Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaaliaski M60:n perään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haatainen
    BTCF Member
    • Jul 2009
    • 1451
    • Tampere

    Manuaaliaski M60:n perään

    Otetaanpa hypoteettinen tilanne, että mulla olisi käsillä aluttaperin automaattilaatikkoon naitettuna ollut M60B40, jonka perään haluaisin manuaalisen vaihteiston upotettavaksi vanhempaan bemariin (E24-28): Mistäpä löytyisi sopivia askeja, ja onko näissä jotakin erityistä huomioonotettavaa

    e32 730i?
    E34 530i 5v (kestääkö?)
    E34 540i 6v harvinaisehko
    E39 käykö M62:n perästä manuaaliaskit?
    muita?

    Sittenhän eteen tulee toki vielä vauhtipyörä-kytkin-startti jumppa, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle

    Jännittävästi noista moottoreista on intternetti puolillaan tietoa, mutta vaihteistoista erittäin rajallisesti
    Alla:
    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
    E24 635Csi -84 Polaris metallic

    Ennenkin on ollut autoja
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3823
    • California

    #2
    Originally posted by Haatainen View Post
    Otetaanpa hypoteettinen tilanne, että mulla olisi käsillä aluttaperin automaattilaatikkoon naitettuna ollut M60B40, jonka perään haluaisin manuaalisen vaihteiston upotettavaksi vanhempaan bemariin (E24-28): Mistäpä löytyisi sopivia askeja, ja onko näissä jotakin erityistä huomioonotettavaa

    e32 730i?
    E34 530i 5v (kestääkö?)
    E34 540i 6v harvinaisehko
    E39 käykö M62:n perästä manuaaliaskit?
    muita?

    Sittenhän eteen tulee toki vielä vauhtipyörä-kytkin-startti jumppa, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle

    Jännittävästi noista moottoreista on intternetti puolillaan tietoa, mutta vaihteistoista erittäin rajallisesti
    Tiedä sitten onko tästä hyötyä, mutta kyllä noista mun mielestä ihan hyvin ollut juttua interwebsissä.
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1451
      • Tampere

      #3
      Originally posted by BMW View Post
      Tiedä sitten onko tästä hyötyä, mutta kyllä noista mun mielestä ihan hyvin ollut juttua interwebsissä.

      Kiitos, teenpä kotiläksyni paremmin... Ajattelin ihan muidenkin projekteja ja haaveiluja silmällä pitäen, että tieto olisi saatavilla omalta foorumilta lyhyesti listamuodossa ja suomeksi.

      Parempi toki on jokaisen itse kaivella asiat omilla tahoillaan, niin saadaan mahdollisimman monia erilaisia ratkaisuja.

      Niin siis tarkentaen ensimmäista viestiä:
      Se tieto, mikä minua on ensisijaisesti vältellyt, on kussakin mallissa käytettävän vaihteiston tarkka tyyppi, kun niitä varaosakoodejahan on lukuisia erilaisista kokoonpanoista johtuen, mutta perusvaihteistojahan ei niinkään montaa. Tyyliin 540i -> Getrag xxx jne.
      Last edited by Haatainen; 15-02-2012, 19:08. Reason: hetken mietittyäni
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • M. Luuri
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 268
        • SJK

        #4
        e39 m5 sopii suoraan m60 koneen perää sekä tietty m60 omat askit.
        e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


        http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

        Comment

        • Valtsi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 241
          • Harjavalta

          #5
          Niinku m62 laatikotkin...

          Comment

          • pope
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 687
            • Harjavalta

            #6
            6 vaihteiselle laatikolle joutuu tekemään vähän lisätilaa kardaanitunneliin, jos meinaa e24 tai e28 sovittaa.

            e34 540 mauaalissa ja e39 m5:ssa on muuten sama laatikko. e39 m5:ssa on vain 1 vaihteella pidempi välitys.

            EDIT: Korjattu tuo välitys asia oikein.
            Last edited by pope; 16-02-2012, 23:08.
            e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14484
              • Oulu

              #7
              Jenkkipuolella ovat ainaki tuota B30:n perässä olevaa 5-lovista käyttäneet.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                #8
                Originally posted by pope_ View Post
                6 vaihteiselle laatikolle joutuu tekemään vähän lisätilaa kardaanitunneliin, jos meinaa e24 tai e28 sovittaa.

                e34 540 mauaalissa ja e39 m5:ssa on muuten sama laatikko. e39 m5:ssa on vain 1 vaihteella lyhyemmät välitykset.
                No nyt ollaan asian ytimessä, minkä tyyppistä tietoa aluttaperin olin hakemassa. Jotenkin vain tuo kirjallinen ulosanti oli etenkin eilen aika heikolla, kun ei oikein ole nyt ollut sosiaalisia kontakteja tuon yksivuotiaan lisäksi

                Eli E34 540i sama aski, kuin E39M5 tyypiltään ilmeisesti Getrag 420G

                Vanhukseen peltitöittä soveltuvin ilmeisesti olisi E34 530i:n viisilovinen
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                • pope
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 687
                  • Harjavalta

                  #9
                  Originally posted by Haatainen View Post
                  No nyt ollaan asian ytimessä, minkä tyyppistä tietoa aluttaperin olin hakemassa. Jotenkin vain tuo kirjallinen ulosanti oli etenkin eilen aika heikolla, kun ei oikein ole nyt ollut sosiaalisia kontakteja tuon yksivuotiaan lisäksi

                  Eli E34 540i sama aski, kuin E39M5 tyypiltään ilmeisesti Getrag 420G

                  Vanhukseen peltitöittä soveltuvin ilmeisesti olisi E34 530i:n viisilovinen
                  Kyllä S6S 420G on molemmissa. M5:ssa on pidempi välitys 1 vaihteella, eikä lyhyempi, kuten aikaisemmin jostain kumman mielenhäiriöstä johtuen kirjoitin.
                  e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                  Comment

                  • Lundersson
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2009
                    • 248
                    • Kerava

                    #10
                    Sama tilanne

                    Allekirjoittaneella olisi myös tarkoitus e30:seen istuttaa m60b30 manuaalilla. Kone löytyy (ollut aut.) mutta aski uupuu. ZF: S5D 310z & S5D 320Z on 530:ssa mutta melko vaikeita tavoittaa..

                    Aikomuksena on täten istuttaa 260 getrag touhon perään työstämällä siihen sovitelaippa. En ole vielä saanut käsiini vauhtipyörää & kytkinasetelmaa jotta pituuden saisi kohdillensa. Löytyisikö jollain tietoa M60:sen lohkon ja laatikon pulttireikien mitoituksista tai teknisistä piirrustuksista joista nämä saisi selville?

                    Internettiä on ihmetelty parisen viikkoa ja voisin toki ottaa mittavälineet käsiini, mutta kysyn kuitenkin.
                    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                    ex 325 e30, 316ti e46

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #11
                      Originally posted by Lundersson View Post
                      Allekirjoittaneella olisi myös tarkoitus e30:seen istuttaa m60b30 manuaalilla. Kone löytyy (ollut aut.) mutta aski uupuu. ZF: S5D 310z & S5D 320Z on 530:ssa mutta melko vaikeita tavoittaa..

                      Aikomuksena on täten istuttaa 260 getrag touhon perään työstämällä siihen sovitelaippa. En ole vielä saanut käsiini vauhtipyörää & kytkinasetelmaa jotta pituuden saisi kohdillensa. Löytyisikö jollain tietoa M60:sen lohkon ja laatikon pulttireikien mitoituksista tai teknisistä piirrustuksista joista nämä saisi selville?

                      Internettiä on ihmetelty parisen viikkoa ja voisin toki ottaa mittavälineet käsiini, mutta kysyn kuitenkin.
                      Uskaltaisin väittää, ettei M60:n starttikehä mahdu ikimaailmassa 260 Getragin kaavelin sisään, eli sovitelaippa sen mukaan. Onko järkeä?

                      Kokonaisia manuaaliaskisia purkuautojakin saa länsinaapurista reilusti alle tonnilla.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Daa Daa
                        BTCF Member
                        • Aug 2004
                        • 910
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Lundersson View Post
                        Aikomuksena on täten istuttaa 260 getrag touhon perään työstämällä siihen sovitelaippa.

                        Tän mä haluun kyl nähdä..

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          #13
                          Kaikissa V8:ssa on samat laatikot (N-koneista ei täyttä varmuutta).

                          Kytkimet ovat kaikissa muissa halkaisijaltaan 240mm paitsi M60B40, joiden yhteydessä jostain syystä käytetty 265mm levyä.
                          Kaikissa on kaksoismassavauhtipyörä (~18kg), jonka korvaaminen kovalla VP:llä tuo ilahduttavasti pirteyttä muuten niin tahmean koneen luonteeseen.


                          530/730 5v boksi kestää varsin mainiosti, se on sama laatikko kuin esim. E36 M3 perässä ja niiden läpi on ajettu varsin miehekkäitä teho-/vääntölukemia erilaisissa turboapplikaatioissa..

                          Originally posted by r.w. View Post
                          Uskaltaisin väittää, ettei M60:n starttikehä mahdu ikimaailmassa 260 Getragin kaavelin sisään, eli sovitelaippa sen mukaan. Onko järkeä?
                          Jep, V8:ssa on kutakuinkin kutoskoneisen vaihdelaatikon kytkinkopan kokoinen vauhtipyörä eli ei ole mahtumassa sitten millään

                          Vinkkinä, V12 ja V8 koneissa VP on samalla halkaisijalla, eli jostain seiskan levähtäneestä automaagiaskista voisi löytyä kytkinkoppa naitettavaksi sopivaan laatikkoon -Tosin, lieneekö moisessa järkeä kun sopivan purkuauton & laatikon saa jokusella satasella..
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Lundersson
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2009
                            • 248
                            • Kerava

                            #14
                            Oli tosin ajatus, ei vielä suunnitelma, heh. M20 jatkeita on parikin ylimääräistä, ja töiden puolesta mallinnus hanskassa ja alakerrassa koneistamo. Siinä siis syy ideaan..

                            On tässä etsiskelty purkuautoja ja myynti-ilmoja mutta laatikot & vauhtikset menneet heti. Purkaamotkin osaavat hinnoitella sopivasti, ainakin täälläpäin.

                            Privaa voi laittaa jos M60 perään sopivia vp:ää ja/tai man. laatikkoa löytyy myytäväksi.
                            Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                            ex 325 e30, 316ti e46

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              #15
                              Minulla olisi hakusessa kova vauhtipyörä M60:n perään, mutta mistään ei ole tahtonut löytyä apuja et mikä kävisi tai mistä vauhtiksesta kannattaisi ruveta tekemään:think
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎