Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF5HP24 - vianhakua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Landshark
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 65

    ZF5HP24 - vianhakua

    Heitetäänpä yksi pähkinä vaihteistoasiantuntijoille pohdittavaksi!
    Vaihteistona on ZF 5HP24 – tyyppinen sähköohjattu 5-vaihteinen automaattilaatikko.

    1. Kylmänä laatikko toimii tosi ”napakasti” ja pehmeästi eli ei mitään vikaa ainakaan ”pers”tuntumalla?
    2. Lämmetessään laatikon vaihto liikkeelle lähtiessä 1. -> 2. vaihteelle terävöityy ja muuttuu töksähtäväksi. Samoin enemmän kaasua annettaessa ja paikaltaan lähtiessä kierrokset nousevat huomattavasti ensimmäisessä vaihtotapahtumassa eli laatikko luistaa joko 1. -> 2. (tai 2. -> 3.) välillä. Muuten toimii kohtuullisen kiitettävästi kun saa vauhdin päälle – mm. kick down – käskyt toimivat ok ja luistoa ei esiinny!
    3. Laatikon lämmetessä todella lämpimäksi antaa satunnaisesti vikakoodin (laskennallista pyörimiseroa input – ja output – akseleiden välillä TCM:n mukkaan) ja pudottaa limp home – moodille. Tämä siis, kun laatikkoa rääkkää kunnolla … Vikakoodi poistuu kuitenkin virrat resetoimalla.

    Laatikko on rempattu ilmeisesti joskus. Tämä ilmeisesti kuuluisan A-Drum – symptoosin johdosta. Öljyt ja suodatin vaihdettu. Öljyä oikea määrä ja oikean merkkistä (Mobil ATF LT41171). Viimeisimmän öljyn-/suodattimenvaihdon yhteydessä ei metallia magneeteissa ja öljy ei haissut mitenkään palaneelle.
    Eli mistä lähdetään hakemaan vikaa? Voisiko venttiilikoneiston kuluminen aiheuttaa moista ja korjautuuko venttiilikoneiston korjaussarjan asentamalla?

    Sivistyneitä arvauksia tai oikeaa kokemusperäistä tietoa otetaan vastaan!
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    #2
    lämpimänä öljy menee litkummaksi -> helpommin ohivuotoja. tämä voi johtua kuluneesta tiivisteestä, kuluneesta männästä, väljähtäneestä venttiilikoneiston männästä yms.. itse lähtisin korjaamaan seuraavalla järjestyksellä: venttiilikoneiston putsaus + uusi tiivistesarja & tarkistus (ei ole mitään korjaussarjaa tai tarvetta vaihtaa metallikuulia ja jousia mistä porukka täällä vauhkoaa aina), uusi suodatin ja uudet öljyt kylkiäisiksi. jos nämä ei tepsi niin aski auki ja uuden tiivistesarjan kanssa käymään läpi.

    venttiilikoneistossa välilevyt on ainoat jotka sieltä kannattaa vaihtaa jos haluaa alkaa hifistelemään (joskus metallikuula survoo itselleen vähän isomman kuopan ja ei tuki näin välttämättä kunnolla reikää = paineiden vuoto). en muista oliko tässä venttiilikoneistossa paineensäädölle ruuvi kuten esim 5hp18, jolla saa ehkäistyä vanhan askin pienet ohivuodot. saahan sitä painetta kasvatettua vaikka pikku prikalla jousen taakse jos ei halua vielä luovuttaa ja ottaa askia irti.
    Last edited by esa`pentula; 28-05-2012, 23:36.

    Comment

    • Landshark
      Bimmer Rookie
      • Aug 2006
      • 65

      #3
      Ratkaistu ja pelaa

      Eli pitkän pohdinnan jälkeen ongelmakohdaksi näytti jäävän juurikin tuo venttiilikoneiston kuluminen ...

      Tilasin uuden käytetyn, mutta toimivaksi taatun venttiilikoneiston sumujen saarilta ja se saapuikin parin viikon odottelun jälkeen. Asennushetkeen vierähti tovi, mutta tänään auto kävi nosturilla ja venttiilikoneisto tuli vaihdettua. Toki uudet suodattimet ja tiivisteet sekä öljyt(again) tuli samalla vaihdettua.

      Homma otti n. 3,5 tuntia (+ pari reissua mätänettiin kun ensimmäinen=vanha öljyspruutta levisi, uusi mätänetistä ostettu ei toiminut ja se piti käydä vaihtamassa sitten toimivaan) jonkin asteiselta amatööriasentajalta. Vaikein operaatiossa oli "uuden" pistokkeen asentaminen uusilla o-renkailla nosturilla olevan auton vaihteistokoteloon. Hyvin sekin lopulta meni, kun sai kaverin kannattelemaan venttiilikoneistoa. Kiristymomentit tuli katsottua ZF:n virallisesta korjausoppaasta. Kamat kasaan, öljyt sisään sillä toimivalla spruutalla, koejaolle ja avot - sehän toimii juuri niin kuin tehdas on sen suunnitellut?

      Happy End!

      Toivottavasti

      Comment

      • esa`pentula
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1390
        • Tampere

        #4
        hyvä homma! yleisesti jos ei löydä momentteja venakoneiston pulteille niin voi lyödä aina ne 8nm ja suodattimen pikkupultit 3-4nm.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎