Elikkäs pahoittelut aikaisemmista useista topiceistani mutta tämä varmaankin on kaikille avuksi:
Alkutietoa:
4HP-22 on nelivaihteinen automaatti laatikko joka esiteltiin vuonna 1980 ja sen valmistus lopetettiin vuonna 2003. Laatikkoa on käytetty useissa auto merkeissä vuosien aikana. esim: BMW, Jaguar, Land Rover, Maserati, Peugeot, ja Volvo.
BMW malleissa
1981–1987 BMW E28 528e M20/B27
1983–1988 BMW E30 325e M20/B27
1983–1985 BMW E28 524td M21/D24
1983–1984 BMW E28 533i M30/B32
1983–1989 BMW E24 633CSi M30/B32
1983–1984 BMW E23 733i M30/B32
1984–1985 BMW E30 318i M10/B18
1984–1985 BMW E30 323i M20/B23
1984–1987 BMW E28 535i M30/B34
1984–1992 BMW E23 735i M30/B34
1986–1992 BMW E30 325i M20/B25
1987–1991 BMW E30 325ix M20/B25
1988–1990 BMW E34 525i M20/B25
1988–1993 BMW E34 530i M30/B30
1988–1993 BMW E34 535i M30/B35
1986–1992 BMW E32 730i M30/B30
1986–1992 BMW E32 735i M30/B35
1986–1992 BMW E32 735iL M30/B35
1986–1992 BMW E32 750i M70/B50
1986–1992 BMW E32 750iL M70/B50.
Erot:
Laatikoissa voi olla mm. Venttiilikoneisto eroja, joka haittaa joidenki mallien risteyttämistä keskenään.(Mekaaniset osat ovat samat)
TÄRKEÄÄ
Kyseinen laatikko on itsessään hyvin kestävä ja toimiva sähköisesti ohjattu laatikko. Kuitenkin on syytä muistaa että ei ole aihetta kierrättää moottoria laatikon ollessa P tai N asennossa koska se saattaa johtaa ylikuumenemiseen (esim. pakokaasu testeissä yms.).
Perus viat ja niiden syyt:
-Laatikko kulkee vain pakilla (tässä kohtaa yleensä mittaristoon syttyy varoitusvaloja ja / tai lamppuja:
-Laatikko vaihtaa oudosti edestakaisin ja/tai Vikatilaan meno (lähtee ja pysyy 3:Sella) mahdollisesti vika ilmoitus hyttiin mutta ei aina.
S/E/M valinta ei toimi:
P/R/N/D/1/2/3 valinta ei toimi kunnolla
Laatikon irroitus/asennus:
-laatikon irroituksessa ei ole periaatteessa mitään ihmeellistä mutta se on AINA syytä tehdä nosturilla.
Irroitetaan ennen laatikkoa:
-pakoputki
-kardaani
-laatikon korvake rungosta.
-suojapellit.
laatikosta irroitetaan
-vaijeri 1kpl
-liitin 1kpl
-lauhduttimen putket 2kpl alapuolella ja kuskinpuolella.
-turbiini vetolevystä: moottorinpuolella 3kpl 17mm pultteja.
-laatikon ja moottorin väliset kiinnikkeet.
-öljytikku
-tyhjennetään öljyt, jos roppu ei aukea niin tikun paikalta tulee kyllä hyvin ulos.
HUOM!
jos laatikosta on irronnut / irroitettu turbiini on se syytä laittaa takaisin OIKEIN! eli siinä on 2 vaihtoehtoa kuinka se sinne uppoaa. Merkitse esim. naarmulla missä kohdassa on akselin ympärillä ulokkeet ja missä turbiinissa kolot. käännä laatikko ylösalaisin ja turbiini menee NÄTISTI paikalleen.
laatikko nostaessa ja asennettaessa on otettava huomioon että laatikkoa ei saa väkisin survoa paikalleen vaan nätisti laittamalla menee kyllä.
laatikko öljyjä laitettaessa huomioithan että tikkua ei kannata uskoa. jos sitä vähän siellä tikun päässä on niin käyntiin ja uusi mittaus. sitten kun öljyt näyttäisi olevan ok niin pikku ajo ja uusi tarkistus (auton käydessä)
oma aikani tuon laatikon vaihtoon oli n.8h mutta jos kaikki aukeaa niinkuin pitää niin menee senkin alle keveästi (itselläni ei niin nätisti onnistunut)
Alkutietoa:
4HP-22 on nelivaihteinen automaatti laatikko joka esiteltiin vuonna 1980 ja sen valmistus lopetettiin vuonna 2003. Laatikkoa on käytetty useissa auto merkeissä vuosien aikana. esim: BMW, Jaguar, Land Rover, Maserati, Peugeot, ja Volvo.
BMW malleissa
1981–1987 BMW E28 528e M20/B27
1983–1988 BMW E30 325e M20/B27
1983–1985 BMW E28 524td M21/D24
1983–1984 BMW E28 533i M30/B32
1983–1989 BMW E24 633CSi M30/B32
1983–1984 BMW E23 733i M30/B32
1984–1985 BMW E30 318i M10/B18
1984–1985 BMW E30 323i M20/B23
1984–1987 BMW E28 535i M30/B34
1984–1992 BMW E23 735i M30/B34
1986–1992 BMW E30 325i M20/B25
1987–1991 BMW E30 325ix M20/B25
1988–1990 BMW E34 525i M20/B25
1988–1993 BMW E34 530i M30/B30
1988–1993 BMW E34 535i M30/B35
1986–1992 BMW E32 730i M30/B30
1986–1992 BMW E32 735i M30/B35
1986–1992 BMW E32 735iL M30/B35
1986–1992 BMW E32 750i M70/B50
1986–1992 BMW E32 750iL M70/B50.
Erot:
Laatikoissa voi olla mm. Venttiilikoneisto eroja, joka haittaa joidenki mallien risteyttämistä keskenään.(Mekaaniset osat ovat samat)
TÄRKEÄÄ
Kyseinen laatikko on itsessään hyvin kestävä ja toimiva sähköisesti ohjattu laatikko. Kuitenkin on syytä muistaa että ei ole aihetta kierrättää moottoria laatikon ollessa P tai N asennossa koska se saattaa johtaa ylikuumenemiseen (esim. pakokaasu testeissä yms.).
Perus viat ja niiden syyt:
-Laatikko kulkee vain pakilla (tässä kohtaa yleensä mittaristoon syttyy varoitusvaloja ja / tai lamppuja:
Levyt entiset. joko automaattikorjaajalle ja uudet hilut sisälle tai uusi laatikko.
-Laatikko vaihtaa oudosti edestakaisin ja/tai Vikatilaan meno (lähtee ja pysyy 3:Sella) mahdollisesti vika ilmoitus hyttiin mutta ei aina.
Venttiilit jumissa venttiilikoneistossa.
tai
Solenoidit pimeänä venttiilikoneistossa.
tai
Liittimen öljyvuoto.
tai
Ohjausboxi palanut / rikki (todella harvinaista).
tai
Soleinoidi oikosulussa.
S/E/M valinta ei toimi:
Katkaisija entinen tai pohjassa oleva liitin.
P/R/N/D/1/2/3 valinta ei toimi kunnolla
Kepin juuren tunnistin loppu.
Laatikon irroitus/asennus:
-laatikon irroituksessa ei ole periaatteessa mitään ihmeellistä mutta se on AINA syytä tehdä nosturilla.
Irroitetaan ennen laatikkoa:
-pakoputki
-kardaani
-laatikon korvake rungosta.
-suojapellit.
laatikosta irroitetaan
-vaijeri 1kpl
-liitin 1kpl
-lauhduttimen putket 2kpl alapuolella ja kuskinpuolella.
-turbiini vetolevystä: moottorinpuolella 3kpl 17mm pultteja.
-laatikon ja moottorin väliset kiinnikkeet.
-öljytikku
-tyhjennetään öljyt, jos roppu ei aukea niin tikun paikalta tulee kyllä hyvin ulos.
HUOM!
jos laatikosta on irronnut / irroitettu turbiini on se syytä laittaa takaisin OIKEIN! eli siinä on 2 vaihtoehtoa kuinka se sinne uppoaa. Merkitse esim. naarmulla missä kohdassa on akselin ympärillä ulokkeet ja missä turbiinissa kolot. käännä laatikko ylösalaisin ja turbiini menee NÄTISTI paikalleen.
laatikko nostaessa ja asennettaessa on otettava huomioon että laatikkoa ei saa väkisin survoa paikalleen vaan nätisti laittamalla menee kyllä.
laatikko öljyjä laitettaessa huomioithan että tikkua ei kannata uskoa. jos sitä vähän siellä tikun päässä on niin käyntiin ja uusi mittaus. sitten kun öljyt näyttäisi olevan ok niin pikku ajo ja uusi tarkistus (auton käydessä)
oma aikani tuon laatikon vaihtoon oli n.8h mutta jos kaikki aukeaa niinkuin pitää niin menee senkin alle keveästi (itselläni ei niin nätisti onnistunut)
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Comment