Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21 Dieseltietäjät hoi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocker
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1023
    • Suburb of SUUR-Oulu

    M21 Dieseltietäjät hoi!

    Semmonen kysymys, että tommosista E30/E34 M21Td tekniikkasissa kulkuneuvoissa olevasta polttoainesuodattimen kannen sähköheebeleiden poistamisesta. Eli siinähän on Löpön lämpöanturi (+5,5ast/cels) sekä polttoaineen lämmitysvastukset, siinä muovipannassa, joka on suodatinkannen ja suodattimen välissä sekä pohjapropun yhteydessä oleva lämpövastus. Tämä lämpötila-anturi kytkee päälle noi lämmitykset, ja kysymys kuuluu, vaikuttaako se mihinkään muuhun, esim ECU:un? Ilmaviat on senverran pahoja että suodatinkansi menee vaihtoon, mutten aio alkuperäistä ostaa sen KÄSITTÄMÄTTÖMÄN järjettömän hinnan takia Jos noi sähköheebelit ei muualle vaikuta, sivarit napsahtelee ja johtoja katkeaa, ja haen dieselguruilta Bosch:in valmistaman suodatinjalan+suodattimen 1/3-osa hinnalla alkuperäseen verrattuna.
    T:Tero
    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
    EX: 524Tda, 324TdicT
    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...
  • Happo
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 922
    • Kauhajoki

    #2
    Ei tietoa ongelmaan, mutta paljonko maksaa suodattimenjalan härpäkkeet bmw-kaupassa? Ihan vain tulevaisuuden varalle kyselen, kun eihän sitä koskaan tiedä :|
    Ford S-Max 2.0
    Kilpuri VW Golf III VR6
    ex:

    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

    Comment

    • saastuttaja
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 139

      #3
      Se muovinen lämmitinelementtihän murtuu todella helposti, jos suodatin on tiukassa - ja saattaa olla myös ilmavaivojen aiheuttaja.

      Helppo ja halpa konsti on ostaa tarvikeliikkeestä yleismallinen suodattimenjalka, jossa on käsipumppu. Itse maksoin jalasta 50e. Tähän käy yleismallin pa-filtteri, joka maksaa 5-6e. Suodatin on vähän pienempi kooltaan kuin originaali, mutta itse olen vaihtanut suodattimen 2x vuodessa. pa-putket käyvät suoraan tarvikesuodattimeen ja myös sille lämpöanturille on paikka valmiina.

      Tuo lämmitinelementti tuskin paljoa hyödyttää pakkasella, sillä se lämmittä naftaa aika pieneltä alueelta. Jäykkä nafta kulkee huonommin imuputkessa kuin suodattimessa.

      Comment

      • Rocker
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1023
        • Suburb of SUUR-Oulu

        #4
        Originally posted by Happo
        Ei tietoa ongelmaan, mutta paljonko maksaa suodattimenjalan härpäkkeet bmw-kaupassa? Ihan vain tulevaisuuden varalle kyselen, kun eihän sitä koskaan tiedä :|
        Joo, paras keino on välttää tämä ongelma on, kuhan et mene käyttämään sitä suodatinjalan käsipumppua, siittä halkee se pumpun kalvo suodatinta täytettäessä, ja lopputulos on tässä, jo toisessa autossa peräkkäin käy näin, kalvot puhki prkle.
        Ja hinnoista, 172€ pelkkä kansi, siihen uus suodatin+prikat, helat yms, varmaan koko paketin hinta siinä ~200€, sikariistoa, sanon minä :!: En maksa moisesta 500 gramman alumiinimurikasta tollasta hintaa.
        T:Tero
        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
        EX: 524Tda, 324TdicT
        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

        Comment

        • Rocker
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1023
          • Suburb of SUUR-Oulu

          #5
          [quote="saastuttaja"]Se muovinen lämmitinelementtihän murtuu todella helposti, jos suodatin on tiukassa - ja saattaa olla myös ilmavaivojen aiheuttaja.

          Jep, sitä epäiltiin ekka syypääksi, kamat pöydälle levälleen, sen lämpöelementin kiristysruuvi oli löysällä, kirrattiin, ei vaikutusta asiaan, myös erittäin tarkka syyni tehtiin silmillä siihen muovipantaan, ei silminnähtäviä vikoja

          Helppo ja halpa konsti on ostaa tarvikeliikkeestä yleismallinen suodattimenjalka, jossa on käsipumppu. Itse maksoin jalasta 50e.

          Ootkos myös törmänny tähän moiseen ilmiöön? Mulla hajos edellisestä E28 Td:stä myös tää suodattimen jalka, maksoin muistaakseni Diesel-Turusella jotakin ~80€ suodattimen kanssa koko paketista.

          Tähän käy yleismallin pa-filtteri, joka maksaa 5-6e. Suodatin on vähän pienempi kooltaan kuin originaali, mutta itse olen vaihtanut suodattimen 2x vuodessa. pa-putket käyvät suoraan tarvikesuodattimeen ja myös sille lämpöanturille on paikka valmiina.

          Siinä Bosch:in jalassa, jota suunnittelin ostaa myös tähän E30Td:iin on paikka sille lämpöanturalle, eli 2*in, 2*out mallin suodatinjalka, suodatin maksaa tosiaan tyyliin 5€ kappale, vrt bemuun oleva 19€ kappale, se suodatinjalka maksaa aika pian ittesä takaisin :lol:

          Tuo lämmitinelementti tuskin paljoa hyödyttää pakkasella, sillä se lämmittä naftaa aika pieneltä alueelta. Jäykkä nafta kulkee huonommin imuputkessa kuin suodattimessa.

          Allekirjoitan tuon, olen siitä ihan samaa mieltä sun kanssa, eiku mäkeen vaan 8) , ja hyvinhän tuo diiseli juoksee, vaikka se pohjalämmitinkää oo toiminu ollenkaan, ja pantalämmittimen johdot ollu irti jo about viikon! Ainaiset sammutus- ja käynnistysrituaalit kauppakeskuksen parkkipaikalla alkaa nyppimään, käy enne sammuttamista painelemassa suodattimesta ilman pois että lähtis paremmin käymään 8)
          Mutta nyt, kipinkapin suodatinjalka kauppaan :shock:
          T:Tero
          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
          EX: 524Tda, 324TdicT
          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

          Comment

          • Heikki.Niemi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1180
            • Kalajoki-Bemareiden mekka

            #6
            Oon ite joskus esittäny samaisen kysymyksen tuosta pa-suodatin jalasta ja käsipumpusta ja mulle kerrottiin että alkuperäisenä ei ole ollut missään E30 td:ssä käsipumppua vaan dieselpumppu on itsestään ilmaantuva...Siis miksi laittaa käsipumppua kun se kerran on vaan herkkä hajoamaan...Boschin yleismallinen pa-suodatin maksaa 5 euroa tarvikkeena....
            520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
            525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
            525 TDS m51d25 Touring E34 -94
            Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
            Ex-320i E30 m20b20 -86
            Ex-318i E30 m20b20 -87
            Ex-320i E30 m20b20-83

            Comment

            • saastuttaja
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 139

              #7
              Kyllä E30:ssä on alunprein käsipumppu siinä suodattimenjalassa(ja taitaa olla kaikissa E28:ssakin).

              Pumppu kyllä ilmaa itsensä, mutta käsipumppu nopeuttaa auton käynnistymistä filtterin vaihdon jälkeen, kun dieselpummpun ei tarvi täyttää tyhjää suodatinta. Toki filtterin voi täyttää naftalla ennen asennusta...

              Comment

              • jannel
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 283

                #8
                Originally posted by saastuttaja
                Kyllä E30:ssä on alunprein käsipumppu siinä suodattimenjalassa(ja taitaa olla kaikissa E28:ssakin).
                Vai näin on? Ne on sitte varmaan kaikkiin tämän seudun dieseleihin jo uutena vaihtanu eri suodatin jalan? Neljässä e30 ei pumppua ja ainaki 5 e28:a joissa ei oo kukaan nähnykkään moista!

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  toi käsipumpun puuttuminen varmaan riippuu auton rakentajasta, nimitäin suurin osa suomessa olevista 524/324td.stä on tekniikan vaihtoja tai saksasta tuotuja. Kyselin bemarin liikkeeltä nuista niin 524d ja 324d tuotu muutamia kappaleita ja td vielä vähemmän. Itellä alkuperänen 524td ja käsipumppu on, ja käy tehofiltterin yleismalli 4e/kpl
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • saastuttaja
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 139

                    #10
                    Itellä kokemusta 4:stä m21-tekniikasta: 324d -89 suomiauto, 324td touring -89, 524tda -84, 524td -87, ja kaikissa on ollut käsipumppu. Etk:lta totuus kai selviäisi.

                    Comment

                    • Heikki.Niemi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1180
                      • Kalajoki-Bemareiden mekka

                      #11
                      Mulla on -89 324td touring ja siitä ei löydy käsipumppua ja on tuontiauto...Itseasiassa siitä ei löydy suodatinjalkaakaan vaan letkun väliin on laitettu joku tavallinen bensansuodatin...Alfred Nussi ilmeisesti vieny osia aikanaan tuosta autosta ku pa-pumppukin on mekaaninen jakajapumppu mutta boksit sähköpumpulle on vielä jäljellä kuten kaikki johtosarjatkin...Eli tuontiautoistakaan ei löydy käsipummppua... :lol:
                      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                      Ex-320i E30 m20b20 -86
                      Ex-318i E30 m20b20 -87
                      Ex-320i E30 m20b20-83

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎