Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eroja termostaateissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    Eroja termostaateissa?

    Voikos termostaateissa olla kummoisia eroja? Mietin vain, että onko alkuperäinen aina paras, vai onko tarvike samanveroinen? Minkälaisia eroja näissä on, poislukien tietysti aukenemisasteet?

    Sigun toukka lämpenee hitaasti, tarviketermostaatti vaihdettu eikä vaikutusta asiaan.
  • [Snowboarder]
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 2193
    • Karstula

    #2
    Kokemuksia tarvike termostaateista ja ne ei ole toimineet, jopa vanhakin termostaatti on ollut parempi kuin tarvike, suosittelen ainostaa orkkis termaria saa kyllä kertoa hyviä kokemuksiakin tarvike termostaateista, muttei niitä ainakaan itsellä ole
    E:lisään vielä että nimen omaan on pitänyt olla samanlainen kuin orkkis, eli aukee samassa lämpötilassa jne, mutten koko eroja ole sen kummemin tutkinut mutten suosittele termostaatissa milloinkaan tarviketta n 1/10 ehkä toimii
    Last edited by [Snowboarder]; 28-01-2012, 17:33.
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3988
      • Suomi

      #3
      Ei ole bemarin termareista, kun yhdessä autossa kokemusta, mutta joskus olen lukenut joissain muiden valmistajien malleissa, että termareissa on ollut koossa 2-3mm eroja (alkuperäinen vs tarvike) eikä näin ollen vaihto ole onnistunut toivotulla tavalla.

      Sitten on tietenkin eri lämpötilassa avautuvia termareita esim: tuohon minun nykyiseen liikuttimeen oli tarjolla 74c ja 89c termareita ja tuota ensimmäistä suositeltiin viritettyyn autoon, ettei lämpöjen kanssa tule ongelmia.

      Eli lyhyesti, niin on niissä eroja.
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #4
        Juuri toivomani vastaukset jo sainkin, eli merkittäviä eroja on. Marmorille mars. Pitääpä verrata tarkemmin sitten uutta alkuperäistä ja tarvikemallista vaihdon yhteydessä.

        Comment

        • -jacko-
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 207
          • Tampere

          #5
          suosittelen kyllä alkuperäistä termostaattia tai todella laadukasta tarviketermaria.. motonetistä kaksi ostamaani termostaattia on ollut susia. perä jälkeen. viimeisin veti kaksi päivää vanhana itsensä jumiin kiinni.
          voin kertoo oli hienoa jäädä tienposkeen ku lämmöt on ylhäällä ja alavesi letku termarin jälkeen kylmä, ja kun ehti ajatella että nyt on kaikki hyvin. uudet nesteet ja termari ---> päätös seuraavaksi uusi termostaatti mallia OEM.
          E28 528i -82 m30b34
          E46 330CI
          Chevrolet K3500 6.5TD

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #6
            Tänään kävin ostamassa marmorilta termostaatin, tiivisteineen hintaa paukahti n.50€. Tuli laitettua se paikoilleen jo, olihan tuo OEM termari ihan erinäkönen mitä tuo tarvikeripuli. Eiköhän nyt pärjää taas paremmin.

            Comment

            • huppu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 423
              • Rovaniemi

              #7
              Öljyjen lämmöt eivät nouse kunnolla kovilla pakkasilla

              v. 2010 muistaakseni uusittiin molemmat termostaatit konehuoneesta, kun ei meinannut lämmöt pysyä normaalitasossa. Homma korjaantui ja nyt taas alkoi mietityttämään, kun alkoi nämä hirmupakkaset (-30...-33 pahimmillaan). Ajomatka töihin 7,5 km. Huomannut aamuisin että lämmöt nousee tällä matkalla lähelle normaalia (ei kuitenkaan ehdi ihan normaali lämpöihin) ja jos lähtee pienelle lisälenkille takaisin 80 km/h nopeusalueelle, alkaa lämmöt laskea. Keskustan pyörityksessä ja kaasuttelussa lämmöt nousevat.

              Eilen laitoin pahvia keulan alaosassa olevan ritelikön taakse. Munuaisten takana on ollut koko talven abs-muovia olevat suojat (E39:iin tarkoitetut). Jää nyt nähtäväksi, auttaako pahvi yhtään :think onko se vain niin, ettei E46 ja 2-litranen diesel jaksa lämmetä näillä pakkasilla kunnolla ja varsinkaan näin lyhyellä matkalla? Tuskin termostaatti on rikki, kun tähän asti talvella toiminut...lämpöjen putoamista ilmenee siis n. -27 tai sitä kylmemmällä ilmalla.
              BMW E46 318d 10/04

              Comment

              • -jacko-
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 207
                • Tampere

                #8
                Originally posted by huppu View Post
                v. 2010 muistaakseni uusittiin molemmat termostaatit konehuoneesta, kun ei meinannut lämmöt pysyä normaalitasossa. Homma korjaantui ja nyt taas alkoi mietityttämään, kun alkoi nämä hirmupakkaset (-30...-33 pahimmillaan). Ajomatka töihin 7,5 km. Huomannut aamuisin että lämmöt nousee tällä matkalla lähelle normaalia (ei kuitenkaan ehdi ihan normaali lämpöihin) ja jos lähtee pienelle lisälenkille takaisin 80 km/h nopeusalueelle, alkaa lämmöt laskea. Keskustan pyörityksessä ja kaasuttelussa lämmöt nousevat.

                Eilen laitoin pahvia keulan alaosassa olevan ritelikön taakse. Munuaisten takana on ollut koko talven abs-muovia olevat suojat (E39:iin tarkoitetut). Jää nyt nähtäväksi, auttaako pahvi yhtään :think onko se vain niin, ettei E46 ja 2-litranen diesel jaksa lämmetä näillä pakkasilla kunnolla ja varsinkaan näin lyhyellä matkalla? Tuskin termostaatti on rikki, kun tähän asti talvella toiminut...lämpöjen putoamista ilmenee siis n. -27 tai sitä kylmemmällä ilmalla.
                Kaverini e46 320D on webasto pois toiminnasta ja ilman sitä ei auton lämmöt nouse matka ajossa -10 pakkasilla juurikaan yli puolen välin. kylmänä käy. kaupunki ajossa lämmöt saa normaaliks. ja kaveri on pistänyt paffia syylärin eteen. kesällä vaihdettu uusi termostaatti. se on sellasta kun koneen hyötysuhde on jo niin hyvä

                entisessä e39 530d lämmöt pysyi normaalina vaikka ei webasto ollut käytössä ajon aikana.
                E28 528i -82 m30b34
                E46 330CI
                Chevrolet K3500 6.5TD

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16486
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by -jacko- View Post
                  Kaverini e46 320D on webasto pois toiminnasta ja ilman sitä ei auton lämmöt nouse matka ajossa -10 pakkasilla juurikaan yli puolen välin.
                  Mihin ne lämmöt sitten pitäisi nousta ??

                  Comment

                  • -jacko-
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 207
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Mihin ne lämmöt sitten pitäisi nousta ??
                    Tarkoitan ettei nouse normaali lämpöön, mittarin viisarin asento suoraan ylöspäin.

                    mittari asento jää puoleen väliin normaali lämmöistä. kelpaako ?
                    E28 528i -82 m30b34
                    E46 330CI
                    Chevrolet K3500 6.5TD

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by -jacko- View Post
                      Tarkoitan ettei nouse normaali lämpöön, mittarin viisarin asento suoraan ylöspäin.

                      mittari asento jää puoleen väliin normaali lämmöistä. kelpaako ?
                      Kyllä siitäkin on termari vaihtoa vaille, ehkä siellä on useampi kuin yksi ja joku on vaihtamatta vielä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • -jacko-
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 207
                        • Tampere

                        #12
                        [QUOTE=Cell;2608921]Kyllä siitäkin on termari vaihtoa vaille, ehkä siellä on useampi kuin yksi ja joku on vaihtamatta vielä.[/QUO

                        meinaat EGR termaria? sitä en tiedä onko vaihdettu. mutta kuitenkin huomaa termostaatin aukeavan kun saa lämmöt nousemaan, niin lämmöt tippuu selvästi kun termostaatti aukeaa.
                        E28 528i -82 m30b34
                        E46 330CI
                        Chevrolet K3500 6.5TD

                        Comment

                        • kanikune
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 92
                          • Teerijärvi

                          #13
                          Termostaatti meni 318i e46 '98 vaihtoon viime kesänä. Tarviketapaus. Alusta asti vuosi. Parkissa lämmöt nousee, mutta ajossa tippuu alempaan varttiin.
                          Koska auto lähinnä kauppakassina, en kiinnittänyt aluksi siihen huomiota.
                          Saapa nähdä, meneekö vielä takuuseen.
                          Range Rover 2004 M62TUB44
                          BMW 325i 2008 N53-B30A

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Tarviketermari on kohta palvellut pari vuotta. Merkki tosin taisi olla sama kuin orkkisversiossakin.

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              #15
                              palautin vuoden oston jälkeen schmiedmanin vahvistetun metallitermarin takuuseen, koska lykkäs vikakoodia lämmittimeltä. tilalle tuli tarvike samasta puljusta, saa nähdä toimiiko tämä.
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎