60 kmh jotta kierrokset alhaalla 1100-1300, jos tästä painan kaasun pohjaan eli otetaan kaikki vääntö, kierroksen nousee sekunnissa 3100 ja pysyy siinä auton kokoajan lisäten reippaasti vauhtia. Eli täyttä alavääntöä ei paljon ehdi huomata niinkuin manuaalissa. Mitään vikaa ei tässä mielestäni kuitenkaan ole. Ihmetyttää miten nuo lastuttajat pystyy sen alaväännön mittaamaan kun momentinmuunnin on noin "löysä". Miten tämä esim. 535d on?
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • DriveFast
                  BTCF Member
                  • Apr 2010
                  • 165
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Pannari Petteri View Post
                  Itsellä nyt kokemusta Karalan ohjelmasta. Auto BMW 530 da vm.2005.
                  Suurin muutos perstuntumalla on väännön lisääntyminen (500nm, ohjelmalla 600nm). Väännön lisäys tuntuu varsinkin pienillä kierroksilla (alle kahden tonnin) sekä joustavuutena yläkierroksilla (pidempi vetoalue). Tämä jälkimmäinen ei ole kovin tärkeää normaalilla ajotyylillä, kun on automaatti.
                  Normaali matka-ajossa olen todennut dieselin kulutuksen hieman laskeneen n.0,5 l/100km. Eli ihan hyvä juttu tämä optimointi
                  Itsellä menee tuo juurikin toisinpäin.. Karalan ohjelma itselläkin, mutta vääntö on pienillä kierroksilla sangen olematon voimansiirron säästämiseksi.. 2000 rundin jälkeen alkaa pöhisemään ja maisema vaihtumaan.. Tosin vakiota pidempi vetoalue on saavutettu tällä omallakin säädöllä.. Kulutus on nykyisellään ajotietokoneen mukaan 5,7l/100km, mut laskennallisesti tuo vie jonkun 6,5-6,9l vaikka miten huudatettaisiin :P Ohessa vielä vanha dynolappu tosta "luonteesta.. " :P Uusikin penkitys on käyty tekemässä, mut se lappu on nyt taas jossain ei-digitaalisessa muodossa..
                  Attached Files
                  BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                  Exät:
                  BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                  BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                  Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                  Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    #24
                    Onko kellään kokemusta noista voimaa.com lastuista vapaasti hengittävään laitettuna?

                    Taloudellisuudesta en ole nyt kiinnostunut, mutta esim. mainoslistauksessa m60b30 218hv/290nm--> 239hv/320nm kuulostaa melko paljolta ollakseen totta.

                    Saako tuosta jonkun ennen/jälkeen dynolapun?
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #25
                      Originally posted by 426Hemi View Post
                      Onko kellään kokemusta noista voimaa.com lastuista vapaasti hengittävään laitettuna?

                      Taloudellisuudesta en ole nyt kiinnostunut, mutta esim. mainoslistauksessa m60b30 218hv/290nm--> 239hv/320nm kuulostaa melko paljolta ollakseen totta.

                      Saako tuosta jonkun ennen/jälkeen dynolapun?
                      Soita tai käy kysymässä siitä Tatech:ilta Turkkirata 19 kuuluuko hintaan, hinnasto näytti pelkkä 2wd dyno olevan 90 e.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • 426Hemi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2008
                        • 621
                        • Pälkäne

                        #26
                        Originally posted by Esal View Post
                        Soita tai käy kysymässä siitä Tatech:ilta Turkkirata 19 kuuluuko hintaan, hinnasto näytti pelkkä 2wd dyno olevan 90 e.
                        Jaa ne tekee siinäkin noita? Enpäs tiennyt/hoksannut, kiitokset vinkistä
                        ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                        Comment

                        • Matson^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2113
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Tietty työ tietyllä nopeudella vaatii aina tietyn energiamäärän, sitä fysiikan lakia ei millään boxilla tai ohjelmalla kumota.

                          Yks konsti kulutuksen pienentämiseen on kyllä muuttaa ruiskutusennakkoa aikaisemmalle, mikä on näissä päästövehkeissä aika myöhäisellä että saadaan suurempi palolämpötila ja vähemmän hiukkasia ilmaan. Aikaistamalla polttoaine palaa paremmin kun se on oikeaan aikaan männän päällä ja näin saadaan samasta soppamäärästä enemmän kilowatteja. Toinen konsti on pelailla ahtopaineen kanssa ajokierroksilla, riippuu vähän vehkeestä auttaako lisäys vai vähennys.. jos jotain pitäis yleistää niin isossa moottorissa ahtopaineen lasku auttaa, koska samalla tippuu pakopaine.
                          Vähän vehkeestä riippuen kulutuksen laskut on kuitenkin aika pieniä auto puolella.

                          Reilukaan tehon lisäys ei sulje millään tapaa kulutuksen pienentämistä pois.
                          Last edited by Matson^; 28-10-2011, 12:25.
                          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                          | Nissan Navara TREK-1 |
                          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                          Comment

                          • Fastpiksu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2010
                            • 1571
                            • Kajaani-Paltamo

                            #28
                            Itellä m57 eli 3,0d karalan ohjelmalla, kulutus tippui noin puoli litraa.
                            Chevrolet Express van
                            Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                            E36 325i group F

                            Ex:
                            e34 525i
                            e34 525tds "superturbo"
                            e39 530d M-Sport

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎