Announcement

Collapse
No announcement yet.

ylikoon männänrenkaat std mäntään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [fuse]
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 299
    • Kerava

    ylikoon männänrenkaat std mäntään?

    Tuli ongelmaksi tuo m52b28 mäntien sovittaminen valurautaiseen m50 lohkoon tai lähinnä siis männänrenkaat ovat ongelma.

    Tästä tuntuu olevan eri teorioita tuolla ylikoko topicissa ja ajattelin siksi kysyä ihan erillisessä threadissa.

    1. m50b25 männänrenkaat voisi laittaa suoraan mutta öljyrengas jää ahtaalle. (En halua sorvautaa uraa leveämmäksi koska epäilyttää kesto sen jälkeen koska männän kyljessä sitä pintaa ei ole muutenkaan paljoa.)

    2. Joissain m50 koneen vuosimalleissa olisi ollut yhtä leveä öljyrengas ura / öljyrengas kuin m52b28 männässä

    3. m52 konetta on myös ilmeisesti saanut valurautalohkolla joidenkin maiden rikkipitoisen bensiinin vuoksi eli olisiko silloin vaihtoehtona myös nämä:

    only applies to special engine with
    grey cast-iron crankcase

    description suplement part number
    REPAIR KIT PISTON RINGS (+0,50) 11251437054
    REPAIR KIT PISTON RINGS (0) 11251437077
    REPAIR KIT PISTON RINGS (00) 11251437078
    REPAIR KIT PISTON RINGS (+0,25) 11251437079



    Ulkomaan topiccejakin selanneena tuntuu et nekään ei tiedä...

    Eli onko nyt joku kasannut konetta kyseisillä männillä rautalohkoon ja millä renkailla?
    Last edited by [fuse]; 04-04-2012, 22:17.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Tätä pohdittiin aikoinaan pitkään omassa projektissa ja Goetzen edustaja totesi että m52b28 pataan kävi samat renkaat kuin m50:ssä.
    No, ainakin on ihan hyvin toiminut eikä ole löytynyt alumiinimönjää öljypohjan sisältä
    Rakenteeltaan öljyrengas oli kolmiosainen siinä kun originaali muistaakseni kahdesta osata. Koko oli muuten sama ja sopiva.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Vex
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 168
      • Kokkola / Lohtaja

      #3
      Itsellä on kyseiset männät M20:ssä M50 renkailla varustettuna, hyvin on pelannu.

      Comment

      • [fuse]
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 299
        • Kerava

        #4
        Selvä homma, paljon kiitoksia molemmille. Lähti renkaat tilaukseen

        Comment

        • [fuse]
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 299
          • Kerava

          #5
          E: Eli kirjotetaan sittenkin. Tuossa mittailin Uusien männänrenkaitten katkovälyksiä niin olivat ylärajoilla (0.4mm). Kysymys siis kuuluu, että voiko ylikoonmännänrenkaita käyttää vakiokokoisessa männässä viilaamalla katkovälykset sopiviksi? Haittoja? Ei tosin ole tullut vielä mitattua männän välystä lohkoon, että onko sekään miten toleransseissa...
          Last edited by [fuse]; 04-04-2012, 22:22.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by [fuse] View Post
            E: Eli kirjotetaan sittenkin. Tuossa mittailin Uusien männänrenkaitten katkovälyksiä niin olivat ylärajoilla (0.4mm). Kysymys siis kuuluu, että voiko ylikoonmännänrenkaita käyttää vakiokokoisessa männässä viilaamalla katkovälykset sopiviksi? Haittoja?
            Tottakai voi. Valurautaisissa renkaissa tuskin on mitään ongelmaa, kromisissa voi olla kromin lohkeamista viilatessa. Ihan älyttömän paljon suuremmista renkaista ei tietysti kannata lähteä liikkeelle mutta vimpan päälle välyksiä kasattaessa ainoa oikea tyyli on juuri valita aavistuksen ylikokoiset renkaat ja viilata katkosraot haluttuun arvoonsa, valmiiksi mitoissaan oleva rengas on aina sillä ylärajalla jotta missään tilanteessa ei tulisi pakettia kohdalle jossa katkosrako menee liian pieneksi josta seuraa kiinnileipominen/renkaan katkeaminen.

            Comment

            • [fuse]
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 299
              • Kerava

              #7
              Originally posted by naukkis View Post
              Tottakai voi. Valurautaisissa renkaissa tuskin on mitään ongelmaa, kromisissa voi olla kromin lohkeamista viilatessa. Ihan älyttömän paljon suuremmista renkaista ei tietysti kannata lähteä liikkeelle mutta vimpan päälle välyksiä kasattaessa ainoa oikea tyyli on juuri valita aavistuksen ylikokoiset renkaat ja viilata katkosraot haluttuun arvoonsa, valmiiksi mitoissaan oleva rengas on aina sillä ylärajalla jotta missään tilanteessa ei tulisi pakettia kohdalle jossa katkosrako menee liian pieneksi josta seuraa kiinnileipominen/renkaan katkeaminen.
              Suuret kiitokset, tarkoitus olikin ostaa ensimmäisen ylikoon renkaat ja viilata ne kohdillee. Mutta mikäs sitten olisi hyvä välys jos kone on menossa ratakäyttöön, ilmeisesti ei kumminkaan ihan alarajoillakaan oleva vaan jotain 0.3mm?

              Comment

              • [fuse]
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 299
                • Kerava

                #8
                Graham Bell sanoo kumminkin näköjään kirjassaan, että hän asettaa männänrengas raon 0.005" per inch of bore joka antaisi 84mm poraukselle 0.41mm. Sitten luki vielä, että yleinen trendi kisapiireissä on asettaa se 0.0035" per inch of bore mukaan joka antaa 84mm poraukselle 0.29mm. Lopputulema on, että mitä enemmän lukee sitä enemmän sekaisin menee... Pitääpi varmaan hieroa ne siihen 0.3-0.4mm välimaastoon

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎