Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 -94 eli M43B16 pätkii lämpimänä käynnistettäessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    316 -94 eli M43B16 pätkii lämpimänä käynnistettäessä.

    Ongelma on seuraavanlainen.

    Kylmänä käynnistäessä ei ole mitään ongelmia... tyhjäkäynti siinä 1000rpm paikkeilla ja hetken käytyään tipahtaa ~850rpm:ään
    Tässä ei siis mitään ongelmaa.

    Ongelma tulee vasta kun auto on lämmennyt ja sammutettu. Tästä käyntiin lähtee kyllä "sahaamatta" eli kauaa ei tarvitse starttia pyörittää, mutta noin 10-15sek. käytyään kone alkaa tukehtua ja melkein sammua. Tyhjäkäyntikin on vain 550rpm:n luokkaa. Tämä on sattunut minulla jo monta kertaa, mutta kone pysyy käynnissä kun kaasua pumppaa. Kaasupoljinta pumppailemalla kierrokset saa nostettua 2000rpm paremmalle puolelle jossa kone toimii normaalisti.

    Kun kierroksia pitää hetken (noin minuutin - ehkä vähän alle) yli kahden tonnin niin kone alkaa käydä normaalisti. Jos kone ehtii jäähtyä kunnolla eli vähintään tunnin, mitään ongelmaa ei käynnistyksessä ole.

    Juuri vaihdettujen osien listalla ovat tulpanjohdot, tulpat ja poltto-ainesuodatin. Auttakaa joku... tämä on todella ärsyttävä "ominaisuus" :help:

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    EDIT: Viimeisimmän analyysin mukaan kone käy tyhjäkäynnillä liian laihalla seoksella. Vian tullessa päälle, käy erittäin laihalla. Tämän vuoksi pätkii.. kierrosten noustessa alkaa käydä normaaleilla seoksilla. Syyksi epäilen bensapaineen säädintä tai lambda sondia. Seuraavaksi mittailen pumpun tuoton ja heti kun saan painemittarin, mittaan bensapaineet :juo vinkit ovat vieläkin tervetulleita.
    Last edited by Damien83; 18-12-2004, 18:39.
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    #2
    Vieläkin vinkkejä kaivataan..

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #3
      Polttoainepaineen säädin ehkä kenkkuilee? E30 4-koneissa ainakin ongelmana.

      Comment

      • Damien83
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 527
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Lanttu
        Polttoainepaineen säädin ehkä kenkkuilee? E30 4-koneissa ainakin ongelmana.
        Tuo sinänsä kävisi järkeeni, mutta miten se sitten kylmänä kuitenkin toimii ihan normaalisti? Jos säädin on rikki, niin eikös paineet pitäisi olla alheiset sitten sekä kylmänä että lämpimänä.

        Vai jos säädin on rikki, nouseeko paineet liiaksikin eli minun tapauksessani YLI 3,2bar:in? Vakio bensanpaineet noissa 316koneissa ovat minun käsitykseni mukaan 3bar +-0,2bar.

        Comment

        • Damien83
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 527
          • Seinäjoki

          #5
          Ongelma häipyi ainakin toistaiseksi, kun vaihdoin bensapaineen säätimen alipaineletkun. Päällepäin ei varsinaista halkeamaa näkynyt, mutta letku oli kyllä aika hauras (irrottaessa hajosi kolmeen osaan) ja nyt tuntuu toimivan. Mahtavaa :juo

          Kiitoksia Lantulle vinkistä, mistäpäin etsiä

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Hyvä että parani...

            Comment

            • Damien83
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 527
              • Seinäjoki

              #7
              Noniin.. Vika tuli asteittain takaisin. Olettaisin että vika siis olisi polttoaineen paineensäätimessä, mutta olisiko kellään tarjota selkeitä ohjeita kuinka mittaisin bensapaineet käyttäen jotain mittaria esim. painemittaria tms. öljynpainemittaria?

              Autodatassa oli tähän jonkinlainen ohje, mutta kun minä raukkapieni putosin kärryiltä siinä vaiheessa kun siinä alettiin puhua alipainepumpusta eli:
              * Disconnect vacuum hose from fuel pressure regulator.
              (eli irrota imu/alipaineletku bensapaineensäätimestä) tämä lienee selvää simppelimmällekin kaverille :lol:
              * Connect vacuum pump to fuel pressure regulator.
              (Liitä alipainepumppu bensapaineensäätimeen) Tässä kohtaa loppui ymmärrykseni... Millainen alipainepumppu tuohon tarkoitukseen sopii?

              Onko mahdollista että tuo paineensäädin tekee tuollaista, että toimii kylmänä, mutta lämpimänä sammutuksesta ~15min. kuluttua käynnistyksen jälkeen "jumittaisi", mutta heräisi taas toimintaan, kun koneelle antaa puoliväkisin kierroksia?

              Apua ja tietämystänne kaivataan jälleen...

              Comment

              • jsa
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 53
                • jkl mlk

                #8
                Yksinkertaisin alipainepumppu tohon tarkotukseen on sellanen käsikäyttönen, Tarkoituksena simuloida imusarjan painetta.
                Painemittariksi käy kaikki mittarit, jotka kestää polttoainetta ja painetta ja saa jollain tapaa tiiviisti asennettua bensalinjaan.
                Vikana vois olla myös viallinen lämpöanturi (kertoo koneen olevan kylmempi mitä se on). Vähän kun lämpiää lamda alkaa korjaamaan ja toimii.

                Comment

                • Damien83
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 527
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by jsa
                  Yksinkertaisin alipainepumppu tohon tarkotukseen on sellanen käsikäyttönen, Tarkoituksena simuloida imusarjan painetta.
                  Painemittariksi käy kaikki mittarit, jotka kestää polttoainetta ja painetta ja saa jollain tapaa tiiviisti asennettua bensalinjaan.
                  Vikana vois olla myös viallinen lämpöanturi (kertoo koneen olevan kylmempi mitä se on). Vähän kun lämpiää lamda alkaa korjaamaan ja toimii.
                  Vääntäkää nyt joku minulle rautalangasta, missä tuo lämpömittari sijaitsee
                  ja millä nimellä sitä olisi esim. motonetistä syytä etsiä :oops:....... :lol:

                  Opiskelijabudjetin vuoksi viimeinen vaihtoehto on marssia merkkiliikkeeseen osia tilaamaan :|


                  Edit: Sanottakoon nyt vielä että mittariston lämpömittari ainakin nousee ihan normaalisti ja lämpimänä on keskellä asteikkoa eli täysin pystyssä.

                  Comment

                  • jsa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 53
                    • jkl mlk

                    #10
                    Lämpömittarilla ei oo mitään tekemistä ton kanssa. :o
                    Kyseessä on moottorinohjauksen lämpöanturi/valvonta-anturi tms. Sijaitsee kannessa.
                    Siellä on toki se lämpömittarinkin anturi.
                    Kikkare ois helppo tarkistaa ohmimittarilla kun tietäs paljonko pitäs näyttää.

                    Comment

                    • Damien83
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 527
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by jsa
                      Lämpömittarilla ei oo mitään tekemistä ton kanssa. :o
                      Kyseessä on moottorinohjauksen lämpöanturi/valvonta-anturi tms. Sijaitsee kannessa.
                      Siellä on toki se lämpömittarinkin anturi.
                      Kikkare ois helppo tarkistaa ohmimittarilla kun tietäs paljonko pitäs näyttää.
                      Noin arvelinkin...

                      Sellaista tilannetietoa että bensapumpun releen jokainen jalka on myös kuumentuneen näköinen (anoksoitu lookki ja haisee "kyrvähtäneeltä sähköltä") ja rele on Boschin joten varmaankin alkuperäinen. Huomenna uusi rele kierrokseen ja haistelemaan tilannetta uusiksi.

                      Silti kaipaisin infoa tuosta lämpö-/valvonta-anturista joten sen voisi tarkistaa/mittailla ihan varmuuden välttämiseksi. Tunteeko Autodata 2004 tuon - ja jos tuntee niin millähän nimellä? Itse en pienellä tutkinnalla löytänyt.


                      Offtopic: Kikkare... kuulin tuon sanan viimeksi armeijassa (Kajaanissa) Ei herneitä... mielestäni vain uskomattoman huvittava sana

                      Comment

                      • Damien83
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 527
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Releen vaihdon jälkeen(2päivää sitten) ei ole oireillut kertaakaan, mutta aika näyttää oliko rele tähän kaikkeen syyllinen.

                        ---------------------------------------------------------------------------
                        EDIT:

                        Nyt perjantaina (5päivää releen vaihdon jälkeen) tuo sama :guns: pätkiminen taas ilmestyi!! Alkaa jonkinverran jurppia.

                        Comment

                        • Damien83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 527
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by jsa
                          Siellä on toki se lämpömittarinkin anturi.
                          Löytyi ylempi imusarja irrottamalla.
                          Last edited by Damien83; 22-12-2004, 17:55.

                          Comment

                          • jsa
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 53
                            • jkl mlk

                            #14
                            Imusarjan alla kenties. Moottorin lämpötila on ruiskun tärkeimpiä tietoja.
                            Eli tuskimpa se anturi sieltä puuttuu.

                            Comment

                            • Damien83
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 527
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by jsa
                              Imusarjan alla kenties. Moottorin lämpötila on ruiskun tärkeimpiä tietoja.
                              Eli tuskimpa se anturi sieltä puuttuu.
                              www.autolib.diakom.ru/
                              Nojoo.. kieltämättä pakkohan jossain sellainen on olla. Siis muukin kuin tuo joka mittaa jäähdytinnesteitä ja antaa informaation lämpömittarille.

                              Onkohan koneessani mitään lisäilmaluistia tai tyhjäkäyntiventtiiliä joka voisi jumittaa. :?:

                              Olen huomannut viassa sellaisen piirteen että se ei useimmiten ilmene jos autoa ei aja kunnolla lämpimäksi eli väh. puoli tuntia kaupunkiajoa.
                              Vikaa ei siis välttämättä ilmene vaikka moottorin ajaa normaalilämpöiseksi (siis lämpömittari keskellä pystyssä)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎