Announcement

Collapse
No announcement yet.

4hp-22 Laatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhovi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 82
    • Kokkola

    4hp-22 Laatikko

    Elikkäs pahoittelut aikaisemmista useista topiceistani mutta tämä varmaankin on kaikille avuksi:

    Alkutietoa:

    4HP-22 on nelivaihteinen automaatti laatikko joka esiteltiin vuonna 1980 ja sen valmistus lopetettiin vuonna 2003. Laatikkoa on käytetty useissa auto merkeissä vuosien aikana. esim: BMW, Jaguar, Land Rover, Maserati, Peugeot, ja Volvo.

    BMW malleissa
    1981–1987 BMW E28 528e M20/B27
    1983–1988 BMW E30 325e M20/B27
    1983–1985 BMW E28 524td M21/D24
    1983–1984 BMW E28 533i M30/B32
    1983–1989 BMW E24 633CSi M30/B32
    1983–1984 BMW E23 733i M30/B32
    1984–1985 BMW E30 318i M10/B18
    1984–1985 BMW E30 323i M20/B23
    1984–1987 BMW E28 535i M30/B34
    1984–1992 BMW E23 735i M30/B34
    1986–1992 BMW E30 325i M20/B25
    1987–1991 BMW E30 325ix M20/B25
    1988–1990 BMW E34 525i M20/B25
    1988–1993 BMW E34 530i M30/B30
    1988–1993 BMW E34 535i M30/B35
    1986–1992 BMW E32 730i M30/B30
    1986–1992 BMW E32 735i M30/B35
    1986–1992 BMW E32 735iL M30/B35
    1986–1992 BMW E32 750i M70/B50
    1986–1992 BMW E32 750iL M70/B50.

    Erot:

    Laatikoissa voi olla mm. Venttiilikoneisto eroja, joka haittaa joidenki mallien risteyttämistä keskenään.(Mekaaniset osat ovat samat)

    TÄRKEÄÄ

    Kyseinen laatikko on itsessään hyvin kestävä ja toimiva sähköisesti ohjattu laatikko. Kuitenkin on syytä muistaa että ei ole aihetta kierrättää moottoria laatikon ollessa P tai N asennossa koska se saattaa johtaa ylikuumenemiseen (esim. pakokaasu testeissä yms.).

    Perus viat ja niiden syyt:

    -Laatikko kulkee vain pakilla (tässä kohtaa yleensä mittaristoon syttyy varoitusvaloja ja / tai lamppuja:
    Levyt entiset. joko automaattikorjaajalle ja uudet hilut sisälle tai uusi laatikko.

    -Laatikko vaihtaa oudosti edestakaisin ja/tai Vikatilaan meno (lähtee ja pysyy 3:Sella) mahdollisesti vika ilmoitus hyttiin mutta ei aina.
    Venttiilit jumissa venttiilikoneistossa.
    tai
    Solenoidit pimeänä venttiilikoneistossa.
    tai
    Liittimen öljyvuoto.
    tai
    Ohjausboxi palanut / rikki (todella harvinaista).
    tai
    Soleinoidi oikosulussa.

    S/E/M valinta ei toimi:
    Katkaisija entinen tai pohjassa oleva liitin.

    P/R/N/D/1/2/3 valinta ei toimi kunnolla
    Kepin juuren tunnistin loppu.

    Laatikon irroitus/asennus:

    -laatikon irroituksessa ei ole periaatteessa mitään ihmeellistä mutta se on AINA syytä tehdä nosturilla.

    Irroitetaan ennen laatikkoa:
    -pakoputki
    -kardaani
    -laatikon korvake rungosta.
    -suojapellit.

    laatikosta irroitetaan
    -vaijeri 1kpl
    -liitin 1kpl
    -lauhduttimen putket 2kpl alapuolella ja kuskinpuolella.
    -turbiini vetolevystä: moottorinpuolella 3kpl 17mm pultteja.
    -laatikon ja moottorin väliset kiinnikkeet.
    -öljytikku
    -tyhjennetään öljyt, jos roppu ei aukea niin tikun paikalta tulee kyllä hyvin ulos.

    HUOM!
    jos laatikosta on irronnut / irroitettu turbiini on se syytä laittaa takaisin OIKEIN! eli siinä on 2 vaihtoehtoa kuinka se sinne uppoaa. Merkitse esim. naarmulla missä kohdassa on akselin ympärillä ulokkeet ja missä turbiinissa kolot. käännä laatikko ylösalaisin ja turbiini menee NÄTISTI paikalleen.

    laatikko nostaessa ja asennettaessa on otettava huomioon että laatikkoa ei saa väkisin survoa paikalleen vaan nätisti laittamalla menee kyllä.

    laatikko öljyjä laitettaessa huomioithan että tikkua ei kannata uskoa. jos sitä vähän siellä tikun päässä on niin käyntiin ja uusi mittaus. sitten kun öljyt näyttäisi olevan ok niin pikku ajo ja uusi tarkistus (auton käydessä)

    oma aikani tuon laatikon vaihtoon oli n.8h mutta jos kaikki aukeaa niinkuin pitää niin menee senkin alle keveästi (itselläni ei niin nätisti onnistunut)
    Last edited by juhovi; 08-12-2011, 19:19.
    Current : BMW 735i -88 E32
    EX : BMW 518i -90 E34
    EX : BMW 318 E30

  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Originally posted by juhovi View Post
    laatikko öljyjä laitettaessa huomioithan että tikkua ei kannata uskoa. jos sitä vähän siellä tikun päässä on niin käyntiin ja uusi mittaus. sitten kun öljyt näyttäisi olevan ok niin pikku ajo ja uusi tarkistus.
    Automaattilaatikon öljyt tarkastetaan moottorin käydessä, tuo jäi vähän epäselväksi tuosta sinun tekstistä
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • juhovi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 82
      • Kokkola

      #3
      doh!

      katohan ku jäi se laittamatta kiitos tästä
      Current : BMW 735i -88 E32
      EX : BMW 518i -90 E34
      EX : BMW 318 E30

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6204
        • Helsinki

        #4
        Kiitoksia tästä tiedosta, olen ostanut juuri vähän aikaan automaatti e30, missä on kyseinen laatikko. Tämä/Lisää tietoa siitä on aina paikalla
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • juhovi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 82
          • Kokkola

          #5
          joo ja jos tulee jotain mieleen ni autan mieluusti... itellä vielä suuri kyssäri että oma loota nakkaa kolomosen pesään ja sitte ykkösen ja siinä ollaan.... mutta kirjottelen tuonne ku löytyy ratkasu siihen
          Current : BMW 735i -88 E32
          EX : BMW 518i -90 E34
          EX : BMW 318 E30

          Comment

          • MouTine
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2011
            • 803
            • Pori

            #6
            Kasisatanen puuttuu listalta. Ilmeisesti tossa mun talviautossa on myös samankaltainen laatikko.
            Nykyiset...
            '14 E500 Coupe

            Ollut joskus...
            '07 MB CL63 AMG
            '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
            '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
            '94 Audi A8 4.2i V8
            '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
            '92 BMW 850i 5.0i V12
            '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
            '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
            '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
            '77 Ford Capri 2.8i V6

            ...Ja pienet sille!

            Comment

            • Alijou
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 94
              • Lohja

              #7
              Kuuluukos tämän vaihteiston vaihtaa ns. terävästi? Vaiko pitäisikö sen olla jotenkin pehmeää? Jos kiihdyttää ihan pintakaasulla niin vaihto on hieman pehmeämpää. öljyjen vaihdoista ei mitään tietoa. Kaipa nekin voisi vaihdella.

              Autoina E32 735i ja 750il, molemmissa sama vika

              Comment

              • Kimosabe
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 120
                • Kotipellon perämehtät

                #8
                osaako joku sanoa onko noissa mitä eroa, ku moni sanoo että e32 735ia:ssa on tommonen ZFN 4 HP-22 laatikko jonka osanumero on 1043 010 371 ja mulla on sitte paikallaan nyt osanumeroltaan 1043 010 688 ja sitä käytetään kuulemma 730ia:ssa? eli onko nuissa laatikossa oikeestaan mitää eroa ja joutuukohan boxia vaihtaan jos nakkaan tuon 371 loppusen lootan paikalleen? jos joku tietää tähän vastauksen ni voisko ilmottaa vaikka tekstiviestinä mulle numeroon 045-1185445 -Kimmo-
                BMW E39 523i Moiregrau
                Ford Focus Mk2,5 1,6tdci (kunku) käyttis

                IG @siniluojon_kimmo

                Comment

                • full
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1214
                  • Tampere

                  #9
                  Nyt ei ole irroittajalla ollut tietoa niin kysymys.

                  Vaihde on irroitettu niin että turbiini on edelleen vauhtopyörässä kiinni.

                  Onko se voinut hajota? Entä mitä tehdä jos se se on hajonnut? Korjattavissa? Missä tälläinen laatikko kannattaisi tarkastuttaa?
                  BMW M535iA -86
                  Volvo V90 -18

                  Comment

                  • Kimosabe
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 120
                    • Kotipellon perämehtät

                    #10
                    Originally posted by full View Post
                    Nyt ei ole irroittajalla ollut tietoa niin kysymys.

                    Vaihde on irroitettu niin että turbiini on edelleen vauhtopyörässä kiinni.

                    Onko se voinut hajota? Entä mitä tehdä jos se se on hajonnut? Korjattavissa? Missä tälläinen laatikko kannattaisi tarkastuttaa?
                    Nii siis laatikko on irrotettu niin, että turbiini on jäänyt vetolevyyn paikalleen? Ei se siinä rikkoonnu, muuta ku turbiini irti ja laittaa takas laatikkoon paikalleen, mutta siinä pitää olla tarkkana, että se menee oikeassa asennossa niin, että se menee pohjaan asti.
                    BMW E39 523i Moiregrau
                    Ford Focus Mk2,5 1,6tdci (kunku) käyttis

                    IG @siniluojon_kimmo

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎