Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 Päästöongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2062
    • Pirkanmaa

    M52 Päästöongelma

    Pistetään tänne yleiselle puolelle, on ongelma. Auto ei läpäise katsastusta.

    Ekalla kerralla oli päästöt
    Tyhjäkäynti / Kierroksilla
    CO%: 0,12 / 0,5 (Sallittu 0,3 / 0,5) **Hylkäys**
    CO2: 14,6 / 13,8
    HC ppm: 85 / 80
    O2: 0,51 / 0,58
    Lambda / 1,03

    Toisella kerralla piti jotain vippaskonstia niin vedin etanolia tankkiin n. 50% suhteella, kun kone sillä kävi ihan mukisematta ja normaalista, niin arvoksi tuli yllättäen seuraavat

    Tyhjäkäynti / Kierroksilla
    CO%: 0,28 / 49 (Sallittu 0,3 / 0,5) **Hylkäys** WTF??!!
    CO2: 12 / 13,5
    HC ppm: 97 / 72
    O2: 3,4 / 1,26
    Lambda / 1,03

    Eli CO räjähti ihan täysin, ja ajattelin että menis toiseen suuntaan. Eli jos katsoo noita alkuperäisiä arvoja niin missä vika, INPA:lla katsoen ainakin lambdojen jännite vaihtelee ihan normaalisti.
    Katalysaattoria katsuri epäili, mutta mistä sen nyt sit tietää kun on kuitenkin n. 300€ osasta kysymys. Koitin paukuttaa kattia pohjasta niin joku siellä pomppi, ihan kuin kivi, mutten sitten tiedä oliko lämpösuojan sisällä vai katin sisällä.

    Auttakaa joku jos keksis mitä vois tehdä kun on vain 2vkoa ajoaikaa jäljellä.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • Betrunken
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 458
    • Vantaa

    #2
    Happeetta ainakin toiseessa otossa "liikaa" katti autoksi.
    Epäilen pakoputki vuotoa ennen lambdaa ja se nostaa rikastusta kun pakokaasu haisee liian happirikkaalta.

    Tai perinteinen imuilma vuoto?
    Last edited by Betrunken; 13-03-2012, 18:23. Reason: korjausta
    Citroen ZX "Sacrebleu" edition
    EX:
    -Bmw E28 518i
    -Saab 9000
    -Lada 2105
    Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2062
      • Pirkanmaa

      #3
      Mutta mitä luulet, että vaikuttaako tuo etanoli, on kuitenkin happirikasta kamaa.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Laihalle vetää ja sotkee kaiken. Aja tankki tyhjäksi ja pelkkää bensaa tilalle.

        Oletko katsonut jo imuvuodot?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2062
          • Pirkanmaa

          #5
          Imuvuodot katsottu, nyt olis menossa katti vaihtoon, jos se siitä olis kiinni. Ellei mitään parempaa ideaa tule, kun imuvuotoja ei löydy, mitään ylimääräistä ääntä ei tule separaattorista tai mistään muualtakaan imupuolelta.
          Sytytystulpat on vaihdettu ja ei tunnu että missään puolassakaan vikaa olisi.

          Niin eikös vaihtoehdot jää IMM, Lambdat ja Katalysaattori-osastolle.

          - Lambdoissa kyllä INPA:n mukaan vaihtelee jännite ja arvot ovat molemmilla hyvin samanlaiset, niin jännite kuin lämmityskin.
          - IMM on puhdistettu, ja käsittääkseni mikään oire ei viittaa siihen suuntaan, tosin ei kyllä täyttä käsitystä ole että mitä rikkinäinen IMM tekee.
          - Katti olis ainut mitä ei paljoa millään testaa, ja autossa oli ostaessani imuvuotoa ja rikkinäinen kampiakselin asentotunnistin, joten olisko auto käynyt väärällä seoksella tai muuten huonosti ja katti mennyt pilalle?
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Kyllä se katti voi tyhjä olla noilla numeroilla.

            Nokan tunnistin kannattaa tarkistaa jos löytyy skooppi, ne menee yleensä samoihin aikoihin kampiakselin tunnistimen kanssa eikä välttämättä jätä vikakoodia. Tuskin kuitenkaan päästöjä korjaa hyväksytyiksi, mutta tuo lambdakin on melko rajoilla ja hc vois olla kierroksilla vähän alempanakin suhteessa tyhjäkäyntiin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2062
              • Pirkanmaa

              #7
              Nokantunnistinkin on vaihdettu syksyllä ihan muuten vain vaikkei vikaa siinä ollutkaan, joten en usko että vielä olisi rikki mennyt. Molemmat tunnistimet OEM-osia.

              Eli taidan eka koittaa katilla, ja sit jos vielä näyttää pahalta niin lambdat.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ei niissä lambdoissa vikaa ole jos jännitteet seilaa normaalisti. On nuo sun päästöt sellaiset ettei katti toimi, mutta ei sitä katsomatta voi sanoa johtuuko se tyhjistä kuorista vai jostain muusta. Sittenhän sen näet kun kurkkaat
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2062
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Katti vaihdettu, oli täysin ehjä ulkoisesti vanha katti, ihan hieman tukosta, ehkä 5% katin vetoisuudesta.

                  Pakoputkesta löytyi saumoista muutama pieni vuoto, huollossa vetivät tahnaa päälle niihin, tosin nyt tuntuvat ihan karvan puhaltavan taas, ei kylläkään niin pahasti. Maanantaina uusi yritys leimalle saas nähdä miten käy.

                  Osaisko joku heittää tähän viisauksia kun INPA:lla livedataa seurasin ja yritin hoksata jotain vikaa niin seuraavia arvoja ilmeni:

                  Adaptaatioarvot oli:
                  Adaptation value add1: -94 (Asteikko -100/+100)
                  Adaptation value multiply1: 36 (Asteikko -40/+40)
                  Adaptation value add2: -76 (Asteikko -100/+100)
                  Adaptation value multiply2: 37 (Asteikko -40/+40)

                  Nollasin arvot ajon jälkeen.

                  15min moottoriajon jälkeen parkissa tyhjäkäynnillä oli tämmöisiä arvoja:
                  Oxygen sensor heater 1 & 2: 72,26% (Asteikko 0/100)
                  Camshaft position: 24,34 degrees KW (Asteikko 0/100, muuttui välillä kun ajoi muttei kuitenkaan kokoajan.)
                  MAF Voltage: 0,7V
                  MAF Air use: ~15kg/h tyhjäkäynnillä.
                  ICV Air use: ~15kg/h tyhjäkäynnillä.
                  MAF ja ICV nousivat samaan tahtiin kaasua painettaessa.

                  Lambda-jännite vaihteli 0,7-4,8V päivitystahti oli kerran/sekunnissa, ilmeisesti kuuluu asiaan, arvo meni pykälissä esim. 4,8 -> 4,5 -> 1,7 -> 0,7 -> 1,5 -> 4,5 -> 4,8

                  Ja välillä arvo menikin 4,8 -> 4,1 -> 4,8 -> 0,7 -> 1,5 -> 0,7.
                  Kuuluuko ihan asiaan?

                  Engine Roughness: Arvot neljän kuvankaappauksen perusteella.
                  Cyl 1: 200-600, ~400 kohdilla useimmiten
                  Cyl 2: 0-120, ~20 kohdilla useimmiten
                  Cyl 3: 0-600, ~500 kohdilla useimmiten
                  Cyl 4: 0
                  Cyl 5: 0-150, ~100 kohdilla useimmiten
                  Cyl 6: 100-600, ~400 kohdilla useimmiten

                  Roughness arvot ovat mielestäni kovat, ja auto tutisee tyhjäkäynnillä ja vaihdekeppi heilahtelee.
                  Ja kun vaihde päällä pelkkää kytkintä nostaa ilman kaasua niin kierrokset lähtee hummaammaan 500-1000rpm väliä, muttei sammu eikä jatku kun painaa kytkimen takaisin pohjaan tai painaa kaasua vähänkään.

                  Lokakuussa vaihdettu Kampi- ja nokka-akselin tunnistimet (KL-varaosat).
                  Ja haitarikumi vaihdettu ja tyhjäkäyntimoottori putsattu.
                  Sytytystulpat vaihdettu.

                  Eli voisiko näissä olla jotain suomea jollekkin? Jos ei mene päästöistä niin mitä seuraavaksi? Ei anna MITÄÄN vikakoodeja koneesta.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Mittaappa bensanpaineet.

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2062
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Aukaises vähän, mistä mitataan ja millä?
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Aukaises vähän, mistä mitataan ja millä?
                        Polttoainelinjasta ja siihen tarkoitetulla mittarilla.
                        Ei varmaan mahdottomia maksa huoltamollakaan, ei nyt sentään rakettitiedettä.

                        Tuolla saisi suljettua paineensäädin ja bensapumppu viat pois.

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2062
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Mutta eikö bensavian luulisi vaikuttavan isoilla kierroksilla eikä pienillä? Kun isoilla kierroksilla tuntuu olevan voimaa kuten kuuluukiin.

                          Nyt ilmeni yhtäkkiä semmoinen ongelma, että auto rupesi nykimään moottorijarrulla, eli jos n. 2000rpm päästää nopeasti kytkimen tai ihan normaalistikin päästäen auto tekee nykivää moottorijarrua.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16484
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Mutta eikö bensavian luulisi vaikuttavan isoilla kierroksilla eikä pienillä? Kun isoilla kierroksilla tuntuu olevan voimaa kuten kuuluukiin.

                            Nyt ilmeni yhtäkkiä semmoinen ongelma, että auto rupesi nykimään moottorijarrulla, eli jos n. 2000rpm päästää nopeasti kytkimen tai ihan normaalistikin päästäen auto tekee nykivää moottorijarrua.
                            Seilaako kul. mittari samaan tahtiin ?

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2062
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              En ole huomannut katsoa, ei kyllä mielestäni. Tosin kulutusmittarissa on jotain mätää kun ei yli 25l/100km pysty näyttää ja usein ei edes viisari mee alle 2l/100km. Mutta tämä siis vain viisari, koska Test 02:ssakaan ei mene yli 25, eikä laskea alle 2.

                              Pitääpä huomenna ihan salavalikon kautta katsoa tuo kulutus että hyppiikö kun nypyttää.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎