Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 koneesta vanoksen poistaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • no names motorsport
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 22
    • 09

    M52B25 koneesta vanoksen poistaminen?

    Moro,

    Onko kukaan poistanut vanosta kyseisestä koneesta?
    Ja onko missään muussa mallissa tai saako mistään venttiilin nostajia jäykkinä?

    T. Pekka
    Last edited by no names motorsport; 13-12-2011, 11:48.
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    #2
    sen verran utelisin et miksi vanos pois ja miksi jäykät kupit? turbottamassa?
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • no names motorsport
      Bimmer Rookie
      • Nov 2011
      • 22
      • 09

      #3
      Tulossa endurance autoon joten kaksi ongelmaa vähemmän.

      Comment

      • Timbe]
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 522
        • K-S

        #4
        Tuolla vacmotorsportilla näyttäisi olevan noita eliminointi kittejä. tämä nyt näin pikaisella etsinnällä. http://www.vacmotorsports.com/catalo...limination.htm

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Molemmat poistolistallasi olevista asioista on viimeisiä joista tulee endurance-kisassa ongelmia muuten vakiolla koneella.

          M50-koneesta saat osat vanoksen poistoon, plug and play ja ecu ei sitten tästä pidä vaikka toki toimii sen jälkeenkin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Vastataanpa tänne privan sijaan niin jää vaikka jälkipolville tai saadaan aikaan keskustelua. Kysymys oli että miksei poistaisi.

            Mun mielestä tärkeämpi kysymys on, että miksi poistaisi. Rallitouhut on rallitouhuja, poistaahan ne noita varmasti jokainen omista syistään (kuten hinnat-alkaen ecu joka ei osaa ohjata) jos syytä edes on. Yleensä lopputulos vaan on kaikkea muuta kuin parempi, onhan siellä "oltava" tötterösuodattimetkin joka katiskassa.

            Mun mielestä sitä ei kannata poistaa kun se ei mekaanisesti hajoa, ja se mahdollistaa samalla huipputeholla löysempien nokkien käytön josta voi taas löytää hyviä puolia lisää. Hydraulinostimet ei haittaa mitään joten miks uhrata aikaa ja rahaa?

            Ei siis mun mielestä mitään järkeä vakiokoneella, eikä vielä sen jälkeenkään kun siellä pyörii esim. schrickin nokkapakettia vastaava setti yläkerrassa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • no names motorsport
              Bimmer Rookie
              • Nov 2011
              • 22
              • 09

              #7
              Mutta, ollaan vaihtamassa nokkia niin onhan ajoituksen säätö huomattavasti helpompaa kun poistetaan vanos ja laitetaan jäykät nostajat?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Millaisia sinne olette vaihtamassa sitten? Tai mikä yleensä on tehotavoite.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Ei kait tuota vanosta nyt oikeasti _tarvi_ näinkin mopossa koneessa, joka on suht helppo pitää 4krpm paremmalla puolella jossa vanos ei enää auta. Muuten olen samoilla linjoilla, että miksi poistaa, mutta antaa nyt poikien tehdä.

                  Noi hydraulinostimethan menee jumiin tappokierroksilla (moottoripyöristä tuttua), ehkä ne ottaa enemmänkin jenkaa irti tuosta koneesta?

                  Eiköhän tästä keskustelu saada aikaan.

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2542
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Ei kait tuota vanosta nyt oikeasti _tarvi_ näinkin mopossa koneessa, joka on suht helppo pitää 4krpm paremmalla puolella jossa vanos ei enää auta. Muuten olen samoilla linjoilla, että miksi poistaa, mutta antaa nyt poikien tehdä.
                    Mitä muuten Endurancen säännöt sanovat Vanoksen poistamisesta? Mikä ei ole erikseen sallittu, on kielletty... :think

                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Noi hydraulinostimethan menee jumiin tappokierroksilla (moottoripyöristä tuttua), ehkä ne ottaa enemmänkin jenkaa irti tuosta koneesta?
                    Kannattaa aina toki muistaa, että kyseistä moottorityyppiä (M52) käytettiin aikoinaan Sport2000-luokassa. Tässä N-ryhmään pohjautuvassa luokassa ei saanut nostajia vaihtaa ja nokan nostokin oli luokitustodistuksen mukainen eli siis vakio (+-0,2mm) Asteet sen sijaan taisivat olla vapaat. Maksimi kierrosluku oli rajattu säännöillä 8500rpm. Vaikka säännöt olivat kohtalaisen rajoittuneet, saatiin sen aikaisten lehtiartikkeleiden mukaan Bemarin koneesta noin 230hv, kuten myös monen muunkin valmistajan koneesta. Suurin tehoa rajoittava tekijä taisi olla vakio imusarja. Sama imusarja löytyy myös teidän autosta, joten kovin paljoa tuosta 230 hepasta yli ette tekään pääse, vaikka sinne laittaisi mitkä nokat. Joten miksi vaivautua? Eikö säästyneet rahat kannattaisi laittaa ennemmin esim. uusiin renkaisiin?
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #11
                      Minäkin miettisin vielä VANOS:in poistoa. Painava koppiauto tykkää lihavasta alaväännöstä mutkista lähdettäessä eikä se taida mitenkään hirveän epäluotettavakaan olla?

                      Kiinteistä nostajista ei tule äkkiä mieleen kuin kaksi hyötyä:

                      1. Venttiilin nosto pysyy vakiona kun ei ole nostajan sisältämän öljyn määrän tuomaa muuttujaa -> voi kierrättää konetta korkeammalle ja ainakin teoriassa voi tuoda lisää tehoa jos vakionostajat kärsii korkeilla kierroksilla bleed downista (vähentää nostoa) tai pump upista (venttiili ei sulkeudu kokonaan) takia.

                      2. Pienempi venttiilikoneiston liikkuva massa -> voi käyttää miedompia jousia eli pienempi tehohäviö, voi kierrättää konetta korkeammalle

                      Haittoina taas säätötyön tarve ja kustannukset (~600€ nostajat, ~300€ kiinteille nostajille hiottu nokka-akselisetti).

                      Itse kierrättelin M42 vakionostajia 7500 asti ilman havaittavia ongelmia. Dyno olisi varmaan ainoa keino selvittää olisiko noilla kierroksilla vielä hyötyä kiinteistä nostajista. Kiinteät on nyt kuitenkin hommattu mutta kierroksenrajoitin onkin huomattavasti korkeammalla.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        M52 vetoalueen voi sanoa loppuvan jo sinne ~5600rpm aika täysin, juurikin tuon imusarjan takia. Enemmänkin se kiertää mutta hirveää hinaamista kun vääntökäyrä sukeltaa. Käyttökelpoinen alue jäis siis maksimissaankin johonkin 2000rpm tasolle ilman vanosta, ja toisaalta ero siellä 2500-3000rpm kohdalla saattaa olla jopa reilu 50nm. Schrickin nokilla saa hiukan lisää yläpäähän ja säädettynä autosta tulee parempi, muttei vetoalue silti nouse paljoa ylemmäs ja vanoksesta nekin tykkää.

                        Toisaalta jos miettii vielä rajumpia nokkia, tulee muu kone vastaan. Vaikka tuolla imusarjalla ajaisi todella rajuilla nokilla vetoalueen ylös, alkaa vakiokone hajoamaan ihan joka paikasta ja rahaa alkaa palaa parempiin osiin. Ihan ekana sieltä tulee retainerit läpi jousilautasista, vaikka jouset on niin löysät ettei ne edes rajuilla nokilla toimi. Ei toisaalta tehoakaan ole mitenkään kummallisesti, joten tulee todella kallista vailla suurta hyötyä.

                        Kierrosaluetta ei siis saa millään sääntöjen puitteissa niin ylös että vanoksen poisto tai kiinteät nostajat kannattaisi. Ajoituksen säätö taas on murheista pienin, mitäs hankalaa siinä on? Pistät vaan jomman kumman ääripään haluamaasi kohtaan ja se on siinä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11096
                          • Oulu

                          #13
                          Vanoksellisessahan nokkien ajoituksen säätö on paljon helpompaa kun ilman vanosta. Vanoksen ketjupyörän kiinnitysreijissä on pitkästi säätövaraa, kun taas ilman vanosta on pelkät pulttien reijät. Ja kun pakonokalle kampuralta tulevassa ketjupyörässäkin on säätö, niin voi kumpaakin nokkaa pyöritellä toisistaan riippumatta.

                          Oikeestihan mää en näistä mitään tiedä, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna vanoksella varustetussa nokkien ajoitusta voi säätää ilman muutoksia.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎