Heitetäänpä yksi pähkinä vaihteistoasiantuntijoille pohdittavaksi!
Vaihteistona on ZF 5HP24 – tyyppinen sähköohjattu 5-vaihteinen automaattilaatikko.
1. Kylmänä laatikko toimii tosi ”napakasti” ja pehmeästi eli ei mitään vikaa ainakaan ”pers”tuntumalla?
2. Lämmetessään laatikon vaihto liikkeelle lähtiessä 1. -> 2. vaihteelle terävöityy ja muuttuu töksähtäväksi. Samoin enemmän kaasua annettaessa ja paikaltaan lähtiessä kierrokset nousevat huomattavasti ensimmäisessä vaihtotapahtumassa eli laatikko luistaa joko 1. -> 2. (tai 2. -> 3.) välillä. Muuten toimii kohtuullisen kiitettävästi kun saa vauhdin päälle – mm. kick down – käskyt toimivat ok ja luistoa ei esiinny!
3. Laatikon lämmetessä todella lämpimäksi antaa satunnaisesti vikakoodin (laskennallista pyörimiseroa input – ja output – akseleiden välillä TCM:n mukkaan) ja pudottaa limp home – moodille. Tämä siis, kun laatikkoa rääkkää kunnolla … Vikakoodi poistuu kuitenkin virrat resetoimalla.
Laatikko on rempattu ilmeisesti joskus. Tämä ilmeisesti kuuluisan A-Drum – symptoosin johdosta. Öljyt ja suodatin vaihdettu. Öljyä oikea määrä ja oikean merkkistä (Mobil ATF LT41171). Viimeisimmän öljyn-/suodattimenvaihdon yhteydessä ei metallia magneeteissa ja öljy ei haissut mitenkään palaneelle.
Eli mistä lähdetään hakemaan vikaa? Voisiko venttiilikoneiston kuluminen aiheuttaa moista ja korjautuuko venttiilikoneiston korjaussarjan asentamalla?
Sivistyneitä arvauksia tai oikeaa kokemusperäistä tietoa otetaan vastaan!
Vaihteistona on ZF 5HP24 – tyyppinen sähköohjattu 5-vaihteinen automaattilaatikko.
1. Kylmänä laatikko toimii tosi ”napakasti” ja pehmeästi eli ei mitään vikaa ainakaan ”pers”tuntumalla?
2. Lämmetessään laatikon vaihto liikkeelle lähtiessä 1. -> 2. vaihteelle terävöityy ja muuttuu töksähtäväksi. Samoin enemmän kaasua annettaessa ja paikaltaan lähtiessä kierrokset nousevat huomattavasti ensimmäisessä vaihtotapahtumassa eli laatikko luistaa joko 1. -> 2. (tai 2. -> 3.) välillä. Muuten toimii kohtuullisen kiitettävästi kun saa vauhdin päälle – mm. kick down – käskyt toimivat ok ja luistoa ei esiinny!
3. Laatikon lämmetessä todella lämpimäksi antaa satunnaisesti vikakoodin (laskennallista pyörimiseroa input – ja output – akseleiden välillä TCM:n mukkaan) ja pudottaa limp home – moodille. Tämä siis, kun laatikkoa rääkkää kunnolla … Vikakoodi poistuu kuitenkin virrat resetoimalla.
Laatikko on rempattu ilmeisesti joskus. Tämä ilmeisesti kuuluisan A-Drum – symptoosin johdosta. Öljyt ja suodatin vaihdettu. Öljyä oikea määrä ja oikean merkkistä (Mobil ATF LT41171). Viimeisimmän öljyn-/suodattimenvaihdon yhteydessä ei metallia magneeteissa ja öljy ei haissut mitenkään palaneelle.
Eli mistä lähdetään hakemaan vikaa? Voisiko venttiilikoneiston kuluminen aiheuttaa moista ja korjautuuko venttiilikoneiston korjaussarjan asentamalla?
Sivistyneitä arvauksia tai oikeaa kokemusperäistä tietoa otetaan vastaan!
Comment