Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin muokkaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m50 turbo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 454

    #31
    työ kaverin kiihdytys kuplassa on hitsattu c:n muotoinen pala vastapainon toiselle puolelle eli paino on pyöreä... liittyykö se sit jotenkin boxer moottorin ominaisuuksiin
    http://www.teammadmax.com

    Comment

    • Joba
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 556

      #32
      Mutta tälläisenä amatöörin näkökulmana minkä takia esim. Pro Stock-moottoreiden kampiakselit ovat "knife-edged" jos siitä ei ole hyötyä?
      Kuitenkin padat suoltaa 2000hp 8l:sta koneesta.

      Esim Bryant Crankshafts tekee "knife-edged"-mallisia kyseisiin autoihin ja myös Falicon tekee samantyylisiä kampuroita Pro Stock-luokan prätkiin jotka sysää myös 200hp litratehon.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #33
        Originally posted by Joba View Post
        Mutta tälläisenä amatöörin näkökulmana minkä takia esim. Pro Stock-moottoreiden kampiakselit ovat "knife-edged" jos siitä ei ole hyötyä?
        Kuitenkin padat suoltaa 2000hp 8l:sta koneesta.

        Esim Bryant Crankshafts tekee "knife-edged"-mallisia kyseisiin autoihin ja myös Falicon tekee samantyylisiä kampuroita Pro Stock-luokan prätkiin jotka sysää myös 200hp litratehon.
        Mainitsemiesi moottorien tarkoitettu elinikä on?
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Joba
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 556

          #34
          Ehkä turhan kärjistetty tuo minun kommentti. Kampuroilla voidaan ajaa pari kisaa, prätkissä jopa kausi. Onhan noita kuitenkin tehty kauan ja en ole kuullut hajoavan hionnan takia.
          Ja myös olen saanut ymmärtää että suht uusien formuloidenkin kampiakselit hiotaan/koneistetaan limpuista paino eikä porata. Luulisi senkin pilaavan sisäisen tasapainon.

          Jos oikein paljon kuuntelee ulkomaisia kilpamoottorien tekijöitä, muiden siis kuin BMW:n niin tuo limppujen poraaminen se vasta tuhoamista on. Uskon kuitenkin aika paljon Reher-Morrison:in yms.tms. firmojen kavereita aika paljon niiden kokemuksen vuoksi.

          Mutta jannmann sun muut kyllä totta puhuu, ei se kampiakseli ole suunniteltu alkuperäisesti tehtäväksi niin. Varsinkin jannmannin kuvat havainnollistaa asiaa jonkin verran.

          Comment

          • .:Dam:.
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 178

            #35
            Amatöörimutinointia

            Kaverin ukko rakensi joskus 80-luvulla Dusteriin koneen jossa oli kampura muokattu kirveenterän muotoon + tehty muutakin sen ajan juttuja mist suurin osa ihmisistä sanos ettei se kannata, en enää muista mitä kaikkea. Toiveena oli ettei ihan heti kylillä tuu vastaan samanlaista pöllyttäjää tai moppea yleensäkään ja et kestää muutaman kesän. Lopputuloksena auto jota sai sahata 40 sekunttia käyntiin ja sit viimein "räjähti" käymään ja kone piti kiinnittää ketjuilla lokareihin jotta pysys paikoillaan kun paino kaasua. Ei pahemmin ollut väliä mikä vaihde päällä satasen vauhdissa kun perä alkoi luisumaan ja toinen eturengas nousi vähän ylös. Myi pois jollekkin nuorelle jannulle joka sit opetteli piirtämään mikkihiiriä ja ajoi kahden kioskin väliä (noin 2 km) koko matkan sutien, kuluttaen kait 12-16 takarengasta kesässä. Hurmoksessa ei huomannu et kone keitti ja kannet paskaks eikä tietenkään rahaa korjata joten auto muutaman vuoden seisonnassa jonka aikana koppa ruostui ja sit hävis pois jonka jälkeen ei mitään tietoa autosta...

            Ite en kyseistä viritystä tekis omiin M10:hin, en ees pesusieneen 1.8 kampuralla. Jos jotain niin valuruvet maksimissaan pois ja tasapainoitus. Ja ehkä joku pikku pyöristys mut en sen enempää Öljyn läiskytykset saa sumpullakin pois ja itellä ei muutamaan vuoteen moinen taida ongelmaks tulla...

            Jos ois ylimäärästä aikaa ja vähän ehkä rahaakin ni voishan yhestä pesusienestä tehdä sellasen viikonloppumoottorin

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎