Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 hyytyy tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    M20B20 hyytyy tyhjäkäynnillä

    Ensinnäkin :


    Ja itse ongelma:
    E28 520ia M20B20-moottorilla käy aluksi tyhjäkäyntiä ihan hyvin, mutta lämmettyään kierrokset laskevat ja lopulta tietenkin auto sammuu. Sammumisen jälkeen taas käynnistyy ihan normaalisti käyntiin.

    Laturi ja akku ok, samoiten bensapumppu ja sen rele ja bensansuodatin on myös kunnossa.

    Olisko tossa linkissä olevassa viimeisessä viestissä mainitut asiat syynä? Voisko joku kertoa tarkemmin keskipakosäätimen, lisäilmaventtiilin ja kylmäkäynnistyssuuttimen paikasta? Vois ottaa nuo esille ja tarkistaa niiden kunto yms..
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    #2
    Eli välillä sammuu myös vaihde päällä, auttakee ny joku!

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      minkähän ikänen kyseessä? jos kyseessä l-jet tai k-jet niin tyhjäkäynti voi olla jostain syystä liian alhaalla, nopea apu nostaa tyhjäkäyntiä mutta ei korjaa vikaa :roll:
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Re: M20B20 hyytyy tyhjäkäynnillä

        Originally posted by bavaria:39
        Voisko joku kertoa tarkemmin keskipakosäätimen, lisäilmaventtiilin ja kylmäkäynnistyssuuttimen paikasta? Vois ottaa nuo esille ja tarkistaa niiden kunto yms..
        Keskipakosäädin löytyy virranjakajasta, ota irti autosta, pura, öljyä aseöljyllä ja kokoa... En kyllä usko että se on syynä.

        Lisäilmaventtiili löytyy imusarjan alta, siihen menee yhteensä 4 letkua, kaksi alipainetta ja kaksi vesiletkua. Ei ole korjattavissa. Se tosi ntuntuu toimivan jos kierrokset ovat kylmänä korkeammat kuin lämpimänä.

        Kylmäkäynnistin suutin löytyy (jos sellainen on) imusarjasta, siitä venttiilikopan yläpuolelta. Samanlainen suutin kuin ne polttoainekiskossa olevat 6 kpl.

        Comment

        • bavaria:39
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 323
          • Kotka

          #5
          Autossa l-jetronic, ja vuosimalli 1985 (täysi-ikäinen).

          Täytyy purkaa virranjakaja ja putsata se.

          Niin ja sitten vielä sellainen juttu, että tuntuis kone käyvän kokoajan aika rikkaalla seoksella, ja sitten sitä mukaa auton pakokaasutkin on runsaalla valkoisella savulla höystettyjä (kansi+kannentiiviste ok, jäähdytysnestettä ei katoa).

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            tyhjäkäyntiä säätämällä voit nostaa niitä kierroksia jos on l-jet. Täriseekös kone ja käy vaivalloisesti ennen sammumista, jos näin niin venttiilivika todennäköinen, myös venttiilivälykset kannattanee tarkistaa.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • bavaria:39
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 323
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Scitso
              tyhjäkäyntiä säätämällä voit nostaa niitä kierroksia jos on l-jet. Täriseekös kone ja käy vaivalloisesti ennen sammumista, jos näin niin venttiilivika todennäköinen, myös venttiilivälykset kannattanee tarkistaa.
              Kone ei tärise ollenkaan, yht'äkkiä kierrokset hiipuu ja hiipuu ja lopulta kone sammuu. Tyhjäkäyntiä vois säätää suuremmaksi, miten homma tehdään...

              Tossa antamassani linkissä mainitaan toi, että kun painaa kaasua, niin kierrokset jää ylös ja pahaimmillaan kiekat lähentelee kylmänä 1700:aa,

              "Vanhemmiten myös ko. bemarin keskipakosäädin väsyy/ jumiutuu. Ennakot
              tulevat liian aikaisin, pienikin kierrosluvun nosto lisää ennakoita (liikaa)
              ja kierrosluku nousee entisestään."

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Mulla oli edellisessä m20 koneessa virranjakajassa tuota keskipakosäädin vikaa, tyhjäkäynti oli aina (kylmä/lämmin) 1100rpm, sitten jos sitä sääti siitä imusarjan sarvesta (kylmäkäynnistin suuttimen vierestä lähtee sarvi, sen sisällä on ruuvi jota pyörittämällä tyhjäkäyntiä voi säätää) niin tyhjäkäynti tippui n.400rpm joka ei ollut yhtään parempi...

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Re: M20B20 hyytyy tyhjäkäynnillä

                  Originally posted by Kyytsis
                  Kylmäkäynnistin suutin löytyy (jos sellainen on) imusarjasta, siitä venttiilikopan yläpuolelta. Samanlainen suutin kuin ne polttoainekiskossa olevat 6 kpl.
                  Tuo suutin on sininen ja kylläkin aivan erilainen kun pääsuuttimet. Sitä ohjaa lämpöaikakytkin termostaattikotelossa jonka kylkeen on stanssattu yläpään lämpöraja ja aika sekunteina kuinka kauan lisärikastusta tulee siltä suuttimelta. Sitä aikaa pidempään ei kannata yleensä starttailla koska ryyppy putoaa pois päältä (8 tai 12 sek)
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Re: M20B20 hyytyy tyhjäkäynnillä

                    Originally posted by Jacek
                    Tuo suutin on sininen ja kylläkin aivan erilainen kun pääsuuttimet. Sitä ohjaa lämpöaikakytkin termostaattikotelossa jonka kylkeen on stanssattu yläpään lämpöraja ja aika sekunteina kuinka kauan lisärikastusta tulee siltä suuttimelta. Sitä aikaa pidempään ei kannata yleensä starttailla koska ryyppy putoaa pois päältä (8 tai 12 sek)
                    Meille amatööreille ne on ihan samanlaisia, samannäköinen liitin sieltä törröttää :wink:

                    Comment

                    • bavaria:39
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 323
                      • Kotka

                      #11
                      Taisi mennä autosta pyörijä. Vastus on megaohmiluokkaa. Saisko ton korjattua juottamalla 1k vastuksen tohon väliin?

                      Comment

                      • nemesis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 617
                        • kymenlaakso

                        #12
                        Originally posted by bavaria:39
                        Taisi mennä autosta pyörijä. Vastus on megaohmiluokkaa. Saisko ton korjattua juottamalla 1k vastuksen tohon väliin?
                        no älä hyvä mies, maksoikohan se peräti 10€ tms KL varaosissa ja on uusi

                        www.kl-varaosat.fi
                        E30 kesä-autona

                        Comment

                        • bavaria:39
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 323
                          • Kotka

                          #13
                          Ajattelin, että tolla konstilla voisi katsoa johtuuko ongelma tästä vai jostain muusta?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎