Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiilin ja männän välinen rako

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hessu
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 37
    • Lahti

    Venttiilin ja männän välinen rako

    Miten ventiilin ja männän välisen raon pääsee mittaamaan.

    Itselläni on b25 vm -89 alakerta ja b25 vm -87 kansi. Kesällä ajoin koneen "hieman" kuumaksi ja kansi vetäs kunnolla kieroks ja siitä jouduttiin ottamaan 0,5 mm siivu pois, että saatiin se suoraks. Minulle onkin tullut mieleen, että onkohan tossa jo vaarana venttiilin tulo liian lähelle mäntää. Ei venttiilit ainakaan mäntään kiinni ota mutta ajattelin, että olis varmaan hyvä mitata kuinka lähellä mäntää ne jo ovat.
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    muistelisin jostain lukeneeni maksimi arvoks mitä voi ottaa 0.3mm mut itellä on kans yli tuon eikä ota tosin kone on m20b20. Mitatahhan sä voit sen kannesta kun laitat venttiilin aukiasentoon ja mittaat miten paljon se on kannen pinnasta ja sitä vertaat mihin asti tulee mäntä lohkossa.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Scitso
      Mitatahhan sä voit sen kannesta kun laitat venttiilin aukiasentoon ja mittaat miten paljon se on kannen pinnasta ja sitä vertaat mihin asti tulee mäntä lohkossa.
      Ei vaan ainoa kunnollinen mittaustapa on pistää muovailuvahaa männän päälle, kasata kone ja pyörittää kierros läpi. Venttiilit kun eivät suinkaan ole täysin auki yläkuolokohdassa. Mäntä jahtaa pakoventtiiliä ylöspäin tullessa ja imuventtiili jahtaa mäntää yläkuolokohdan jälkeen, kireässä vaparissa imuventtiilin nousuramppi tehdään männän liikkeiden mukaan.

      Löysäpuristeisessa koneessa vakionokalla venttiilit on niin kaukana männästä että ei kannata sen suhteen murehtia. Vakionokat päästöjen ja tyhjäkäynnin takia omaavat niin vähän overlappia että venttiilit on likipitäen kiinni yläkuolokohdassa siinä missä kireässä ratanokassa venttiilit ovat luokkaa 5mm auki ja tuollaisilla 12-13:1 puristuksilla palotilan syvyys on todennäköisesti pienempi eli venttiilin koloille männissä on tarvetta.

      Comment

      • tobbe_83
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 51
        • Espoo

        #4
        mulla on höylätty 0,9mm ja hyvin toimii

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎